Nykykulttuuri: Ihmisten hylkääminen, jos he "vievät energiaa"
Minua häiritsee nykykulttuuri, jossa toisia ihmisiä syytetään "energian viemisestä" ja hylätään hänet, jos toisella ihmisellä on vaikka raskasta elämässään. En tarkoita, että kukaan saisi käyttäytyä raskaan elämäntilanteen takia ikävästi toisia kohtaan, mutta on moukkamaista hylätä vaikka sairastunut/eronnut/ison vastoinkäymisen kohdannut siksi, että hän ei satu sillä hetkellä olemaan "hyvää" seuraa. Tähän ajattelumalliin törmää nykyisin todella usein, viimeksi eilen radiojuontaja kommentoi, miten hänestä on täysin ok heivata energiasyöpöt elämästä.
Todellisuudessa jokaisella on elämässään joskus huonoja aikoja ja silloin kaipaisi toisilta tukea, eikä valitusta siitä, että oletpa raskas ihminen niin ulkoistan sinut elämästäni.
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä, että tämä kokemasi välikohtaus ei ole ketjun aihe, tai ei olisi, ellet itse tuputtaisi sitä kuin kakkaa vieraalle lattialle?
Ymmärrätkö sinä,että olen jo moneen kertaan sanonut että keskittykää aloituksen aiheeseen ja lopettakaa se asiaton minun kommenttieni riepominen,mutta sehän ei täällä näköjään käy,koska on niin kiva etsiä kohteita kiusaamiselleen. Oliko sulla vielä muuta?
Olen se, joka lisäsi Sinulle Mieli ry:n puhelinnumeron.
Toistan, että uskoisin Sinun hyötyvän tuesta, ja oman kirjoituksesi mukaan ammattilaiset ovat olleet samaa mieltä.
Psykoterapiaan voi hakeutua myös ilman yhdenkään viranomaisen väliintuloa, joko omin varoin tai humanitaaristen järjestöjen kautta - esimerkiksi väkivallan uhreille on kanava. Mainitsin Valviran hyväksynnän vain, koska heidän kauttaan vahvistetut psykoterapeutit eivät ole puoskareita, joita alan liepeillä pyörii.
Toivon, että avun myötä alat puhutella myös toisia ihmisiä kauniimmin, vaikkei se olekaan ykkösasia tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset keskustelut on tosi hankalia, koska ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä siitä mitä energiasyöppö tarkoittaa. Joidenkin mielestä kaikki joiden seurassa ei ole kivaa on energiasyöppöjä, kun taas toiset pitää energiasyöppöinä pelkästään läpeensä itsekeskeisiä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä, joiden käsitys ystävästä muistuttaa pikemminkin palvelijaa.
Ne ketkä katkaisevat välit energiasyöppöihin määrittelevät energiasyöpöt ihmiseksi jotka eivät ymmärrä toisten rajoja, vaativat ja valittavat ja syyttävät jne. Joko noita kaikkia tai jotain noista hyvin voimakkaasti.
Energiasyöpöt taas määrittelevät itsensä marttyyreiksi. Myös ne jotka ovat hukassa omien rajojen kanssa tuntevat empatiaa energiasyöppöjä kohtaan ja kärsivät kun koittavat auttaa ja tukea energiasyöppöä joille ei kuitenkaan mikään riitä ja syyttävät sitten auttaj
Yleistät liikaa.
Olen kuullut vuosien varrella useammankin ihmisen kertovan, kuinka elämästä kannattaa karsia pois kaikki energiasyöpöt eli sellaiset ihmiset, joiden seura ei tuo omaan elämään iloa tai positiivisuutta. Eli kylmästi monoa kaikille tylsimyksille, vaikka oltaisiin kuinka läheistä sukua tai takana olisi läheinen ja pitkäaikainen ystävyys.
303: Miksi haluat olla lähisukulaisellesi tai pitkäaikaiselle ystävällesi pelkkä rasite? Eikö sinua haittaa yhtään, että et tuo toisen elämään lainkaan iloa ja positiivisuutta? Haluat olla toiselle pelkkä ankeuttaja. Miksi?
Minä en ole nähnyt yhtään sellaista ihmistä, jota suosittelisin katkaisemaan välit energiasyöppöihin. Sen sijaan olen nähnyt paljon sellaisia ihmisiä, joiden olisi syytä opetella asettamaan rajoja ja puhumaan vaikeista asioista niiden ihmisten kanssa, jotka he kokevat energiasyöpöiksi. Ja vähentää pahan puhumista näiden ihmisten selän takana.
Ja en siis tarkoita rajojen asettamisella välien katkaisemista vaan esim. sitä, että rajoittaa tapaamisten määrää ja kuormittavista aiheista puhumiseen käytettävän ajan kestoa.
Valitettavasti usein välien (hiljainen) katkaisu on ainoa toimiva ratkaisu rajoja kunnioittamattoman, energiasyöpöksikin kutsuttavan, ihmisen kohdalla.
Ei ole mitään velvollisuutta keskustella vaikeista asioista ihmisen kanssa, joka ei kuuntele tai piittaa kuulemastaan. Keskustelut voi hoitaa luotettavien läheisten, ammattilaisen tai vaikka päiväkirjan kanssa, jos tilanteen purkua kaipaa.
On aivan eri asia selvittää konfliktitilanteita tai käsitellä vaikeita aiheita sellaisen ystävän, sukulaisen tai läheisen kanssa, joka kykenee vastavuoroisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos joku vie energiaani niin ap:n mielestä tilanteen pitäisi antaa olla ennallaan vaikka itse kärsisin siitä? Rajattomilla on todellakin juuri nämä 2 ongelmaa, eivät tajua milloin kuluttaa toisen energiaa tai vaikka tajuaisivat niin eivät välitä ja kaiken huipuksi se toinen ei saisi päättää edes sitä milloin menee yli.
Jestas. Juuri tuon kaltaiset olen heivanntu elämästäni enkä ole katunut päivääkään.
Minä olen vähentänyt yhteydenpitoa moniin ihmisiin, joiden seuran olen kokenut rasittavana. Joskus se on johtanut siihen, että yhteydenpito on hiipunut vähitellen kokonaan, joskus ei. Olen katkaissut välit vain yhteen ihmiseen, mutta se olikin poliisiasia ja käräjillä käytiin useammankin kerran ennen kuin tyyppi lopetti vihdoin vainoamiseni.
Vierailija kirjoitti:
Energiasyöpöt eivät ymmärrä puhetta, vaikka kuinka hienovaraisesti asian esittäisi tai rautalangasta vääntäisi, viesti ei vain mene perille.
Miksi ei voi katkaista yhteyttä? Anna yksi hyvä syy. Edelleen jos joku kokisi minun seurani raskaaksi niin ei minun kanssa ole mikään pakko olla tekemisissä. Miksi minun olisi siis oltava tekemisissä ihmisen kanssa joka vain vie minulta energiaa?
Miksi täällä toistetaan tätä samaa vaikka ketjun alusta asti on tullut selkeitä neuvoja; sano/kerro selkeästi ja ymmärrettävästi mutta loukkaamatta syy,miksi feidaat ja jos ei mene perille,katkaise välit. Miksi jankutatte samaa sivutolkulla?
Onko sitten parempi, että kaksi erilaista ihmistä ovat yhdessä, joko ystävyyden tai suhteen kautta, jos he eivät tule toimeen? Ei kenenkään tarvitse olla väkisin toisen kanssa ellei halua. Jos suhde on toiminut, niin se ei tarkoita sitä etteikö se voi myöhemmin ihmisten muututtua vain hiipua pois tai vain hetkessä kadota.
Surullista mitä tällaisen ajattelun yleistyminen kertoo ajastamme, yhä useampi näkee vain oman napansa. Eikö osata ajatella että miltä itsestä tuntuisi, jos kohdeltaisiin samalla tavalla. Ilmeisesti ei, kun oma napa on ainoa millä on väliä.
Kuten joku jo sanoi niin tässä on myös mm. työelämän ja muiden yhteiskunnalisten asioiden muutos taustalla. Jos ihminen imetään tyhjiin työelämässä ja pitäisi vielä jaksaa hoitaa se perhekin (ja pitää yllä täydellisiä puitteita) niin sitä ikään kuin alkaa stressissä tarkemmaksi niistä omista rajoistaan ja omasta hyvinvoinnista. Mutta eihän ihmisen hyvinvointi ole vain hänestä itsestään kiinni, tarvitaan niitä ihmissuhteita ja merkityksellisyyttä elämään. Pitäisi jotenkin höllätä eikä vaatia niin paljon muilta ihmisiltä tai varsinkaan itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiasyöpöt eivät ymmärrä puhetta, vaikka kuinka hienovaraisesti asian esittäisi tai rautalangasta vääntäisi, viesti ei vain mene perille.
Miksi ei voi katkaista yhteyttä? Anna yksi hyvä syy. Edelleen jos joku kokisi minun seurani raskaaksi niin ei minun kanssa ole mikään pakko olla tekemisissä. Miksi minun olisi siis oltava tekemisissä ihmisen kanssa joka vain vie minulta energiaa?
Miksi täällä toistetaan tätä samaa vaikka ketjun alusta asti on tullut selkeitä neuvoja; sano/kerro selkeästi ja ymmärrettävästi mutta loukkaamatta syy,miksi feidaat ja jos ei mene perille,katkaise välit. Miksi jankutatte samaa sivutolkulla?
Onhan se ikävää, että keskustelijat keskustelevat eri tavoin kuin haluat :D
Vierailija kirjoitti:
Ei vastoinkäymiset tee ihmisestä energiasyöppöä. Kaikilla on välillä ongelmia. Energiasyöpöllä niitä on vaan jatkuvasti eikä hän hae ratkaisua niihin, koska oikeastaan hän nauttii valittamisesta.
Ja sitten heillä ei ole energiaa mihinkään, paitsi instassa ja mahdollisesti tinderissä roikkumiseen. Treffeillekin sitä välillä selvitään, vaikka energiat on muka nollissa eikä ystävää jakseta nähdä. Helpompi vain valittaa kaiken raskautta. Jos mulla on raskasta, niin en mä kyllä jaksa missään treffeillä ravata.
Vierailija kirjoitti:
Tilapäisen raskaan elämäntilanteen aiheuttama kuormitus ja "energiasyöppöys" ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäinen on joskus ajankohtaista jokaiselle meistä, monille useampiakin kertoja elämän aikana. Jokainen normaalisti kehittynyt ihminen tajuaa, että se on verottavaa ja voimavaroja vievää aikaa eikä kenenkään voi odottaa olevan parhaimmillaan siinä tilassa. Lisäksi suru, viha ja muut vastaavat tunteet vaativat prosessointia eikä niiden työstämistä voi hoputtaa. Fiksu ihminen ymmärtää tämän ja malttaa olla läsnä eikä yritä väkisin pakottaa tilannetta positiivisemmaksi.
Energiasyöppöys ei sen sijaan ole tilapäistä alakuloisuutta tai uupuneisuutta vaan jatkuva, haitallinen käytösmalli. Energiasyöppö vaatii, kontrolloi, uhriutuu, komentelee, nälvii, ohittaa muiden asiat mutta tuo jatkuvasti omia asioitaan esille, näkee muissa ihmisissä lähinnä negatiivisia puolia mutta on sokea omilleen, tekee ihmisistä paikkansapitämättömiä olet
Hyvä kirjoitus.
Tällainen kuvaamasi energiasyöppö ihminen voi olla näennäisesti hauska ja hyväntuulinen ihminen, mutta paljastuu vähitellen manipuloivaksi, ja valitettavasti joskus myös kostaa, jos et toimi hänen haluamallaan tavalla. Hyväntuulisuus onkin päälleliimattua näyttelemistä. Hän pyrkii tekemään muut jollain tavoin riippuvaiseksi itsestään. On kateellinen kaikille kaikista, omistuksistaan ja omista vähäisistä rahoistakaan ei kannata hänelle sanoa, sillä raha on hänen motiivinsa, eikä hän saa sitä maallista mammonaa mielestään koskaan tarpeeksi. Vie älyttömästi muiden energiaa, kun huomaa, että alta paljastuu häijy ihminen, jonka seurassa täytyy aina miettiä, mitä hän oikeasti ajaa takaa. Tällaisen ihmisen toiminta on täysin tietoista, eikä hän salli sinun poistuvan elämästään. Hänhän joutuisi selittämään muille ihmisille, miksi joku ei ole enää kiinnostunut hänen seurastaan.
Pitää keksiä siis keino, ettei hän pysty enää hyödyntämään sinua eikä näin ollen ole enää kiinnostunut sinusta.
Moni valitettavasti palvoo mammonaa, eikä silloin synny aitoja ystävyyssuhteita.
Tuollaisen manipuloivan energiasyöpön kanssa on aivan hukkaan heitettyä aikaa ja vaivannäköä ruveta käymään vielä jotain kaveruuden lopettamiskeskustelujakin.
Hänellä oli tilaisuutensa toimia järkevämmin ja muita kunnioittavammin. Niitä tilaisuuksia oli satoja ellei tuhansia ja joka ikinen kerta hän valitsi toisin.
Kyllä se jo kertoo kaiken kyseisestä persoonasta.
Nimenomaan kolmikymppisissä ja sitä nuoremmissa on trendi, että kuunnellaan niitä "värinöitä" hyvinkin itsekeskeisesti. Pidetään ystävästä vain, jos tulee kiva olo, mutta ihmisillä on kaikilla myös ikävä puoli, ja niitä virheitäkin pitäisi jaksaa sietää. Olemme kaikki erilaisia ja se on rikkaus, eikä syy vaihtaa kavereita kuin sukkia.
Moni esiintyy kovin suvaitsevaisena julkisesti. Kannetaan sateenkaarikassia ja paasataan rasismista. Mutta sitten ei itse asiassa siedetäkään mitään muuta, kuten erilaisia ystäviä. Tämä on aika jännä juttu, jonka olen huomannut.
Lehtien palstoilla opetetaan heivaamaan kaikki, jotka sanovat jonkun väärin tai omaavat jotain negatiivisia piirteitä. Lehtien palstoilla ei nykyään opeteta suvaitsemaan ja hyväksymään vaan krskutytään itsekkäästi omaan napaan.
Olen huolestunut näistä oman tilansa rajaajista. Heillä on monesti psyykkisiä ongelmia itsellään. Helpompi syyttää ympäristöä niistä kuin katsoa peiliin, ja miettiä rehellisesti, miksi tuntee niin?
Minut on hylätty energiasyöppönä. Se tuli minulle puskista. Olisin mielelläni kuullut tältä "ystävältä" suoraan nämä vikani kuin saanut kokea heivaamisen roskikseen. Sitä tämä rajansa tunteva ei viitsinyt kuitenkaan tehdä. Jospa olisinkin korjannut virheeni, sitäköhän hän pelkäsi? Jätti syvät traumat vuosiksi.
Elämme itsekeskeistä aikaa. Mietitään vasn omaa napaa. Ystäville ja tuttaville ei anneta arvoa.
Kyllä nykyisin heivaan elämästäni kaikki energiasyöpöt joiden kanssa ei ole tasapainoista vastavuoroisuutta. Ihmisillä on hyviä ja huonoja hetkiä, mutta kaavan pystyy näkemään aika helposti, jos itse jatkuvasti joutuu antamaan enemmän kuin saa.
Vierailija kirjoitti:
Elämme itsekeskeistä aikaa. Mietitään vasn omaa napaa. Ystäville ja tuttaville ei anneta arvoa.
Lopunaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Kyllä annetaan arvoa. Ongelma on, että energiasyöpöt ajattelevat vain omaa napaansa eivätkä anna arvoa ystävilleen. Jos he ajattelisivat ja arvostaisivat ystäviään, he eivät olisikaan energiasyöppöjä.
Siis jos joku vie energiaani niin ap:n mielestä tilanteen pitäisi antaa olla ennallaan vaikka itse kärsisin siitä? Rajattomilla on todellakin juuri nämä 2 ongelmaa, eivät tajua milloin kuluttaa toisen energiaa tai vaikka tajuaisivat niin eivät välitä ja kaiken huipuksi se toinen ei saisi päättää edes sitä milloin menee yli.
Jestas. Juuri tuon kaltaiset olen heivanntu elämästäni enkä ole katunut päivääkään.