Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhäilyyn vinkkejä, edullisimmat ruoat ja tekemiset tähän ketjuun

Vierailija
01.01.2025 |

Keskiluokasta terve! Ostovoima heikentynyt täälläkin.

Heittäkää tähän parhaat vinkit köyhäilyyn.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksulenkki, uinti uimahallissa ja metsäretki

Nämä ovat harrastusvinkkejä. Tarkoititko, että jos vaikka kahvilakäynnin sijaan tekee näitä niin saattaa säästää? Uimahalliin kannattaa ottaa omat eväät sillä uimisen jälkeen on kova nälkä.

Vierailija
42/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat harrastusvinkkejä. Tarkoititko, että jos vaikka kahvilakäynnin sijaan tekee näitä niin saattaa säästää? Uimahalliin kannattaa ottaa omat eväät sillä uimisen jälkeen on kova nälkä.

Ai aloituksessahan kysyttiin myös tekemisiä. Mun moka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanoita oli ainakin ennen joulua 2 kg eurolla meidän lähiCitymarketissa. Meillä Citymarket on lähikauppa, tai yksi muutamasta, kuitenkin isoin lähikauppa, 500 metrin päässä. 

Minäkin säästän  nyt sen verran että pärjäisin muutaman kuukauden vaikkei rahaa tulisi mistään. 

Mulla on hedelmien suhteen sääntö, että mitään yli 2 euroa kilo maksavaa ei osteta. Jos ei ole, niin sitten syödään porkkanoita. Yleensä kyllä banaaneita ja omenoita löytyy aina. Omppuja on ollut myös joskus 2 kilon säkki alle 2 eurolla. 

Tarkoitus oli tänään lähteä alennusmyynteihin katsomaan vaatteita. Siivosin vaatekaappini ja totesin, että en tarvitsekaan mitään. Muutama vaate on ihan korjattavissa vielä. 

Kotioloissa aina päällä vähän ne risaisemmat ja vanhimmat vaatteet, niin ei toimistovaatteet kulu. Sitten kun on ihan loppuun kulunut, kaikki käyttökelpoinen irti ja tutkitaan, mitä voisi vielä lopusta tiedä, vaikka edes luutturättejä jos ei muuta. Pesee vaan 90 asteessa ensin, tietysti paljon kerralla. 

Vierailija
44/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina vienyt eväät töihin, silloinkun kun ruokala on ollut vieressä tai useita paikkoja lähellä. Hyvin hyvin harvoin olen lähtenyt mihinkään lounaalle ulos. Jos mahdollista, vie sinne töihin vararuokia niin on jotain jos eväät unohtuu. Aina itse tehtyä, ei mitään valmisruokia. Olen toiminut näin vuosikymmeniä. 

45/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun jälkeen tekee mieli vähän erilaisempia ruokia. Intialainen kasviscurry on hyvää ja edullista. Ainekset ei maksa juuri mitään. Kannattaa ostaa tölkki currytahnaa, se kestää pitkään. Riisi, kookoskerma, linssit, peruna ja lähes mikä vaan kasvis kelpaa aineeksi tähän ruokaan. Teen usein kun rahat vähissä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
46/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoushedelmät, laatikko- ja keittoruoat.  Puolita sämpylät.

Ulkona kävely hyvä harrastus, maksaa vain kengät ja puku.

Itse tehdyt villapipot, -sukat ym.

Vierailija
47/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko 

Spagetti

Ei kannata kuitenkaan kasvissyöjäksi ruveta. Siitä voi seurata mielenterveysongelmia. Ei ole provo. 

Vierailija
48/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikko 

Spagetti

Ei kannata kuitenkaan kasvissyöjäksi ruveta. Siitä voi seurata mielenterveysongelmia. Ei ole provo. 

Noin ei saa sanoa että mielenterveysongelmia, se ei ole agendan mukaista.

Vierailija
49/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotijooga. Youtubessa on hyviä opettajia, ja välillä voi tehdä omaakin harjoitusta. Mukavaa rentouttavaa ajanvietettä, ei tee niin mieli alkoholia kun pystyy rauhoittumaan muuten ja vähentää ahdistusta, joten vähillä varoilla olemiseen hyvä apu.

Ja yrittää ajatella kaikkea hyvää, mitä elämässä jo on sekä asioita jotka onnistuu eikä sitä, mistä luopuu. Kuulostaa hippeilyltä, mutta pienipalkkaisena mulla on nykyään tosi rikas olo. Voin syödä kotona herkkuaterian (koitan olla muistelematta liikaa koronaa edeltäviä aikoja jolloin sama onnistui ravintolassa), voin liikkua kun löytyy tilaa ja hyvät lenkkarit, voin edelleen käydä joskus jonkun hotellireissun jossain (muut voi hoitaa eurooppaviikonloput). Rahaa on säästössä eikä harmita eläminen. 

Vierailija
50/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Joulun jälkeen tekee mieli vähän erilaisempia ruokia. Intialainen kasviscurry on hyvää ja edullista. Ainekset ei maksa juuri mitään. Kannattaa ostaa tölkki currytahnaa, se kestää pitkään. Riisi, kookoskerma, linssit, peruna ja lähes mikä vaan kasvis kelpaa aineeksi tähän ruokaan. Teen usein kun rahat vähissä.

Currytahna ja kookoskerma kuulostavat tosi tosi halvoilta.

Vierailija
51/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalli ehdottomasti

Varsinkin lapsiperheille. Erittäin halpa ja hauska harrastus lapsille. 

En tiedä faktoja mutta väitän tai luulen että iso osa maksusta menee verorahoista. Parin euron maksu per henkilö...

Mutta terveellinen harrastus myös aikuisille ja sopii kaikenkokoisille.. 

- Kirjojen lukeminen. Kirjastot ilmaisia

Kannattaa miettiä ja googlata jo etukäteen mitä haluaa lainata. Usein parhaat tai kiinnostavimmat kirjat ovat lainassa lähes jatkuvasti joten niitä ei löydy hyllystä välttämättä

Kaikki mikä on verovaroilla tuettua. Lapsiperheille on kaikenlaista tarjolla ainakin silloin tällöin mitä ei kuitenkaan mainosteta vaan saa etsimällä etsiä ja kysellä

- Ulkoilulenkit vaihtelevissa maisemissa. Kansallispuistot. Telttailu kesällä. Ei maksa kesäretkeilyvarusteet ja kestävät käytössä. Talvella voi käydä pilkkimässä ja laavulla tms.

- Askartelut ja käsityöt.

- hiihtäminen ja luistelukin on usein lähes ilmaista. Riippuu missä asuu. Kirpparilta varusteet jos ei ole. 

Vierailija
52/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on isoin säästövinkkini. Ei minnekään, minne jaksaa kävellä, autolla, vaan kävellen ja jos ei jaksa kävellä, pyörällä niin pitkät matkat kuin vain jaksaa ja ehtii. Hyvä säästö on tullut siitä, että pyörään hankin hyvät talvirenkaat. Tuntuu talvipyöräily turvallisemmalta. Prisma ei ole halvin kauppa, jos sinne pitää mennä autolla. Teen kauppalistan ja minä annan mainosten tulla. Katson niistä parhaat tarjoukset. En keskitä, vaan osta alennustuotteita. Sen muutaman kympin bonuksen säästää siinä, varsinkin kun bensaan ei mene rahaa. Hedelmät on halvimmat meidän lähi S-marketissa, siellä on aina jotain euron hedelmiä ja ihan hyvälaatuisia, usein appelsiineja. Citymarketissa, joka sekin on itselläni kohtuullisen kävelymatkan päässä, on parhaat kahvit. Kahvin juontia olen vähentänyt, siinäkin säästän. Mutta en malta kokonaan lopettaa, töissä ne saankin firman puolesta. Koska konttorille on kävelymatka n. 1 km, teen työt siellä, niin ei koti kulu eikä tarvitse keittää kahvia omista. 

Vierailija
53/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UImahallissa käyminen ei todellakaan ole mikään halpa harrastus. Oma suihku on edullisin. Ja sekin vain vedensäästön kanssa.

Vierailija
54/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän taas siinä, etten osta vaatteita kirpparilta. Ostan uutena niin hyvälaatuista, että kestää vuosia ja harkitsen ostokset tarkkaan. En osta muutenkaan vaatteita koko ajan. En edes muista milloin olen ostanut viimeksi mitään vaatekappaletta, varmaan joskus kesällä jotain sukkia. Minulla menee helposti vuosi, etten osta yhtäkään vaatekappaletta. 

Vierailija
55/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotijooga. Youtubessa on hyviä opettajia, ja välillä voi tehdä omaakin harjoitusta. Mukavaa rentouttavaa ajanvietettä, ei tee niin mieli alkoholia kun pystyy rauhoittumaan muuten ja vähentää ahdistusta, joten vähillä varoilla olemiseen hyvä apu.

Ja yrittää ajatella kaikkea hyvää, mitä elämässä jo on sekä asioita jotka onnistuu eikä sitä, mistä luopuu. Kuulostaa hippeilyltä, mutta pienipalkkaisena mulla on nykyään tosi rikas olo. Voin syödä kotona herkkuaterian (koitan olla muistelematta liikaa koronaa edeltäviä aikoja jolloin sama onnistui ravintolassa), voin liikkua kun löytyy tilaa ja hyvät lenkkarit, voin edelleen käydä joskus jonkun hotellireissun jossain (muut voi hoitaa eurooppaviikonloput). Rahaa on säästössä eikä harmita eläminen. 

Joogan asanat ovat epäjumalille pyhitettyjä, joten mitähän 'hyvää' sellainen on? -ex-joogi-

Vierailija
56/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin kaiken omaisuuteni ja muutin maakuoppaan syömään käpyjä. Säästän rutkasti.

Vierailija
57/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ilmaishuvi: kirjasto, käveleminen ym., mitä vain omalla paikkakunnalla ilmaiseksi on mahdollista tehdä, kannattaa hyödyntää. Jostain tapahtumakalenterista näkee sellaiset menot ja huvit.

Vierailija
58/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakuoppaa väheksytään ihan turhaan. 60 vuotta sitten asui vielä moni yhäkin elossa oleva maakuopassa.

Vierailija
59/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuudeli ateriat, niihin voi yhdistää mitä kaapissa on valmiina esim. Toiset mausteet, liha, tofu tai pakaste vihanneksia.  Jos ei tykkää niin samaa voi yhdistää myös riisin kanssa. 

Nuudeli ja tofu sinusta halparuokaa, vai?

Ja pakastekasviksista vain osa voi tulla edullisemmaksi kuin tuoreet. Mutta tuoreista tulee vatsa täyteen paremmin, koska tuoreet ovat kiinteämpiä ja ravintorikkaampia. Yleensä ne myös tulee edullisemmaksi. Porkkanapussista riittää pidempään kuin paskteporkkanoista. Ja on edullisempaa.

Vierailija
60/132 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakuoppaa väheksytään ihan turhaan. 60 vuotta sitten asui vielä moni yhäkin elossa oleva maakuopassa.

Venäjän kansasta asuu vielä liki puolet maakuopissa