Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomenna aamulla käyn eroamassa AMK:sta

Vierailija
01.01.2025 |

Olen ensimmäisen vuoden opiskelija ja päätän opinnot tähän. Päätös on iso ja tuntuu siltä että se vaikuttaa loppuelämään mutta olen vakuuttunut siitä että se on oikea. Syitä siihen on useita.
Tasokasta opetusta, nykyaikaisia työvälineitä ja hyviä työnäkymiä luvattiin koulutusmessuilla. Todellisuudessa opetus on jatkuvasti vaihtuvien tuntiopettajien harteilla. Muodollisesti pätevien, vähintään lisensiaattien pitämiä luentoja ei ole ollut lainkaan. Yleisaineita sentään opettaa maisterit ja niistä monella on aineenopettajan pätevyys. Siitäkin huolimatta luentoja on 2-3 viikossa ja siis aivan liian vähän. Koulutus on käytännössä jatkuvaa ryhmätyöskentelyä.
Nykyaikaiset työvälineet joutuu hankkimaan itse ja AMK käytännössä pakottaa ostamaan Microsoftin lisenssit jos haluaa että niitä palautettavia tehtäviä otetaan käsittelyyn. Asiakirjavaatimukset on sellaiset ettei LibreOfficea voi käyttää.
Syksyn aikana on selvinnyt ettei alan työtilanne puheista huolimatta ole kovin kummoinen. Vain kolmasosa viime vuoden opiskelijoista sai harjoittelupaikan ja aniharva palkkaa.
Vaadin koulutusjohtajalta selvitystä em. ongelmiin ennen joululomaa mutta mitään vastausta ei ole kuulunut. On siis korkea aika nostaa kytkintä.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut että ryhmätöitä on koko ajan, onhan tämä hullun kurista. Opettajan ei tarvitse luennoida tai opettaa. On mennyt ihan nollaksi koko touhu. Kyllä pitää todeta että jos saa hyvää opetusta Suomessa yliopistotasolla on lottovoitto.

Joku matikan kurssi, muille kuin matikan ja fysiikan opiskelijpille, Niin suurin osa ei ymmärrä mitään ja opettaja ei opeta tai neuvo. Opiskelijan vaikea kun ei tajua miksi näitä opiskellaan ja miksi ei ymmärrä mitään. Opettamista opettamisen vuoksi. Soten  jälkeen yliopisto-opetus on Suomen suurin puhallus ja bluffi.

Vierailija
62/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri monimuoto-opinnot amk:ssa valmiiksi ja kyllä meilläkin oli välillä niin huonoa opetusta, korona-aikana kaikki opinnot oli etänä ja silloin oli läsnäolopakko kaikissa webinaareissa. Todella kätevää, kun moni suorittaa opintoja töiden ohella. Ja opintoja vielä mainostettiin siten, että on joustavaa tehdä töiden ohella. Yhdessäkin kurssissa oli varmaan 8kpl sellaisia 1,5h webinaareja keskellä päivää, ja sitten siellä katseltiin jotain Youtube-videoita. Joiltakin kursseilta ei saanut olla pois lähiopinnoista edes kipeänä, vaan sitten joutui suorittamaan koko kurssin uudestaan.

Ryhmätöitä oli kauheasti, ja monesti ryhmät arvottiin. Siinä oli sitten kätevää sopia täysin tuntemattomien ihmisten kanssa aikatauluja milloin tehdään etänä ryhmätyötä. Yhdessäkin ryhmätyössä yksi oli äitiyslomalla, toinen teki osa-aikaista työtä ja itse olin päivät kokoaikatyössä. Opinnäytetyössä sai todella vähän henkilökohtaista ohjausta, sitä ei olisi ollut ollenkaan jos emme olisi parini kanssa sitä vaatineet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, minusta kannattaa tehdä mikä tuntuu oikealle, koska elämässä ei koskaan tiedä mitä tapahtuu

Paskansiirtäjä paikasta toiseen. 😂

Lorvia vuosia ja asua vuokraa maksamatta häätöä odotellen. Alan asiantuntija.

Maksan kyllä ihan vuokran ja olen suunnitellut mitä teen elämässäni seuraavaksi. Miksi pilaisin itse oman elämäni jatkamalla jossain missä en viihdy? Olen sen virheen jo tehnyt.

Vierailija
64/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin itse aikoinani AMK vähän vastaavasta syystä.  Viimeinen niitti oli fysiikan laboraatiokurssi josta sain hylätyn kun halvalla tietokoneellani libre officella kirjoittamani työselosteen marginaalit eivät tulostuneet oikein koulun tulostimella.  Jos Microsoftin toimisto-ohjelmistot ovat opiskelun edellytyksenä miksi niitä ei hankita opiskelijoiden käyttöön?

Miksi sinulla oli halpa tietokone?

Varastettu ent duunista 2006 - 1019.

Vierailija
65/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä pääkaupunkiseudun vai maalais-amk?

Pakko olla joku maalais-amk, jos koulu ei tarjoa opiskelijoille M365-lisenssiä!

Tunnuksilla sinne pääsee. Kun aloittaa opiskelut, saa tunnukset kirjautumiseen ja kun menee opiskelijan sivuille, sieltä pääsee mm. Office365:een. Ilmeisesti on tullut lintsattua koulusta silloin kun näitä käytännön asioita kerrottiin ekana tai tokana päivänä.

Ei saanut mitään tunnuksia mihinkään ensimmäisen kahden vuoden aikana kun opiskelin ennen luovuttamistani.

Höpöhöpö.

Opiskelin vuosituhannen vaihteessa. Ei tullut tunnuksia, ei lisenssejä. Vapaassa

Oletko huomannut, että tuosta ajasta on kulunut 25 vuotta? 

Vierailija
66/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä pääkaupunkiseudun vai maalais-amk?

Pakko olla joku maalais-amk, jos koulu ei tarjoa opiskelijoille M365-lisenssiä!

Tunnuksilla sinne pääsee. Kun aloittaa opiskelut, saa tunnukset kirjautumiseen ja kun menee opiskelijan sivuille, sieltä pääsee mm. Office365:een. Ilmeisesti on tullut lintsattua koulusta silloin kun näitä käytännön asioita kerrottiin ekana tai tokana päivänä.

Ei saanut mitään tunnuksia mihinkään ensimmäisen kahden vuoden aikana kun opiskelin ennen luovuttamistani.

Höpöhöpö.

Opiskelin vuosituhannen vaihteessa. Ei tullut tunnuksia, ei lisenssejä. Vapaassa

Opiskelijatovereistani suuri osa ratkaisi ongelman piratismilla, minun kohtalokseni koitui jälleen luonnevikana oleva rehellisyys.  En taipunut varastamaan.

Vierailija
67/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihmettele, kun opettajat valittavat opiskelija-aineksen tason laskusta.  Ettei olis syitä myös sysissä eikä vain sepissä. (Tämä fraasi menee varmaan yli ap:n hilseen.)

Vierailija
68/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en eroaisi ihan vielä huomenna. Nostaisin ensin opintolainan ja irtisanoisin asunnon. Vuokraa pitää maksaa luultavasti kuitenkin helmikuun loppuun saakka. Yrittäisin sinnitellä helmikuuhun saakka, tehdä vaikka jonkin helpon valinnaisen kurssin, jotta saa 5 op kasaan, ja sen jälkeen vasta ilmoittaisin, että eroan. Kela peruu kyllä opintorahat, mutta lainaa ei tarvitse heti maksaa takaisin. Kun on edes vähän rahaa, on moni asia helpompaa, esim. voi syödä ja maksaa vuokraa. Tai jos ei halua jäädä Suomeen kituuttamaan, niin voihan sillä rahalla lähteä vaikka reppureissulle maailmalle. Keväällä sitten uusi haku vetämään. Toivottavasti oma ala löytyy.

Ihan niinkuin en olisi miettinyt mistä mahdan saada rahaa mm. syömiseen 😂😂

Vierailija
69/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jatkuva ryhmätyö on kyllä outo juttu ammattikorkeissa.

Vierailija
70/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sosiaali- ja terveysalan touhuilta.

Vierailija
71/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en eroaisi ihan vielä huomenna. Nostaisin ensin opintolainan ja irtisanoisin asunnon. Vuokraa pitää maksaa luultavasti kuitenkin helmikuun loppuun saakka. Yrittäisin sinnitellä helmikuuhun saakka, tehdä vaikka jonkin helpon valinnaisen kurssin, jotta saa 5 op kasaan, ja sen jälkeen vasta ilmoittaisin, että eroan. Kela peruu kyllä opintorahat, mutta lainaa ei tarvitse heti maksaa takaisin. Kun on edes vähän rahaa, on moni asia helpompaa, esim. voi syödä ja maksaa vuokraa. Tai jos ei halua jäädä Suomeen kituuttamaan, niin voihan sillä rahalla lähteä vaikka reppureissulle maailmalle. Keväällä sitten uusi haku vetämään. Toivottavasti oma ala löytyy.

Ap asuu varmaan kotona porukoilla. Siksi pärjääminen ei huoleta. Äiti täyttää jääkaapin ja pesee kalsarit.

Kaikki Suomalaiset eivät ole köyhiä

Vierailija
72/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri alkaa opiskella tammikuussa amk:ssa. Ennakkotietojen mukaan on monimuoto-opetus, eli sekä lähiopetusta koululla että itsenäistä työskentelyä ja etäopetusta. Mitä tuo etäopetus käytännössä on?

verkkoluentoja, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä.

Vierailija
73/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytetyn koneen tai kannettavan saa 100 eurolla ja lisenssi mukana. Jo on pissaliisa elämää nykyään.  Itse otin opintolainen ja rahat paloi joko ruokaan kirjoihin tai esim laskimeen.  AMK koulutuksen tarkoitus on oppia elämään kalenterin mukaan ja saamaan tehdyt työt aikaiseksi.  Ja hyvä että puolet tippuu kun ei ne siihen kykene.

Tuskin on oppilaitos tuota mieltä, että hyvä että puolet tippuu kun ne ei siihen kykene. Ei tule rahaa koululle jos ei tule valmistuneita.

Vierailija
74/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmintä mitä voit tehdä on lopettaa opiskelu.

Vierailija
75/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Olen saanut huonon numeron kun olen joutunut kirjoittamaan yliopiston harjoitustyöni Libre Officella, ja asetukset ei pysyneet. Se aukesi kyllä oikein minun koneellani, mutta ulkoasu oli näyttänyt oudolta assistentin koneella, joka ne arvioi. Luulisi että sisältöä arvioitaisi, mutta  ... ääh. Itä-Suomen yliopisto oli kyseessä, ja harmitti, mutta en nyt sen takia eronnut kuitenkaan. Hankin sitten sen lisenssin ja aloin saada parempia numeroita. Anna olla ja mene eteenpäin. 

No ei kaikki alistu joidenkin urpojen opettajien mielivaltaisiin sääntöihin joilla ei ole oikeasti mitään väliä, ei välttämättä jaksa kuunnella tommoista meininkiä

Kasva aikuiseksi. Työelämässä joudut vielä nielemään vaikka mitä sontaa, mutta ei kannata takertua tuollaiseen. Muuten sinulla ei ole koulutust

Minulla on ollut työpaikka, jossa minua kohdeltiin asiallisesti ja se on taso mitä aijon vaatia tulevaisuudessakin. En aijo enää tässä elämässä jäädä tilanteeseen, jossa minua ei kunnioiteta ja jossa minun on paha olla. Maailmassa on oikeasti vaihtoehtoja.

Vierailija
76/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että kielten opetus on parempaa monessa tapauksessa kansalaisopistoissa resp. Työväenopistoissa kuin yliopistoissa. Uskomatonta mutta totta. Mutta näillä mennään ja keisarilla on uudet vaatteet.

Vierailija
77/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kuullut että ryhmätöitä on koko ajan, onhan tämä hullun kurista. Opettajan ei tarvitse luennoida tai opettaa. On mennyt ihan nollaksi koko touhu. Kyllä pitää todeta että jos saa hyvää opetusta Suomessa yliopistotasolla on lottovoitto.

Joku matikan kurssi, muille kuin matikan ja fysiikan opiskelijpille, Niin suurin osa ei ymmärrä mitään ja opettaja ei opeta tai neuvo. Opiskelijan vaikea kun ei tajua miksi näitä opiskellaan ja miksi ei ymmärrä mitään. Opettamista opettamisen vuoksi. Soten  jälkeen yliopisto-opetus on Suomen suurin puhallus ja bluffi.

valmistuin amk:sta 2008 ja ihan mainekkaasta sellaisesta. Jo silloin opinnot oli helposti 50% ryhmätöitä, aika harva kurssi oli pelkkää luentomuotoa. Amk:n idea on opetella tämä käytännön työskentely, ei tarjota luentoja yliopistotyyliin siitä tämä enkunkielinen nimikekin eli university of applied sciences.

Vierailija
78/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin kannattaa käydä ne opinnot loppuun tai hakea toiselle alalle opiskelemaan ennen irtisanoutumista nykyisestä. Vaikka vaihtaisit toiselle alalle niin samaa ryhmätyöpaskaa ja minimiin vedettyä opetusta se on kaikkialla. En voi uskoa että itse teen monimuotona ja joka kurssissa ryhmätyö joka sitten esitellään kaikille seminaarityönä ja monesti vielä koe päälle niiden ryhmätöiden pohjalta. 

Vierailija
79/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmintä mitä voit tehdä on lopettaa opiskelu.

Jos opiskelu on yhtä tyhjän kanssa kannattaa lopettaa tai vaihtaa alaa, kyllä opiskelijatkin voivat vaatia tasoa, ettei tapahdu niin, että vähäisiä luentotunteja perutaan, opetus vain etänä, opettaja ei vastaa sähköposteihin, ei saa kiinni opettajaa ym.

Vierailija
80/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri alkaa opiskella tammikuussa amk:ssa. Ennakkotietojen mukaan on monimuoto-opetus, eli sekä lähiopetusta koululla että itsenäistä työskentelyä ja etäopetusta. Mitä tuo etäopetus käytännössä on?

Luentoja Zoomissa tai Meetissä tai Teamsissä tai vastaavassa. Mitä koulu sattuukaan käyttämään. Käytännössä siis kaikki tekevät jotain muuta kun kuuntelevat.