Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi toimivin ja turvallinen tapa laihduttaa ja hallita painoa?

Vierailija
03.01.2025 |

Laihdutuskuurit vain pahentavat tilannetta ja elämäntapamuutos ei onnistu. Jotain järeää keinoa tarvitaan, ja tosi on kyseessä. Painoa on ja kohta menee terveys.

Eli mitä sitten. Laihdutusleikkausta ajattelin, mutta siihenkin voi kuolla ja pienempää komplikaatiota tulee aika useillekin. Laihdutuslääkkeet puolestaan tehoavat vain sen hetken kun niillä on, ja sitten tapahtuu se mikä tapahtuu minkä tahansa kaalikeittodieetin jälkeen, eli kunnon jojohyppy.

Itsekuria minulla ei ole yhtään. Sen varaan ei voi laskea kiloakaan.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuskuurit vain pahentavat tilannetta ja elämäntapamuutos ei onnistu. Jotain järeää keinoa tarvitaan, ja tosi on kyseessä. Painoa on ja kohta menee terveys.

Eli mitä sitten. Laihdutusleikkausta ajattelin, mutta siihenkin voi kuolla ja pienempää komplikaatiota tulee aika useillekin. Laihdutuslääkkeet puolestaan tehoavat vain sen hetken kun niillä on, ja sitten tapahtuu se mikä tapahtuu minkä tahansa kaalikeittodieetin jälkeen, eli kunnon jojohyppy.

Tämän aloituksen perusteella et yhtään mitenkään. Oon tosi sori, enkä yritä dissata tai lannistaa. Mutta aivan ensimmäiseksi sinun tarvitsee kasvattaa pallit, selkäranka sekä itsekuri.

Vierailija
42/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän aloituksen perusteella et yhtään mitenkään. Oon tosi sori, enkä yritä dissata tai lannistaa. Mutta aivan ensimmäiseksi sinun tarvitsee kasvattaa pallit, selkäranka sekä itsekuri.

Kiitos, mutta mieluummin haen hamekangasta ja kokeilen Ozempicia jos lääkäri sallii. Yritän sitten sen turvin totutella parempiin tapoihin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile ruuan kalorimääriä.

Vierailija
44/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikisen ravintoneuvojan lähtökohta on kalorivaje. Ei ole muuta oikotietä. Toki sen sisältö ja paljonko ollaan miinuksella on sitte kiinni mikä on tavoite ja missä ajassa.

Vierailija
45/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattaisi tosiaan tyrmätä sitä Ozempicia suoraan. Jos kerran itsekuria ei ole yhtään ja puhtaan ja terveellisen ruuan syöminen tarpeeksi ei auta, kuulostaa tosiaan siltä että kylläisyyden tunteen kanssa on häikkää. Ei se ole mikään häpeä turvautua lääkkeeseen, etenkään jos ylipainoa on todella reippaasti.

Vierailija
46/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita menemällä lääkärille. Sieltä saat varmaan parhaimmat neuvot juuri omaan tilanteeseen ja suunnitelman painon pudotusta varten

Vierailija
47/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ikisen ravintoneuvojan lähtökohta on kalorivaje. Ei ole muuta oikotietä. Toki sen sisältö ja paljonko ollaan miinuksella on sitte kiinni mikä on tavoite ja missä ajassa.

Niin on, mutta on erittäin paljon merkitystä sillä, että löytää itselleen sopivan tavan toteuttaa kalorivaje, niin ettei se ole liian ankeaa tai nälänhallinta vaikeudu. Kuten joku amerikkalainen lääkäri testasi, ihminen laihtuu ihan hyvin vaikka syömällä vain 1100 kcal edestä suklaakeksejä per päivä, eli periaatteessa ravinnon sisällöllä ei ole vaikutusta. Mutta jos yrität syödä noin useamman kuukauden, elimistö alkaa huutaa muita ruokia, koska on puutetta monesta vitamiininsta, proteiinista, hyvästä rasvasta jne. Lisäksi olet umpikyllästynyt niihin kekseihin etkä halua niellä yhtäkään enää. Se ei siis ole hyvä pitkän tähtäimen laihdutuskeino.

Itse kokeilin kerran jotain Jutta Simple dieettiä, ja täytyy sanoa että se ei ollut minulle sopiva homma. Siinä nimittäin syötiin valtavasti juttuja joista en tykkää yhtään, esim. rahkaa ja raejuustoa. Viikon jälkeen rahkaa ja raejuustoa tuli korvistakin, enkä halunnut ikinä enää syödä niitä yhtään purkkia. Joillekin kyseisistä ruoka-aineista tykkääville voi silti hyvinkin toimia.

Mulla kesti vuosia etsiä semmoinen ruokavalio, jolla saan toteutettua kalorivajeen niin, että omat makumieltymykset täyttyy riittävästi, ja kylläisyys säilyy hyvin. Tässä etsiessäni omaa tietäni tein myös epäperinteisiä ratkaisuja, esim. aloin syödä erittäin iltapainotteisesti ja lopetin aamupalojen syönnin. Minä kun olen yökyöpeli, ja aamupala aina ällötti ja ilalla taas oli nälkä vaikka olisin mitä syönyt päivällä. Joten päivän tukevin ateria klo 20-21 illalla ja iltanaposteluhimo meni pois. 

Vierailija
48/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Ihan tieteellinen fakta on, että jos olet joskus lihonut, tulet 90% varmuudella lihomaan uudelleen. Vain n. 10% onnistuu pysyvästi ja heistäkin suurin osa on niitä, jotka ovat aloittaneet normaalipainoisina ja lihoneet tilapäisesti esim. raskauden tai jonkin vamman seurauksena.

Mekanismia ei vieläkään täysin tunneta, mutta lihavuushan muuttaa ihmisen biologiaa pysyvästi. Jos elät normaalin ihmisen tavoin syöden tavallista ruokaa (etkä ole kellarissa vangittuna, keskitysleirillä tai sairastunut anoreksiaan, kuten joku tulee tähän kuitenkin vääntelemään), tulet pomminvarmasti lihomaan takaisin ja/tai laihduttamaan koko elämäsi.

Neuvoni sinulle on, että unohda laihduttaminen. Keskity lisäämään terveellisiä ruokia, joista oikeasti pidät ja jotka tekevät kehollesi hyvää. Jos et pidä porkkanoista, älä syö niitä, syö vaikka tomaatteja, jos pidät niistä enemmän. Jos

Olen eri mieltä.

Jokaisella se pohja tosiaan on omansa ja sinun tapauksessasi se oli silloin kun lääkäri sanoi, että nyt heti on laitettava toimeen, tai sairastut.

Emme varsinaisesti tiedä aloittajan tilannetta ja ylipainon määrää, vaikka leikkaustakin on miettinyt. Ja vaikka hänenkin tilanne olisi se että sairauksia alkaa puhjeta, senkin jälkeen vielä elämäntapamuutos ja laihdutus ei mene hukkaan vaan parantaa elämänlaatua.

Dieetit todistetusti pitkällä tähtäimellä eivät auta, vaan yleensä pahentavat ongelmaa. Siksi nimenomaan hallittu elämäntapamuutos reilustikin ylipainoisella ennustaa parempaa onnistumista pitkällä tähtäimellä, kuin mikään nopea dieetti. 

Vierailija
49/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita menemällä lääkärille. Sieltä saat varmaan parhaimmat neuvot juuri omaan tilanteeseen ja suunnitelman painon pudotusta varten

Sieltä saa apua lähinnä, jos haluaa ottaa lääkkeen tai harkita lihavuusleikkausta. Jos taas haluaa kokeilla omin avuin, niin esim. laillistetulta ravitsemusterapeutilta tai ravintoneuvojaksi koulutetulta pt:ltä todennäköisesti saa paremman avun. Ellei sitten mene lihavuuteen erikoistuneeelle lääkärille. Pääosin lääkärien muu kuin lääkkeellinen apu laihduttamiseen on aika olematonta, tyyliä syö vähemmän kuin kuluttaa sillä laihtuu.

Vierailija
50/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketogeeninen, mut siitä ei saa täällä puhua. Hyshys

Vierailija
51/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syöt, niin syö ekana rasvat ja proteiinit, lopuksi vasta hiilarit. Vältä sokeripiikkejä, insuliini saa kehon varastoimaan rasvaa.

Vierailija
52/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön nyt kerran päivässä kunnon aterian, ja aamulla kanamunia ja joku hedelmä sekä illalla sitten kasviskeittoa. 

Mielestäni nuo aamuiset kananmunat (missä muodossa tahansa)+hedelmä, ja iltainen kasviskeitto ovat jo aterioita sinällään. Mitä mahtaakaan sisältää yksi, "kunnon ateria"ksi nimittämäsi ruoka?

Vierailija
53/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös vankan itsekurin vannoutunut kannattaja. Olen itse kymmenisen kiloa ylipainoisena ja siitä olisi paino lisääntynyt, ellen olisi tajunnut, että elämäntaparemontti on ainoa oikea tapa pysäyttää painonnousu. Elämäntaparemontti taas vaatii itsekuria. Hommasin vaaan, jätin mässyt, alkoholin, leivonnaiset, ja otin kehiin säännöllisen liikunnan. Ekasta päivästä lähtien en antanut tuumaakaan periksi; nyt ihannemitoissa ja vanha elämäntapa on täysin jäänyt, suorastaan unohtunut.

Vierailija
54/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta on erittäin paljon merkitystä sillä, että löytää itselleen sopivan tavan toteuttaa kalorivaje, niin ettei se ole liian ankeaa tai nälänhallinta vaikeudu. Kuten joku amerikkalainen lääkäri testasi, ihminen laihtuu ihan hyvin vaikka syömällä vain 1100 kcal edestä suklaakeksejä per päivä, eli periaatteessa ravinnon sisällöllä ei ole vaikutusta. Mutta jos yrität syödä noin useamman kuukauden, elimistö alkaa huutaa muita ruokia, koska on puutetta monesta vitamiininsta, proteiinista, hyvästä rasvasta jne. Lisäksi olet umpikyllästynyt niihin kekseihin etkä halua niellä yhtäkään enää. Se ei siis ole hyvä pitkän tähtäimen laihdutuskeino.

Itse kokeilin kerr

Tuota ainaista rahkan ja raejuuston tuputusta dieeteissä olen itsekin ihmetellyt. Ainakin Pippa Laukkakin sitä teki jatkuvasti siinä Olet mitä syöt- ohjelmassa. Yritti väkisin huijata vielä jotain osallistujaa sitä syömään, vaikka tämä sanoi suoraan ettei pidä rahkasta. Aivan kuin se olisi sellainen ruoka-aines jota ilman ei voi muka syödä terveellisesti :D

Joo sen ruuan pohjan täytyy muodostua sellaisista ruuista, joita tykkää syödä. Jos väkisin syö jotain niin ei se lopulta onnistu jäämään pidemmäksi ajaksi.

Itse olen esim. tullut siihen tulokseen, että vähähiilihydraattiselle minä en ala, vaikka tiedän niin monen sen avulla laihduttaneen vannovan sen nimiin. Minusta se on todella rajoittava, tylsä, ja vaikeasti toteutettava ruokavalio (etenkin kun valmiiksi löytyy jo muita rajoitteita) tykkään syödä hiilihydraatteja, joten ei olisi mitään järkeä jättää niitä lähes kokonaan pois ja niitäkin syöden voi laihtua.

Vierailija
55/74 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta se on suurimmaksi osasta kiinni. Tässä vähän helppiä:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/18-rasvanpolton-tehostajaa-n…

Myös sekin, että pysyy pystyssä ja pysyy toiminnassa niin sekin on hyötyliikuntaa. Jokainen liike joka me tehdään kuluttaa myös energiaa. Istuessakin voi liikutella jäseniään. Avainsana on: Liike.

Herkut pois tai ainakin niiden syöntiä vähentää. Herkutella ei saa yhtään sen enempää mitä kuluttaa. Jos katsoo telkkua niin jumppapallon päällä istuminenkin pitää lannetta aktiivisena ja muitakin ruumiinosia.

Vierailija
56/74 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekuria on tutkittu ja se on treenattava ominaisuus! Jos sinulla ei ole itsekuria nyt, se ei tarkoita ettei sinulla ole itsekuria koskaan. 

Muita huomioitavia asioita: 

-hyväksy itsesi ja tilanteesi. Eli ei siis että syleile nykyistä terveydelle ja hyvinvoinnille haitallista tilaasi, vaan hyväksy, että se on nyt se tilanne ja se ei katoa ahdistumalla siitä. 

Yritä parhaasi mukaan kohdata tunteesi ja miettiä miksi ja miten olet päätynyt rankasti ylipainoiseksi (itselläni syy oli traumatausta ja tunne/stressisyöminen, joku syö tylsyyteen ja on vain totuttanut kehonsa nauttimaan maku -ja suolistotasolla vain limusta ja sipseistä).

Älä suhtaudu elämäntapamuutokseen mustavalkoisena juttuna jossa virhe = epäonnistuminen, no niin ei minusta ollut tähän, ihan sama. 

Elämässä on täysin normaalipainoisillakin herkuttelua, väsyneitä kausia, huonoja päiviä, huono ateriavalinta jne. Älä rankaise tai säti itseäsi.

-Yritä asennoitua asiaan pitkällä aikavälillä. Mieti miten olet vuosia sitten ehkä jo toivonut että sinulla olisi enemmän jaksamista, mukavampi olo kehossasi ja vähän vähemmän painoa ensi kesänä. Ja nyt sitten olet saman kysymyksen äärellä taas. Mutta eikö olisi hienoa että nyt ensi kesänä olisit jo kevyempi ja vahvempi ja terveempi ja kahden vuoden päästä katsot taaksepäin että ei hitto mä tein sen! 

-raju dieetti voi toimia lähinnä jonain alkusysäyksenä tai ammattilaisen (epäterveeseen) lavakuntoon viimesilauksena. Mikään kaalisoppa -tai mehudieetti ei tietenkään ole kenenkään oikea ja hyvä ruokavalio jolla pysytään hyvinvoivina. 

Ei siis ihmekään että ylipainoinen jolla ei ole ehkä koskaan tai ainakaan vuosiin ollut tervettä ruoka- ja liikuntasuhdetta, vain kolaroi sillä soppadieetillään ja palaa ahmimaan. 

Ei ole mitään ihmelääkettä. Totuta vatsasi pienempiin annoskokoihin, panosta laadukkaaseen proteiiniin ja kasviksiin/kuituihin heti aamusta. 

Laske kaloreita ainakin sen verran, että näet mikä siellä ravinnossasi on se isoin kaloripommi. Voi, öljy, limut mehut? Sipsit, suklaa, pasta? Ei välttämättä kuitenkaan ollenkaan se mitä ajattelet, itse esimerkiksi lihoin enemmänkin pastalla ja leivällä enkä joutunut edes 30kg laihduttaessa luopumaan suklaasta ja kakusta ja jätskistä joista tykkään.

Juo paljon vettä, älä kiellä itseltäsi kaikkea hyvää, totuta vatsalaukkua pienempiin annoskokoihin. 

Itselläni toimi kalorien laskeminen, päivittäinen kävely (liikunta hillitsee itselläni ruokahalua ja lisää hyvinvointia ja parin tunnin lenkillä ei ainakaan ollut kännykän äärellä syömässä herkkuja) ja tunteiden käsittely. Jos on syömishäiriötaustaa niin kalorien laskeminen ei tietenkään välttämättä toimi, mutta itselleni se oli äärimmäisen tarpeellista koska en yhtään tiennyt miten paljon missäkin on ja söin ihan päin mäntyä. 

Siis saatoin olla syönyt 4400 kaloria pastan, muussin ja salaatin (öljy, kana, juusto..) ja limun yms. muodossa ja luulla että se oli aika kevyt päivä. Ja sitten saatoin luulla että oli ihan huono päivä kun menikin karkkia mutta siinä päivässä saattoi ollakin ihan järkevät kalorit. Arvioimalla söin myös ihan liiaan vähän alunperin ja sitten repsahdin tietenkin ahmimaan. 

Laihduttaminen pelkän laihduttamisen takia ei ole myöskään sinänsä järkevää, kannattaa mielummin sekä ulkonäön että terveyden takia pyrkiä samalla lisäämään liikuntaa ja sitä kautta lihaskuntoa kun pudottaa ylimääräistä rasvaa pois 💪

Vierailija
57/74 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap vielä tarpeeksi lihava, koska et ole valmis suureen muutokseen. Diabetes 2 ja rasvamaksa luulisi herättävän.

Itsekurittomuus kertoo syömishäiriöstä ja Suomessa ei lihavuus leikkaukseen pääse jos on syömishäiriö. Lihavuusleikkaus on laihdutusta tuleva toimenpide ja sitäkin ennen pitää laihduttaa. On vaan tultava elämässä se piste ja stoppi kun olet valmis elämänmuutokseen.

Et ole normaalilla syömisellä itseäsi lihottanut vaan se on vaatinut vuosien työtä. Samoin tekee laihdutus. Aloittaa voit herkkujen ja epäterveellisten ruokien poisjätöllä (alkoholi, sokeri, liika rasva) ja liikuntaa lisäämällä. Ja asenne kuntoon.

Vierailija
58/74 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat autoa, harkitse sen myymistä ja vaihtamista pyörään ja kävelyyn.

Vierailija
59/74 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut painoa alas 7 kg seuraavalla tavalla:

- syöminen 4 krt päivässä: aamupala, lounas, päivällinen, iltapala

- ei minkäänlaista napostelua!

- lounas ja päivällinen lautasmallin mukaan, vihanneksilla suuri osuus (salaattia yms kukkurallinen; noin 100g liha/kala, noin desi riisi/pasta)

- aamiaisella ja iltapalalla proteiineja (esim raejuusto+marjat+puuro/kreikkalainen jugurtti+sokeriton mysli+marjat)

- alkoholi minimiin, sokeriherkut minimiin (karkit, kakut, pullat, jäätelöt jne)

Tämä on toiminut minulla ja joulun repsahdusten jälkeen jatkan samalla tavalla.

Vierailija
60/74 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvasin aamiaisen yhdellä taatelilla ja kupillisella kahvia, lisäksi annoskoot pienemmäksi.