Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomenna aamulla käyn eroamassa AMK:sta

Vierailija
01.01.2025 |

Olen ensimmäisen vuoden opiskelija ja päätän opinnot tähän. Päätös on iso ja tuntuu siltä että se vaikuttaa loppuelämään mutta olen vakuuttunut siitä että se on oikea. Syitä siihen on useita.
Tasokasta opetusta, nykyaikaisia työvälineitä ja hyviä työnäkymiä luvattiin koulutusmessuilla. Todellisuudessa opetus on jatkuvasti vaihtuvien tuntiopettajien harteilla. Muodollisesti pätevien, vähintään lisensiaattien pitämiä luentoja ei ole ollut lainkaan. Yleisaineita sentään opettaa maisterit ja niistä monella on aineenopettajan pätevyys. Siitäkin huolimatta luentoja on 2-3 viikossa ja siis aivan liian vähän. Koulutus on käytännössä jatkuvaa ryhmätyöskentelyä.
Nykyaikaiset työvälineet joutuu hankkimaan itse ja AMK käytännössä pakottaa ostamaan Microsoftin lisenssit jos haluaa että niitä palautettavia tehtäviä otetaan käsittelyyn. Asiakirjavaatimukset on sellaiset ettei LibreOfficea voi käyttää.
Syksyn aikana on selvinnyt ettei alan työtilanne puheista huolimatta ole kovin kummoinen. Vain kolmasosa viime vuoden opiskelijoista sai harjoittelupaikan ja aniharva palkkaa.
Vaadin koulutusjohtajalta selvitystä em. ongelmiin ennen joululomaa mutta mitään vastausta ei ole kuulunut. On siis korkea aika nostaa kytkintä.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri alkaa opiskella tammikuussa amk:ssa. Ennakkotietojen mukaan on monimuoto-opetus, eli sekä lähiopetusta koululla että itsenäistä työskentelyä ja etäopetusta. Mitä tuo etäopetus käytännössä on?

Vierailija
42/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin itse aikoinani AMK vähän vastaavasta syystä.  Viimeinen niitti oli fysiikan laboraatiokurssi josta sain hylätyn kun halvalla tietokoneellani libre officella kirjoittamani työselosteen marginaalit eivät tulostuneet oikein koulun tulostimella.  Jos Microsoftin toimisto-ohjelmistot ovat opiskelun edellytyksenä miksi niitä ei hankita opiskelijoiden käyttöön?

No voi kyynel. Olen saanut huonon numeron kun olen joutunut kirjoittamaan yliopiston harjoitustyöni Libre Officella, ja asetukset ei pysyneet. Se aukesi kyllä oikein minun koneellani, mutta ulkoasu oli näyttänyt oudolta assistentin koneella, joka ne arvioi. Luulisi että sisältöä arvioitaisi, mutta  ... ääh. Itä-Suomen yliopisto oli kyseessä, ja harmitti, mutta en nyt sen takia eronnut kuitenkaan. Hankin sitten sen lisenssin ja aloin saada parempia numeroita. Anna olla ja mene eteenpäin. 

Sinä opit nöyristelemään, minä en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin itse aikoinani AMK vähän vastaavasta syystä.  Viimeinen niitti oli fysiikan laboraatiokurssi josta sain hylätyn kun halvalla tietokoneellani libre officella kirjoittamani työselosteen marginaalit eivät tulostuneet oikein koulun tulostimella.  Jos Microsoftin toimisto-ohjelmistot ovat opiskelun edellytyksenä miksi niitä ei hankita opiskelijoiden käyttöön?

No voi kyynel. Olen saanut huonon numeron kun olen joutunut kirjoittamaan yliopiston harjoitustyöni Libre Officella, ja asetukset ei pysyneet. Se aukesi kyllä oikein minun koneellani, mutta ulkoasu oli näyttänyt oudolta assistentin koneella, joka ne arvioi. Luulisi että sisältöä arvioitaisi, mutta  ... ääh. Itä-Suomen yliopisto oli kyseessä, ja harmitti, mutta en nyt sen takia eronnut kuitenkaan. Hankin sitten sen lisenssin ja aloin saada parempia numeroita. Anna olla ja mene eteenpäin. 

No ei kaikki alistu joidenkin urpojen opettajien mielivaltaisiin sääntöihin joilla ei ole oikeasti mitään väliä, ei välttämättä jaksa kuunnella tommoista meininkiä

Vierailija
44/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda koulutusalaa ja amk:ta on helpompi päästä toiseen opiskelupaikkaan ja eka vuosi on samat kurssit joka paikassa.

Vierailija
45/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP näyttää olevan täysin pihalla koulunsa systeemistä. 

Vierailija
46/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta kiinnostaa ala. Luultavasti haen ihan kauppakorkeaan syksyllä.

Vierailija
47/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä pääkaupunkiseudun vai maalais-amk?

Pakko olla joku maalais-amk, jos koulu ei tarjoa opiskelijoille M365-lisenssiä!

Tunnuksilla sinne pääsee. Kun aloittaa opiskelut, saa tunnukset kirjautumiseen ja kun menee opiskelijan sivuille, sieltä pääsee mm. Office365:een. Ilmeisesti on tullut lintsattua koulusta silloin kun näitä käytännön asioita kerrottiin ekana tai tokana päivänä.

Vierailija
48/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä, ei noissa mitään perehdytystä ole kuten ei ole työelämässäkään.  Jos et ole erityisen sosiaalinen ja saa kalasteltua tietoja opiskelutovereiltasi pimentoon jäät.

Vierailija
49/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvänen aika eroa ainakaan ennen kuin on seuraava askel elämässä selvillä. Kannattaa pitää opiskelijastatus ainakin nimellisesti ja opiskella vaikka ihan minimit että saat edes opintotuen.

Vierailija
50/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen AMK:ssa ja en ole 5. vuoden opiskelijana vieläkään saanut työharjoittelupaikaa. Tieto- ja viestintätekniikkaa opiskelen. Koko ammattikorkean ajan oli lähes pelkästään etäopiskelua koronan takia ja ensimmäiset vuodet vain lukion kertausta. Tuntui että kaikki vuodet menivät turhaan hukkaan, koska se mitä meille opetettiin alkaa olla jo vanhentunutta, niin ei melkein ole mitään merkitystä olisiko opiskellut vai ei.

Kannattaa sen takia olla varma jo mihin paikkaan hakee töihin ja varmistaa heiltä harjoittelupaikka jo ennen opintoja, koska silloin saattaa käydä niin kuin minulle että ei tiedä enää minhin haluaa suuntautua ja kaikki motivaatio menee hukkaan. Hyvä vaan että lopetat ajoissa, sillä jos tilanne ei heti näytä hyvältä niin tuskin myöhemminkään.

Vierailija
51/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla oli halpa tietokone?

Vierailija
52/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, samaa mietin, että montako kertaa hän on koululla edes ollut, jos ei ymmärrä, miten kirjautumistunnukset toimii ja kuinka pääsee O365:een.

Vierailija
53/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnuksilla sinne pääsee. Kun aloittaa opiskelut, saa tunnukset kirjautumiseen ja kun menee opiskelijan sivuille, sieltä pääsee mm. Office365:een. Ilmeisesti on tullut lintsattua koulusta silloin kun näitä käytännön asioita kerrottiin ekana tai tokana päivänä.

Ei saanut mitään tunnuksia mihinkään ensimmäisen kahden vuoden aikana kun opiskelin ennen luovuttamistani.

Vierailija
54/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en eroaisi ihan vielä huomenna. Nostaisin ensin opintolainan ja irtisanoisin asunnon. Vuokraa pitää maksaa luultavasti kuitenkin helmikuun loppuun saakka. Yrittäisin sinnitellä helmikuuhun saakka, tehdä vaikka jonkin helpon valinnaisen kurssin, jotta saa 5 op kasaan, ja sen jälkeen vasta ilmoittaisin, että eroan. Kela peruu kyllä opintorahat, mutta lainaa ei tarvitse heti maksaa takaisin. Kun on edes vähän rahaa, on moni asia helpompaa, esim. voi syödä ja maksaa vuokraa. Tai jos ei halua jäädä Suomeen kituuttamaan, niin voihan sillä rahalla lähteä vaikka reppureissulle maailmalle. Keväällä sitten uusi haku vetämään. Toivottavasti oma ala löytyy.

Vierailija
55/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minusta kannattaa tehdä mikä tuntuu oikealle, koska elämässä ei koskaan tiedä mitä tapahtuu

Paskansiirtäjä paikasta toiseen. 😂

Lorvia vuosia ja asua vuokraa maksamatta häätöä odotellen. Alan asiantuntija.

Vierailija
56/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saanut mitään tunnuksia mihinkään ensimmäisen kahden vuoden aikana kun opiskelin ennen luovuttamistani.

Höpöhöpö.

Vierailija
57/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä, ei noissa mitään perehdytystä ole kuten ei ole työelämässäkään.  Jos et ole erityisen sosiaalinen ja saa kalasteltua tietoja opiskelutovereiltasi pimentoon jäät.

Kyllä noihin asioihin on amk:ssa ihan kirjalliset ohjeet, jotka ovat varmasti tälläkin hetkellä AP:n saatavilla netin kautta, mutta lukutaitoa se tietysti edellyttää 

Vierailija
58/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki alistu joidenkin urpojen opettajien mielivaltaisiin sääntöihin joilla ei ole oikeasti mitään väliä, ei välttämättä jaksa kuunnella tommoista meininkiä

Kasva aikuiseksi. Työelämässä joudut vielä nielemään vaikka mitä sontaa, mutta ei kannata takertua tuollaiseen. Muuten sinulla ei ole koulutusta eikä työpaikkaa. Ei se ole alistumista vaan järkevää toimintaa. 

Vierailija
59/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en eroaisi ihan vielä huomenna. Nostaisin ensin opintolainan ja irtisanoisin asunnon. Vuokraa pitää maksaa luultavasti kuitenkin helmikuun loppuun saakka. Yrittäisin sinnitellä helmikuuhun saakka, tehdä vaikka jonkin helpon valinnaisen kurssin, jotta saa 5 op kasaan, ja sen jälkeen vasta ilmoittaisin, että eroan. Kela peruu kyllä opintorahat, mutta lainaa ei tarvitse heti maksaa takaisin. Kun on edes vähän rahaa, on moni asia helpompaa, esim. voi syödä ja maksaa vuokraa. Tai jos ei halua jäädä Suomeen kituuttamaan, niin voihan sillä rahalla lähteä vaikka reppureissulle maailmalle. Keväällä sitten uusi haku vetämään. Toivottavasti oma ala löytyy.

Ap asuu varmaan kotona porukoilla. Siksi pärjääminen ei huoleta. Äiti täyttää jääkaapin ja pesee kalsarit.

Vierailija
60/156 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Opiskelin vuosituhannen vaihteessa. Ei tullut tunnuksia, ei lisenssejä. Vapaassa käytössä olleita tietokoneita ei koululla käytännössä ollut.