50v miehen ulkonäkö työnhaussa
Olen noin 50 v mies, joka jäi syksyllä työttömäksi it-alan yt-neuvottelujen seurauksena. On tullut värkättyä työhakemuksia myös alemman tason konsulttifirmoihin, joihin vielä palkataan. Se mikä tässä yllättää on ulkonäkövaatimus. On kysytty voisinko miettiä pitkän tukan siistimistä ja urheilullisempaa habitusta. Ei ihan suoraan siis sanottu mutta dad-belly ei tuntunut miellyttävän. Yllättää tosi paljon, jos tämä ulkonäkökeskeisyys on tulossa Suomeenkin. En aio luopua saunakaljoista enkä ponihännästä.
Kommentit (104)
Onko kaula vielä tallella? Sekin ratkaisee, ei ainoastaan mahan koko.
Taas näkee, miten erilailla aloitukseen suhtaudutaan, kun kyseessä on oletettu mies. Jos aloitus olisi nainen, oltaisiin huutamassa vääryyttä ja patriarkaattia, millainen epäkohta ulkonäköön kiinnittyminen jossain työnhaussa on.
Oletko ollut komea edes nuorena ? Jos et, voit unohtaa työllistymisen vaikka tekisit mitä.
Selvästi osaamistasi on pidetty riittävänä eikä ikäkään ilmeisesti olisi este, tuskin ulkonäön tuunaamista olisi muuten kysytty. Oikealla pukeutumistyylillä pystyy häivyttämään vatsan kokoa tiettyyn rajaan asti. Jos pitkät hiukset ovat hyväkuntoiset ja siistit latvaan asti, poninhäntä ei välttämättä enää olekaan este. Myös parta ja mahdolliset hyvin runsaina ja villeinä rehottavat nenä- ja korvakarvat kannattaa siistiä.
Onhan se nyt kauheeta kun setämies joutuu ekaa kertaa elämässään miettimään muitakin kuin itteensä, tähän asti saanu koko ikänsä pilata muiden maisemia.
Nykyään pitää olla joka paikassa nuori ja dynaaminen
..sellainen Sanna Marin tai sitten stubi tyyppinen jolla on aina naama vireessä ja juoksee maratooneja
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut komea edes nuorena ? Jos et, voit unohtaa työllistymisen vaikka tekisit mitä.
Joo en ole ollut komea edes nuorena enkä omaa minkäänlaista karismaa .
Tiedän kyllä että turha minun on työtä edes hakea mutta pakko se on yrittää kun työmarkkinatuki on edessä ja todn
Näköisesti kaikkien tukien loppuminen..ei tässä maassa enää mitään tulevaisuutta ole näköpiirissä
Tuskin poninhäntä häiritsee ketään, mutta mitä korkeammalla havittelee asemassa, sen siistimpi ja paremmin pukeutuva pitää olla.
Jos on (1) riittävän kova osaaminen ja (2) osaamiselle kysyntää, ei ulkonäöllä ole merkitystä. Meillä Suomessa on yleisemmin tuossa jälkimmäisessä haasteita. Mutta koulutuksen systeemiromahduksen edetessä ja vanhemman, strukturoidun koulutuksen läpikäyneiden, eläköityessä myös henkilöstön osaamisen haasteet lisääntyvät. Verkkopuolella osa porukasta ei tunnista liityntäverkon kytkintä eikä osaa runkokytkimen oikeaoppista liittämistä reitittimeen. Homma menee tussaroimiseksi asiakkaan tiloissa jos kompetenssi on ainoastaan vaatekaupasta hankittua.
Eli et ole kovan luokan osaaja, josta kilpailtaisiin. Siinä tapauksessa suurin este on varmaan ikä, eikä ulkonäkökään ole epäolennainen. Naiset ovat tuohon tottuneet. Itse sain uuden työn vielä yli 50 v, mutta tajuan sentään edes pitää kunnostani huolta.
Olen yleensä vastannut että jos palkka olisi korkeampi voisin käydä kolmesti vuodessa parturissa kerran viiden vuoden välin sijaan ja voisin myös säästää rahaa ajokorttiin, jota kysytte jo kolmesti ollessani kolmesti tässä haastattelussa samaan paikkaan ja paskat palkat oli luvassa.
Joten en voi myöskään hankkia salikorttia kun ostovoima on noin huono tässä työpaikassa. Kun rahaa tulee säästöön, niin pitää pohtia että voiko itseä ehostaa jotenkin kuten nuorena.
Kun palkka on matala, niin pakolliset menot on ne jutut ja ulkonäöstä sekä vaatteista säästetään.
Viimeksi olen ostanut uusia vaatteita vuonna 2016.
Kuka haluaisi palkata kaltaisesi huru ukon?
Täysin hoitamaton kuontalo, vaatteet suoraan 90 luvulta, kunto kuin yyhhoo äidillä lapsivapaan viikonlopun jälkeen. Perse kipeä ettei kävelemään kykene.
Tee itsellesi jotakin!
Sä häpäiset täällä ittes kaikkien näiden ihmisten edessä!! Kaikki häpee sua! Sun äitikin häpee! Naapurin koirakin häpee sua!!
Vierailija kirjoitti:
Taas näkee, miten erilailla aloitukseen suhtaudutaan, kun kyseessä on oletettu mies. Jos aloitus olisi nainen, oltaisiin huutamassa vääryyttä ja patriarkaattia, millainen epäkohta ulkonäköön kiinnittyminen jossain työnhaussa on.
Näin työnantajan näkökulmasta katsoen ja ollakseni täysin avoimen rehellinen. Niin en minä palkkasi läskiä naistakaan. Millä sellaisen voisi laittaa asiakkaiden eteen nähtäville ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äitini aina sanoi, että olen fiksu ja komea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että turha minun on työtä edes hakea mutta pakko se on yrittää kun työmarkkinatuki on edessä ja todn
Näköisesti kaikkien tukien loppuminen..ei tässä maassa enää mitään tulevaisuutta ole näköpiirissä
Mene ja ota haulikolta suihin niin pitkään että se laukeaa.👍
Vierailija kirjoitti:
Noh, konsulttipuolella on paljon juoksua harrastavia.Kertoo jotain henkilöstä,jos kaljamasu röllöttää😆
Joo, ei käy enää konsultti eikä myyntihommiin kaljamainen krapulaisen olonen turjake ala Myyntitykki Huikkanen.
Pitää olla vinttikoiran kuiva juoksija tai sopivasti lihaksikas uimarityyppinen sliipattu habitus. Vähän niin kuin pressamne.
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole kovan luokan osaaja, josta kilpailtaisiin. Siinä tapauksessa suurin este on varmaan ikä, eikä ulkonäkökään ole epäolennainen. Naiset ovat tuohon tottuneet. Itse sain uuden työn vielä yli 50 v, mutta tajuan sentään edes pitää kunnostani huolta.
No yhteiskunta romahtaa, jos töihin ei pääse kuin kilpaillut kovan luokan osaajat. Ei jokainen lähäri ja kaupan kassa ole mikään kova luokan osaaja ja töitä pitäisi silti saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katse siis kohti Ruotsia?
Aikamoista!