Köyhäilyyn vinkkejä, edullisimmat ruoat ja tekemiset tähän ketjuun
Keskiluokasta terve! Ostovoima heikentynyt täälläkin.
Heittäkää tähän parhaat vinkit köyhäilyyn.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto
En tiedä onko mainittu ko ketjussa mutta siis kannattaa muistaa että kirjastosta saa lainattua paljon muutakin kuin kirjoja, musiikkia ja elokuvia. Jos tarvitsette pelejä, työkaluja tms tarkistakaa löytyykö kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Joulun jälkeen tekee mieli vähän erilaisempia ruokia. Intialainen kasviscurry on hyvää ja edullista. Ainekset ei maksa juuri mitään. Kannattaa ostaa tölkki currytahnaa, se kestää pitkään. Riisi, kookoskerma, linssit, peruna ja lähes mikä vaan kasvis kelpaa aineeksi tähän ruokaan. Teen usein kun rahat vähissä.
Currytahna ja kookoskerma kuulostavat tosi tosi halvoilta.
Vasta ostin 400g currytahnapurkin Aasia marketista 3,99, sitä tulee pari teelusikallista per resepti keskimäärin ruokaan. Tuon kookoskerman voi budjettimielessä vaihtaa kaura- tai ruokakermaan.
Vielä kamalampia vaihtoehtoja ehdotat. Ruokakermaa parempi vaihtoehto on kuohukerma, jota ohentaa vedellä tai sitten käyttää punaista maitoa. Kaurakerma kuuluisi oikeasti sinne, minne aurinko ei paista ollenkaan. Kaura maistuu hyvälle, mutta tuo kaurakerma on niin teollisen makuista kuin vain voi olla ja kauran hintaan suhteutettuna törkeän hintaista asiakkaiden vedätystä.
Miksi pitää nimittää köyhäilyksi jos aikoo elää edullisemmin? Ennen sitä kutsuttiin säästeliääksi elämiseksi, että jäi jotain säästöönkin. On paljon ihmisiä, jotka elävät säästeliäästi ruoan ja vaatteiden ym. ostelemisen kanssa, eivät he elä köyhäilemällä vaan ostavat vain tarpeeseen ja osaavat itse esim. tehdä edullista kotiruokaa.Ruokamenoissa säästää puolet jos osaa itse tehdä järkevästi ruoat ja pakastaa osan. Itse en vaan voisi syödä viittä päivää esim. hernekeittoa, kyllä pakastan annosrasioihin rokan. Seuraavalla viikolla sitten taas voi syödäkin rasiallisen. Järkeväksi ruokamenojen laittaminen ei ole mitään "köyhäilyä". Vai onko ap:llä aikomus mennä leipäjonoonkin?
En osta valion muovikorkillisia kermoja (tai maitoja) elleivät ole kunnon alennuksessa. Se korkki on ärsyttävä ja vaikeuttaa purkin tyhjentämistä.
Tavallinen kuohukerma säilyy pari kk yli parasta ennen päiväyksen mun jääkaapissa ihan käyttökelpoisena, ja avattuna pitkään, ainakin pari viikkoa.
Kookosmaidon ja kookoskerman voi aina ottaa pois sieltä peltipurkista ja siirtää esimerkiksi sopivan kokoisiin pakasterasioihin ja pakastaa. Sieltä voi ottaa sitten tarvittavan määrän kerrallaan sulamaan (tai laittaa jäisenä suoraan siihen ruokaan, äkkiä sellainen pikkukikkare sulaa). Kookoskerma sopii makunsa puolesta aasialaisiin ruokiin paremmin kuin lehmänmaitoperäinen kerma, miutta tämä on puhtaasti makuasia.
Ei minulle ole ongelmaa siirtää kookoskermaa/maitoa toiseen säilytys, mutta voihan se olla hankalaa? Kyllä se useamman päivän jääkaapissa säilyy pilaantumatta, kookosmaidon kerrostuminen ei vielä tarkoita, että se on pilalla. Sama tapahtuu homogenoimattomalle lehmänmaidollekin.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan suhteen kannattaa muistaa, että tarvitsee myös energiaa eli ravintoa enempi, jos liikkuu paljon. Köyhä ei siis juuri kuntoile, koska ei ole varaa tankata, joten hyötyliikunta on paras liikuntamuoto.
Paras se on kaikille muillekin taviksille kuin köyhille. Salimaksut ovat lähes kaivoon heitettyä rahaa, varsinkin kun monella menee siellä aika vain itsensä kuvaamiseen. Siihen sitten päälle instavaikuttajien suosittelemat proteiinimöhnät sun muut epäruoat. Luulisi monella olevan niille rahoille järkevämpiäkin käyttökohteita.
Paitsi jos maksaa salikäynnit epassilla/edenredillä/tms. En kuvaa siellä itseäni todellakaan. Hyödynnän käynnin lopuksi suihkua, niin ei tarvi kotona käydä.
Etsi kaupasta sesonkien jälkeen sesonkiruokia tarjouksesta.
Esimerkiksi joulun jälkeen kaupasta sai tosi halvalla kinkkua ja juureksia (meilläpäin esim. porkkana/lanttu/punajuuri 0,5 e/kg). Puoleen hintaan löytyi myös esim. jouluteetä, jossa on päiväystä pari vuotta. Nämä tuotteet maistuvat harvalle joulun jälkeen, vaikka näissä ei ole mitään vikaa. Eikä niistä tarvitse laittaa jouluruokia. Kinkkua voi hyödyntää esim. raaka-aineena keittoon, pizzaan tms. Juureksista saa tehtyä sosekeittoa, uunijuureksia tai juurekset voi laittaa keiton joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Nuudeli ateriat, niihin voi yhdistää mitä kaapissa on valmiina esim. Toiset mausteet, liha, tofu tai pakaste vihanneksia. Jos ei tykkää niin samaa voi yhdistää myös riisin kanssa.
Itse yhdistän pussillisen hemapaa nuudeliateriaan ja saan sillä tavalla myös kasviksia aterialla. Hemapa on edullista.
Työpäivän eväisiin saa uppoamaan melkoisen summan, jos ne käy hakemassa lähikaupasta työmatkalla. Ihan jo sosekeitto, pari karjalanpiirakkaa, banaani ja jogurtti haukkaavat helposti budjetista isomman summan (puhumattakaan, jos sosekeiton sijaan ottaa jonkun ruokaisamman valmisruoan). Siinä taas säästää, jos tekee kotona eväsleivät valmiiksi ja ottaa edellisen päivän päivällisen jämät ruoaksi töihin.
Monia riittoisia ruokia saa tehtyä halvalla. Esimerkiksi suolaiseen piirakkaan voi käyttää jääkaapista löytyvät tähteet (esim. juuston lopun, pari kinkkusiivua, kasviksien loput, kananmunaa, riisiä jne). Tällaisista ruoista voi osan syödä kotona, osan ottaa evääksi töihin ja loput pakastaa, jos ei halua syödä montaa päivää putkeen samaa ruokaa.
Itsellä 50€ mennyt kahteen viikkoon. 3vrk aina samaa ruokaa ja 2e porevitamiinit päälle.
Makkarakeitto hinta alle 10€. Kanakeitto hinta alle 10€ jauhelihakeitto hinta alle 10€ makaroonilaatikko hinta alle 10€.
Noin. Ja sama uudelleen. Ei se vaikeaa ole.
Itsellä menee n100€+ maidot kahvi ja leivät erikseen 20€ kk.
Juon halvinta 3e k menu kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä: teen nykyisin kaikki ruokani alusta loppuun (suosin ulkomaalaisia raaka-aineita). Eineksiä en enää syö. Vaatteeni ostan käytettyinä. Alusvaatteeni suoraan Tsekeistä.
Esim. vuonna 2024 maksoin suomen valtiolle taas vähemmän veroja. On tämä ihanaa tämä verosuunnittelu
Suosit ulkomalaisia raaka-aineita ? 🙄
Olen eri, mutta köyhäily voi olla myös poliittinen kannanotto. En halua tukea Riikka Purran leikkauspolitiikkaa ja ainoa keinoni vastustaa sitä on boikotoida kotimaista yrittäjää.
Kokoomus on pääministeripuolue, tarkoitat varmasti Orpon leikkauspolitiikkaa. Riikka hölmönä kuvauttaa itsensä saksien kanssa ja ottaa vihat itselleen. Kuitenkin hallitus on vastuussa Suomen taloutta heikentävistä päätöksistä.
Etsi perinteisiä ruokareseptejä 70-90-luvuilta. Näissä on halvempia raaka-aineita ja esimerkiksi lihan määrä kohtuullisempi nykyisiin ohjeisiin verrattuna. :)
Vierailija kirjoitti:
2kg perunoita josta tekee muusin ja HK:n lihapullia paketti, yht n.3€:a ja riittää yhdelle kahdeksi päiväksi.
Syöt kilon perunaa päivässä?
Parempakain ruokaa on, kuin einespullat, eihän noissa ole mitään ravintoarvoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kg perunoita josta tekee muusin ja HK:n lihapullia paketti, yht n.3€:a ja riittää yhdelle kahdeksi päiväksi.
Syöt kilon perunoita päivässä?
Tätä jäin myös miettimään. Elän yksin ja eilen tein kolmesta keskikokoisesta potusta itselleni muusin. Sama jos teen perunasalaattia. Mulle ei maistu eilinen muusi tai perunasalaatti. Muusin tietty voi paistaa vaikka pannulla seuraavana päivänä mutta itse en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoushedelmät, laatikko- ja keittoruoat. Puolita sämpylät.
Ulkona kävely hyvä harrastus, maksaa vain kengät ja puku.
Itse tehdyt villapipot, -sukat ym.
Mitä tarkoittaa että puolita sämpylät? Itse puolitan aina kun rupeen sämpylää syömään, näin olen aina tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä: teen nykyisin kaikki ruokani alusta loppuun (suosin ulkomaalaisia raaka-aineita). Eineksiä en enää syö. Vaatteeni ostan käytettyinä. Alusvaatteeni suoraan Tsekeistä.
Esim. vuonna 2024 maksoin suomen valtiolle taas vähemmän veroja. On tämä ihanaa tämä verosuunnittelu
Suosit ulkomalaisia raaka-aineita ? 🙄
Olen eri, mutta köyhäily voi olla myös poliittinen kannanotto. En halua tukea Riikka Purran leikkauspolitiikkaa ja ainoa keinoni vastustaa sitä on boikotoida kotimaista yrittäjää.
Kostosi osuu vähän väärään maalitauluun. Äänestäminen on ainoa keino vaikuttaa leikkauspolitiikkaan. Ehkä.
Toisaalta ymmärrän miksi yrittäjiä maalitat. Kyllä yrittäjätkin metelin nostaa kun kassa lakkaa kilisemästä. Kansalaisten valituksilla ei ole mitään merkitystä, mutta yrittäjien saattaa olla.
S k e kirjoitti:
En osta valion muovikorkillisia kermoja (tai maitoja) elleivät ole kunnon alennuksessa. Se korkki on ärsyttävä ja vaikeuttaa purkin tyhjentämistä.
Tavallinen kuohukerma säilyy pari kk yli parasta ennen päiväyksen mun jääkaapissa ihan käyttökelpoisena, ja avattuna pitkään, ainakin pari viikkoa.
Kookosmaidon ja kookoskerman voi aina ottaa pois sieltä peltipurkista ja siirtää esimerkiksi sopivan kokoisiin pakasterasioihin ja pakastaa. Sieltä voi ottaa sitten tarvittavan määrän kerrallaan sulamaan (tai laittaa jäisenä suoraan siihen ruokaan, äkkiä sellainen pikkukikkare sulaa). Kookoskerma sopii makunsa puolesta aasialaisiin ruokiin paremmin kuin lehmänmaitoperäinen kerma, miutta tämä on puhtaasti makuasia.
Ei minulle ole ongelmaa siirtää kookoskermaa/maitoa toiseen säilytys, mutta voihan se olla hankalaa? Kyllä se useamman päivän jääkaapissa säilyy pilaantumatta, kookosmaidon kerrostuminen ei vielä tarkoita, että se
Laktoosittomassa kermassa se korkki on purkin päällä, on huomattavasti käytännöllsempi kuin nämä maustettujen ruokakermojen korkit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää nimittää köyhäilyksi jos aikoo elää edullisemmin? Ennen sitä kutsuttiin säästeliääksi elämiseksi, että jäi jotain säästöönkin. On paljon ihmisiä, jotka elävät säästeliäästi ruoan ja vaatteiden ym. ostelemisen kanssa, eivät he elä köyhäilemällä vaan ostavat vain tarpeeseen ja osaavat itse esim. tehdä edullista kotiruokaa.Ruokamenoissa säästää puolet jos osaa itse tehdä järkevästi ruoat ja pakastaa osan. Itse en vaan voisi syödä viittä päivää esim. hernekeittoa, kyllä pakastan annosrasioihin rokan. Seuraavalla viikolla sitten taas voi syödäkin rasiallisen. Järkeväksi ruokamenojen laittaminen ei ole mitään "köyhäilyä". Vai onko ap:llä aikomus mennä leipäjonoonkin?
Kaikki ymmärsivät sanan köyhäily. Ei ole tarkoitus laittaa ruokamenoja järkeväksi (niin kuin ehdotat), vaan köyhäillä ihan kunnolla. Laittaa kulutus minimiin. En ole aidosti köyhä, vapaaehtoisesti köyhäilen. Osaksi turvaten tulevaa, jos vaikka jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan suhteen kannattaa muistaa, että tarvitsee myös energiaa eli ravintoa enempi, jos liikkuu paljon. Köyhä ei siis juuri kuntoile, koska ei ole varaa tankata, joten hyötyliikunta on paras liikuntamuoto.
Paras se on kaikille muillekin taviksille kuin köyhille. Salimaksut ovat lähes kaivoon heitettyä rahaa, varsinkin kun monella menee siellä aika vain itsensä kuvaamiseen. Siihen sitten päälle instavaikuttajien suosittelemat proteiinimöhnät sun muut epäruoat. Luulisi monella olevan niille rahoille järkevämpiäkin käyttökohteita.
Onhan se huvittavaa, että kesälläkin ajetaan maasturilla muutama km salille jossa saa fillaroida ja juoksumatolla juosta.
Kaikki mahdollinen kirpparilta tai käytettynä. Roskalava-ryhmät hyviä, tosin nykyään tavara menee siellä sekunneissa. Ruokajonoon, jos on tosi tiukkaa. Resq-appi kannattaa ladata, edullista ruokaa. Huomio ammattiliiton kautta saatavat alennukset, esim. Tehyllä ja varmasti muillakin liitoilla hyviä alennuksia. Cityshopparilla saa myös hyviä alennuksia.
Mutta: Se kerma on moninverroin parempaa ja maukkaampaa. Itse suosin Valion laktoositonta, koska siinä on suljettava korkki. Pysyy hyvänä avattunakin pari kuukautta, yleensä käytän sitä kerralla vain lorauksen. Juustoportin vastaava kerma ei säily ihan noin hyvin. Kookoskerma ja -maito ovat taas sellaisissa pakkauksissa, että ne on käytettävä kaikki kerralla, avattuna eivät säily kylmässäkään päivää kauemmin, eikä avattuna peltipurkkeja saisi edes jääkaapissa säilyttääkään. Lopputulos: kerma tulee käytössä kumminkin edullisemmaksi ja maistuu aina paremmalta.