Miksi nykyään äidit tukehduttavat vauvansa vaunuihin?
Miksi se luukku pitää vuorata paksuilla peitoilla ja vilteillä umpeen. Kyllä vauvallekin tekee hyvää saada raitista ilmaa. Ennen siinä pidettiin harsoa ja sekin vain jos satoi vettä tai lunta. Mieti miltä itsestäsi tuntuisi nukkua suljetussa pahvilaatikossa ja kauanko siellä happi riittäisi.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Eilenkin kaupassa vauva vaunuissa ja huopa näköesteenä. Voi kuvitella kuinka kuuma siellä on, kun äiti toimittaa asiat marketissa ja seisoo kassajonossa. Ei kait sisällä tartte niin topattuna olla.
Mistä tiedät, että oli vauva vaunuissa? Voihan siellä olla vaikka kaljasalkku. Ja bussiinkin pääsee ilmaiseksi vaunujen kanssa, pitää vaan peittää vaunu, ettei kukaan näe, ettei mitään vauvaa ole.
Kuinka monta vauvaa on tukehtunut vaunuihin, kun on ollut peittoa päällä suojaamassa pakkaselta tai auringolta? Montako sellaista uutisotsikkoa olette nähneet?
Vauvojen äidit ei kertakaikkiaan voi tehdä mitään oikein, jos on peitetty vaunuja niin lapsi tukehtuu ja jos ei niin se paleltuu/käristyy auringossa. Vaatetta on aina jonkun mielestä liikaa ja jonkun toisen mielestä liian vähän.
Ne kaupoista ostettavat vaunuverhot ei muuten ole mitenkään tiiviitä, joten ilma kyllä takuulla kulkee. Lähinnä kai ne suojaa valolta jos vauva nukkuu vaunuissa päiväsaikaan, ja vähän myös viimalta. Kesällä näkee niitä viritettynä katokseksi vaunujen ylle, aurinkorasvaahan ei saisi vauvalle laittaa mutta auringolta pitää suojata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sellainen tukahduttava turboverho myydään VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ tarvikkeena. Kuten myös konttauskypärä ja tuttipullojen sterilointilaite ja valtava hoitolaukku tarpeineen ja lepotuki vauvan muoviammeeseen ja ja ja...
Oli muuten tuttipullojen sterilointilaite tarpeen keskosvauvan kanssa.
Millä lailla? Itse olen ysärin keskonen ja varmasti ei ollut tuttipullojen sterilointilaitetta hoivaajieni käytössä. Elossa olen ja hyvinvoiva. Miksi ihmeessä tuttipullo pitäisi steriloida, erityisesti keskoselle? Ympäristö on jo muutenkin liian steriili ja siitä kumpuaa lapsille allergioita jne.
Ysärillä ne hoivaajasi tietenkin steriloi keittämällä kattilassa ne tuttipullot ja tutit, kuten nykyäänkin ne, jotka ei sterilointilaitetta hommaa. Pikkusiskoni syntyi ysärin alussa ja muistan kun äiti keitteli tutteja aina.
Vierailija kirjoitti:
Äidit pelkäävät ns. pahaa silmää eli sitä, että joku näkee heidän lapsensa. Parin viime vuoden ajan moni on kieltänyt katsomasta lasta kohti, siis ihan jostain 2-3 m päästä huudellaan, että ei tää oo mikään ihmettelyn aihe, ei saa koskea, vaikka itsellä ei ole ollut aikomustakaan lähestyä lasta tai vaunuja.
Pahaa silmää tai sitten pelkäävät että vieraat sanoo että voi voi kun on äitinsä näköinen vaavi, mutta taitaa onneksi olla terve?
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun tekevät kaiken muunkin nykyään väärin. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.
Niinpä. Ylipäätään kaikki jotka tekee eri tavalla kuin Minä aikoinaan tein, tekee väärin. Kyllä näin on.
Äitini raivostui minulle ja kiellostani huolimatta otti kuomun täysin auki ja piti minua huonona äitinä kun peitin lapsen näkymät kuomulla. Lapsi oli ennen vaatinutkin näköalaa itselleen ja kiukutteli jos kuomun pisti alas.. Kovilla pakkasilla hän oli kuitenkin ihan tyytyväinen kuomun alla, joten pidin hänet suojassa, koska lapsella oli pari kertaa ollut aika punaiset posket ulkoilun jälkeen.
Sitten lähdin lomailemaan sukulaisten kanssa. Pakkasta oli jotain yli 15 astetta. En jaksanut sitten jaksanut äitini kiukuttelua ja annoin hänen mennä hiukan vajaa 1-vuotiaan lapseni kanssa kahdestaan kävelylle. Hänellä oli tämä sama valitus... Tietysti lapsi pitää maisemista mutta jotain järjenkäyttöä pitää olla.. mutta turha puhua järkeä ihmiselle joka on mielestään aina oikeassa..
Sen lenkin jälkeen oli lapsen posket entistä punaisemmat ja jälkeenpäin seuraavana päivänä huomasin paleltumat poskissa...:(
Ja aina kun nähdään milloin mistäkin on mummolla kiukku päällä.. milloin ei lapsi syö tarpeeksi tai hänen mielestä oikealla hetkellä ja nukkuu päiväunet väärään aikaan.
Olen kuullut, että äidit/ isät odottavat vauvan aina nukkuvan siellä vaunuissa, kun vauvaparka ei näe mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että äidit/ isät odottavat vauvan aina nukkuvan siellä vaunuissa, kun vauvaparka ei näe mitään.
Hmm
Monenlaisia pakkomielteitä aloittajilla. Ei ihan täysillä käy tämäkään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sitä varten se näkymä estetään että vauva nukahtaisi helpommin eikä heräisi jos tulee valo silmiin. Valveilla oleva vähänkään isompi vauva ei varmasti suostu makaamaan sokkona, joten ne verhon takana olevat vauvaparat todennäköisesti tosiaan nukkuu.
Ne rievut on siinä näköesteenä, ettei vauvan olemassaolo liikaa pääse häiritsemään vaunuja työntävän vanhemman sometusta. Poissa silmistä, poissa mielestä, ei tule morkkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siitä pitäisi sanoa niille suoraan, vaikka loukkaantuu. Pakkasella osa kai peittää, mutta pitäisi olla happeakin.
No montako vauvaa kuolee Suomessa tämän vuoksi? Niissä vaunuissa on yleensä ne tuuletusaukot.
Olisikohan adhd:tä vähemmän, jos vauvat eivät kärsisi hapenpuutteesta...
Olen ihmetellyt ihan samaa. Puistattaa varsinkin joskus helteillä, kun näitä ihme huopia niitataan siihen kuomun reunaan tosi tiiviisti. Ei kyllä paljon järki päätä pakota näillä nykyäideillä. Tietenkään ei voi mennä sanomaan, olenkin toivonut, että neuvolassa tai jossain joku vihjaisi, että vauvakin tarvitsee happea, siinä missä me isommatkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt ihan samaa. Puistattaa varsinkin joskus helteillä, kun näitä ihme huopia niitataan siihen kuomun reunaan tosi tiiviisti. Ei kyllä paljon järki päätä pakota näillä nykyäideillä. Tietenkään ei voi mennä sanomaan, olenkin toivonut, että neuvolassa tai jossain joku vihjaisi, että vauvakin tarvitsee happea, siinä missä me isommatkin.
Ihan todellako kuvittelet että se vauva ei saa happea? Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Eikä sieltä näe mitään. Minulla oli aina kuomu auki ja vauva pällisteli puita ja pilviä, päiväunet nukuttiin kotona omassa sängyssä yleensä.
No minunpa vauvat nukkui päivällä vaunuissa, eikä silloin ollut tarkoitus pällistellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kai siitä pitäisi sanoa niille suoraan, vaikka loukkaantuu. Pakkasella osa kai peittää, mutta pitäisi olla happeakin.
Meinaatteko oikeasti että vauvat useinkin kuolee hapenpuutteeseen? Nimittäin jos ei saa happea niin siihen kyllä kuolee.
Juu kevyt, hengittävä rätti, kuten harso, on tietenkin ihan ok näköesteenä, jos sellaista lapsi tarvitsee nukkuakseen, mutta minäkin olen ihmetellyt, kun usein siinä on huopa, joskus kaksinkerroin. Liian tiivis, liian paksu.
Viime kesänä helteellä yksi vauva oli puettu potkupukuun ja paksut sukat jalassa. Huusi kun syötävä. Vanhemmilla itsellään hellevaatteet..
Vierailija kirjoitti:
Ne rievut on siinä näköesteenä, ettei vauvan olemassaolo liikaa pääse häiritsemään vaunuja työntävän vanhemman sometusta. Poissa silmistä, poissa mielestä, ei tule morkkista.
Se vauva nukkuu siellä vaunuissa. Ja keksi joku tuoreempi juttu kuin tuo sometus.
- Äiti 46 v
Siksi kun tekevät kaiken muunkin nykyään väärin. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.