Korkeasti koulutettu Riina on pitkäaikaistyötön
Mitä ajatuksia tämä herättää.
Korkeasti koulutettu Riina ei saa mistään töitä, ja hänenlaisiaan on koko ajan enemmän
Helsingissä asuva son tehnyt yksittäisiä päiviä vaalitoimitsijana kaikissa vaaleissa. Noin puolitoista vuotta sitten hän oli vuorotteluvapaan sijaisena neljä kuukautta Tilastokeskuksessa.
Se oli mielekästä, vaikka työ oli niin vaikeaa aluksi.
47-vuotias Riina on nyt pitkäaikaistyötön maisteri.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kisäksi nainen kirjoitti gradunsa naurettavasta aiheesta: talonvaltaukset. Sitten vielä vähän elämänkriisiä siihen niin ei tietenkään ketään kiinnosta palkata tuollaista.
Riina on saanut töitä tuon jutun julkaisemisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen onnistunut olemaan työtön monta vuotta Riinaa kovemmilla tutkinnoilla. Voin kertoa, että valinta ei tule jatkossakaan kohdistumaan minuun, vaikka tarjoutuisin ilmaiseksi työhön.
Vain seuralaiset voivat vapauttaay pannan.
Jo lyhyt tekstisi on sen verran outo etten ihmettele. Isompi friikkiys kannattaa nuissa haastatteluissa pyrkiä piilottamaan.
Riina istuu, katsoo yöhön,
unet haihtuu, jää vain työhön.
Ei kuitenkaan, ei tullut paikkaa,
päivät täyttyy hiljaa taikka.
Kirjat kauniit, tutkinto hyvä,
silti tyhjä postin jyvä.
Rekryhaastatteluissa kerran,
kuuli: "Ei nyt, ehkä myöhemmin verran."
Kaupungin katuja yksin kulkee,
työttömyys hiljaa mielen sulkee.
Toivo syttyy, taas hakemus lähti,
mutta vastaus: "Kiitos, mutta ei näy nyt tähti."
Riina haaveilee, unet kantaa,
vielä nousuun polku antaa.
Tyhjyys kai ei sielua syö
Vaikk' joskus olon alas lyö
Tulee mieleen apeus, yö,
löytyykö enää koskaan työ?
Liikaviisas, ylikoulutettu,
tuhat ovea edestä suljettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan nuo ongelmat. Olen itse nyt ulkomailla toissa, koska en minakaan saanut Suomesta tyopaikkaa. Mulla on seka AMK-, etta maisterintutkinnot. Tyokokemustakin on, mutta eniten ulkomailta. Joka ikinen tyonantaja on minusta tykannyt, aina, seka kotimaassa, etta ulkomailla. Tyokkarin tatikin oli innoissaan, etta kylla nain pateva ja kokenut kansainvalinen osaaja saa hetkessa toita!, vaan kuinkas sitten kavikaan: Suomessa en kelvannut tyonantajille - liikaa koulutusta ja kokemusta ulkomailta ei arvosteta, vain kotimainen kokemus tuntuu kelpaavan. Suomesta yritin vuoden verran saada toita, ja hakemuksia tuli lahetettya n.300, niin omaa alaa ja omaa koulutusta vastaaviin tehtaviin, etta ihan kauppoihin myyjaksi, postinjakajaksi ym. Vain yksi kutsu haastatteluun.
Nyt mulla on ihan kiva titteli ja suht ok tyopaikka, vaikkei edelleenkaan vastaa taysin osaamista ja intohimoja, mutta myos pieni palkka, ja asun maass
Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinällään hyvin Riinan tilannetta. Yleisivistävällä korkeakoulutuksella ei saa aivan helposti koulutusta vastaavaa työtä, lisäksi tuo maininta ettei ollut muutamaan vuoteen työelämän käytettävissä viittaa esimerkiksi mahdollisiin mt ongelmiin. Jälkimmäisessä suhteessa suomalainen työelämä on tosin kuin kekkoslovakiasta, kaikki tauot työelämässä katsotaan auttamatta hakijan tappioksi, vaikka muutamien vuosien huili tai itsensä kuntouttaminen saattaisi nimenomaan tarkoittaa, että käytettävissä olisi terve ja hyvin akkujaan ladannut työntekijä. Hieman lisää ennakkoluulottomuutta siis kaivattaisiin.
Sen sijaan 1200/kk asumisoikeus asunnossa asuminen ja sinne kämppiksen ottaminen ovat ainakin osin henkilökohtainen arvovalinta. Koska lapsi ei asu äitinsä luona, voisi äiti periaatteessa asua huomattavasti edullisemminkin vuokralla. Pienehkö kaksio riittäisi todennäköisesti hyvin vklp kyläilyitä varten, niiden ajan äit
Minä sain vaikutelman, että kriisi oli avioero. Tiedän että moni eronnut joutuu asumaan sopivan isossa asunnossa, siksi että lapsi/lapset ovat hänellä osan aikaa. Usein äidit jäävät asumaan siihen lapsille tuttuun kotiin vaikka se olisi liian kallis.
Jos nyt saa kämppikseltä vuokrarahaa jotain 500 euroa, niin eipä se Helsingissä ole vuokrayksiöstäkään kallis se maksettavaksi jäävä 700 e. Jos hän nostaisi aso-asunnon rahat ja yrittäisi vuokrata vapailta markkinoilta vuokrayksiön, se maksaisi helposti siinä 800 e. Missä pitäisi teini-ikäistä lastaan. Ja äkkiä kuluisivat ne asosta saadut rahat, ellei pystyisi sijoittaaan niitä hyvällä tuotolla. Sitten vaan ei saisi toimeentulotukea. Mitä sitten tekisi?
Lapsi on jo n. 15-vuotias, jos ei nuorempia lapsia ole, sitten muutaman vuoden kuluttua poika muutta opiskelija-asuntoon omilleen. Silloin Riina voi vaihtaa halvempaan yksiöön, se helpottaa vähän. Toki hänellä on vielä 20 vuotta jäljellä eläkkeikään, joten turhaan on koulutettu ihminen ilman työtä.
Olen myös työtön ja minulla on kolme tutkintoa mutta töihin en kelpaa. Kun on satoja hakijoita niin ei erotu mitenkään. Onneksi saan pimeitä töitä välillä vanhoilta työnantajilta.-
- Totta. Työnhakuprosessiin kun joutuu tulee karu nykypäivän realiteetti vastaan : Hakijoita 2847. Valitettavasti valinta ei tällä kertaa kohdistunut Sinuun. Kiitos mielenkiinnosta.
Useimmiten ei vaivauduta vastaamaan yhtään mitään. Jäät ikuiseen epätietoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kisäksi nainen kirjoitti gradunsa naurettavasta aiheesta: talonvaltaukset. Sitten vielä vähän elämänkriisiä siihen niin ei tietenkään ketään kiinnosta palkata tuollaista.
Miksi talonvaltaus olisi naurettava aihe? Sehän on juuri sosiaalipoliittinen aihe mitä suurimmin.
Toisaalta hetkinen, eikös tämä Riina päässytkin tuon artikkelin jälkeen töihin Suomen luonnonsuojeluliittoon.
Työttömiä työnhakijoita työpaikkaamme oli 292 400 . Teemme uusintahaun, Työpisteeseemme sopivaa ei otannasta löytynyt. Kiitos mielenkiinnosta.
(Otamme sukulaisen, perhetutun)
Vähän mietityttää tässä kun täytän pian 30. Olen vasta valmistumassa maisteriksi ja minulla on pieni lapsi.
En onneksi ole yhteiskuntatieteen maisteri mutta ei tosiaan ole minunkaan alalla yhtään työpaikkailmoituksia kotikauoungissani.
Niin tuttua.Ikä jo yksi miinus lähestyy 50v.Nihinkä sijoittuisi ei mihinkään .
Vierailija kirjoitti:
"Kokemusta ulkomailta ei arvosteta, vain kotimainen kokemus tuntuu kelpaavan."
Ja kuitenkin ulkkareita on tullut tänne viime vuosina paljon, ja aika hyvin on heitä työllistetty. Pitääkö olla siis juuriaan myöten ulkkari, että kelpaa täkäläisille työllistäjille? Kysyn vain.
No insinooreiksi varmaan kelpaavat, mutta oma alani ei ole siella.
Kaffebulla kirjoitti:
Jos on 47-vuotiaana cv ihan tyhjä, niin ei kukaan palkkaa. Onko opiskeluun mennyt 20 vuotta? Vai ollut työttömänä, sairaslomalla, missä?
Orpo palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkin ulkkareita on tullut tänne viime vuosina paljon, ja aika hyvin on heitä työllistetty. Pitääkö olla siis juuriaan myöten ulkkari, että kelpaa täkäläisille työllistäjille? Kysyn vain.
Naisia ei palkata insinööreiksi, vaikka olisi alan koulutus, koska insinöörin pitää olla mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Jos on 47-vuotiaana cv ihan tyhjä, niin ei kukaan palkkaa. Onko opiskeluun mennyt 20 vuotta? Vai ollut työttömänä, sairaslomalla, missä?
On ollut jotain pätkätöitä
Mullakin on kokemusta ja osaamista alalta, jolle ei Suomessa ole patevyytta (opetusala) - ei huolita toihin, vaikka ulkomaiset tyontantajat antaneet loistavat suositukset.
Mikäs tää tämmönen ala on?
Osaatko lukea? Tekstissa selkeasti lukee opetusala. Suomessa ei paase naihin hommiin ilman suomalaista patevyytta/koulutusta, jos kokemus on muualta.
Riina on luuseri, töitä löytyy kyllä maisterille jos niitä löytyy tällaiselle ainoastaan peruskoulun käyneellekin. Päivääkään en ole ollut työtön vaikka vaihdan työpaikka kuin sukkia. Tahdosta se on kiinni.
Onhan se tietysti harmillista, mutta tämä oli kokolailla väistämätön tilanne, kun ei noita kaiken maailman maistereita nyt kuitenkaan määräänsä enempää pysty työllistämään oman alan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen itsaria mieti. Pahimmassa tapauksessa joudut hakemaan toimeentulotukea. Voit myös neuvotella pankin kanssa, usein jos on työttömänä, voi saada jotain helpotuksia.
Et kertonut ikää etkä mikä koulutus ja työkokemus, joten en osaa neuvoa siinä. Minkälaisia tehtäviä olet hakenut?
Jos olet pienellä paikkakunnalla, olisiko mahdollista saada jotain etätyötä?
Siis en saa toimeentulotukea, niin pienet asumiskustannukset, eikä lainaa katsota menoina. Siinähän se ongelma onkin, että olen täysin kaiken avun ulkopuolella. Olen hakenut jo ttt, laskelmat pysyy plussan puolella, koska menoja ei huomioida samalla tapaa kuten vuokralla asuessa. Asumistukikin lähti nyt pois, mistä tuli parin kympin lovi lompakkoon.
En silti asu missään halvemalla, en edes vuokralla. Korothan joutuu joka tapauksessa maksamaan, mutta koska laina+korko on niin pieni summa (yht. 320e), että sama lyhentää sitä lainaakin.
Ikää 32v. Tuohon 300 haettuun yöpaikkaan mahtuu kaikenlaista. Lähtisin opiskelemaan jotain uutta alaa, mutta ei ole rahaa tehdä sitäkään enää. Omaehtoisesti työttömyysetuudella voi, mutta eihän se riitä. Opintolainaa en uskalla edes ottaa, koska en todennäköisesti saa sitä maksettua takaisin.
Pari ammattia suorittavalta alalta minulla on ja 7v. Olin viimeksi putkeen töissä, kunnes yritys meni konkkaan. Ei kokemusta tai osaamista etätyön mahdollistavista aloista, mutta olen hakenut silti melkein kaikkea mahdollista ja yrittänyt myös verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia ei palkata insinööreiksi, vaikka olisi alan koulutus, koska insinöörin pitää olla mies.
Homojakaan sinne ei haluta?
Vierailija kirjoitti:
Riina on luuseri, töitä löytyy kyllä maisterille jos niitä löytyy tällaiselle ainoastaan peruskoulun käyneellekin. Päivääkään en ole ollut työtön vaikka vaihdan työpaikka kuin sukkia. Tahdosta se on kiinni.
Mitä töitä olet saanut?
Norjassa?