myin asuntoni 2023 ja muutin vuokralle, viime vuoden korko tuli tänään tilille 8500e
Jäi siitä 1000e vielä asumisesta itse maksettavaa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu ihan höpöjä tai sitten merkkasi korkotulot bruttona. Niistä menee vielä lähdevero. 30 %.
Nyt korot muutenkin laskeneet niin ensivuonna ei tule puoltakaan tuosta. Ei kovin pitkäaikainen ilo siis.
Eikö se mene tuosta summasta se 34%, AP taitaa puhua ihan höpöjä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kannata omistusasunto, koko ajan maksat kalliita remontteja jos on vanhempi talo ja uudet asunnot muuten kalliita/
Kannattako ok-talo, johon ei koskaan tehdä remontteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi myit asuntosi silloin, nyt et saisikaan sitä myytyä. Nyt kannattaa ostaa asunto, ei myydä. Oletko miettinyt inflaation vaikutusta säästöihisi? Nyt on ennätysinflaatio ja menetät koko ajan rahaa tuolla.
Jos maksaa 1000e vuoden asumisestaan, niin en sanoisi tätä hirveäksi menetykseksi jos arvostaa stressitöntä elämää enemmän kuin stressillistä rahaa... Jos vuoden vuokrat ovat 9500e on se 800e kuukaudessa, eli vuokrakämppäkin lienee ihan inhimillinen.
1000€ vuodessa asumiseen. Ei kovin mukavuuksia löydy.
Ei kun se oli myynyt omistamansa asunnon ja nyt kehuskelee miten halpaa vuokra-asuminen on, kun ne entisen asunnon myymisestä saadut rahat makaavat tilillä ja koroilla saa vuokrat kuitattua sitä tonnia lukuun ottamatta. Aikamoinen pudotus on kyllä asunnon tasossa, jos myi 250 k asunnon ja muutti vuokralle luukkuun, jossa asuu 800 eurolla kuussa. Tästä omastani kun saisin tällä hetkellä puolet siitä ja vuokrat naapurien vastaavissa sijoituskämpissä 850 e/kk. Mutta ei ole onneksi kiirettä myydä, niin kyllä se kysyntä vielä joskus kasvaa ja arvo nousee tasolle, jolla viitsii myymistä harkita.
Eiköhän se asunnon myynti verovapaasti poistu 2v jälkeen, sitten menee lähdeverot. Nyt kun korot menevät alaspäin niin pieni ilo ja verothan siitä menee ilman muuta päältä se 30% tai 34%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu ihan höpöjä tai sitten merkkasi korkotulot bruttona. Niistä menee vielä lähdevero. 30 %.
Nyt korot muutenkin laskeneet niin ensivuonna ei tule puoltakaan tuosta. Ei kovin pitkäaikainen ilo siis.
Huoh, en ole ap, mutta laskekaa itse. 5 prossan korolla ja siitä vero pois, tulee 8250e. Täysin mahdollinen ja hienoa ap, että uskallat tässä omistusasumisen ihannoimassa valtiossa myös kertoa vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kannata omistusasunto, koko ajan maksat kalliita remontteja jos on vanhempi talo ja uudet asunnot muuten kalliita/
jos on taitoja ja aikaa niin voi itse rempata, muuten ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettona? Sain vain 3500 nettona 200000 e talletuksesta. Katoin ensin et ok 5000 tuli mutta siitä menikin vielä verot 1500. Ei tällä tosiaan edes sitä inflaatiota kuittaa. Ensi vuonna korkotulot romahtavat. Pakko kai sit yrittää ostaa se asunto, jos vaan olis jotain myytävänä.
Nyt on kyllä sulla ollut tosi huono korko. Kannattaa kilpailuttaa pankit.
Ihan hyvä korko. Korot nyt muutenkin laskeneet niin kovin kummoisia tarjouksia ei saa muualtakaan.
Ap on saanut noin 5 % koron, ei sellasta saa normaali ihminen oikeasti nykypäivänä mistään. Eikä ole saanut vuosiin koska aiemmin elettiin nollakorkoaikaa. Vähän kyllä epäilyttää koko kertomus, mutta kai sitä voi joku erikoissopimus olla. Turha kuitenkaan yleistää että olis kaikille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, en ole ap, mutta laskekaa itse. 5 prossan korolla ja siitä vero pois, tulee 8250e. Täysin mahdollinen ja hienoa ap, että uskallat tässä omistusasumisen ihannoimassa valtiossa myös kertoa vaihtoehtoja.
Jep, sitä täällä vauvalla on kaikki asiantuntijat ja sijoittajat. Minäkin olen, tänään voisin kyllä olla sijoittaja, huomenna lentäjä ja sitten keskiviikon voisin aloitella vaikkapa sotilaan roolissa.
Raha tulee rahan luo. Kun on pääomaa, niin rahan tekeminen on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
8500:250 000= 3,4% korko. Tuo on ihan hyvä riskitön korko näinä aikoina.
Joo mutta verot pois eli koron pitäis olla 5 % että pääsis 3,4 % nettotuottoon. Mistään ei tuollaista saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä summasta kertyy tuollainen korko?
Abouttiarallaa 250000e. Sijoitukset on erikseen, ne saa elää omaa elämäänsä. Mutta tuo raha tuli makuuttamalla säästötilillä asuntokaupan kuittia pöydällä.
Ja tähän väliin kaikki Vauva-palstan plus Ulilaudan turaanit tulevat huutamaan miten säästöt sulaa ja nönnönnöö.
Hyvä summa. Kokonaiskorko on ollut 11 000€ kun siitä kumminkin otettu jo verot pois. Vai onko yli miljoona euroa käyttötilillä, vai kumminkin viime yön uni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sun mielestä se ei ole remontti, jos itse tekee? No, voin vakuuttaa, ettei ole mahdollisen ostajankaan mielestä sinun DIY-remppa minkään väärti. Heh heh.
Ensi vuonna korkosumma taitaa olla aika paljon pienempi.
8000 euroa saa korkoa jos on 200 000 euroa 3 prosentin korolla .
Toki unohti sanoa että tuosta 8000 eurosta menee 30 pros veroton että siinä on käteen n. 5500
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sun mielestä se ei ole remontti, jos itse tekee? No, voin vakuuttaa, ettei ole mahdollisen ostajankaan mielestä sinun DIY-remppa minkään väärti. Heh heh.
Kyllä se on remontti, tätä monikin tekee, ostaa halvalla remonttoivan talon, 2v sitä remontoi ja myy sen sitten pois veropavaasti kun vielä voi. Tulevaisuudessa ei varmasti ole tätä etuutta. Onhan sitä monenlaita flippaajaa.
Mä asun vuokralla omakotitalossa ja säästän samalla rahaa, että saan omarahoitusosuuden kasaan ja saan lainan tätä taloa varten. Tämä on mun koti eikä mikään sijoituskohde. Eikä omakotalo tarkoita sitä, että sitä pitäisi koko ajan rempata. Ei tämä mikään murju ole isompaa remppaa tehty viimeksi 9 vuotta sitten. Sen jälkeen pienempiä halvempia juttuja, mutta ei tosiaan koko ajan tarvetta tehdä jotakin. Jotkut kun kuvittelee, että omakotitalossa pitää ihan koko ajan rempata jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on remontti, tätä monikin tekee, ostaa halvalla remonttoivan talon, 2v sitä remontoi ja myy sen sitten pois veropavaasti kun vielä voi. Tulevaisuudessa ei varmasti ole tätä etuutta. Onhan sitä monenlaita flippaajaa.
Niin? Minä kysyinkin, kannattaako ok-talo, johon ei tehdä remppoja. Opettele lukemaan.
Tuota...
Laskeskelin hieman TÄMÄN vuoden parasta korkoa käyttäen (Saldo Bank, 12 kk määräaikainen, 3,40%) ja lähdeveron huomioiden, että AP:llä on ollut talletuksia vähintään 316 000€ edestä, jos todella on saanut tuon mainitun 8500 tilille korkoina. Viime vuonna ei käsittääkseni ollut merkittävästi korkeampi korkotaso.
Tuo samainen rahamäärä voisi kustantaa hyvin samantasoisen asunnon PKS-kehyskunnista (vuokrataso 800/kk) ja silti vielä 8424€ osinkoina (Nordea, osinkotuotto 8,60%)
Että sellainen taloustaitaja 🤣
OP:n kasvutuotto-tilien korot maksettiin eilen. Mulle tuli korkoa 2533,50 € ja lähdeveroa meni 760 €. Mutta oonkin vain tällainen köyhä, velaton omistusasuja.
8500:250 000= 3,4% korko. Tuo on ihan hyvä riskitön korko näinä aikoina.