Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten madaltaa kynnystä aloittaa kuntosaliharjoittelu?

Vierailija
09.01.2025 |

Olen 50+-ikäinen nainen ja joskus nuorempana käynyt lyhyitä ajanjaksoja kuntosalilla. Tiedän suurin piirtein, mitä siellä tapahtuu ja tehdään.

Harrastan aika paljon aerobista liikuntaa, kuten kävelyä, lumikenkäilyä, hölkkää ja pyöräilyä. Jotain näistä teen keskimäärin tunnin päivässä joka päivä. Kunto on hyvä jne. Olen nyt jotenkin onnistunut uskottelemaan itselleni, ettei tämä riitä, vaan kun ikää tulee, pitäisi alkaa erikseen vielä vahvistaa lihaksia. Siis kuntosaliharjoittelu olisi kai paikallaan. Mutta miten ihmeessä saan itseni salille?

Inhoan yli kaiken sisäliikuntaa. Inhoan kuntopyöräilyä. En voi sietää juoksumattoa enkä soutulaitetta. Kokemusta on näistä kaikista, ja inhosin niitä silloin, kun salilla kävin. Paras sali oli sellainen, jonka vieressä oli pururata, jolla pystyi tekemään alkulämmittelyn, niin että salille tultua pääsi suoraan laitteisiin ilman kuntopyörää tai muuta lämmittelevää alkuun.

Kun täällä lukee juttuja kuntosaleista, siellä meininki on vissiin muuttunut parinkymmenen vuoden takaisesta. Saako siellä rauhassa kuntoilla edes? Pystyykö siellä keskittymään omaan juttuunsa ilman, että joku tulee neuvomaan pyytämättä? Tai että joutuu odottelemaan, kun joku varaa itselleen laitteen istumalla siinä kännykkä kourassaan? Onko saleilla hirveä meteli, esim. kovaääninen musiikki?

Miten olette saaneet itsenne houkuteltua kuntosalille ja onko siitä oikeasti hyötyä? Haluaisin harrastaa liikuntaa vain ulkona. (Ei, minulla ei lähistöllä ole ulkokuntosalilaitteita.)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele ripeästi tai pyöräile kuntosalille. Siinä alkulämmittely. Hurahda saliin, kivaahan se on. Käy eri aikoihin, niin huomaat milloin on hiljaisinta. Kokeile eri saleja, minun salillani kukaan ei käytä kännykkää eikä kuvaa.

Kyllä se siitä!

Vierailija
22/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59-vuotias lievästi ylipainoinen nainen, joka on nyt palannut salille pitkän tauon jälkeen. Ekan kerran kävin joskus 1980-luvun lopussa ja seuraavan vuosikymmenen alkupuolella.

Edelleen saa kuntoilla ihan rauhassa. Sellaisen muutoksen olen tosin havainnut, että nykyisin monet naisetkin tekevät liikkeitä kunnon painoilla, kun ennen oli harvinaista, että naisella oli levytangon päissä yhtään mitään.

Se on kyllä nykyisin ärsyttävää, että monet jäävät istumaan kännykän kanssa laitteisiin ylipitkien taukojen ajaksi. Ymmärrän tämän vielä silloin, kun painoa säädetään kiekkoja vaihtamalla, mutta laitteissa, joissa säätö tapahtuu siirtämällä yhtä tikkua painopakassa, on se ärsyttävää. Erityisesti siksi, että kännykän kanssa nuo tauot näyttävän venyvän ylipitkiksi. Ei ole mitenkään harvinaista, että minä ehdin tehdä kolme sarjaa minuutin tauoilla ja viereisessä laitteessa istuva tyyppi pitää vielä lopettaessani samaa taukoa kuin mitä hän piti silloin, kun minä aloitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisin sen kynnyksen niin, etten mene salille. Ostin säädettävät käsipainot ja treenaan niillä kotona. En tykkää saleista yhtään, mutta kotona on kiva treenata omassa rauhassa. En pidä taukoja, vaan teen kuntopiirin tyylisesti ylä- ja alavartaloa vuorotellen.

N51

Vierailija
24/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hyötyä? Miksi siellä kukasn kävisi jos ei olisi hyötyä

Vierailija
25/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta taloon, jonka alakerrassa on kuntosali. Tai vastapäätä!

Vierailija
26/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt talven aikana tullut käytyä joka päivä salilla kun en ole talvi-ihmisiä. Mutta silleen että jokatoinen päivä lihasvoimaa ja jokatoinen päivä aerobinen. "voima"-päivät olen rakentanut perinteisten voimaliikkeiden ympärille (kyykky/mave/penkki), mutta välillä muutellut niin että esim teen penkin kapeammalla otteella, maven "suorin jaloin" tms. Lämmittelynä kävely salille ja 2-3 sarjaa kevyillä painoilla (esim vain 20kg kiekot = 60kg) ja sitten siirtynyt sarjapainoihin. Aina pyrkinyt parin viikon välein nostamaan painojen tai toistojen määrää

Aerobisena päivänä crosstraineria, soutulaitetta ja juoksumattoa 60-90min. Varsinkin crosstrainer todella hyvä minulle, hiki virtaa ja pientä hengästymistä mutta ei satu mihinkään vaikka tekisi yli tunninkin kohtuu vastuksella.

Vierailija
27/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat kalenteriin että meet sinne joka 2. pv klo 17 ja viivyt 45-60min. Satoi tai paistoi.

Vierailija
28/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen treenaillut elämäni aikana eri juttuja ja salijäsenyys on ollut 2,5 vuotta. Kunnon into lähti Aitofit-sovelluksen hankkimisesta. On ilo huomata, miten salilla kehittyy nyt ihan eri tavalla, kun tulee oikeasti lisättyä vastuksia kunnolla. Esim. jonkin liikkeen tein marraskuussa 8 kg painolla, nyt teen sen 20 kg painolla. Salille on kiva mennä,kun ohjelma antaa valmiit liikkeet ja sarjamäärät sekä toistot. Salilla soi musa, mutta kuuntelen aina omaa musaa kuulokkeilla.

Vierailija
29/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn ulkokuntosaleilla, työpaikan salilla ja sitten hankkinut himaan käsipainot, kahvakuulia 2kpl ja leuanvetotangon. En yleensä lämmittele kuin aluksi kevyellä kuormalla. Muutama hyvä sarja kutakin liikettä vaihtelevasti fiiliksen mukaan. Kannattaa aluksi hieman miettiä niitä liikkeitä, että menee puhtaasti. Kehonpainotreenilläkin saa paljon aikaseksi.

Tsemppiä!

30/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva.

Pitäisi mennä mutta kun en osaa mitään laitteita.

Vierailija
31/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin kuntosalilla käynnit kuntani uimahallin yhteydessä olevassa kuntosalissa, joka on ns. matalamman kynnyksen kuntosali ja siellä kyllä saa rauhassa tehdä ihan niitä juttuja mitä itse haluaa, aamupäivisin siellä käy paljon eläkeläisiä. Jos haluaa opastusta kuntosalilaitteisiin ja muihin välineisiim niin liikunnan ohjaajat vetävät siellä kursseja, joissa käydään laitteet ja välineet läpi ja saa myös treeniohjeita. Tällä kuntosalilla kukaan ei tyrkytä kenellekään ohjeita, mutta neuvovat kyllä jos kysyt.

Vierailija
32/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkulämppäilyn voi tehdä ennen kuin menee salille, käy vaikka hölkkäämässä tai sauvakävelemässä ulkona, että saa lämmöt kehoon. 50+ iässä on todella tärkeää tehdä voimaharjoittelua, koska lihaskato kiihtyy mitä vanhemmaksi tulee. Salilla ei tarvitse käyttää aikaa cardiolaitteisiin jos ei halua. Usein salilta saa hankittua myös kuntosaliohjelma ja siihen läpikäynnin personal trainerin kanssa, jotta oppii tekemään liikkeet oikein. Itsekin vasta aloittelen, ja bongasin tällaisen sivuston missä oli jotain vinkkejä aloittelijoille ja esimerkiksi kuntosalin valintaan: https://luonnollistavoimaa.fi/ Itsekin olen yli 50, ja todellakin haluan pitää itseni hyvässä kunnossa!

Vierailija
33/33 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ihanan samantyyppistä tarinaa, siis samalla tavalla positiivista. Kävisin salilla todennäköisesti aamulla, ehkä noin 6 tai 7 aikaan. Onkohan silloin ruuhkaa, käykö moni salilla ennen työpäivää?

Kuten sanoin, ulkokuntosalia ei ole tässä ihan lähistöllä. Ihan "oikea" kuntosali siis ajatuksissa. PT:n palveluita olen miettinyt, mutta iso kynnys sekin. Tuskin valitsisin parikymppistä miestä tai naistakaan, jolla ei ehkä ole vielä ymmärrystä viisikymppisen sielun- ja kehonelämästä, mutta mistä löytäisi parhaan, joka osaa juuri tällaista vähän varttuneempaa ohjata ja ohjelman tehdä? Peruskuntoni on jo varsin hyvä mielestäni, kun aerobista liikuntaa harrastan jo runsaasti.

Mahtava lukea, ettei saleilla välttämättä ole toisten tekemisiin puuttuvia, muita kommentoivia tai neuvovia tyyppejä. Haluankin olla ihan rauhassa, ihan yksin, vaikken tietenkään todennäköisesti olisi yksin. Ymmärtänette. - Ap

Käyn itse tuohon aikaan. Kello kuusi saattaa olla yksi tai nolla ihmistä salilla, kello seitsemän on kolme tai neljä. Suosittelen aamuja!

Miten ap on treenaus lähtenyt käyntiin?