85% väestöstä tulot eivät pienentyneet 2024, noin puolella väestöstä tulot jopa kasvoi
Purra kertoo, että vuodelle 2024 hallituksen tekemien sosiaaliturva- ja veromuutosten yhteisvaikutukset vaikuttivat väestöön niin, että noin puolella koko väestöstä tulot kasvoivat. 36 prosentilla ne muuttuivat, suuntaan tai toiseen, lähes olemattoman vähän. Toisin sanoen peräti 85 prosentilla väestöstä tulot joko eivät muuttuneet tai peräti kasvoivat.
Tämä siis hallituksen uudistuksiin liittyen.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Eli oppositiomedian huutelu kansan köyhdyttämisestä aika liioiteltua jos puolella kasvaa ja vain 15%:lla pienentyi.
Koska meillä on sellainen kuin inflaatio niin jokaisen tulojen pitäisi kasvaa jotta edes ostovoima säilyisi. Nyt siis puolella ostovoima pienentyi ja lopuillakin isolla osalla vain säilyi ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä laskelmissa otettu huomioon kaiken kallistuminen, jopa inflaatiota enemmän?
Parempi tilasto olisi ostovoiman muutos parin vupden aikana.
Inflaatiolle hallitus voi tehdä vain vähän.
Pitää se ottaa huomioon kun väittää jotain tulojen noususta. Jos se kumoutuu inflaatiolla niin kyse on vain poliittisesta sumutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut ovat nousseet niin paljon, että rahalla saa nykyisin paljon vähemmän kuin muutama vuosi sitten, vaikka palkka on noussutkin.
Tuo nyt on ihan ihmisestä kiinni. Mulla meni terapiaan joka kk ehkä 100e omavastuuta, työmatkoihin sai vähemmän tukea ex-työnantajalta (epassi), nykyään ostan ison osan ruuasta -60% kun uusi lähikauppa sen mahdollistaa. Ulkona syömisen ja juomisen olen poistanut, samoin impulssiostelun mm kirpputoreilta.
Nyt palkan veroprossa putosi viiteen. Muistelen että on ollut yli kymmenen. Koen että nykyisellä elämäntyylilläni säästän kivasti joka kuu parisataa.
Miten pieni palkka voi olla kun on noin alhainen vero%? 30v sitten maksoin 24% veroa palkasta, taitaa olla alin mun elämässäni. Eläkkeestäkin menee 20%
Minun kohdallani tulot olivat paremmat kuin koskaan aikaisemmin, koska jäin OVE:lle sen lisäksi että sain ansiosidonnaista ja nyt pääsin työeläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt kehuisi 40e nettotulojen noudulla per kk kun samaan aikaan eläminen on kallistunut satasia.
Turhia tällaiset tutkimukset kun ei verrata ostovoimaan - se heikkenee päivä päivältä!!
Maalitolpat ne vaan siirtyy vasemmiston ulisijoilla. Ensin huoli on eriarvoistuminen ja tuloerot. Kun ne sitten osoitetaan huuhaaksi niin alkaa ulina inflaatiosta, jolle hallitus voi vain vähän.
Mutta kun jotain pitää voida syyttää omasta tilanteesta (muuta kuin itseä).
Miten pieni korotus ja kallistuva eläminen on mun omaa syytäni?
Elintaso on pudonnut huomattavasti 10 viimevuoden aikana vaikka kuinka vähentää esim syömistä - kukkarosta menee silti enemmän kuin ennen. Muuhun emme ole enää vuosiin kuluttaneet mitään
Nettotulot tipppuneet tonnilla, kun jäin työttömäksi ja asumistuki lähti pois vielä siitä ilosta.
No ei kyllä munkaan tulot ole muuttuneet. Palkka on pysynyt samana ja veroprosentti myös. Ostovoima tietenkin on jonkin verran laskenut hintojen ja alvin noustua, mutta se ei liity tuloihin vaan menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut ovat nousseet niin paljon, että rahalla saa nykyisin paljon vähemmän kuin muutama vuosi sitten, vaikka palkka on noussutkin.
Tuo nyt on ihan ihmisestä kiinni. Mulla meni terapiaan joka kk ehkä 100e omavastuuta, työmatkoihin sai vähemmän tukea ex-työnantajalta (epassi), nykyään ostan ison osan ruuasta -60% kun uusi lähikauppa sen mahdollistaa. Ulkona syömisen ja juomisen olen poistanut, samoin impulssiostelun mm kirpputoreilta.
Nyt palkan veroprossa putosi viiteen. Muistelen että on ollut yli kymmenen. Koen että nykyisellä elämäntyylilläni säästän kivasti joka kuu parisataa.
No ei se kyllä ole ihan ihmisestä kiinni. Jos mä laittaisin veroprossan viiteen, saisin julmetut mätkyt ensi vuonna. Harva saa työnantajalta matkakuluja eikä uusia lähikauppoja joka paikkaan avata.
Eipä siinä. Itse kyllä pärjään taloudellisesti hyvin ja nyt on laskenut sähkön hinta vuodesta 2022. Samoin korot on laskeneet, mutta piti kommentoida hölmöön kommenttiisi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ostovoima romahti Marinin hallituskaudella vuosina 2022 ja 2023 kun inflaatio laukkasi 10 prosentin vuosivauhtia ja palkoissa mentiin nollalinjalla.
Missä se "köyhdyttävä" hallitus oikein on, edellinen hallitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 98% varma, että "Riikka" alkaa sekoamaan paineessa.
Sehän on jo sekaisin. Onneksi ei tule olemaan seurassa hallituksessa.
Osanotot että olet siinä 15%ssa
Niin, persujen kannattajia on vain 15 prossaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen ALV:n korotus syö nuo korotukset.
ALV on tietenkin noissa laskuissa mukana kun puhutaan 2024 uudistuksista. Puolella siis ALV korotuksesta huolimatta jää enemmän rahaa käteen, esim autoilun verotuksen alennuksen ansiosta.
Yleinen alv korotus nimenomaan nostaa kaikkia niitä autoilun kustannuksia. Lisäksi jakeluveltoitetta hallitus nosti juuri vuoden vaihteessa.
Autoilun veronalennukset olivat suurempia kuin ALV korotus. Esim bensaan ALV vaikutti 2c, hallitus alensi bensaveroa 1/2024 noin 5c joka oli eka osa alennuksista.
Lisäksi valehtelet koska hallitus laskee jakeluvevloitetta. Päästökauppa tulee, mutta vain koska edellinen SDP-Keskusta hallitus allekirjoitti sen EUssa.
Vuonna 2017 Sipilän hallitus päätti nostaa jakeluvelvoitetta 30 prosenttiin 2030 mennessä.
Enemmistö kansasta siis hyötyy hallituksesta, vain pieni osa kärsii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä laskelmissa otettu huomioon kaiken kallistuminen, jopa inflaatiota enemmän?
Parempi tilasto olisi ostovoiman muutos parin vupden aikana.
Inflaatiolle hallitus voi tehdä vain vähän.
Inflaation estämiseksi hallitus voi tehdä vain vähän, inflaation aiheuttaminen sensijaan on hyvin helppoa. Kysykää vaikka Sannalta ja Tovereilta mitä kollektiiviset tukipaketit ovat tehneet rahan arvolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen ALV:n korotus syö nuo korotukset.
ALV on tietenkin noissa laskuissa mukana kun puhutaan 2024 uudistuksista. Puolella siis ALV korotuksesta huolimatta jää enemmän rahaa käteen, esim autoilun verotuksen alennuksen ansiosta.
Yleinen alv korotus nimenomaan nostaa kaikkia niitä autoilun kustannuksia. Lisäksi jakeluveltoitetta hallitus nosti juuri vuoden vaihteessa.
Autoilun veronalennukset olivat suurempia kuin ALV korotus. Esim bensaan ALV vaikutti 2c, hallitus alensi bensaveroa 1/2024 noin 5c joka oli eka osa alennuksista.
Lisäksi valehtelet koska hallitus laskee jakeluvevloitetta. Päästökauppa tulee, mutta vain koska edellinen SDP-Keskusta hallitus allekirjoitti sen
Ja perskokkareet päättivätkin nostaa sen jo 2025 ja nostaa bensan hintaa.
Nyt sitten asiat oikeaan viitekehykseen. Ei tulojen pienenemisellä tai kasvulla ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä, mitä sillä rahalla saa. Itsellä kyllä tulot hieman kasvoivat, mutta ostovoima putosi hieman viime vuonna. Vuonna 2023 tuo epäsuhta oli huomattavan suuri. Eli tulot kyllä kasvoivat silloinkin, mutta ostovoima pieneni merkittävästi.
15 % on paljon Suomen väkimäärästä. He ovat alun perinkin heikkotuloisia, joiden tuloja perskokkareet vain pienentävät.
Persujen woke propaganda vie tuhkatkin pesästä. Sellaisia inhottavia perssuoli vihervassareita, jotka pitäisi viedä saunan taakse.
Minulla tulot kasvoi koska töitä riittä elokuuhun asti ja sitten katkesi kuin kananlento koska Petteri päätti leikata lisää Sotesta.
Maalitolpat ne vaan siirtyy vasemmiston ulisijoilla. Ensin huoli on eriarvoistuminen ja tuloerot. Kun ne sitten osoitetaan huuhaaksi niin alkaa ulina inflaatiosta, jolle hallitus voi vain vähän.
Mutta kun jotain pitää voida syyttää omasta tilanteesta (muuta kuin itseä).