Perinnönjako, miehellä lapsia edellisestä liitosta
Miehellä siis edellisestä liitosta kaksi lasta(aikuisia) ja me olemme saaneet yhdessä kaksi lasta, ovat teini-ikäisiä. Olemme naimisissa ja mieheni teki testamentin missä testamenttaa omistamansa asunnon, sen missä asumme minulle. Kesäasunnon omistamme puoliksi. Mitä muuta kannattaa huomioida nyt kun miehellä todettiin parantumaton nopeasti etenevä sairaus.
Minulla ei ole ongelmaa, että jokainen saa mitä kuuluu, mutta olen jo nyt stressaantunut miehen toisesta tyttärestä, joka tuntuu aiheuttavan ongelmia aina. Hän ei ole pysynyt yhdessäkään työpaikassa vaan ne vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja aina niissä tuntuu tulevan jonkinlaisia henkilökunnan ratkaisemattomia ongelmia joiden vuoksi hänen on lähdettävä. Tiedän hänellä olevan runsaasti velkaa kaikenlaisista epämääräisistä asunnonvaihdoista, hämärästä parisuhde historiasta ja mielestäni shoppailumaniasta johtuen. Hänellä on myös jonkinlaisia kesken olevia oikeusjuttuja jostain homeasunnosta missä hän asui ja sai jonkinlaisia oireita, mistä en ole ottanut vielä tähänkään päivään mennessä selvää. Lemmikkejä hänellä on iso lauma ja jostain syystä tuntuvat sairastavan jatkuvasti ja kun yksi lemmikki kuolee tulee 2 tilalle.
Kyseessä siis mielestäni vaikea ihminen ja niin on myös mieheni ilmaissut. Haluaisin olla mahdollisimman vähän tekemisissä hänen kanssaan ja hoitaa ainakin raha asiat nopeasti ja selkeästi ilman minkäänlaista väärinkäsityksen mahdollisuutta.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Onko se miehesi tahto syrjiä edellisiä lapsiaan ja suosia yhteisänne? Itse en olisi voinut edes avioitua miehen kanssa joka pitää lapsiaan eri arvoisina.
Jos testamenttaa lapsensa ohittaen puolisolle omaisuutta se kai tarkoittaa edellisten lasten syrjimistä ja vain yhteiset lapset perivät aikoinaan äitinsä.
Tämä tilanne kuulostaa siltä, että tytär on käyttäytynyt niin asiattomasti isäänsä kohtaan, että isä ei halua hänen saavan omaisuuttaan. Kysymykseksi jää toinen vanhemmista lapsista, tällä menettelyllä hänenkin perintönsä pienenee. Vai onko hän itse valmis luopumaan perintöosastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintaperillisillä on aina oikeus lakiosaansa, joka on puolet lakimääräisestä perinnöstä. Avioleskeä suojaa lesken asumissuoja. Yhteisestä kodista et siis joudu muuttamaan, mutta mikäli miehen omaisuus ei muutoin riitä kattamaan lakiosaa kaikille rintaperillisille, testamentilla tätä ei voi sivuuttaa. Suosittelen, että pohditte mahdollista lahjoittamista miehen vielä eläessä.
Mökki menee jakoon, vain koti on suojattu ja sekin vain, jos leskellä ei ole omaa asunnoksi sopivaa asuntoa.
Tässä tapauksessa asunnon omistusoikeus siirtyy leskelle testamentin perusteella. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista. Lakiosat saa maksaa rahalla, jos kesäasunnon osuus ei niihin riitä.
Tässä tapauksessa, kun on asunt
Puoliso ei peri, mutta jos hänen oma omaisuutensa on pienempi, voi hän pyytää tasinkoa eli saa vainajan omaisuudesta sen verran, että hänen ja kuolinpesän omaisuudet ovat yhtä suuret. Tasingosta ei makseta perintöveroa.
Onko se tyttären syy jos on perinyt vaikka isänsä geenit, hyppelehtii elämässään, vaurioitunut vanhempiensa avioerostakin mahdollisesti, isättä kasvanut, äitipuolensa vihaama.
Haha, kun ap lähtee miehen kuoleman jälkeen seuraavalle kierrokselle, siellä onkin ap:n pikku kullinnuput altavastaajina. Sitä ne kierrätetyt uusperheet tietää. Naurattaako ap:ta silloin?
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei peri, mutta jos hänen oma omaisuutensa on pienempi, voi hän pyytää tasinkoa eli saa vainajan omaisuudesta sen verran, että hänen ja kuolinpesän omaisuudet ovat yhtä suuret. Tasingosta ei makseta perintöveroa.
Puoliso myös perii, jos vainaja on tehnyt hänen hyväkseen testamentin, kuten ap:n mukaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso myös perii, jos vainaja on tehnyt hänen hyväkseen testamentin, kuten ap:n mukaan on.
Miinus vaadittavat lakiosat. Toivottavasti ensimmäiset lapset vaativat.
Kari Tapion perintöasiat ratkaistiin lopulta sopimalla asia julkisuuden ulkopuolella, mikäli oikein muistan. Emme siis tiedä loppuratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tee testamenttia jos sillä on perillisiä ja ihmetyttää tosiaan jos joku sitten tekee jollekkin puolisolle testamentin.
Puolisolle tehdään testamentti siksi, että sillä turvataan puolison ja mahdollisten alaikäisten lasten elämää.
Mitä sekoilet? Lapset ovat perinnönjaossa tasavertaisia. Alaikäiset saavat lisäksi orvon eläkettä. Puolison aseman turvaa omaisuuden ositus ja lesken asumisoikeus yhteisessä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä tämmöiset uusperheet jolla poistetaan entisen perheen lapset.
Minulla on ihan biologinen aikuinen poika ja mietin, miten poistan hänet perinnönjaosta. Elää tuilla, käyttää jotain päihteitä, on aika ajoin itsetuhoinen. Mietin, miten ohjaan isohkon perintöni järkevämpään käyttöön.
(juu, olen maksanut vuosien aikana hänelle vaikka mitä hoitoa, ja maksaisin edelleen, mutta poika ei halua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen taas näkee. Ydinperhe on paras. Nykyään on liikaa uusperheitä ja sitten vaikeat perinnönjaot.
Olen kyllä samaa mieltä. Harmi vaan rakastuin juuri tähän mieheen ja olen elänyt niin onnellisen elämän hänen kanssaan, etten olisi uskonut sellaisen onnen olevan edes mahdollista. Hänellä oli oma menneisyytensä, kun tapasimme, sille ei voi mitään.
Haluan tietysti turvata kahden teini-ikäisen lapsemme tulevaisuuden. He tulevat menettämään isänsä alaikäisenä ja heillä tulee pian olemaan edessään maanpäällinen helv... En kaipaisi yhtään enempää surua ja vaikeuksia tulevaisuuteemme.
Jokaiselle lapselle kuuluu se mikä oikein on ja sen saa tietysti. Haluaisin vaan kaiken tapahtuvan nopeasti ja selkeästi ilman jälkiselvittelyjä.
Oksettavaa puhetta. Ne miehen kaikki lapset ovat yhtä lailla hänen lapsiaan. Samalla tavalla jokainen ansaitsee isänsä perinnön. Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut ja sisaruksesi laitettaisiin eriarvoiseen asemaan perinnönjaossa?
Jos sinun isäsi olisi hankkinut lisää lapsia uuden vaimon kanssa, katsotko, että sinulle kuuluu vähemmän perintöä kuin uudesta liitosta syntyneille? Millähän perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan biologinen aikuinen poika ja mietin, miten poistan hänet perinnönjaosta. Elää tuilla, käyttää jotain päihteitä, on aika ajoin itsetuhoinen. Mietin, miten ohjaan isohkon perintöni järkevämpään käyttöön.
(juu, olen maksanut vuosien aikana hänelle vaikka mitä hoitoa, ja maksaisin edelleen, mutta poika ei halua).
Et mitenkään.
Voisitko sinä ap ostaa mieheltäsi kesäasunnon puolikkaan? Sen jälkeen mökki on kokonaan sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(juu, olen maksanut vuosien aikana hänelle vaikka mitä hoitoa, ja maksaisin edelleen, mutta poika ei halua).Et mitenkään.
Miten niin en voi? Nyt poika tulisi perimään puolet omaisuudestani (puoli miljoonaa). Pysyn aina rajoittamaan sen lakiosaan. Tai käytän rahojani itse, ettei ole niin paljoa perittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n miehen lapset eivät ole ap:n lapsia eivätkä hänen perillisiä. He ovat hänen miehensä lapsia ja miehensä perillisiä.hän siis yrittää juonitella asiaa, joka ei edes koske hänen omia perillisiä. Alhaista ja ahnetta toimintaa.
Rintaperillisen jättäminen perinnöttömäksi vaatii todella paljon. Se että elää tuilla tai käyttää päihteitä ei riitä.
Käytännössä perinnöttömäksi jättämiseen vaaditaan, että rintaperillinen on rikollinen, joka on kohdistanut rikoksia vainajaa vastaan tämän eläessä tai vastaavalla tavalla loukannut tätä. Esimerkiksi pahoinpitelytuomiot ja lähestymiskiellot, joita perilliselle on määrätty vainajan eläessä ja uhrina on ollut vainaja eläessään. Mitkään tavanomaiset riidat ei tähän riitä.
En vastaa kysymääsi, mutta
jos tiedät että hän ei pysty huolehtimaan eläimistä, niin sinulla on jopa velvollisuus siitä ilmoittaa. Tee se sitten vaikka nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(juu, olen maksanut vuosien aikana hänelle vaikka mitä hoitoa, ja maksaisin edelleen, mutta poika ei halua).Et mitenkään.
Miten niin en voi? Nyt poika tulisi perimään puolet omaisuudestani (puoli miljoonaa). Pysyn aina rajoittamaan sen lakiosaan. Tai käytän rahojani itse, ettei ole niin paljoa perittävää.
Niin eli et mitenkään pysty poistamaan. Voit siirtää tai käyttää varallisuutta, mutta perimysoikeutta et pysty poistamaan. Lakiosakin on perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksesi koskikin perinnönjaosta poistamista, jos muistat. Vastaus siihen oli, että ei voi poistaa.
En vastaa kysymääsi, mutta
jos tiedät että hän ei pysty huolehtimaan eläimistä, niin sinulla on jopa velvollisuus siitä ilmoittaa. Tee se sitten vaikka nimettömänä.
Onko ap kertaakaan ajatellut, että mies on se jolla on päätäntävalta omista asioistaan. Miksi ap luulee, että mies haluaisi ap:lle yhtään enempää kuin tulee saamaan?
Normaalilla sydämellä ja järjellä varustettu ihminen kohtelee omia lapsiaan tasapuolisesti.
Kun toimii lakien mukaan osakeyhtiö suojaa omistajia konkurssilta. Muita järjestelyitä ei tarvita kun ei mene takaamaan yrityksen velkoja.