Täytyykö lasten tehdä kotitöitä?
Eli osa tuttujani lapsista tekee ja osa ei. Osa siis ei edes siivoa omaa huonettaan. Nyt kuulin kun yhden perheen vanhemmat kauhisteli, sttä ala-asteikäiselle lapselle tuli koututehtävänä osallistua perheen kotitöihin kuten ruoanlaittoon, tiskikoneen tyhjennykseen, pyykkäykseen tms. Ovat järkyttyneitä asiasta.
Mitä mieltä sinä olet? Onko ala-asteikäisenä eli 10-12-vuotiaalle liian vaikea kotitehtävä koulusta?
Kommentit (58)
Jos haluaa lapsesta moniongelmaisen tukielätin, niin kannattaa hemmotella kaikin tavoin ja antaa laiskotella iPhonen kanssa kaiket vapaa-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ei tee kotitöitä eikä se ole koskaan ollut ongelma. Tuosta koulutehtävästä selvittiin sillä, että sovittiin lapsen muka tyhjentäneen tiskikoneen tms. Pääasia, että tehtävä oli vanhemman mielestä suoritettu.
Eli mitä lapset sitten tekivät päivät pitkät? Tuliko heistä kuinka omatoimisia ja itsenäisiä ja aloitekykyisiä aikuisena? Itse en lapsena halunnut jäädä sivuun kaikesta mitä aikuiset tekivät. Kysyin aina itse, että kuinka voisin auttaa ja mitä voin tehdä. Sitten minulle annettiin tehtäviä esimerkiksi kuori vihannekset ja vie roskat ja tyhjennä tiskikone jne. Tuli todella onnistunut ja hyvä olo! Ei tarvinnut sitten teininä itkeä, kun kaikki tuli rutiinin pohjalta ja hommat sujui minuuteissa ja pääsi taas kavereiden kanssa ulos
Varmaan lapseni laiskottelivat aktiivisesti, kosk
Myös koulutus yk.n toimesta. Kiitos siitäki=)
10-vuotias vastaa omasta huoneestaan, laittaa tavarat paikalleen, pyyhkii pölyt ja imuroi helpot kohteet, lisäksi tyhjentää oman roskiksensa. Lisäksi järjestää kaappiinsa ja tavaransa. Viikkaa osan omista vaatteista ja laittaa kaappiin. Tarkoitus on kasvattaa tätä roolia seuraavan vuoden aikana. Vie lautasen tiskipöydälle, ei muuten hoida tiskejä.
Tekee joitain ruokia itse kuten nuudelit, tai munakkaan. Mutta muuten aikuiset vastaavat ruokahuollosta ja pyykkihuollosta. Leipoo myös itse. Keittiö jää usein näiden hetkien jälkeen kaaokseen, mutta otetaan seuraavaksi projektiskis tämä. Hoitaa oman koulunkäynnin ja kokeet, kokeet ja todistustus kiitettävä tasoa, hoitaa myös repun harrastusta varten, autetaan varusteissa, mutta pikku hiljaa annetaan enemmän vastuuta tästäkin.
Minusta alakoululaiselle riittää, että hoitaa omat asiansa, ei tarvitse hoitaa aikuisten asioita.
Kai se on jokaisen perheen oma asia. Itse jouduin lapsena tekemään kotitöitä.
Outo ajatus, että lasten ei tarvitsisi osallistua. Meillä on jaettu viikottainen kylppärin siivous, niin että joka toinen viikko lapset ja joka toisella viikolla itse. Lapsilla on myös omat imurointipäivät, jolloin heidän vastuulla on imuroida koko talo. Isommat hoitavat myös kiitettävästi pyykkirumbaa ja laittavat ruokaa tai leipovat. Isommat myös opastavat pienempiä kotitöissä. Mun mielestä lapsilla on siltikin hyvin aikaa hoitaa koulujuttuja, harrastaa, nähdä kavereita ja 17-vuotias käy vielä lukion ohella töissä. Meillä siis neljä tyttöä ja kumpikin vanhemmista kokopäivätöissä. Asumme kaupungissa.
Meillä pojat alkoi tyhjentää astianpesukonetta 2 v. Eivät yltäneet yläkoriin, mutta alakori sujui mallikkaasti.
Meillä mintun, 15, tehtäviin kuuluu viikkistä, 30e, vastaan tiskikoneen tyhjennykset sekä oman huoneen siivous ja koko kämpän imurointi kerran viikossa.
Itse tein niska limassa melko monia kotitöitä jo emnen kouluikää. Omilleni en ole ihan niin raskaasti laittanut hommia mutta ovat pienestä pitäen saaneet osallistua esim siivoukseen, ruuan laittoon ja tiskikoneen tyhjennykseen/ täyttöön sekä pihalla rikkaruohojen kitkentään, marjojen poimintaan, lumitöihin, nurmikon leikkuuseen...
Ovat nyt 10 ja 12 v- auttelevat useamman kerran viikossa näissä edellä mainituissa, ei kuitenkaan ihan joka päivä. Ovat nyt alkaneet myös opetella itsenäisesti tekemään helppoja nopeita arkiruokia.
Liikumme myös luonnossa ja harrastamme partiota.
Olen ylpeä, että pojistakin kasvaa itsenäisiä osaavia aikuisia, jotka eivät jää tumput suorina paikoilleen kun pitäisi itse selvitä jostain.
Kotityötaidot pitää jokaisen opetella ja jos joku ei osaa niin hyvä että edes koulussa herätellään tähän.
Myös selviytymistaidot ja taloustaidot pitäisi opettaa koulussa (koska kaikki eivät ilmeisesti kotona tätäkään tee)
Vierailija kirjoitti:
Kai se on jokaisen perheen oma asia. Itse jouduin lapsena tekemään kotitöitä.
Minusta se, että ei opeta lapselle kotitöitä ja vaadi niiden tekemistä, on vastaavaa kasvatuksen laiminlyöntiä kuin esim. se, että ei opeta lapselle peruskäytöstapoja kuten tervehtiminen ja kiittäminen.
Toki töiden laatu ja määrä pitää olla suhteessa lapsen ikään. Mutta kenenkään lapsen koulunkäyntiä tai harrastamista ei haittaa, jos lasta vaaditaan osallistumaan yhteensä pari tuntia viikossa kotitöihin.
Jokainen osallistuu ikänsä mukaisen osaamisen ja kykyjensä puolesta kotitöihin meillä pienestä pitäen, tämä mikään hotelli ole. On noita nähty kädettömiä ja mitään osaamattomia nuoria, sitten kun pitäisi lähteä opiskelemaan omilleen.
Ilmankos työnantajat kertovat laiskoista ja ymmärtämättömistä työharjoittelijoista, jos kotona ei edes yritetä kasvattaa penskoja.
Tottakai osallistuu. Ei mitenkään innokkaasti, mutta tekee kuitenkin. Yleensä annan vaihtoehtoja, josta sitten valitsee mieleisimmän työn. Ruuanlaitosta ei ole lainkaan kiinnostunut, siihen pitäisi vielä saada innostumaan.
Lapsen pitää oppia kaikki kotihommat, iän mukaan porrastetusti tietysti.
Meillä 13-15- vuotiaat tällä viikolla (joululoma!): imuroivat ja järjestivät omat huoneensa, pyyhkivät pölyt, vaihtoivat lakanat omiin sänkyihin, tyhjensivät vuorotellen tiskikoneen, veivät roskia, ripustivat pyykkiä, tekivät keskenään ihan itsenäisesti päivällisen.
Ei ole valitusta kuulunut koska yleensä saavat tehdä hommat omalla aikataululla. Ja koskaan ei tarvitse muistuttaa.
Teen tämän ihan lasteni takia, itse en oppinut kotona mm ruokaa laittamaan ja se vaati aika kovan työn oppia kun omilleni muutin. Siis oikeata kotiruokaa kunnon aineksilla ja mausteilla.
Jos lapsi on koulussa 08-15 ja jää joulun jälkeen ulos kavereiden kaa 2 tunniksi ja kotimatka 0,5h niin olisi kotona 17.30. Sitten heti ruoka 0,5h ja alkaa peliaika 2h. Kello on jo klo 20 ja sit läksyt 0,5h, suihku, iltapala ja hammaspesut. Ei siinä ehdi mitään kotitöitä tehdä missään vaiheessa. Lisäksi päälle tietenkin harrastukset ja muut. Ehkä lauantaisin voisi ajatella jotakn tunnin puolen tunnin hommaa esim. Oma huone ja roskat mutta ei meidän lapsi ainakaan ehdi arkipäivänä mitään kotitöitä tekemään.
Kyllä meidän lapset on pienestä pitäen opetettu siivoamaan omat leikit. Tästä se ura urkenee. Ei pitäisi tuottaa ongelmia jatkossa. Meillä nuoret haluavat pestä omat vaatteensa. Ohjeita kysyvät pesuaineen ja pesukoneen käytössä. Osaavat myös täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen.
Meillä on neljä poikaa
Meillä on jo pienestä pitäen koulutettu mies sekä lapset kotitöihin. Lapset tekevät niille määrätyt kotityöt tai jää puhtaat vaatteet, ruoka, viikkorahat ym. saamatta. Samoin mies tekee hänelle määrätyt kotityöt tai jää saamatta.
Kasvatat uusavutonta joka ei sitten omaa taloutta hoida. Jep, jep, hienosti menee.