Isä ei halua olla tekemisissään ikätovereidensa kanssa
Isäni on reilu 70 vuotias ja suhtautuu hyvin vihamielisesti oman ikäluokkansa ihmisiä kohtaan. Olen ehdottanut hänelle kaikenlaista harrastetoimintaa ikäistensä kanssa mutta se ei onnistu koska isä on niin vihamielinen oman ikäisiään kohtaan. Nuorempien kanssa hän viihtyy paremmin, mutta ei fyysisen kuntonsa vuoksi jaksa siinä porukassa. Lopputuloksena hän sitten on mieluummin kotona yksin ja rapistuu siellä.
Kommentit (49)
Minkä helvetin takia kenenkään pitäisi olla kiinnostunut oman ikäisistään ihmisistä?
Enpä ole huomannutkaan että vanhuksille tarjottaisi missään lapsentasoisia juttuja!
Mistä oikein keksit noita?
Askarteluakin on myös aikuisten tasoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan isä vanhuksille tarjotuissa toiminnoissa viihdy. Ikää hänellä on jo yli 80. Hän on tehnyt töitä omassa yrityksessään tekniikan alalla koko elämänsä ajan. Työnteon hän lopetti vuosi sitten. Tekniikka kiinostaa silti edelleen. Ei hän halua mennä vanhusryhmiin leikkimään piirileikkiä tai tuolijumppaa. Bingot, korttipelit ja lautapelit ei kiinnosta. Ihmetyttääkin, miksi vanhukset usein niputetaan samaan nipuun. Järjissään oleville fiksuille vanhuksille on vaikeaa yhteistä ohjattua tekemistä löytää. Pidetäänkö vanhuksia oletusarvoisesti tyhminä?
Pidetään. Päiväkotitasoista askartelua ja taaperojumppaa.
Ja lähes poikkeuksetta tämä jumppa- ja askartelutuokion vetäjä vieläpä puhuu näille osallistujille kuin pikkulapsille. Miksi ihmeessä? He ovat aikuisia ihmisiä.
Olen "vasta" 65 mutta asuin pari vuotta sitten jonkin aikaa senioritalossa (asukkaiden alaikäraja 55 vuotta). Ei minua huvittanut mennä muiden senioreiden kanssa maanantaikahville tai pelaamaan bingoa, tietokilpailua tai levyraatia. En olisi mennyt vaikka minulla ei olisikaan ollut silloin töitä.
Kauheaa jos iäkkäämpänä elämänsä pitää supistaa sellaiseksi että saa olla vain omanikäisten kanssa. Olen aina viettänyt aikaa kaikenikäisten kanssa, lapsenakin minulla oli pappakavereita ja toisaalta nykyään osa kaveripiiristäni on myös itseäni nuorempaa.
En oikein ymmärrä tuota ettei fyysisen kuntonsa vuoksi pysy mukana porukassa. Pelaavatko he jääkiekkoa jossain divarissa?
n30
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole huomannutkaan että vanhuksille tarjottaisi missään lapsentasoisia juttuja!
Mistä oikein keksit noita?
Askarteluakin on myös aikuisten tasoista.
Palvelukodissa lapsen tasoista. Koska asukkaatkin on sillä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Omaa ikäänsä / ikääntymistään on jotenkin hankala hahmottaa ja moni nuorempikin pitää itseään huomattavasti vetreämpänä ja nuorekkaampana mitä omat ikätoverit on.
Mun liki 80-vuotiaat vanhemmat puhui usein jostain "mummelista" joka asuu yksin ja voi voi kuinka se pärjää siinä iässä jne ja sitten kun kyselin lisää niin tuo "mummeli" olikin mun entinen opettaja ja tuollaisen 10 vuotta nuorempi mitä omat vanhempani..
Mun appivanhemmilla sama. Puhuvat muista mummoista ja papparaisista. Jotkut ovat heitä nuorempiakin.
Ilmeisesti omaa vanhenemista ei vaan hahmota.
Pitäisikö sitten ahdistua seurassa josta ei pidä?