Korona 2024-2025: voimakas väsymys, aivosumu ja sydänoireet
Meneekö tämä oireilu ohi? Korona kesti liki 3 viikkoa. Aiemmat koronat vuosina 2020 ja 2022 ovat olleet lieviä tähän verrattuna. Kova yskä, ei kuumetta. Yskä on helpottanut, mutta tilalle on tullut todella voimakas väsymys. Ei jaksaisi mitään. Aivosumun takia ajatus ei kulje kuten normaalisti. Sydän muljahtelee, leposyke makuulla 80-100, verenpaine matala. Ekg-kunnossa, eikä keuhkoröntgenessä ole näkynyt mitään poikkeavaa keuhkoissa tai sydämessä. Kohta kuukausi sairastumisesta ja en ole vieläkään lähellekään terve.
En kaipaa tähän nyt mitään rokotekeskustelua, vaan tuoreita kokemuksia koronasta ja siitä toipumisesta.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa ei koronasta enää piitata. Minulle annettiin kerrallaan 2-3 päivää sairauslomaa ja lopuksi todettiin, että töihin pitää mennä kun kuumetta ei ole. No kun koronassani ei kertaakaan ole ollut kuumetta, vaikka olen ollut todella kipeä.
Levisi poskiontelotulehdukseksi, joka vaati 2 antibioottikuuria. Koronasta jäi jälkioireita, mm. aivosumu ja jäätävä väsymys, jotka eivät ole vielä helpottaneet. Ja kun joku nillittää: tämä väsymys ei ole normaalia. Ei minulla ikinä ole tällaista, että joudun suuren osan vuorokaudesta lepäämään. Tekeväiselle ja ahkeralle on hirveää, kun ei yksinkertaisesti jaksa tehdä.
Komppaan tuota väsymystä. Ei ole normaali olotila tällainen. Eikä ajatuskaan kulje. Sanat menevät sekaisin, osa unohtuu jne.
Muut oireet ovat helpottaneet, mutta jäi kova väsymys ja pientä kipuilua. Minua ei siis yleensä väsytä. Nytkin tekisi mieli nukahtaa, kun on niin voipunut olo. Ja en ole tänään tehnyt mitään sen suurempaa kuin täyttänyt tiskikoneen ja laskostanut kuivat pyykit.
Moni vanha, siis iäkäs henkilö ei ole palautunut koronaa edeltäneeseen terveydentilaan, vaikka koronatauti ei olisi ollut kovin vakava.
Oletan, että tämä johtuu siitä, että vanhan ihmisen elimistö ei kykene enää täysin pääsemään viruksesta eroon, vaan se lymyää eri paikoissa. Ja voi sieltä aktivoitua mitä moninaisimmin oirein. Heikentynyt immuniteetti on koko ajan hälytystilassa, mikä on elimistölle stressaavaa. Tai sitten onkin niin, ettei oma immuunijärjestelmä edes pyri enää torjumaan koronaa, vaan pitää sitä kehoon kuuluvana.
En tiedä, onko rokotuksista hyötyä vai haittaa koronan kyseessä ollen. Toki rokotteella voidaan mahdollisesti estää vaikea akuuttitauti, mutta rokotteen hyöty pitkäaikaisen oireilun suhteen on näyttämättä.
Oireita on pitkä lista. Monet niistä on tosi häiritseviä mutta mikään ei ole sellainen mihin olisi helppoa hoitoa saatavilla tai minkä takia voisi olla töistä pois. Lääkäri on melko turha. Toki he tekee jotain perustestejä varmaan enimmäkseen näön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Oireita on pitkä lista. Monet niistä on tosi häiritseviä mutta mikään ei ole sellainen mihin olisi helppoa hoitoa saatavilla tai minkä takia voisi olla töistä pois. Lääkäri on melko turha. Toki he tekee jotain perustestejä varmaan enimmäkseen näön vuoksi.
Jos koronasta on kovia oireita, esim. vaikeaa aivosumua, niin miten voisi olla työkuntoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistyneen kuningaskunnan virallisten tietojen mukaan COVID-19 mRNA-rokotteilla rokotettujen kuolemantapausten määrä on kasvanut hälyttävästi.
Rokotetun väestön osuus kaikista COVID-19-kuolemista tammikuun ja toukokuun 2023 välisenä aikana oli 95 prosenttia.
Vaikka 30 prosenttia Yhdistyneen kuningaskunnan väestöstä oli edelleen rokottamattomia, rokotetut kärsivät suhteettoman paljon.
Samanlaisia kuolemantapauksia on raportoitu maailmanlaajuisesti, myös Filippiineillä ja Yhdysvalloissa.
Ei tutkita Suomessa, vaikka samat rokotteet.
Laitapa kunnon linkki Putin.
Korona oli viimeksi 1,5 vuotta sitten, ja tuntuu kuin olisi parantunut vasta nyt.
Väsymys ja nivelkivut olivat pahimmat. Piti käydä vuoden ajan kävelyllä väkisin, kun koski joka paikkaan.
Kyllä meillä ainakin työterveydessä suhtauduttiin myötämielisesti sairaslomapyyntöihini koronan aikana. Sanoivat myös, että jos jää jotain päälle tai tulee selkeitä bakteeritulehduksen oireita, tule takaisin niin tutkitaan. Sanoivat just sitä että virheellisesti uutisoidaan että korona muka olisi nykyään lyhyt ja helppo tauti.
Meillä minä sairastin ensin kovan koronan, kesti kolme viikkoa. Kun olin toipumassa, sairastui perheemme lapsi koronaan. Eli voi olla vielä pitkä tartunta-aikakin.
Katso netistä hermoston epätasapaino ja kuinka sitä hoidetaan. Pähkinänkuoressa sympaattinen hermosto menee ylikierroksille ja parasympaattinen hermoston ei lähde palauttamaan. Kokonaiskuormituksen kestoa täytyy kasvattaa, mutta liikkeelle on lähdettävä ihan pienestä. Joka väliin lepoa. Metsäkävelyä, avantoa, joogaa, meditaatiota. Pikkuriikkisin askelin kuormituksen lisäystä.
Minulla nyt 1,5 vuotta tätä takana ja ilo on taas palannut elämään. Ei tarvitse aivan kaikesta miettiä Voinko tehdä tuon, koska tänään jo tein tuon.
Mulla kroppa teki stopin kun kuormitusta tuli liikaa. Niveliä ja lihaksia särki. Nukkuminen ei auttanut yms.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole päässyt väsymyksestä eroon. Melkein neljä vuotta jo mennyt. Eivät lääkärissä suostuneet tutkimaan enempää tai tekemään mitään.
sanoivat siiis suoraan että päässä se on :D tuntuu vaikeelta ajatella millanen olotila oli itsellä 4vuotta sitten.
Näin kävi minullekin. Sitten vaihtui työterveyslääkäri, joka kirjoitti koronaklinikalle lähetteen. Siellä oli ihana naislääkäri, joka heti kertoi että hän tietää mikä minua vaivaa. Tästä alkoi toipuminen puolitoista vuotta sitten. Nyt koronasta siis 3 vuotta ja vihdoin alkaa elämä voittamaan. Toipuminen on ollut hidas matka, jossa olen oppinut kuuntelemaan itseäni uudella tavalla.
Moni valitettavasti ajattelee, että korona on perusflunssa. Voi se ollakin joissain tapauksiss
Niinpä niin. Hyviä on nuo neuvot mene lääkäriin. Itse sairastin koko syksyn, yhden ab kuurin sain. Heinäkuussa oli korona, sen jälkeen ei ole tervettä päivää ollut. On kipuja, jalat lenkillä maitohapoilla, väsymys, ylivireys,unettomuus,nuha,köhä, niska,ja päänsärky,vatsakivut. Labrakokeet oli ok, sen jälkeen en päässyt tk alkuarvionnista edes lääkärin vastaanotolle! Mitään mykoplasma testiä ei suostuttu tekemään vaikka sitäkin jo epäilin. Long covidiin ei lääkärit ota mitään kantaa. Mistään ei saa apua, ei voi muuta kuin sairastaa, kyllä on mennyt usko suomen terveydenhuoltoon😑
En päässyt testaamaan mutta tuossa loppuvuodesta oli melko varmasti korona perustuen hajuaistin katoamiseen. Eräänä päivänä olo oli todella sairas ja sellainen flunssamainen ja sekava, ruokahalu ja hajuaisti kokonaan pois. Sen jälkeen viikon ajan meno sellainen Alzheimer etten kognitiivisesti ollut yhtään kartalla, osannut käyttää suomenkieltä ja puhe oli vaikeaa ja tuntui siis punnerruksien tekemiseltä kun käsitteillä ajattelu ei luonnostunut saati niiden käyttäminen. Siitä se pikkuhiljaa palautui ja hajuaisti oli muutaman päivän poissa.
Mulla myös jäätävä väsymys. Aiemmat koronat olleet kenkkuja, mutta parantuneet sentään ajallaan. Nyt ei väsymys tunnu millään helpottavan.
Lääkärissä kävin ja kaiken pitäisi olla kunnossa.
Rautalisä voi jollain auttaa väsymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko 2019 jälkeen kenelläkään ollut perus flunssaa kun kaikki huutaa sitä koronaa?
No on ollut pari perusflunssaa. Silloinkin olen testannut, ettei ole koronaa. Kolme testiä per flunssa olen yleensä ottanut ja jos kaikki negatiivisia, tuskin ollut koronaa. Yhden koronan olen sairastanut syksyllä 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipuileeko kenelläkään koronaa sairastavalla nilkat? Itselläni aiemmin kuvattuja oireita, mutta myös nilkkoja särkee ja väsyttää.
Hep! Nilkkoja särkee ja samoin päkiöitä sekä toista lonkkaa. Uusimpana sitten kipuilee kyynärpäät..
Päivitän sen verran, että tuo kipu kyynärpäistä siirtyi oikeaan polveen. Nilkat, päkiät ja lonkka on ennallaan. Mikä hitto tämä tauti oikein on?!
Vierailija kirjoitti:
JÄlkikoronan oireita:
Uniongelmat, nopea hengitys, yskä, päänsärky. nopea tai vaihteleva pulssi, ruuansulatusongelmat, löysä kakka tai kova kakka ja vatsan turvotus.
Toisen lähteen mukaan: rintakipu tai puristava tunne univaikeudet (unettomuus) pistelyt masennus ja ahdistus tinnitus, korvasärky...
Long Covidin jälkioireet voivat kestää 3 kuukautta.
Bonuksena vielä silmätulehdus ja sekaisin mennyt kierto.
Terveydenhuollossa ei koronasta enää piitata. Minulle annettiin kerrallaan 2-3 päivää sairauslomaa ja lopuksi todettiin, että töihin pitää mennä kun kuumetta ei ole. No kun koronassani ei kertaakaan ole ollut kuumetta, vaikka olen ollut todella kipeä.
Levisi poskiontelotulehdukseksi, joka vaati 2 antibioottikuuria. Koronasta jäi jälkioireita, mm. aivosumu ja jäätävä väsymys, jotka eivät ole vielä helpottaneet. Ja kun joku nillittää: tämä väsymys ei ole normaalia. Ei minulla ikinä ole tällaista, että joudun suuren osan vuorokaudesta lepäämään. Tekeväiselle ja ahkeralle on hirveää, kun ei yksinkertaisesti jaksa tehdä.