Onko joogasta hyötyä te jotka yoogaatte?
Te jotka harrastatte joogaamista niin onko siitä ollut hyötyä? Käyttekö jossain joogatunneilla vai katsotteko youtubesta ohjattuja joogatunteja? Itseäni kiinnostaisi alkaa joogaamaan noiden videoiden avulla
Kommentit (48)
Olen käynyt kansalaisopiston joogatunneilla monta vuotta. On auttanut kehon liikkuvuudessa, tasapainossa ja lihasjumeissa sekä opettanut rauhoittumista ja hiljentymistä. Tuolla missä minä käyn, ei keskitytä mihinkään itämaiseen kulttuuriin sen enempää vaan joogaliikkeet selitetään ihan arkisesti ja kerrotaan mihin se auttaa.
Itse ostin joogamattoni ihan marketista mutta en sellaista retkimattoa vaan ihan joogaan tarkoitetun.
Vierailija kirjoitti:
Jooga ei sovi kristitylle, eikä oikein muillekaan.
Älä höpötä. Olen kristitty ja uskon enkä näe siinä mitään ristiriitaa joogan kanssa. Järjestäähän kirkkokin kristillisiä joogaretriittejä silloin tällöin. Joogaa voi harrastaa ilmankin että itse tunnustaa siihen liittyvää hindulaista uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kansalaisopiston joogatunneilla monta vuotta. On auttanut kehon liikkuvuudessa, tasapainossa ja lihasjumeissa sekä opettanut rauhoittumista ja hiljentymistä. Tuolla missä minä käyn, ei keskitytä mihinkään itämaiseen kulttuuriin sen enempää vaan joogaliikkeet selitetään ihan arkisesti ja kerrotaan mihin se auttaa.
Itse ostin joogamattoni ihan marketista mutta en sellaista retkimattoa vaan ihan joogaan tarkoitetun.
Jooga, twerkkaus ja djemben-soitto ovat kulttuuristaomimista siinä kuin lappalaisten hatut.. Just saying.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen joogamatto kannattaa hankkia? Onko markettimatot hyviä vai kannattaako panostaa kalliimpaan? Ajaako joku perus 10e retkimatto saman asian?
Retkimatto ei toimi joogamattona. Joogakouluilta saa usein vuokrattua mattoja käyttöön niin voit kokeilla muutamaa erilaista. Itsellä on tuollainen Gymstickin matto https://www.vitamiini.org/paras-joogamatto/ Vältä markettimattoja.
Peukku gymstickin matolle. Itselläni on sama matto ja kädet eivät hikoa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Jooga, twerkkaus ja djemben-soitto ovat kulttuuristaomimista siinä kuin lappalaisten hatut.. Just saying.
On irvokasta että puhut lappalaisista samaan aikaan, kun vetoat kulttuuriseen omimiseen. Newsflash: korrekti termi on lappilainen. Lappalainen on halventava ilmaisu jolla on pitkät perinteet saamelaisten siirrosta.
Sehän on parasta liikuntaa! Itsellä vahvistaa lihaksia ja tasapainoa, on tehnyt vartalon paljon notkeammaksi, jaksavammaksi ja liikkuvammaksi kuin ennen. Myös vartalonhallinta on ihan toisenlaista vaikka painavien asioiden käsittelyssä ja sängyssä. Huomaan eron heti kunnossa, jos olen yli viikon joogaamatta (mutta jotkut vaikutukset säilyvät hyvin pitkään, kuten tasapaino ja syvät lihakset). Plussana vielä sutjakan näköinen vartalo. Ikää on 40+, joogannut olen säännöllisesti noin 15 vuotta.
Joogan lisäksi kun harrastaa vielä jotain hapenottokykyä ylläpitävää liikuntaa, niin kunto on jo aika hyvä.
Aurinkotervehdyksen? Tervehditkö aurinkojumalaa vai mistä siinä on kysymys?
Vuonna 2017 kansainvälinen MeToo -ilmiö nosti esiin seksuaalista häirintää myös joogapiireissä. Gurujen ja heidän yhteisöjensä mainoksissa saatetaan luvata paljon hyvää ja kaunista: uusia ja entistä parempia ihmissuhteita, rakkautta ja hyväksyntää, ratkaisuja kaikkiin elämän ongelmiin.
https://areena.yle.fi/podcastit/1-71186598
Ei voi kristitty harrastaa joogaa. Se on itämaisen uskonnon harjoittamista. Hoetaan mantroja ja kunnioitetaan epäjumalia.
Käytättehän ehkäisyä "joogatessanne"?
Ahaa, siis onlyfans onkin joogaa!
Vierailija kirjoitti:
Sehän on parasta liikuntaa! Itsellä vahvistaa lihaksia ja tasapainoa, on tehnyt vartalon paljon notkeammaksi, jaksavammaksi ja liikkuvammaksi kuin ennen. Myös vartalonhallinta on ihan toisenlaista vaikka painavien asioiden käsittelyssä ja sängyssä. Huomaan eron heti kunnossa, jos olen yli viikon joogaamatta (mutta jotkut vaikutukset säilyvät hyvin pitkään, kuten tasapaino ja syvät lihakset). Plussana vielä sutjakan näköinen vartalo. Ikää on 40+, joogannut olen säännöllisesti noin 15 vuotta.
Joogan lisäksi kun harrastaa vielä jotain hapenottokykyä ylläpitävää liikuntaa, niin kunto on jo aika hyvä.
Unohdin mainita vielä suotuisat vaikutukset aineenvaihduntaan. Turvottaa vähemmän.
Ashtanga toimii, mutta vaatii jonkin verran sinnikkyyttä, että homman saa käyntiin jos ei ole valmiiksi keholtaan ja kenties muutenkin kuosissa. Ei myöskään oikein sovi laiskoille tai kiireisille kun harjoitus tehdään 5-6 kertaa viikossa.
Minä teen yin-joogaa youtubesta 4-5 pv viikossa. Hyödyt ovat olleet se, että jumit ovat vähentyneet. Ei ole enää selkäkipua.
Yin on syvävenettyttelyyn verraytavaa, ei lihaskunnon kohentamista. Mutta siinä on liikkeitä lantion alueelle, joita ei perusvenyttelyihin sisälly. Siksi auttanut.
Videoiden avulla voi ihan hyvin joogata, mutta suosittelen käymään aluksi muutamalla tunnilla, jossa opit hengitystekniikan ja ohjaaja näkee teetkö liikkeet oikein. Itse en ole käynyt ohjatuilla tunneilla koronan jälkeen, niin en osaa sanoa kuinka hörhähtänyttä menoa jossain joogasaleilla on. Ei ainakaan ennen ollut. Ainakin työväenopistot on yleensä ihan pelkkää jumppaa.
Paremman puutteessa voi käyttää vaikka räsymattoa, tärkeintä on se, että alusta pehmentää ja estää raajoja liukumasta. Ihan hyvin voi aloitella halpismatolla, ja katsoa sitten onko tarvetta toisenlaiselle. Mulla on joku melko halpa matto kestänyt nyt kolme vuotta ja joogaan muutaman kerran viikossa. Edellinen mureni muutamassa vuodessa.