Mitä ajattelet ensimmäiseksi, jos kuulet ihmisen jättäneen yliopiston kesken?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä varmaan imaissut mennessään ennen valmistumista tai pilannut elämänsä perheytymällä.
Mulle kävi näin. Tarttin rahaa, sitä sai töistä. Ei ollut mahdollista jatkaa enää pelkkänä opiskelijana.
Mulle kävi niin, etten mennyt yliopistoon lainkaan, samasta syystä. Laskin, että AMK:n pystyn suorittamaan riittävän nopeasti. Ällän paperit lukiosta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut tuollaista asiaa. Sen tiedän, että mm. Bill Gates ja Steve Jobs keskeyttivät yliopisto-opiskelut, kokivat varmaan tarpeettomaksi ajan hukaksi.
No siis tällaisia ihmisiä, jotka pärjäävät heittämällä paljon, paljon koulutustaan paremmin on lähipiirissänikin joitakin. Syystä x /y/z ei olla hakeuduttu aikanaan yliopistoon, mutta koska olisi ollut siellä helposti sisäänpääsevien joukossa, on ollut helppo menestyä ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut tuollaista asiaa. Sen tiedän, että mm. Bill Gates ja Steve Jobs keskeyttivät yliopisto-opiskelut, kokivat varmaan tarpeettomaksi ajan hukaksi.
Vastaavasti on olemassa miljoona opintonsa keskeyttänyttä, joista ei tullut Gatesin ja Jobsin kaltaista supersuorittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti on olemassa miljoona opintonsa keskeyttänyttä, joista ei tullut Gatesin ja Jobsin kaltaista supersuorittajaa.
Mitään supersuorittajia nuo eivät ole, vaan bisnesneroja.
Vierailija kirjoitti:
Jos tutkinto jää vain gradusta kiinni, silloin ajattelen, että henkilö ei ole kykenevä tekemään isompia kokonaisuuksia. Se on tosi harmi, koska loppupeleissä gradu ei ole mikään vaikea juttu. Ylipäätään gradusta tehdään yliopistossa ihan liian iso juttu, ja siksi se tuntuu monelle liian vaikealta. Gradun arvosanaa ei kysele kukaan, mutta moneen työhön taas tarvii valmiin tutkinnon. Rimaa alemmaksi vain. Itse esim. kirjoitin kandin tutkielmani kahdessa päivässä, hyvin onnistui ja hyvällä arvosanalla.
Muissa tapauksissa en ajattele keskeyttäneistä juuri mitään. Jos esim. ala ei tunnukaan omalta yrittämisenkään jälkeen, niin kannattanee lopettaa tai vaihtaa pääainetta.
Gradutyö on neljä kertaa laajempi ja väitöskirja 21 kertaa laajempi kuin kandityö.
Tyypillinen keskeyttäjä oli aikoinaan sellainen joka ei päässyt laskentaan liittyviä peruskursseja läpi.
Moni tälläinen vaihtoi alaa ja valmistui muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä super suorittaja sinun mielestäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tutkinto jää vain gradusta kiinni, silloin ajattelen, että henkilö ei ole kykenevä tekemään isompia kokonaisuuksia. Se on tosi harmi, koska loppupeleissä gradu ei ole mikään vaikea juttu. Ylipäätään gradusta tehdään yliopistossa ihan liian iso juttu, ja siksi se tuntuu monelle liian vaikealta. Gradun arvosanaa ei kysele kukaan, mutta moneen työhön taas tarvii valmiin tutkinnon. Rimaa alemmaksi vain. Itse esim. kirjoitin kandin tutkielmani kahdessa päivässä, hyvin onnistui ja hyvällä arvosanalla.
Muissa tapauksissa en ajattele keskeyttäneistä juuri mitään. Jos esim. ala ei tunnukaan omalta yrittämisenkään jälkeen, niin kannattanee lopettaa tai vaihtaa pääainetta.
Gradutyö on neljä kertaa laajempi ja väitöskirja 21 kertaa laajempi kuin kandityö.
On ihan selkeä tosiasia, että enemmän kuin keskeyttäneitä on ihmisiä, jotka olisivat suoriutuneet gradusta tai väikkäristä. Jotkut kuvittelevat, että vain fiksuimmat tekevät ne. Vähän sama kuin kuvittelisi vain ydinfyysikoiden olevan älykkäitä. Varmaan jokainen ydinfyysikko on älykäs, mutta jokainen älykäs ei ole ydinfyysikko.
Syitä keskeyttämiselle voi olla mitä tahansa, niitä onkin täällä jo kattavasti listattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta suorittaja suorittaa. Toisten ei tarvitse suorittaa, se menee luonnostaan.
Esim. Itse olin kympin oppilas, mutta en suorittaja. Olin vain lahjakas.
Kai moni pärjäisi Harvardissakin, mutta ei kouluun mahdu maailman kaikki sinne kelvolliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta suorittaja suorittaa. Toisten ei tarvitse suorittaa, se menee luonnostaan.
Esim. Itse olin kympin oppilas, mutta en suorittaja. Olin vain lahjakas.
Kai moni pärjäisi Harvardissakin, mutta ei kouluun mahdu maailman kaikki sinne kelvolliset.
Tuo on aika kapea käsitys suorittamisesta. Synonyymisanakirjan mukaan "suorittaa" tarkoittaa kaikkea tätä: viedä läpi, toteuttaa, saattaa päätökseen, tehdä, käydä läpi, läpikäydä, panna toimeen, toimittaa, toimeenpanna, täyttää, panna täytäntöön, saattaa voimaan, maksaa. Aika neutraaleja juttuja siis.
Voisitko määritellä oman käsityksesi tuosta sanasta? En etsi vastakohtia vaan ihan suorasanaista määrittelyä. Tämä on nimittäin tosi mielenkiintoinen kurkistus toisen ihmisen kieleen. (Graduni tein tiedekuntaan, jossa määritellään ihan kaikki, mikä suinkin voidaan määritellä.)
Vierailija kirjoitti:
Suomen menestynein koulupudokas Riikka Purra ainakin on kova lässyttämään netissä?
Purra on sentään maisteri, mites Pekka Haaviston tutkinnon laita? Onkos yhä vain ylioppilas? Jäikö siellä opinnot kesken ilman että edes kandia sai kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen menestynein koulupudokas Riikka Purra ainakin on kova lässyttämään netissä?
Purra on sentään maisteri, mites Pekka Haaviston tutkinnon laita? Onkos yhä vain ylioppilas? Jäikö siellä opinnot kesken ilman että edes kandia sai kasaan.
Pekka sai puolen lukukauden opintoviikot kasaan. Niistäkin iso osa oli kieliopintoja ja hyvitystä "työharjoittelusta" eli järjestöhommista ja vastaavasta.
Yleisin syy omalla alalla on, että löytyy työpaikka ja tulee kannattavammaksi vaan siirtyä työelämään kun lukea turhaan maisteriin asti käytännössä harrastuksena
Vierailija kirjoitti:
Eväät eivät riittäneet. Älystä ei jää kiinni, koska opiskelupaikan saaminen jo osoittaa, että sitä on riittävästi. Sisu on useimmiten se, jota ei ole tarpeeksi.
Ihan opiskelun alkuvaiheissa lopettaneesta voi vielä uskoa selityksiä siitä, että ei ollut oma ala, mutta "gradua vailla maisteri" tarkoittaa aina opiskelijaa, joka vain ei ollut tarpeeksi hyvä selvitäkseen isoimmasta tehtävästä.
Taloudelliset seikat eivät tule mieleen ensimmäisenä, jos ollenkaan.
Opiskelijoilla on kyllä varsin monenlaisia lähtökohtia ja elämäntilanteita. Joku saa lapsen kesken opiskelun ja toinen sairastuu tai masentuu.
Opintojen vaikeuskin vaihtelee. Esim. jollain osastoilla TKK:ssa matematiikan ja fysiikan kurssit oli monille ihan oikeasti vaikeita, muilla osastoilla helpompia.
Itse en ajattele mitään, mutta kavereita olen kyllä yrittänyt kannustaa viemään opinnot loppuun. Ensimmäinen aamu valmistuneena tuntuu aika mahtavalta.
Työelämä vienyt mukanaan. IT-alalla on paljonkin porukkaa, joka ei koskaan ole valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pekka sai puolen lukukauden opintoviikot kasaan. Niistäkin iso osa oli kieliopintoja ja hyvitystä "työharjoittelusta" eli järjestöhommista ja vastaavasta.
Haavisto matkusti ympäri Eurooppaa ja kirjoitti kirjan ja päätoimitti lehtiä ihan nuorena. Ja pian politiikka vei mennessään. Kuinka moni pystyy samaan ? Ei ihme jos opiskelu ei enää sen jälkeen tuntunut niin motivoivalta. Maailma on jännittävämpi kuin lukusalit ja luennot.
Tunnen monia joilla on joku tutkinto jäänyt kesken.
Yksi houkuteltiin kovalla palkalla suoraan ekana opiskeluvuonna töihin kun löysi työhaastattelun yhteydessä firman ohjelmointitestistä paljon enemmän virheitä kuin mitä haastattelijat kokeneet ohjelmoijat olivat siihen mielestään laittaneet.
Toinen vaihtoi 90-luvun laman aikana alaa ja päätyi töihin televisioon.
Kolmas renesanssinero houkuteltiin kesken opintojen töihin ja laitettiin heti vetämään ja vastaamaan vaativista ohjelmistoprojekteista. Ei sellaisesta ole helppo lähteä välillä tenttimään.
Pääsääntöisesti keskeyttäneet tuttuni ovat olleet keskimääräistä lahjakkaampia tai poikkeuksellisen lahjakkaita ja työelämä on vienyt. On myös jolu sellainenkin jolle opiskelu oli yksinkertaisesti liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haavisto matkusti ympäri Eurooppaa ja kirjoitti kirjan ja päätoimitti lehtiä ihan nuorena. Ja pian politiikka vei mennessään. Kuinka moni pystyy samaan ? Ei ihme jos opiskelu ei enää sen jälkeen tuntunut niin motivoivalta. Maailma on jännittävämpi kuin lukusalit ja luennot.
Pekka vain ei kyennyt opiskelemaan kaikelta puuhastelultaan. Ja kyllä se pelkäksi koulupojaksi jääminen on harmittanut häntä, kun hän on esiintynyt ulkomailla tittelillä, jota hänellä ei ole.
Jep, nettiin tuntuu moni luuseri päätyvän, viimeistään loppusijoituksenaan.