Millaisia käteistalletuksista pankki kyselee alkuperää?
Jos talletan automaatilla 4000e käteistä tililleni, tuleeko kyselyä? Jos tulee, riittääkö selitys (sain mummolta joululahjaksi tai myin kameran Torissa, tms) vai pitääkö jotenkin todistaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tulee kysely, eikä riitä pelkkä selitys vaan pitää olla todisteita myynnistä tai lahjasta.
Miten todistan jollekin yksityishenkilölle myymisen? Otan selfien ostajan kanssa?
M23 kirjoitti:
Mitä se edes kuuluu niille?
Harmaa talous, rahanpesun seuranta ja estäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kysely, eikä riitä pelkkä selitys vaan pitää olla todisteita myynnistä tai lahjasta.
Miten todistan jollekin yksityishenkilölle myymisen? Otan selfien ostajan kanssa?
Kauppakirja tai käsintehty kuitti koskee myös yksityiskauppoja. Verottajaa kiinnostelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai noin kalliista kaupasta tehdään kauppakirja? Jos ei muuta tarkoitusta varten, niin sille pankille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tarkkaan. Ei kannata tehdä kauppoja käteisellä jos haluaa rahat tallettaa.
Pankkihan ei näitä huvikseen kysele, heillä on velvollisuus selvittää rahojen alkuperä. Ja jos ei niihin liity mitään hämärää, niin alkuperä on helppo todistaa.
Mulla on riittänyt, kun olen pyytänyt tilisiirron Mobilepaylla, mihin selitykseksi on kirjattu mikä raha on kyseessä ja vaikka että kauppakirja on tehty ja verottajallekin ilmoitettu. Kukaan ei ole sen koomin kysellyt.
Laita rahat pienempinä summina pidemmällä aikavälillä jos tuon summan laittaminen kerralla epäilyttää.
Osuuspankissa kysyivät kerran että mistä rahat kun talletin tonnin. Vastasin että sieniä keräämällä tienasin. Jostain syystä neitiä nauratti. Sen jälkeen olen syöttänyt rahat tilille automaatilla. Ei ne mitään kuittia vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on riittänyt, kun olen pyytänyt tilisiirron Mobilepaylla, mihin selitykseksi on kirjattu mikä raha on kyseessä ja vaikka että kauppakirja on tehty ja verottajallekin ilmoitettu. Kukaan ei ole sen koomin kysellyt.
Nyt oli kyse käteisen talletuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse käteisen talletuksesta
Turha tuollaiselle yrittää selittää, kun luetun ymmärtäminen on mitä on.
Näin päin en asiaa tiedä , nostosta on kokemus: Piti nostaa pankistani 2500 euroa, piti selittää miksi , nosto oli sen hintaista hankintaa varten. Ostostani piti viedä todisteeksi kuitti pankkiin ja ottivat siitä kopion. Itselleni ainakin tuli turvallinen olo heidän toiminnastaan.
Riittääkö Tori-keskustelun viestit todisteeksi? Jos siis siellä puhetta käteismaksusta.
Pankeilla on jotkut raja-arvot eri ihmisille ja epänormaalit talletukset triggaavat.
Eikö kuka tahansa voi tekaista jonkun "kuitin" tai "kauppakirjan"? Paljonko tällaisella pelleilyllä ehkäistään oikeaa rahanpesua ja rikollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Pankeilla on jotkut raja-arvot eri ihmisille ja epänormaalit talletukset triggaavat.
Jos joku huumediileri tallettsa useita tonneja joka viikko, niin se on sille asiakkaalle normaalia, eikä puututa?
Vierailija kirjoitti:
Näin päin en asiaa tiedä , nostosta on kokemus: Piti nostaa pankistani 2500 euroa, piti selittää miksi , nosto oli sen hintaista hankintaa varten. Ostostani piti viedä todisteeksi kuitti pankkiin ja ottivat siitä kopion. Itselleni ainakin tuli turvallinen olo heidän toiminnastaan.
Joku siis kyttää, mihin käytät omat rahasi, ja olet onnellinen tästä. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö Tori-keskustelun viestit todisteeksi? Jos siis siellä puhetta käteismaksusta.
Entä jos Tori-ostaja suoraan soittaa ja asiat puhutaan puhelimessa?
Rikollinen voi helposti feikata tuommoisen Tori-viestittelynkin, joten mitä sekään todistaa?