Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korona 2024-2025: voimakas väsymys, aivosumu ja sydänoireet

Vierailija
05.01.2025 |

Meneekö tämä oireilu ohi? Korona kesti liki 3 viikkoa. Aiemmat koronat vuosina 2020 ja 2022 ovat olleet lieviä tähän verrattuna. Kova yskä, ei kuumetta. Yskä on helpottanut, mutta tilalle on tullut todella voimakas väsymys. Ei jaksaisi mitään. Aivosumun takia ajatus ei kulje kuten normaalisti. Sydän muljahtelee, leposyke makuulla 80-100, verenpaine matala. Ekg-kunnossa, eikä keuhkoröntgenessä ole näkynyt mitään poikkeavaa keuhkoissa tai sydämessä. Kohta kuukausi sairastumisesta ja en ole vieläkään lähellekään terve.

En kaipaa tähän nyt mitään rokotekeskustelua, vaan tuoreita kokemuksia koronasta ja siitä toipumisesta.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ken vaivojansa valittaa, on vaivojansa vanki". 

🥱🥱🥱

"...vaivojensa..."

Vierailija
22/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi vähätellä, mutta oletko aivan varma, että oireet viittavat koronaan?

Ne testit, joita ostelette makreteista, eivät ole mikään tae sille, että pitäisivät paikkaansa.

Oon ihan kokeilumielessä niillä testaillut. Vesimelonista tuli positiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi vähätellä, mutta oletko aivan varma, että oireet viittavat koronaan?

Ne testit, joita ostelette makreteista, eivät ole mikään tae sille, että pitäisivät paikkaansa.

Oon ihan kokeilumielessä niillä testaillut. Vesimelonista tuli positiivinen.

Korona on todettu terveydenhuollossa, mykoplasma, influenssa ja rsv on suljettu pois. Miksi nämä oireet eivät olisi koronaa, jos monilla on viimeisen puolen vuoden aikana ollut tällaisia koronaoireita?

Ap

Vierailija
24/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eronnut tavallisesta flunssasta.

Ei mullakaan se flunssaoireilu eronnut, mutta ei tavisflunssan jälkeen ole ikinä ollut näin totaalisen poikki ja väsynyt. En ole ollut edes influenssan jälkeen eikä tähän auta edes nukkuminen eikä reippaat ulkoilutkaan. Tämä on erilaista kuin sellainen normaali väsymys eikä minkään lentsun jälkeen ole ollut tällaista koomaamista, että saa ihan hakea sanoja ja sitä miten sana taipuukaan. Tuo on oikeasti tosi pelottavaakin.

Vierailija
25/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut sairaslomalla ollenkaan. Tein etätöitä kotoa. Jos oli hyvä päivä menin toimistolle. Nukuin muun ajan. En usko sairasloman parantavan tätä. Priorisoin kaiken muun pois. Työ oli ykkössijalla, en halunnut menettää sitä. Luovuin kaikesta muusta. 

Beetasalpaaja kokeilin, en tykännyt. Muuta lääkitystä ei ollut, eikä taida olla tarjollakaan. Paljon lepoa ja ärsykkeistä luopuminen.

Tuli mieleen kysyä teiltä dissaajilta, että miten koette urheilijoiden vastaavat kokemukset? Esim. Jari Litmanen tai Sean Bergerheim (sori jos meni sukunimi väärin)? 

Vierailija
26/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipuileeko kenelläkään koronaa sairastavalla nilkat? Itselläni aiemmin kuvattuja oireita, mutta myös nilkkoja särkee ja väsyttää.

Hep! Nilkkoja särkee ja samoin päkiöitä sekä toista lonkkaa. Uusimpana sitten kipuilee kyynärpäät..

Vierailija
27/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kesti 2023 syksyllä aivosumu muutaman viikon, meni ohi. Tosin migreeni kroonistui sen jälkeen. En ole varma johtuiko koronasta, mutta jostain luin että migreeni on toiseksi yleisin long covid -oire.

Vierailija
28/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina surettaa näissä keskusteluissa se, että toisten kertoessa sairauksistaan tulevat ihmiset kommentoimaan luulosairaiksi.

Ihan oikeasti. Perustakaa oma ketju koronan väheksymiselle, jos siitä haluatte keskustella.

mua hämmentää, miten osa kieltää sairauden olemassaolon, joka on verikokeilla todettavissa

Vierailija
29/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipuileeko kenelläkään koronaa sairastavalla nilkat? Itselläni aiemmin kuvattuja oireita, mutta myös nilkkoja särkee ja väsyttää.

Kyllä,

Luukipu oli melkein ainoa oire minulle.

Olen rokotettu, joten korona oli minulle hyvin lievä, mutta kaikki luuni olivat todella kipeät,

Luukipu, sisäinen vapina ja väsymys, muuta minulla ei ollut.

Aluksi luulin, että se johtui ylitöistä. Sitten tuli flunssa ja lievää vilunväristystä, tein testin: positiivinen.

Ja kyllä, vielä yksi asia: hajuaisti. Mieheni heitti mädän kalan pois ja sanoi sen haisevan kamalalta, mutta minä en edes huomannut.

Luukipu hävisi muutaman päivän kuluttua, samoin kylmyys ja sisäinen vapina. Väsymys katosi reilun kahden viikon kuluttua, ja hajuaisti palasi vasta noin kuukauden kuluttua.

Vierailija
30/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona sairastettu loppukeväästä 2024. Siitä asti lämpöä ja kuumeilua. Diagnoosi lång covid.

Vierailija
31/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista flunssista voi tulla pidempi aikainen väsymys, joka taas aiheuttaa ajatus katkoja. Mene ajoissa nukkumaan sillä siitä pääsee. Tutkittu fakta ettei korona eroa muista flunssista tai influenssasta jälkitiloineen

Vierailija
32/120 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona aiheuttaa mm veritulppia. On versuonitauti, ei flunssa. Muistatteko vielä Uudenmaan sulun? Nuhan takia?

Vierailija
33/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakeutumaan lääkärille melko nopeasti, jos muutamassa viikossa aivosumut ja muut oireet eivät ala helpottaa. Koronan mahdollisia pitkäaikaisempia oireita on helpompi hoitaa, jos hoidon aloittaa ajoissa.

Vierailija
34/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona aiheuttaa mm veritulppia. On versuonitauti, ei flunssa. Muistatteko vielä Uudenmaan sulun? Nuhan takia?

Uudenmaan sulku oli perustuslaiton, vastuulliset tulisi heittää linnaan.

Vierailija
35/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin syylomaviikolla. Nyt lähes 3 kk myöhemmin yskä vain jatkuu. Välillä tuntuu, kuin rintaa piristäisi vanne. Oireet ovat lieviä, joten siksi en ole niiden vuoksi lääkäriin hakeutunut, mutta koskaan ei ole yskä kestänyt kolmea kuukautta..

Vierailija
36/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄlkikoronan oireita:

Uniongelmat, nopea hengitys, yskä, päänsärky.  nopea tai vaihteleva pulssi, ruuansulatusongelmat, löysä kakka tai kova kakka ja vatsan turvotus.

Toisen lähteen mukaan: rintakipu tai puristava tunne univaikeudet (unettomuus) pistelyt  masennus ja ahdistus tinnitus, korvasärky...

Long Covidin jälkioireet voivat kestää 3 kuukautta.

Vierailija
37/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole korona mikään lyhyt tauti kyllä ainakaan tässä perheessä. Sairastuttiin marraskuun lopussa. Miehellä kuumeinen versio, itselläni lämpöä. Mies yskii edelleen, lima aiheuttaa kurkkukipua ja on kovin väsynyt. Ekan kerran kun oltiin koronassa pari vuotta sitten, hän ei jaksanut tässä vaiheessa vielä tehdä kävelylenkkejä. Nyt sentään menee jo useampi kilometri. Miehellä meni viimeksi pari kk toipuessa.

Itselläni vallitseva oire koronassa oli ihan järkyttävä nuha, joka kesti 3 vkoa. Lima oli poskiontelotulehduksen kaltaista paksua mönjää ja välillä taas ihan valuvaa. Huimasi, päätä särki ja olo oli kauhea. Olin 2,5 vkoa sairaslomalla. Vieläkin välillä joudun niistämään. 

Noita mainitsemiasi sydämen tykyttelyitä oli molemmilla etenkin alussa. Lisäksi sellaista olla että ei jaksa olla pystyssä, pyörryttävää huonoa oloa. Itselläni on ollut myös jotenkin paniikkista oloa ilman mitään syytä, ihan kuin olisi tulossa paniikkikohtaus muttei tule.

Vierailija
38/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin voi viedä jopa vuoden tai kaksi, ennen kuin täysin paranee, mutta paranee kuitenkin nykyisten tutkimusten mukaan.

Suositeltujen rokotteiden ottaminen lieventää tautia ja siten myös jälkitaudeista paranee nopeammin. Meillähän on Euroopan eniten  koronaan kuolleita, koska THL päätti, että koronan sairastaminen onkin parasta tapa saada immuniteetti (jälkikoronat ym toki on sitten myös riesanamme). Rokotteita heitettiin roskiin, vaikka niitä tilattiin tarpeeksi haluaville, mutta ei sitten raaskittu jakaa kuin vanhuksille.

Vierailija
39/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole päässyt väsymyksestä eroon. Melkein neljä vuotta jo mennyt. Eivät lääkärissä suostuneet tutkimaan enempää tai tekemään mitään.

sanoivat siiis suoraan että päässä se on :D tuntuu vaikeelta ajatella millanen olotila oli itsellä 4vuotta sitten.

Näin kävi minullekin. Sitten vaihtui työterveyslääkäri, joka kirjoitti koronaklinikalle lähetteen. Siellä oli ihana naislääkäri, joka heti kertoi että hän tietää mikä minua vaivaa. Tästä alkoi toipuminen puolitoista vuotta sitten. Nyt koronasta siis 3 vuotta ja vihdoin alkaa elämä voittamaan. Toipuminen on ollut hidas matka, jossa olen oppinut kuuntelemaan itseäni uudella tavalla. 

Moni valitettavasti ajattelee, että korona on perusflunssa. Voi se ollakin joissain tapauksissa. Olen kokenut itsekin sellaisen.  

Voitko kertoa, miten sait oireet vhenemään/pois?

Minulle tuli akuutin taudin jälkeen näköhermon tulehdus, vaikeus tarkentaa katse lähelle tai kauas, aivosumu, jaksamattomuus/saamattomuus, haju- ja erityisesti MAKUaisti katosi, hampaat alkoivat haurastua jne jne.

Vierailija
40/120 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hakeutumaan lääkärille melko nopeasti, jos muutamassa viikossa aivosumut ja muut oireet eivät ala helpottaa. Koronan mahdollisia pitkäaikaisempia oireita on helpompi hoitaa, jos hoidon aloittaa ajoissa.

Kerrotko vielä, mihin? Kuka lääkäri ottaa nämä tosissaan ja laittaa lähetteet tutkimuksiin?

Minulle sanottiin: oireenmukainen hoito. Siis ihan puoskarointia.