Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnönjako, miehellä lapsia edellisestä liitosta

Vierailija
03.01.2025 |

Miehellä siis edellisestä liitosta kaksi lasta(aikuisia) ja me olemme saaneet yhdessä kaksi lasta, ovat teini-ikäisiä. Olemme naimisissa ja mieheni teki testamentin missä testamenttaa omistamansa asunnon, sen missä asumme minulle. Kesäasunnon omistamme puoliksi. Mitä muuta kannattaa huomioida nyt kun miehellä todettiin parantumaton nopeasti etenevä sairaus. 

Minulla ei ole ongelmaa, että jokainen saa mitä kuuluu, mutta olen jo nyt stressaantunut miehen toisesta tyttärestä, joka tuntuu aiheuttavan ongelmia aina. Hän ei ole pysynyt yhdessäkään työpaikassa vaan ne vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja aina niissä tuntuu tulevan jonkinlaisia henkilökunnan ratkaisemattomia ongelmia joiden vuoksi hänen on lähdettävä. Tiedän hänellä olevan runsaasti velkaa kaikenlaisista epämääräisistä asunnonvaihdoista, hämärästä parisuhde historiasta ja mielestäni shoppailumaniasta johtuen. Hänellä on myös jonkinlaisia kesken olevia oikeusjuttuja jostain homeasunnosta missä hän asui ja sai jonkinlaisia oireita, mistä en ole ottanut vielä tähänkään päivään mennessä selvää. Lemmikkejä hänellä on iso lauma ja jostain syystä tuntuvat sairastavan jatkuvasti ja kun yksi lemmikki kuolee tulee 2 tilalle.

Kyseessä siis mielestäni vaikea ihminen ja niin on myös mieheni ilmaissut. Haluaisin olla mahdollisimman vähän tekemisissä hänen kanssaan ja hoitaa ainakin raha asiat nopeasti ja selkeästi ilman minkäänlaista väärinkäsityksen mahdollisuutta.

Kommentit (294)

Vierailija
121/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset voivat halutessaan vaatia lakiosan vaikka olisi testamentti. Taisi olla niin, että saavat silloin puolet lakiosasta.

Meillä 1yhteinen, minulla lisäksi yksi rintaperillinen. Yhteinen lapsi perii isältä puolet, minun osuus menee kahtia eli molemmille 25%. Eli yhteinen lapsi perii yhteensä 75%.

Meillä sama tilanne. Paitsi, että molemmat perivät tietysti omat isänsä, mikä tasoittaa tilanteen reiluksi.

En minä reiluutta ajatellut, toin vain esiin sen miten jako tällaisessa tilanteessa menee. 

Vierailija
122/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tee testamenttia jos sillä on perillisiä ja ihmetyttää tosiaan jos joku sitten tekee jollekkin puolisolle testamentin.

Mä olen tehnyt testamentin kahdelle lapselleni. Testamentissa määrätään, mitä kumpikin saa perintönä.

Kolmas lapsi on jo saanut huomattavan lahjan, joka luetaan ennakkoperinnöksi. Hänelle ei ole tulossa jälkeeni paljonkaan. Ennakkoperintö vastaa jokseenkin muiden kahden tulevia perintöosuuksia.

Kun testamentilla määrää, mitä kukin saa, perillisten ei tarvi vaivata päätään. Ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on nyt se, kuinka paljon miehelläsi on omaisuutta yhteensä. Jääkö lapsille vielä tarpeeksi lakiosaa ajatellen sen jälkeen, kun olet saanut miehesi testamenttaamaan asunnon? Jos ei, joudut maksamaan lapsillesi sen osan, joka heidän lakiosastaan puuttuu.

Onko teillä avioehto ja jos ei ole, niin onko miehesi omaisuus suurempi kuin sinun? Voit siinä tapauksessa saada tasinkoa mieheltäsi. 

Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa.

😳  mistä tuo tuli? Minä ymmärsin, että leskelle maksetaan tasinkoa. Mene ja tiedä onko mahdollista mutta. . .

Vierailija
124/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen taas näkee. Ydinperhe on paras. Nykyään on liikaa uusperheitä ja sitten vaikeat perinnönjaot.

Olen kyllä samaa mieltä. Harmi vaan rakastuin juuri tähän mieheen ja olen elänyt niin onnellisen elämän hänen kanssaan, etten olisi uskonut sellaisen onnen olevan edes mahdollista. Hänellä oli oma menneisyytensä, kun tapasimme, sille ei voi mitään.

Haluan tietysti turvata kahden teini-ikäisen lapsemme tulevaisuuden. He tulevat menettämään isänsä alaikäisenä ja heillä tulee pian olemaan edessään maanpäällinen helv... En kaipaisi yhtään enempää surua ja vaikeuksia tulevaisuuteemme. 

Jokaiselle lapselle kuuluu se mikä oikein on ja sen saa tietysti. Haluaisin vaan kaiken tapahtuvan nopeasti ja selkeästi ilman jälkiselvittelyjä.

Voi nyyh.

Ne miehen lapset on k

No niinhän tuo ap sanoikin, että! kaikille lapsille se, mitä heille kuuluu ja oikein on ja sen saa tietysti! Mitä sinä siitä nyyhkit? Opettele lukemaan.

Vierailija
125/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tee testamenttia jos sillä on perillisiä ja ihmetyttää tosiaan jos joku sitten tekee jollekkin puolisolle testamentin.

Suurin osa tekee nykyään testamentin joko keskinäisen omistusoikeustestamentin tai hallintaoikeustestamentin. 

Vanhemmilla oli omistusoikeustestamentti, äiti peri isän, koska emme isän toivetta noudattaen vaatineet lakiosuuttamme. 

Vierailija
126/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiosa on osa jonka esim lapsi saa kokonaan. Normaalk perinnönjaossa aviopuoliso ei peri aviopuolisoaan vaan lapset perivät, siis kaikki lapset.

Lakiosa liittyy aina vain testamenttiin. Jos rintaperillinen tehdään testamentilla perinnöttömäksi, on tällä halutessaan oikeus vaatia lakiosaansa, joka on puolet siitä, mitä hän saisi ilman testamenttia. Mutta sitä pitää tosiaan vaatia ja se on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa.

Perinnöttömäksi tehty rintaperillinen voi tosiaan vaatia lakiosaansa, mutta sitä ei välttämättä myönnetä. (vrt. keissi Outi Alanen) Sen sijaan normaalisti perivät rintaperilliset saavat aina lakiosansa niin vaatiessaan, testamenteista huolimatta.

Vierailija
127/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole epäreilua miehen lapsille aiemmasta liitosta? Jos he saavat vain lakiosan, se on vain puolet siitä mitä heidän kuuluisi saada. Ja sitten kun sinustakin aika jättää, teidän yhteiset lapsenne saavat kaiken lopun eli myös ne edellisen liiton lasten perintöjen puolikkaat, mitkä heiltä jäi saamatta testamentin takia. 

Kuulostaa vähän epätasa-arvoiselta lasten kannalta. En voisi kuvitella, että kohtelisin omia lapsiani noin epäreilusti. Tosin tiedät tämän itsekin, koska mustamaalaat tätä yhtä lasta niin tarmokkaasti.

Vierailija
128/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on nyt se, kuinka paljon miehelläsi on omaisuutta yhteensä. Jääkö lapsille vielä tarpeeksi lakiosaa ajatellen sen jälkeen, kun olet saanut miehesi testamenttaamaan asunnon? Jos ei, joudut maksamaan lapsillesi sen osan, joka heidän lakiosastaan puuttuu.

Onko teillä avioehto ja jos ei ole, niin onko miehesi omaisuus suurempi kuin sinun? Voit siinä tapauksessa saada tasinkoa mieheltäsi. 

Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa.

😳  mistä tuo tuli? Minä ymmärsin, että leskelle maksetaan tasinkoa. Mene ja tiedä onko mahdollista mutta. . .

Kaksi eri asiaa, maksetaanko leskelle tasinkoa ja maksaako leski tasinkoa. Köyhemmille leskelle maksetaan aina tasinkoa, rikkaamman lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa.

Vierailija
129/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näppärää jättää perintö oikeuteen riideltäväksi. Ei tarvitse lapsien mennä haudalle muistelemaan vanhempaansa.

Mitä isompi riita, sitä enemmän lakimiehet tienaavat jos oikeudessa aletaan vääntämään. Saa sitten haaveilla, mihin olisi perinnön käyttänyt ellei se olisi mennyt oikeudenkäyntikuluihin.

Vierailija
130/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kirjoittajia, jotka sotkevat normaalin rintaperillisen perintöosuuden lakiosaan. Lakiosa on puolet siitä, mitä rintaperillinen saisi ilman testamenttia.

Ja lakiosaa pitää tosiaan vaatia määräajan sisällä. Jos haluaa vaatia, kannattaa se tehdä heti perunkirjoituksessa. On monia tapauksia, joissa ei olla menty perunkirjoitukseen tai ei olla ymmärretty, mitä lakiosan vaatiminen tarkoittaa. Ja määräaika vaatimisen onkin mennyt umpeen.

Vierailija
131/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt testamentin kahdelle lapselleni. Testamentissa määrätään, mitä kumpikin saa perintönä.

Kolmas lapsi on jo saanut huomattavan lahjan, joka luetaan ennakkoperinnöksi. Hänelle ei ole tulossa jälkeeni paljonkaan. Ennakkoperintö vastaa jokseenkin muiden kahden tulevia perintöosuuksia.

Kun testamentilla määrää, mitä kukin saa, perillisten ei tarvi vaivata päätään. Ok?

Paitsi, että onko lapsi maksanut lahjaveron ja miten se on määritelty ennakkoperinnöksi? Onko mitään ennakkoperintöä olemassakaan?

Vierailija
132/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti nyt varaatte ajan juristille. Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

Vierailija
133/294 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lahjoittaminen käytännössä tarkoittaisi? Lahjoittaisi minulle? 

Minua ei kiinnosta miten tytär rahansa käyttää ja raha-asiansa hoitaa. En vain halua niin epävakaata ihmistä lähelleni tai lasteni lähelle. Tiedän kokemuksesta, etteivät ihmissuhteet(esim sisarussuhteet) ikävä kyllä merkkaa mitään hänelle jos kyse on rahasta, tai no muutenkaan. Ja Tiedän myös itse olevani täysin rikki mieheni mahdollisen kuoleman jälkeen, vielä en pysty oikeasti uskomaan, että niin tulee tapahtumaan lähitulevaisuudessa.

Haluaisin siis vaan käsitellä asiat nopeasti, tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti hänen kanssaan niin ettei hän millään keinolla pääsisi sotkemaan elämäämme minkäänlaisilla oikeusjutuilla tjms mihin tuntuu olevan erikoistunut.

Haluaisin siis sellaisia vinkkejä, miten paperiasiat tehdä kuntoon mahdollisimman selkeästi.

Itse turvautuisin lakimieheen mieluummin kuin vauvapalstaan.

Vierailija
134/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka puolisosi testamenttaisi kaiken omaisuutensa sinulle, niin nuorempien lasten alaikäisyyden takia lakiosuuksia tullaan vaatimaan. Laatikaa siis sellainen testamentti, että rahaa lakiosuuksien maksuun jää ilman, että tarvitsee ottaa lainaa tai myydä kiinteää omaisuutta.

Vierailija
135/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole epäreilua miehen lapsille aiemmasta liitosta? Jos he saavat vain lakiosan, se on vain puolet siitä mitä heidän kuuluisi saada. Ja sitten kun sinustakin aika jättää, teidän yhteiset lapsenne saavat kaiken lopun eli myös ne edellisen liiton lasten perintöjen puolikkaat, mitkä heiltä jäi saamatta testamentin takia. 

Kuulostaa vähän epätasa-arvoiselta lasten kannalta. En voisi kuvitella, että kohtelisin omia lapsiani noin epäreilusti. Tosin tiedät tämän itsekin, koska mustamaalaat tätä yhtä lasta niin tarmokkaasti.

Sehön tuon koko kömpelön trollikyhäelmän pointti on: räikeä epäreiluus jolla saadaan kaakatusketju käyntiin.

Vierailija
136/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän halun turvata nykyisen puolison ja alaikäisten lasten elämää.  Näin itsekin tekisin. Toivottavasti miehelläsi on sellaista omaisuutta, jonka voi muuttaa helposti rahaksi, jotta lakiosuudet neljälle lapselle voidaan maksaa.

Vierailija
137/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voivat halutessaan vaatia lakiosan vaikka olisi testamentti. Taisi olla niin, että saavat silloin puolet lakiosasta.

Lakiosa on nimenomaan puolet siitä, eli tässä tapauksessa 1/8 perinnöstä, kun lapsia on 4.

Oman puolikkaasi mökistä pidät, toinen puoli menee perinnöksi lapsille. Talon pidät itse ja maksat mahdolliset lakiosat rahalla.

Vierailija
138/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintaperillisillä on aina oikeus lakiosaansa, joka on puolet lakimääräisestä perinnöstä. Avioleskeä suojaa lesken asumissuoja. Yhteisestä kodista et siis joudu muuttamaan, mutta mikäli miehen omaisuus ei muutoin riitä kattamaan lakiosaa kaikille rintaperillisille, testamentilla tätä ei voi sivuuttaa. Suosittelen, että pohditte mahdollista lahjoittamista miehen vielä eläessä. 

Mökki menee jakoon, vain koti on suojattu ja sekin vain, jos leskellä ei ole omaa asunnoksi sopivaa asuntoa. 

No vaan ku miehellä velka, kuka maksaa? 

Kuolinpesä. Pahimmillaan talo menee myyntiin velkojen maksamiseksi tai se mökki. Tässä tapauksessa leski hankkinee asuntolainan voidakseen pitää talonsa.

Vierailija
139/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti nyt varaatte ajan juristille. Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

Miksi? Heillä on jo testamentti, joten asia on kunnossa.

Ap huolehtii nyt miehensä toisesta aikuisesta tyttärestä, jonka asia ei vähääkään hänelle kuulu. Velkaantuneen perillisen perintö ulosmitataan ja sillä selvä.

Vierailija
140/294 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 1yhteinen, minulla lisäksi yksi rintaperillinen. Yhteinen lapsi perii isältä puolet, minun osuus menee kahtia eli molemmille 25%. Eli yhteinen lapsi perii yhteensä 75%.

Meillä sama tilanne. Paitsi, että molemmat perivät tietysti omat isänsä, mikä tasoittaa tilanteen reiluksi.

En minä reiluutta ajatellut, toin vain esiin sen miten jako tällaisessa tilanteessa menee. 

Jos teillä ei ole avioehtoa, sinä omistat puolet yhteenlasketusta omaisuudestanne eli saat tasinkoa, jos oma osuutesi on pienempi kuin vainajan. Kesäasunnosta omistat muutenkin puolet, ja muusta miehesi omaisuudesta saat tasinkoa niin, että osuutesi on yhtä suuri kuin vainajan kuolinpesän.

Jako menee tässä tapauksessa niin, että sinä saa testamentilla osuutesi talosta ja jokainen lapsi 1/4 jäljelle jäävästä eli kesäasunnon puolikkaasta. Jos sen arvo on vähemmän kuin olisi 1/8 eli lakiosa vainajan puolikkaasta yhteenlasketusta omaisuudestanne, sinä maksat lisää.

Eihän tässä ole mitään epäselvää. Ulosottomies voi tulla väliin kovasti velkaantuneen perillisen osalta, mutta ei sillä ole mitään merkitystä varsinaiseen perinnönjakoon. Vain siinä tapauksessa voi olla, että testamentin tekijä nimenomana kirjaa testamenttiin toiveen, ettei hän vaadi suoraan velkoihin menevää lakiosaa. Silti hänellä on oikeus vaatia sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä