Täytyykö lasten tehdä kotitöitä?
Eli osa tuttujani lapsista tekee ja osa ei. Osa siis ei edes siivoa omaa huonettaan. Nyt kuulin kun yhden perheen vanhemmat kauhisteli, sttä ala-asteikäiselle lapselle tuli koututehtävänä osallistua perheen kotitöihin kuten ruoanlaittoon, tiskikoneen tyhjennykseen, pyykkäykseen tms. Ovat järkyttyneitä asiasta.
Mitä mieltä sinä olet? Onko ala-asteikäisenä eli 10-12-vuotiaalle liian vaikea kotitehtävä koulusta?
Kommentit (58)
Kaikkia vanhempia ei kiinnosta oman lapsen tulevaisuus niin helpommalla pääsee, jos ei tartte mitään opettaa tai ohjata. Koulussa oppii mitä tarttee, mutta kotona ei tartte opettaa edes uimaan koska mitä väliä. Kai se nyt sit joskus aikuisena ite oppii. Pääsee ite helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa lapsia ei saa käyttää työvoimana kotitöissäkään. On nimittäin nykyään laitonta. Tulee lasu
Vanhapiika paljasti taas itsensä. Tiedän tästä alueesta työni puolesta että ei varmasti lastensuojelu puutu kun lapset ovat mukana kotitöissä . Päinvastoin vanhemmat saa kiitosta. Joten lapsettomana olet väärässä. 🤣🤣🤣🤣🤣
Kun lapsen ottaa pienestä pitäen kotitöihin mukaan, sujuvat ne kuin itsestään eikä pienten kotitöiden tekeminen tunnu edes vaivalta, vaan tapahtuu automaattisesti. Poikani oli ekaluokkalaisena kerran koulun jälkeen kylässä luokkakaverinsa luona. Jälkikäteen luokkakaverini äiti ihasteli minulle, kuinka poikani oli välipalan jälkeen ihan pyytämättä vienyt itse likaiset astiansa tiskipöydälle.
Olin itse täysin hölmistynyt. Ei meillä kukaan koskaan ajatellutkaan, että omien astioiden vienti tiskipöydälle olisi jokin työ. Se tapahtui täysin automaattisesti, kun kaikki olivat aina tehneet niin - lapset jostain 2-3-vuotiaasta alkaen, kun astiat pysyivät tarpeeksi varmasti kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ei tee kotitöitä eikä se ole koskaan ollut ongelma. Tuosta koulutehtävästä selvittiin sillä, että sovittiin lapsen muka tyhjentäneen tiskikoneen tms. Pääasia, että tehtävä oli vanhemman mielestä suoritettu.
Eli mitä lapset sitten tekivät päivät pitkät? Tuliko heistä kuinka omatoimisia ja itsenäisiä ja aloitekykyisiä aikuisena? Itse en lapsena halunnut jäädä sivuun kaikesta mitä aikuiset tekivät. Kysyin aina itse, että kuinka voisin auttaa ja mitä voin tehdä. Sitten minulle annettiin tehtäviä esimerkiksi kuori vihannekset ja vie roskat ja tyhjennä tiskikone jne. Tuli todella onnistunut ja hyvä olo! Ei tarvinnut sitten teininä itkeä, kun kaikki tuli rutiinin pohjalta ja hommat sujui minuuteissa ja pääsi taas kavereiden kanssa ulos
Varmaan lapseni laiskottelivat aktiivisesti, koska kaksi heistä on nyt lääkäreitä ja kuopus lakimies. Todennäköisesti eivät ole omatoimisia tai aloitekykyisiä, mutta kelpo veronmaksajina maksavat veroja sen verran, että heistä voi olla ylpeä.
Ahkeruus kotitöissä ei korreloi koulumenestyksen kanssa.
Jos vanhemmat ovat narkkeja, masentuneita tai pelinarkomaaneja tms. Niin ei silloin riitä kiinnostusta opettaa lastaan mihinkään. Korkeintaan käskeä lasta pysyttelemään näkymättömissä. Onneksi opettajat kyllä näkevät tämän ja näkevät myös, kenen lapsen kotona vanhemmilla tai isovanhemmilla on myös aikaa lapselle. Eli kädestä pitäen näyttämään esimerkiksi miten pastaa keitetään ja miten siivotaan. Koulukodeista lähtien lapset velvoitetaan mukaan yhteisiin siivouksiin, ruoanlaitto, astioiden keruu, pihan siivous yms. Vuoroihin. Ei kukaan voi vaan makoilla/pelata huoneessa ja tulla syömään kun kutsu käy :D
Meillä oli jo tuon ikäisenä siivousvuorot veljen ja siskon kanssa, mä olin nuorin ja muistelen että olin noin 10v. Eli tähän kuului kaikkien matttojen ulosvienti ja tamppaus, lattian moppaaminen ja imurointi, vessojen pyyhkiminen ym.
🇺🇦🇮🇱
En ymmärrä, miksi se että olisi lääkäri tai lakimies ajaisi pois siitä, ettei tarvitse osata tehdä kotitöitä. Toki, voihan se lapsikin vaikka ostaa palvelijan vanhemmilleen, että tekee hänen puolestaan ne kotityöt. Mutta kenellä lapsella on niin paljon rahaa? Kyllä se silti pitää osata itse tehdä, mutta itseäni ei haittaa jos puolisoni maksaa palvelijan kotiimme tekemään hänen osuutensa. Kunhan suoriutuu siitä osuudestaan, eikä se jää muiden perheenjäsenten vastuulle. Me kaikki teemme omat osuutemme taloudessa päivittäin. Meistä ei kukaan halua asua sikolätissä ja koira käytetään vuorotellen ulkona.
Poikani halusi parivuotiaana ripustaa pyykkejä telineeseen, silleen myttynä. Kun kasvoi isommaksi lopetti tyystin. Kävin opiskeluasuntoa väliin siivoamassa ja hain pyykit pestäväksi, usein vein puhtaat takaisin valmiiksi kaappeihin. Nyttemmin heillä käy siivoja ja robotti imuroi😄
Meillä tuli sama tehtävä alakoululaiselle eikä ollut mitään ongelmia. Aikaa oli siis tehdä koko viikonloppu nämä tehtävät vai oliko peräti viikkotehtävä. No, Herneet laitettiin saman tien likoamaan yön yli pöydälle, joista lapsi teki seuraavana päivänä perheelle hernerokan. Kotityöt oli muutenkin tuttuja. Toki ohjeistin vieressä lasta, että laitetaan pyykkiin nyt käsipyyhkeet ja tuo lakana eli 60-pesu riittänee. Ja valvoin vierestä että painaa napit oikein ja annostelee oikein pyykinpesupulverin ja huuhteluaineen. Kiva koulutehtäviä oli meidän mielestä!
Vierailija kirjoitti:
Poikani halusi parivuotiaana ripustaa pyykkejä telineeseen, silleen myttynä. Kun kasvoi isommaksi lopetti tyystin. Kävin opiskeluasuntoa väliin siivoamassa ja hain pyykit pestäväksi, usein vein puhtaat takaisin valmiiksi kaappeihin. Nyttemmin heillä käy siivoja ja robotti imuroi😄
Lapsena tietysti haluaa auttaa ja olla avuksi. Aikuisena ei kiinnostaa muu kuin minä itse, eikä jaksa vaivautua ellei äiti pakota.
Lapset rakastaa siivota ja olla avuksi, kun siitä yleensä kehutaan ja saa positiivista huomiota vanhemmilta. Toki se pitää silti tehdä, vaikka kukaan ei olisi katsomassa.
Varhaisin osallistuminen meidän lapsella on taaperrus 1v tiskikoneelle ja sen tyhjennystä astia kerrallaan. Toki siellä ei enää ollut mitään vaaraa tai särkyvää. Nyt hän on 17 ja pyörittää huushollia isänsä kanssa kun minä en nyt kykene mihinkään enkä moneen viikkoon paljoakaan ennenkuin toivun. Tiedän hänen osaavan kotihommat. Miten lienee jos emme olisi opettaneet ja ottaneet mukaan. Samoin lapsuuskodeissa minun ja mieheni oli osallistuttava iän ja kykyjen mukaan.
Meillä teinipojat tekee kevyitä kotitöitä kuten tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti yms. Yläkoulu/lukio-opinnot ovat heidän pääasiallinen työ, joiden oletetaan menevän kiiitettävällä tasolla. Ja näin ovat menneetkin. Esikoinen on ns.hikarilukiossa, jonne kuopuskin on pyrkimässä. Ei viitsi sen enempää kuormittaa heitä arkisilla askareilla.
Olen tavannut aivan tavallisia suomalaisia vanhempia, jotka ovat olleet suorastaan ylpeitä siitä, että heidän lapsensa ei tarvitse tehdä töitä. Sitä on vaikea käsittää, että samat vanhemmat ovat pitäneet itseään lastensa palveluskuntana. Ehkä äiti oli ylpeä siitä, että piti kotinsa kunnossa ja siistinä itse, kun ei muut olisi kuitenkaan osanneet.
Lasten pitää oppia tavallisia elämässä tarvittavia taitoja. On hyvä, että edes koulusta tulee sellaisia tehtäviä, jos vanhemmat eivät ymmärrä opettaa. Omat lapseni olivat hyvin pieninä mukana keittiötöissä. Kun olin muualla töissä, jokaisella lapsella oli kaksi itselleen mieleistä ruokalajia, jotka osasivat tehdä. Joka viikonpäivälle oli sitten eri ruoka. Joku lapsi saattoi hakea kalan ongella ja tuoda sen keittiöön, laittakoon isä itse siitä ruokaa.
Onko tässä eroa maalla ja kaupungissa? Joku kertoo polttopuita kantaneesta lapsesta, mutta eihän kerrostaloissa sellaisia töitä ole. Maalla on eläintenhoitoa, muutakin kuin koiran ulkoiluttaminen. Voitteko kuvitella tärkeämpää työtä kuin vasikan juottaminen? Traktoria ajaa usein se nuorin ja heikoin, joka ei vielä kykene muihin töihin. Näitäkin yhä vähemmän, kun maatilat vähenevät.
Kaffebulla kirjoitti:
Meillä oli jo tuon ikäisenä siivousvuorot veljen ja siskon kanssa, mä olin nuorin ja muistelen että olin noin 10v. Eli tähän kuului kaikkien matttojen ulosvienti ja tamppaus, lattian moppaaminen ja imurointi, vessojen pyyhkiminen ym.
Ennen joulua on oikein hyvää aikaa vaatia lapsia osallistumaan siivoukseen. Meillä jokainen sai valita, minkä kohdan ottaa siivottavaksi. Jollakin oli yksi iso, toisella useampi pieni. Jossakin vaiheessa oppivat, että kannattaa tehdä joulusiivous silloin, kun äiti ei ole kotona. Hyvä niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Heillä? Ei sitten onnistunut löytämään vaimoa, joka olisi jatkanut siitä, mihin sinä jäit.
Muuttaessaan omaan kämppäänsä voi yllätyksenä tulla sellaisia asioita kuin: roskis on täynnä ja haisee, vessan pytty näyttää likaiselta, lakanat hmmm ja jääkaapissa ei ole mitään?
Karhunpalvelus lapsille jos ei opeteta kotihommia!
Joutuvat koulussa myös kokkaan ja konetta tyhjentään.
Ihan hirveetä kyllä vaikka rasitusvamman saa.
Eipä ihme jos tumput suorina istutaan isona. Siis pitääkö siivota myös? Haloo nyt aikuiset.
Ikätason mukaan, siinä tenava oppii yhtä jos toista asiaa.
Aijaa... No, meillä on kuukausiraha sidottu kotitöiden tekemiseen. Ja vain kiitettävistä numeroista saa rahaa. Itse olen köyhästä perheestä, mistään ei palkittu. Nuoret ovat oppineet töiden tekemiseen. Ruuan valmistus onnistuu alusta loppuun ja ensi kesänä menevät kesätöihin 16-vuotiaina.