Säännöllinen soittoharrastus on yhä useammalle liian vaativaa. Soitonopettajat kaipaavat apua nepsyoppilaiden kanssa
Pitkäjänteinen harrastus on lapsille ja nuorille entistä vaikeampaa. Soitonopettajat toivovat koulutusta siihen, kuinka erilaiset neuropsykologiset oireet voi ottaa huomioon. Tunnilla ne näkyvät esimerkiksi keskittymisvaikeutena ja tunteiden sääntelyn haasteina.
Nykyään musiikkiopistojen, kansalaisopistojen ja konservatorioiden soitonopettajat joutuvat pelkäämään turpaansaamista ja muuta nepsyoireilua, kuten peruskoulujenkin opettajat.
Kommentit (31)
Hyvä artikkeli. Nepsylasten ja -nuorten joukossa on paljon musiikillista lahjakkuutta, ja olisi hyvä että pedagogeilla olisi osaamista tukea myös näitä nuoria, joille musiikki voi olla erityisen tärkeä kanava tunteiden ilmaisuun.
Oma lukunsa on sitten se, että ihan neurotyypillisillekin lapsille ja nuorille pitkäjänteinen tekeminen on ihan hirveän vaikeaa, eikä sitä koulussakaan kauheasti pystytä vaatimaan. Siksi kannustan lapsiani lämpimästi harrastamaan musiikkia musiikkiopistossa.
Ei väkisin voi soittaa tai yrittää. Lapsen toiveen mukaan eletään. On kidutusta jos joku kärsii opetuksessa. Opettajan pitää olla kiltti ja ystävällinen, mukautuva, ymmärtävä. Kuin terapeutti. Pinko tietysti menestyy soittoharrastuksessa, mutta muutkin tulevat perässä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä voi olla totta, eihän? No, soittaminenhan ei ole kaikille, eli voi hyvin lopettaakin ja alkaa vaikka nyrkkeilemään tai lätkää lätkimään seuraavaksi. Lahjattomasta ei soittajaa saa tekemällä muutenkaan.
Elämme kyllä niin ihmeellistä aikaa.
Enimmäkseen soittaminen on kylläkin harjoittelulaji, ja se on hyvin konkreettinen tapa osoittaa lapselle, miten työnteko kantaa hedelmää.
Alapeukku ap:lle disinformaatiosta. Luin linkatun jutun eikä siinä sanallakaan vihjattu että opettajat pelkäisivät turpiinsaamista.
Sinne soittotunneille on ihan turha mennä sekoilemaan, jos ei ole minkään valtakunnan kykyä keskittyä, tai halua treenata. Minä harjoittelin nuorena 3-5 tuntia soittoa päivittäin.
Kyllä ennen saatiin hulttiokakarat kuriin. Siinä pianon ääressä istuttiin kunnes soitto sujui! Kaikenlaisesta häiriöstä tuli heti tahtipuikosta sormille. Sormet kipeänä sitten tapailtiin Fur Eliseä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen saatiin hulttiokakarat kuriin. Siinä pianon ääressä istuttiin kunnes soitto sujui! Kaikenlaisesta häiriöstä tuli heti tahtipuikosta sormille. Sormet kipeänä sitten tapailtiin Fur Eliseä.
Kyllä ennen tajuttiin ja tunnistettiin motivoituneet harjoittelijat, ja loput lopettivat soittotunnit asap. Miksi helvetissä käydä tunneilla jos ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Sinne soittotunneille on ihan turha mennä sekoilemaan, jos ei ole minkään valtakunnan kykyä keskittyä, tai halua treenata. Minä harjoittelin nuorena 3-5 tuntia soittoa päivittäin.
Se onkin jänskää, että joku nuori voi harjoitella kolme tai viisi tuntia päivässä ja toinen vain yhden tunnin, ja molemmat edistyvät samaa vauhtia. Usein auttaa, jos opettaja neuvoo, kuinka harjoitella tehokkaasti. 20 minuuttia kerrallaan on keskittymisen puolesta ihannemäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen tajuttiin ja tunnistettiin motivoituneet harjoittelijat, ja loput lopettivat soittotunnit asap. Miksi helvetissä käydä tunneilla jos ei kiinnosta?
Lapsilla ja nuorilla on erilaisia elämänvaiheita. Välillä he treenaavat enemmän ja välillä vähemmän, omani ainakin. Mutta silti he rakastavat musiikkia ja edistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huono vanhempi pitää olla, ettei laita lastaan soittotunneille?
Vierailija kirjoitti:
Tunnin keskittyneesti tehty tehotreeni on paljon tehokkaampi kuin 5 tunnin vähänsinnepäin-sessiot.
En kestä tuota sanaa.
Nepsy.
Mitä tarkoittaa nepsy? Haetaanko taas jotain itse tehtyjä ongelmia joilla korostetaan omaa itseään ja perhettään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huono vanhempi pitää olla, ettei laita lastaan soittotunneille?
Voi lapsen laittaa yhtä hyvin tanssitunnille tai nuorisoteatteriin, mutta yksi kulttuuriharrastus pitäisi kyllä joka lapsella olla, ja samoin yksi liikuntaharrastus.
Vierailija kirjoitti:
En kestä tuota sanaa.
Nepsy.
Mitä tarkoittaa nepsy? Haetaanko taas jotain itse tehtyjä ongelmia joilla korostetaan omaa itseään ja perhettään?
Ja miksi juuri ne nepsylapset pitää änkeä sekoilemaan soittotunneille? En tajua. Kirjainyhdistelmäkavereilla on usein todella vaikeita keskittymisongelmia, ja he tarvitsevat aivan erilaisia aktiviteetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä voi olla totta, eihän? No, soittaminenhan ei ole kaikille, eli voi hyvin lopettaakin ja alkaa vaikka nyrkkeilemään tai lätkää lätkimään seuraavaksi. Lahjattomasta ei soittajaa saa tekemällä muutenkaan.
Enimmäkseen soittaminen on kylläkin harjoittelulaji, ja se on hyvin konkreettinen tapa osoittaa lapselle, miten työnteko kantaa hedelmää.
Ei todellakaan ole. Musikaalisuus menee geeneissä, tai sitten ei. Itse kävin koko lapsuuden pianotunneilla. Vanhemmat vahtivat, että harjoittelin soittamista vähintään tunnin päivässä. Eikä minusta hyvää soittajaa koskaan tullut. Mieheni soittaa pianoa paljon paremmin kuin minä, vaikka ei ole saanut ensimmäistäkään pianotuntia. Hän on musikaalisesti lahjakas, toisin kuin minä. Suomessa olisi korkea aika jo myöntää, että kova harjoittelu ei korvaa lahjakkuutta. Tiettyyn asti voi oppia kovalla työllä, mutta ei määräänsä pidemmälle. Tämä koskee niin musiikkia, urheilua, kuvataidetta, matematiikkaa, kieliä...
"Kuinka huono vanhempi pitää olla, ettei laita lastaan soittotunneille?"
Meidän lapsi laitettiin koodauskurssille, koska ei osoittanut musikaalista lahjakkuutta.
Mitä tarkoittaa nepsy?
Neuropsykiatrinen. Neuropsykiatria häiriöitä ovat mm. autismi, aspergerin oireyhtymä, skitsofrenia, ADHD, tourette.
Vierailija kirjoitti:
En kestä tuota sanaa.
Nepsy.
Nepsy voi tarkoittaa vaikkapa sellaista ihmistä, joka ei kestä yksittäisiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Musikaalisuus menee geeneissä, tai sitten ei. Itse kävin koko lapsuuden pianotunneilla. Vanhemmat vahtivat, että harjoittelin soittamista vähintään tunnin päivässä. Eikä minusta hyvää soittajaa koskaan tullut. Mieheni soittaa pianoa paljon paremmin kuin minä, vaikka ei ole saanut ensimmäistäkään pianotuntia. Hän on musikaalisesti lahjakas, toisin kuin minä. Suomessa oli
Avainsana ei ole lahjakkuus vaan kiinnostus. Jos piano olisi kiinnostanut sinua, olisit oppinut.