Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva toisen "opettaminen"

Vierailija
05.01.2025 |

Tunnetteko ihmisiä, joilla on tapana puhua muille niin, kuin olisivat koko ajan opettamassa heille jotakin?

Itse tunnen yhden ja tulee jotenkin kiusaantunut olo, kun toinen "ohjeistaa" tai "opettaa" asioita, aivan kuin toinen ei olisi niistä koskaan kuullut. "Tässä on tämmöinen kuorimaveitsi ja katso, näin tällä voi kuoria perunoita".

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja alkoi neuvoa terveyttä koskevissa  asioissa ikään kuin olisi lääkäri. Itse olen erikoissh ja en koskaa pyytämättä neuvo ketään. No nyt ei tarvinne enää lääkäriä😏

Alussahan sitä luulee osaavansa vaikka ja mitä, kunnes vuosien myötä ymmärtää että kaikki ei menekään oppikirjan mukaan. Toivottavasti kaverisi nöyrtyy ajan kanssa 🙂 

Kuka luulee? 

Vierailija
22/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihmistyyppi on raskas. Tuntuu, että he pitävät toisia vähä-älyisinä, jolle täytyy selittää yksinkertaisimmatkin asiat. Usein selittävät vielä vaikeimman kautta. Ajattelen usein heidän tekevän asiaa siksi, että asian ymmärtäminen on heille ollut haasteellista ja siksi kertovat muille, kun luulevat, että se on sitä myös muille. 

Perusopetuksen opettajista en tunne montaa, jotka eivät tähän syyllistyisi. Toki muistakin aloista näitä löytyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihmistyyppi on raskas. Tuntuu, että he pitävät toisia vähä-älyisinä, jolle täytyy selittää yksinkertaisimmatkin asiat. Usein selittävät vielä vaikeimman kautta. Ajattelen usein heidän tekevän asiaa siksi, että asian ymmärtäminen on heille ollut haasteellista ja siksi kertovat muille, kun luulevat, että se on sitä myös muille. 

Perusopetuksen opettajista en tunne montaa, jotka eivät tähän syyllistyisi. Toki muistakin aloista näitä löytyy. 

Opettajissa on muuten näitä paljon, lienee "ammattitauti". Puolison suvussa on paljon opettajia, sukujuhlat ovat hauskoja, kun yksi sun toinen on jatkuvasti opettamassa muita.

Vierailija
24/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on tuollainen, korjaamassa muiden tekemisiä (varsinkin mun) ja opettamassa innoissaan asioita, joista on juuri lukenut.

Paras oli kun kerran selitti innoissaan yhtä lehdessä lukemaansa juttua ja kuinka se toimii ja on tosi hieno idea. Jossain kohtaa sitten totesin, että tiedän, teen tuota työkseni, mutta huomautukseni ei yhtään hidastanut hänen intoaan opettaa minulle asian perusteita.

Myös keittiössä pitää tulla neuvomaan usein kun teen jotain. Ja autoa ajaessa. (Mä ajan autoa paljon enemmän kuin mies ja olen siinä paljon parempi ja mies on siitä samaa mieltä.) Joskus olen kysynyt miten arvelee mun pärjäävän silloin, kun ei ole vieressä neuvomassa, mutta se ei hillitse yhtään neuvomisen tarvetta.

Monella tavalla ihana mies, mutta vähän rasittava piirre joskus.

Tuo autolla ajamisen neuvominen on maailman rasittavinta. Minä huomaan auton nopeuden ihan perstuntumalla katsomatta mittariin, samoin osaan arvioida mitä nopeutta ohi ajava autoilija ajaa, kun olen jalankulkijana. Että en todellakaan tarvitse kenenkään neuvoja yhtään mihinkään. Jostain syystä se ajokortti saadaan.

Vierailija
25/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla perstuntumalla tarkoitan, että tiedän mittariin katsomatta milloin auto kulkee 30 km/h, milloin 50, milloin 80 jne. Sen vain oppii tuntemaan.

Vierailija
26/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on juuri tuollainen opettajamainen "tiedätkö mikä tämä on, tämä on lakana"... Tosi raskasta seuraa, välttelen kuin ruttoa. 

Vierailija
27/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini. Olin jo asunut omillani jonkin aikaa, kun vanhempieni luona käydessä tein jotain keittiössä. Tein sen vähän eri tavalla kuin äiti oli opettanut. Hän katsoi vähän aikaa pää kallellaan tekemistäni, ja alkoi selittämään "opettavaiseen sävyyn", kuinka "naapurin Siiri" tekee saman homman. Tapa poikkesi sekä äidin että minun tavastani tehdä kyseinen homma. Joskus hän ryhtyi ihan "kädestä pitäen" neuvomaan, kuinka se pitäisi sillä "Siirin tavalla" tehdä. Silloin jätin hänet tekemään ihan itse hommaa loppuun.

Vierailija
28/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja alkoi neuvoa terveyttä koskevissa  asioissa ikään kuin olisi lääkäri. Itse olen erikoissh ja en koskaa pyytämättä neuvo ketään. No nyt ei tarvinne enää lääkäriä😏

Minun siskoni opiskeli ravintola-alaa. Aluksi hän oli hyvin hanakka neuvomaan meitä muita sisaruksia ruoanlaitossa. Kerran sitten kysyin häneltä neuvoa johonkin ihan pikku juttuun, kun olin ruokaa tekemässä. Hän suuttui, eikä neuvonut. "Osaat sinä itsekin." Mutta loppui se päteminen ja päsmäröinti hänellä siihen.

Vierailija
29/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika yleistä, ettei osata puhua tahdikkaasti. Sen sijaan että töksäytellään itsestäänselvyyksiä ja omia "totuuksia", voisi olla hiljaa ja antaa sen toisen kertoa mitä ratkaisuvaihtoehtoja on jo kokeillut. Ne helpoimmat ja yksinkertaisimmat ratkaisut kyllä suurin osa aikuisista jo hallitsee. 

Mäkin voisin tässä ratkoa muutaman pulman. Ihmiset varastavat, ovat väkivaltaisia, jopa tappavat. Ratkaisu: Kielletään se, tehdään sellainen laki, jossa nuo kielletään! Että työttömät sitten? Hei, menkää töihin! Että oon nero! 

Varastaminen, väkivalta ja tappaminen on jo kielletty. Pitäisikö ne sallia? 🤔

Vierailija
30/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajissa on muuten näitä paljon, lienee "ammattitauti". Puolison suvussa on paljon opettajia, sukujuhlat ovat hauskoja, kun yksi sun toinen on jatkuvasti opettamassa muita.

Opettajilla voi helposti mennä "työmoodi" päälle. Isäni on eläkkeellä oleva opettaja, ja hän on kertonut, että huomaa sen joskus itsekin, että alkaa opettamaan. esim. jossain harrastukseen liittyvällä kurssilla niitä muita kurssilaisia. Niissä tilanteissa hän on joskus pahoitellut, että entisenä opettajana se työrooli joskus menee vahingossa edelleen päälle.

Vierailija
31/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nämä besser-wisseirijät puhuvat vielä ihan täyttä puppua ja läpiä päähänsä. Muttakun pitää päästä pätemään!

Vierailija
32/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi kehitysvmmaisilla on korostunut itsetunto.

Vierailija
33/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika yleistä, ettei osata puhua tahdikkaasti. Sen sijaan että töksäytellään itsestäänselvyyksiä ja omia "totuuksia", voisi olla hiljaa ja antaa sen toisen kertoa mitä ratkaisuvaihtoehtoja on jo kokeillut. Ne helpoimmat ja yksinkertaisimmat ratkaisut kyllä suurin osa aikuisista jo hallitsee. 

Mäkin voisin tässä ratkoa muutaman pulman. Ihmiset varastavat, ovat väkivaltaisia, jopa tappavat. Ratkaisu: Kielletään se, tehdään sellainen laki, jossa nuo kielletään! Että työttömät sitten? Hei, menkää töihin! Että oon nero! 

Varastaminen, väkivalta ja tappaminen on jo kielletty. Pitäisikö ne sallia? 🤔

Ei niitä ole varsinaisesti kielletty, mutta jos jotain noista päättää tehdä, sitä koituu seuraamuksia, joskus oikeustoimia, joskus jopa tekijälle itselleen fataaleja. Ei pidä kokeilla, jos ei selviä seuraamuksista.

Vierailija
34/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuollaisia työkavereita. Todella rasittavaa. Opin mielelläni uutta, mutta ei mua tarvitse neuvoa itsestäänselvyyksissä. 

Vierailija
35/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut antavat lapsensa "opettaa" itselleen mitä on koulussa tänään opittu. Yleensä lapset hoksaavat jossain vaiheessa että kyllähän nuo vanhemmat tietävät nämä asiat.

Mitä vikaa tuossa on? Tiedänpähän sitten ainakin lapseni kuuntelevan tunneilla, ja minulle kertomalla kertaa niitä asioita samalla itselleen.

Vierailija
36/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut antavat lapsensa "opettaa" itselleen mitä on koulussa tänään opittu. Yleensä lapset hoksaavat jossain vaiheessa että kyllähän nuo vanhemmat tietävät nämä asiat.

Sitten on niitä, jotka luulevat koko ikänsä että ovat muita fiksumpia. 

Silloin oppii parhaiten kun pitää toiselle opettaa asia. Asia pitää sisäistää, jäsennellä ja vielä saada opittavaan muotoon. Eli ihan käypä taktiikka.

Vierailija
37/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain jää äitivaihe päälle. Pikkulapsille kun joutuu ja pitää selittää kaikkea niin selittely jatkuu myös sen jälkeen.

Vierailija
38/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin mun kaveri, lähihoitajana hänellä vissiin lääkärin tietämys 🙄

Hän on kyllä muutenkin aina ollut semmoinen besserwisser, hänen tapansa elää ja tehdä asioita on ainoa oikea...Ärsyttävä piirre

Vierailija
39/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja äiti on molemmat tuollaisia ja siksi en nykyään osaa tehdä mitään, ellei joku ensin kerro mitä pitää tehdä. Töihin en ole siksi päässyt. Kiitos äiti ja isä.

Vierailija
40/45 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet puhuu välillä naisille noin mistä vaan.

Johtuu siitä että naiset hakeutuvat sellaisten miesten seuraan, jotka tietävät kaikesta itseä enemmän. Se tuntuu turvalliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi