Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan

Vierailija
30.12.2024 |

Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.

Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010932866.html

Kommentit (606)

Vierailija
321/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitä se muille kuuluu jos joku tilaa temun pas kaa? No siinä vaiheessa kyllä kuuluu, kun naapurin temun pas ka laturi sytyttää koko talon tuleen. Varsinkin elektroniikkalaitteiden tilaaminen on edesvastuutonta, kun ei niiden turvallisuudesta ole mitään takeita. Ei se muita haittaa, jos pukeudutte niihin myrkkyvaattteisiin jotka ei kestä edes yhtä pesua.

Vierailija
322/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaikea on tietysti kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Täällä on moneen kertaan yritetty selvittää, että länsimaisia toimijoita koskee tietyt lait ja säädökset vaikka se tavara valmistettaisiin Marsissa. Kiinalainen tehdas voi päivävuorossa toimia länkkärien valvonnan alaisena ja toimittaa standardit täyttävää tavaraa Eurooppaan ja Amerikkaan. Kun sitten yön tullessa tehtaat alkaa jauhaa sitä omaa Temun tavaraa, joka myydään suoraan kuluttajalle, jolloin ei tarvitse piitata yhtään mistään vaan vastuu on kuluttajalla, joka tavaran suoraan Kiinasta tilaa. Data kerätään myös varmasti Kiinan tarkoituksiin, kuten Tiktokissakin.

Kiinalaiset ovat myrkyttäneet esimerkiksi omia äidinmaidonkorvikkeitaan, seuraa omaa kansaansa erinäisin kyseenalaisin tavoin ja kaikki muistaa varmaan miten koronakaranteenit toteutettiin. Niin te luulette, että Kiina ystävällisesti toimittaa teille tutkittua ja turvallista, kun kukaan ei ole vahtimassa?

Nyt järki käteen itselläsikin. Ostin Temusta pursotuspusseja. Kuvitellaanpa, että kivijalkakauppaan toimitetut pussit tehtiin päivävuorossa ja nämä minun ostamani siinä yövuorossa. Jos näissä nyt silmämääräisesti täysin samanlaisissa pusseissa olisikin turahtanut jotain haitta-ainetta vähän enemmän kuin päivävuorossa, paljonko enemmän kuvittelet minun altistuneen myrkyille? Kermavaahto laitetaan pussiin ja pursotetaan kakkuun. Kakkua syödään jokavuotisilla juhlapäivillä muutama pala. 

Enemmän olisin huolissani sinusta, joka meikkaat ja puhdistat naamaasi päivittäin, värjäät tukkasi, laitat aurinkorasvoja ja dödöjä ihollesi, käytät hajuvesiä. Paljonko saat niistä myrkkyjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset jaksavat tilata helposti hajoavaa kiinaroskaa, jonka toimitus on halpaa vain, koska Kiinan valtio tukee toimintaa, jotta saavat syrjäytettyä Kiinan ulkopuolisen tuotannon?

Vierailija
324/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset jaksavat tilata helposti hajoavaa kiinaroskaa, jonka toimitus on halpaa vain, koska Kiinan valtio tukee toimintaa, jotta saavat syrjäytettyä Kiinan ulkopuolisen tuotannon?

Mistäs kuvittelet että suomalaiset kauppiaat tilaavat tuotteensa. No Kiinasta tietenkin. Se on voi voi kun suomalainen kauppias ei saa rahaa. En viitsi maksaa 4-kertaisia hintoja täällä suomessa. Nyt ahneet kauppiaat saa sitä mitä tilas.

Vierailija
325/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi enää mieleenkään ostaa Suomesta. Jaksan odottaa ne pari viikkoa että tuotteeni saapuvat Temusta minulle.

Vierailija
326/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, mutta lähes kaikki mitä kaupasta ostat on Kiinasta. Jos itse tuote on koottu jossain muualla, siinä on lukemattomia osia Kiinasta.

Vierailija
327/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä se muille kuuluu jos joku tilaa temun pas kaa? No siinä vaiheessa kyllä kuuluu, kun naapurin temun pas ka laturi sytyttää koko talon tuleen. Varsinkin elektroniikkalaitteiden tilaaminen on edesvastuutonta, kun ei niiden turvallisuudesta ole mitään takeita. Ei se muita haittaa, jos pukeudutte niihin myrkkyvaattteisiin jotka ei kestä edes yhtä pesua.

Meillä on taloyhtiössä hyvät sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet.

Vierailija
328/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on tyhmiä. 

Vierailija
329/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni on kyllä paljon tyhmempää uskoa, että kaikki kiinakrääsä mitä myydään suomalaisissa kaupoissa on turvallista ja testattua ja kaikki mitä myydään Temussa on heti myrkyllistä ja haitallista. Monet ovat kertoneet nähneensä ihan samoja tavaroita Suomessa kuin Temussa, ja itsekin olen nähnyt Rustassa täsmälleen samoja koristeita (olivat vielä todella erikoisia ja setti, joten näin heti että ovat samat koristeet, mitatkin täsmäsivät). Eli teidän myrkkyvänkääjien mielestä ilmeisesti nuo Rustassa myydyt koristeet oli tuotettu erillisessä vuorossa ihan eri materiaaleista, kun taas Temussa myytävät identtiset koristeet oli tuotettu yöllä ja massaan on kaadettu myrkkyjä ihan huvin vuoksi? Ei mene niin. Ihan samaa kiinakamaa on kaikkialla.

Suomessa vain uskotaan sokeasti Kaupan Liiton masinoimia "Temun myrkyt!"-juttuja. Katsokaapa huviksenne: kaikissa Temun "myrkyistä" valittavissa jutuissa on yhteistekijänä Kaupan Liitto. Hupsista! Ulkomaisissa jutuissa usein sama, paikalliset kauppiaat siellä takapiruina, kun myynti sakkaa. 

Toki varmasti myrkyllisiä ja haitallisia tuotteitakin on, sitä en kiistä, mutta jatkuvasti Suomessakin näkee lehdissä takaisinvetoja suomalaisissa kaupoissa myytävistä tuotteista milloin räjähdysvaaran tai huonojen ainesosien tms takia. Kyllä Temusta ostettaessa on hyvä olla varuillaan, ihan niin kuin mistä tahansa muualtakin. Itse en osta sieltä mitään iholle tulevaa (vaatteet, kosmetiikka) enkä elektroniikkaa, mutta esim. askartelutuotteiden suhteen aivan pistämätön. 

Vierailija
330/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tuo myrkkypelko, ei myrkytkään ole ilmaisia, joten ei niitä huvikseen käytetä. Myrkyt ovat joitain toisia aineita halvempia kyllä, mutta mitään tarvetta niitä ei ole käyttää kuin joissain erityisessä tuotteessa. 

Jos et halua myrkyllisiä muovin pehmentimiä, älä tilaa sellaisia muovituotteita missä näitä pehmentimiä voisi olla. Helppoa ja yksinkertaista!

Vierailija
331/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temu pitäisi kieltää. Piste.

Vierailija
332/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi ostavansa halpispuhelimeen panssarilaseja suojakuoria. Mulla on lippulaivapuhelimia ja niihin en ole koskaan edes tarvinnut mitään panssarilaseja. Suojakuoria saa oikeasti laadukkaasta nahasta tai muovista valmistettujakin. 

Minä ostin Temusta sen mainitsemasi panssarilasin ja suojakuoren. Vanha puhelin oli jo niin risa, että aina oli epävarmaa, ehtiikö laite tiltata ennen kuin olen kävellyt Lidliin ja saanko enää kassalla Lidl+ sovelluksen auki. Eläkeläismieheni sitten osti minulle pienellä eläkkeellään lahjaksi puhelimen 89 eurolla, kun itse työttömänä en raaskinut. Hullu olisin ollut, jos olisin siihen ostanut itse kalliilla suojakuoren ja kotelon kivijalkakaupasta. Helppo sinun on elvistellä lippulaivapuhelimellasi, ettei siihen tarvita erillistä panssarilasia. Silikonisuojus kestää minulla kuitenkin ihan siinä missä sinun nahkakotelosikin. Seinähullu olisin

Te viette suomalaisilta työt, senkin typerykset.

Koko kiinalainen metodi perustuu siihen, että halvalla kommunistirahan subventoimalla tuotteella ajetaan kilpailijoiden toimintaedellytykset alas. Ja sitten nostetaan hinnat kannattaviksi, kun kilpailijoita ei enää ole.

En tunne minkäänlaista myötätuntoa noin isänmaavastaista typeryyttä kohtaan.

Vierailija
333/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tilannut Temusta taidetarvikkeita ym. mutta mitä enemmän sitä sivustoa selaa, sitä enemmän ärsyttää ja jopa kuvottaa kaikki se järjetön turha krääsä, mitä se on pullollaan. Ihan hirveää roinaa, joista suurinta osaa ei kukaan oikeasti tarvitse. 

Vierailija
334/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin Temusta sen mainitsemasi panssarilasin ja suojakuoren. Vanha puhelin oli jo niin risa, että aina oli epävarmaa, ehtiikö laite tiltata ennen kuin olen kävellyt Lidliin ja saanko enää kassalla Lidl+ sovelluksen auki. Eläkeläismieheni sitten osti minulle pienellä eläkkeellään lahjaksi puhelimen 89 eurolla, kun itse työttömänä en raaskinut. Hullu olisin ollut, jos olisin siihen ostanut itse kalliilla suojakuoren ja kotelon kivijalkakaupasta. Helppo sinun on elvistellä lippulaivapuhelimellasi, ettei siihen tarvita erillistä panssarilasia. Silikonisuojus kestää minulla kuitenkin ihan siinä missä sinun nahkakotelosikin. Seinähullu olisin

Koko kiinalainen metodi perustuu siihen, että halvalla kommunistirahan subventoimalla tuotteella ajetaan kilpailijoiden toimintaedellytykset alas. Ja sitten nostetaan hinnat kannattaviksi, kun kilpailijoita ei enää ole.

En tunne minkäänlaista myötätuntoa noin isänmaavastaista typeryyttä kohtaan.

Häneltä oli jo työ viety!

Kuten myös minulta, omalla kohdalla sen teki Ikea. En viitsi tarkemmin kertoa, jotten kertoisi liikaa. Mutta katso kuinka on käynyt kaikille kotimaisille firmoille, jotka ovat ryhtyneet Ikean alihankkijoiksi.

Vierailija
335/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko kiinalainen metodi perustuu siihen, että halvalla kommunistirahan subventoimalla tuotteella ajetaan kilpailijoiden toimintaedell

Häneltä oli jo työ viety!

Kuten myös minulta, omalla kohdalla sen teki Ikea. En viitsi tarkemmin kertoa, jotten kertoisi liikaa. Mutta katso kuinka on käynyt kaikille kotimaisille firmoille, jotka ovat ryhtyneet Ikean alihankkijoiksi.

Miksi yksittäisen pienen ihmisen vastuuta korostetaan, vaikka ne vaikuttavat ratkaisut on tehnyt se kotimaisen tehtaan johto? 

Tuotanto on siirretty Kiinaan, tueppa siinä sitten suomalaista tuotantoa. No sitähän nämä kritisoijat ei edes halua, vaan haluavat tukea näitä samoja tahoja, jotka ovat syyllisiä työpaikkojen katoamiseen. Heitä ei kiinnosta lainkaan ne työpaikat, vaan se oma lompakko.

Vierailija
336/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin tilannut Temusta taidetarvikkeita ym. mutta mitä enemmän sitä sivustoa selaa, sitä enemmän ärsyttää ja jopa kuvottaa kaikki se järjetön turha krääsä, mitä se on pullollaan. Ihan hirveää roinaa, joista suurinta osaa ei kukaan oikeasti tarvitse. 

Mitä kukaan ei tarvitse? Ja onko tätä mitä kukaan ei tarvitse myös Suomessa myynnissä?

Vierailija
337/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sitä ahneutta, jonka kommunistit haluavat poistaa, vai onko tämä ok, koska Kiina?

Vierailija
338/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs kuvittelet että suomalaiset kauppiaat tilaavat tuotteensa. No Kiinasta tietenkin. Se on voi voi kun suomalainen kauppias ei saa rahaa. En viitsi maksaa 4-kertaisia hintoja täällä suomessa. Nyt ahneet kauppiaat saa sitä mitä tilas.

Siinä samalla ei saa myöskään Suomen valtio rahaa. Et varmaan tiennyt minkä kaikkien eri asioiden tähden kaikki Suomessa myytävä on kalliimpaa kuin tilaus villistä idästä? Esimerkiksi suomalainen kauppias joutuu maksamaan kierrätysmaksun, että sinä voit ilmaiseksi viedä kiinalaisen paskasi kierrätykseen 

Vierailija
339/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, koettakaa ymmärtää lukemaanne. Sillä on eroa, tehdäänkö tuote länsimaisille markkinoille vai ei. Jos ei, niin tuotetta ei todellakaan tehdä länsimaisien säädösten mukaan. Vaikka maa ja tehdas olisi sama. 

Mitä autovaraosiin tulee, niin joo, onhan sillä eroa kun niillä halpisjarrupaloilla ajelee 500 km vs. laatupalat menee kymmeniä tuhansia kilometrejä. Kyllähän se halvalta ostohetkellä tuntuu. 

En ostaisi auton varaosia Temusta, mutta osa Temun tuotteista on kirjaimellisesti samoja, kuin merkkiliikkeestä ostetut.

Ihmettelen, että miksi moraalipaniikki alkoi vasta nyt? Ebay, Aliexpress, Wish, Shein, ynnä muut ovat olleet olemassa vuosia. Ja niissä on samat myyjät ja toimijat kuin Temussa. Miksi vasta Temu on ongelma? Kuvitteletteko, että eBayn kautta Kiinasta tilattu muovipussissa tuleva muovikrääsä on jotenkin myrkyistä vapaata ja testat

Tämä on puhtaaasti raha- ja kateuskysymys. Alkaa suomikaupoilla olla paniikki, ja valtava koneisto iltapäivälehtiä myöten hankittu haukkumaan Temua. Eivät vaan tajua, että huonokin julkisuus on hyväksi ja tuo Temulle vaan lisää asiakkaita.

Itsekin tilaan Temusta ja väitän, etten ole tilannut sieltä mitään krääsää. Tilaan sellaista, mitä tarvitsen ja muualla myydään kalliimmalla. Vertaan usein myös Sheiniä ja Temua, niissä on aika samaa kamaa, mutta ehkä tykkään Sheinistä vielä enemmän. Käyttöliittymä kivempi omasta mielestä.

Vierailija
340/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toisen roina on toisen aarre