Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä ei halua olla tekemisissään ikätovereidensa kanssa

Vierailija
05.01.2025 |

Isäni on reilu 70 vuotias ja suhtautuu hyvin vihamielisesti oman ikäluokkansa ihmisiä kohtaan. Olen ehdottanut hänelle kaikenlaista harrastetoimintaa ikäistensä kanssa mutta se ei onnistu koska isä on niin vihamielinen oman ikäisiään kohtaan. Nuorempien kanssa hän viihtyy paremmin, mutta ei fyysisen kuntonsa vuoksi jaksa siinä porukassa. Lopputuloksena hän sitten on mieluummin kotona yksin ja rapistuu siellä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo omaan ikään asennoituminen alkaa yllättäen jo paljon ennen eläkeikää. Työkaverini kokee jo 50 v. olevansa eläkepappa ja me taas puolison kanssa suunniteltiin, että pitäiskö lähteä kesällä festareille katsomaan pari suosikkiabändiä. En koe olevani tietenkään  mitenkään teini, mutta en kyllä vieläkään kuuntele tangoa tai iskelmää 😁

Vierailija
22/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat lapset tuntevat minut hyvin ja tietävät, että nautin yksinolosta. Eivät ala puuttumaan sitten kun olen vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei hän sinusta saa viettää aikaa ja harrastaa itseään nuorempien kanssa? 

Vierailija
24/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan isä vanhuksille tarjotuissa toiminnoissa viihdy. Ikää hänellä on jo yli 80. Hän on tehnyt töitä omassa yrityksessään tekniikan alalla koko elämänsä ajan. Työnteon hän lopetti vuosi sitten. Tekniikka kiinostaa silti edelleen. Ei hän halua mennä vanhusryhmiin leikkimään piirileikkiä tai tuolijumppaa. Bingot, korttipelit ja  lautapelit ei kiinnosta. Ihmetyttääkin, miksi vanhukset usein niputetaan samaan nipuun. Järjissään oleville fiksuille vanhuksille on vaikeaa yhteistä ohjattua tekemistä löytää. Pidetäänkö vanhuksia oletusarvoisesti tyhminä?

Pidetään. Mitään jännää ei muutenkaan saa järjestää, koska joku saattaisi löytää syyn olla osallistumatta. Sytytän röökin ja lupaan olla osallistumatta näihin lautapelikekkereihin.

Vierailija
25/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksaisi tuon ikäisiä. Näen niitä tarpeeksi uimahallissa. Jatkuvaa länkytystä sairauksista, siitä kuinka huonosti asiat ovat tai lapsenlapsista. Sellainen toinen jalka haudassa -vaikutelma. Ei varmasti innosta. 

Vierailija
26/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa ikäänsä / ikääntymistään on jotenkin hankala hahmottaa ja moni nuorempikin pitää itseään huomattavasti vetreämpänä ja nuorekkaampana mitä omat ikätoverit on.

Mun liki 80-vuotiaat vanhemmat puhui usein jostain "mummelista" joka asuu yksin ja voi voi kuinka se pärjää siinä iässä jne ja sitten kun kyselin lisää niin tuo "mummeli" olikin mun entinen opettaja ja tuollaisen 10 vuotta nuorempi mitä omat vanhempani..

Kahdeksankymmentä lähestyvät appivanhemmat tykkäsivät käydä lauantaisin lähiseudun lavatansseissa. Eräänä lauantaina olivat tulleet jo yhdeksältä kotiin ja kertoivat tuohtuneina, ettei siellä viitsinyt olla kun paikalla oli pelkkiä vanhoja ihmisiä.  Mies kysyi, kuinka vanhoja ne oli ja vastaus oli että viisi-kuusikymppisiä.

🤣 iän karttuessa kyllä vanhakin nuortuu eli sellaista teinimäistä uhmakuutta on omissa vanhemmissakin selvästi havaittavissa.

Vierailija
27/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa ikäänsä / ikääntymistään on jotenkin hankala hahmottaa ja moni nuorempikin pitää itseään huomattavasti vetreämpänä ja nuorekkaampana mitä omat ikätoverit on.

Mun liki 80-vuotiaat vanhemmat puhui usein jostain "mummelista" joka asuu yksin ja voi voi kuinka se pärjää siinä iässä jne ja sitten kun kyselin lisää niin tuo "mummeli" olikin mun entinen opettaja ja tuollaisen 10 vuotta nuorempi mitä omat vanhempani..

Jep. Poikkeuksetta liki kaikkihan pitää itseään ikäistään nuoremman näköisenä eikä ymmärrä, että siihen omaan ikääntymiseen tottuu kun naamansa näkee päivittäin peilistä kun taas se sattumalta vuosi(kymmenie)n jälkeen nähty, entinen luokkakaveri tuntuu ikääntyneen ennen aikojaan ja ihan hetkessä.

No mun isä rakastui viidenkympin villityksessä itseään puolet nuorempaan naiseen ja kyllä hävetti ja järkyttikin, kun isä hengaili muka nuorekkaana samoissa kapakoissa kuin minä ja kaverini. Mä olin silloin 21-vuotias ja isän tyttöystävä 25. 

Vierailija
28/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Poikkeuksetta liki kaikkihan pitää itseään ikäistään nuoremman näköisenä eikä ymmärrä, että siihen omaan ikääntymiseen tottuu kun naamansa näkee päivittäin peilistä kun taas se sattumalta vuosi(kymmenie)n jälkeen nähty, entinen luokkakaveri tuntuu ikääntyneen ennen aikojaan ja ihan hetkessä.

No mun isä rakastui viidenkympin villityksessä i

No huh

Vierailija
29/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa jos ruvetaan väkisin tyrkyttämään jotain viriketoimintaa ihmiselle jota se ei kiinnosta. Pahin painajainen olisi vanhusten iltapäiväkerhon leikkihetki. Voi helvetti. 

Vierailija
30/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan isä vanhuksille tarjotuissa toiminnoissa viihdy. Ikää hänellä on jo yli 80. Hän on tehnyt töitä omassa yrityksessään tekniikan alalla koko elämänsä ajan. Työnteon hän lopetti vuosi sitten. Tekniikka kiinostaa silti edelleen. Ei hän halua mennä vanhusryhmiin leikkimään piirileikkiä tai tuolijumppaa. Bingot, korttipelit ja  lautapelit ei kiinnosta. Ihmetyttääkin, miksi vanhukset usein niputetaan samaan nipuun. Järjissään oleville fiksuille vanhuksille on vaikeaa yhteistä ohjattua tekemistä löytää. Pidetäänkö vanhuksia oletusarvoisesti tyhminä?

Pidetään. Päiväkotitasoista askartelua ja taaperojumppaa.

Vierailija
31/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveydelle ois kuitenkin hyvä olla tekemisissä muiden kanssa jotka saman ikäisiä. Nuoremmat ei aina jaksa kuunnella muisteluita vuodelta nakki- sota.

Jos ei käy missään ei tule sit uusia juttujakaan. 

Vierailija
32/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jännä ilmiö. Koronan alkaessa tämä sai mielenkiintoisen ilmentymän eteläpohjalaisessa pikkukylässä, jossa vanhempani edelleen asuvat. Yhteisöllisyys ja naapurin auttaminen ovat siellä ihania ja vahvoja perinteitä. Mutta sitten, kun nämä ikäihmiset alkoivat soittelemaan toisiaan ristiin tarjoten kauppa-apua, tuli isoja mielenpahoittamisia. Siinähän tuli ilmi, että toinen saman ikäinen arvioi itsensä paljon vahvemmaksi ja terveemmäksi, kuin toisen. Ja kukaan ei hyväksynyt, että tuleekin nähdyksi vanhana ja hauraana vanhuksena, joka ei selviäisi koronasta. 

Vierailija
33/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattayalle kuntoutukseen.

Siellä kyllä piristyy ja nuorenee heti.

Vierailija
34/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveydelle ois kuitenkin hyvä olla tekemisissä muiden kanssa jotka saman ikäisiä. Nuoremmat ei aina jaksa kuunnella muisteluita vuodelta nakki- sota.

Miksi ihmeessä mun tarvitsisi olla tekemisissä samanikäisten kanssa? Olen lähes seitsenkymppinen nainen ja olen vuosikausia ollut tekemisissä lähes yksinomaan miespuolisten ihmisten kanssa jotka ovat noin parikymmentä vuotta nuorempia. Meillä on pitkälti samankaltainen huumorintaju ja keskustelut sujuvat lähes aiheesta kuin aiheesta. Eivätkä ole mitään avustajia vaan ystäviä.

Vierailija
35/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet pitävät. Minulle melkein kieltäydyttiin myymästä, kun olin ostamassa jotakin DVD-soittimeeni. On totta, että olin pitkään tietämätön niistä vempeleistä, mutta poikani selitti  perusasiat. Varmuuden vuoksi vielä kirjoitin kaiken muistiin, jotta voin opiskella asioita omin päin. Kauppaan mennessäni osasin jo. Tästä on joku vuosi aikaa. Olenkuullut, että nykyään vanhuksille tuputetaan sellaista, mitä he eivät voi käyttää, kun on yhteensopimattomat laitteet tai puuttuu osaamista.

Vierailija
36/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lopeta ahdistava ja kamala väkisinehdottelu. Jos hän ei koe hyväksyntää ikäistensä piirissä tai ymmärrystä, on kai sitten joku muu parempi. Hän pärjää itsekseenkin, ei ole pakko olla koko ajan joku. Hän tietää itse mikä kiiinnostaa kotona, menoissa, tekeminen tai liikkuuko ja missä. Jos on rahaa vain ja jotain missä voi piipahtaa, kuten nuorempana. Hän on AIKUINEN ja sinä et ole hänen vanhempi. Hän osaa käyttää omaa ajatteluaan. Ei kai liukkaalla kaikki pääse ulos jos varoo kaatumista. Onko muuta sukua vielä. Yritä ymmärtää toista.

Näin ulkopuolisena tuli ajatus, että onko siinä nyt alkava dementia. Iäkäs mies kuvittelee olevansa kolmekymppinen tai sinnepäin eikä tajua olevansa vanha. Iän puolesta vanha voi tietysti olla vielä järjissään ja vireä.

Vierailija
37/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi vain muistella? Voihan sitä jutella muutenkin.

Vierailija
38/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on hyvä ja pitää huolen vain omista asioistaan.

No kai sitä omasta isästään saa olla huolissaan ettei höperöidy yksin.

Ei kannata olla huolissaan. Jos isäsi on vielä täyspäinen, anna hänen elää omaa elämäänsä.

Vierailija
39/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaan ikään asennoituminen alkaa yllättäen jo paljon ennen eläkeikää. Työkaverini kokee jo 50 v. olevansa eläkepappa ja me taas puolison kanssa suunniteltiin, että pitäiskö lähteä kesällä festareille katsomaan pari suosikkiabändiä. En koe olevani tietenkään  mitenkään teini, mutta en kyllä vieläkään kuuntele tangoa tai iskelmää 😁

Mistä tulee olettamus, että vanhat kuuntelevat tangoa ja iskelmää. Ihan samasta musiikista ne pitävät kuin nuorempanakin. Nyt ovat vanhoja ne, joiden nuoruudessaan tango ja iskelmät olivat suosittuja.

Vierailija
40/49 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän jaksan muita ihmisiä. Ihana olla rauhassa omassa kodissaan. Ajatella ja puuhailla omia juttuja.