Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan

Vierailija
30.12.2024 |

Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.

Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010932866.html

Kommentit (606)

Vierailija
301/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sieltä Temusta pitää ostaa? Olemme keskituloinen pariskunta, tulemme toimeen mainiosti, mutta tosi harvoin on tarvetta ostaa muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Vaatteita ostetaan harvoin."

Olette varmaan harvinaisia ihmisiä, koska teillä ei juuri ei mikään mene koskaan rikki eikä kulu tai lopu.

Ruoan, hygieniatarvikkeiden ja vaatteiden lisäksi olen viimeisen vuoden aikana ostanut ainakin uuden paistinpannun, kasarin, kylpyhuoneen maton, pussilakanasetin, kaksi keittiöpyyhettä, pöytätuulettimen, hyönteisverkon, liukuesteet kenkiin, kenkälankkia, hiusharjan, hiuslenkkejä, patukkarullia, sähkölamppuja, loisteputken, sulakkeita, paristoja, putkiteippiä, tavallista teippiä, pikaliimaa, kopiopaperia, kirjekuoria, pinsetit, pillerirasian...ja varmaan muutakin, mutta ei nyt tule heti mieleen.

Näistä ainoastaan kaksi tavaraa olen tilannut Temusta, muut olen ostanut ihan Suomesta. Mutta oletan, että esim. tällaisia tuotteita ihmiset sieltä tilaavat. Mutta ilmeisesti nämä kaikki ovat nyt sitten sitä turhaa krääsää, jota kukaan ei koskaan tarvitse. :D

Vierailija
302/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Jos olisin kokonaan kiina krääsätön niin mitä minulla voisi olla? Luetelkaas tuotteita, mikä tv, mikä auti, mikä puhelin, mikä astiasto jne.

Sinulla ei olisi tv:tä. Kulkuvälineenä olisi hevonen. Ei myöskään puhelinta. Ehkä jotain astioita jostain löytyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Jos olisin kokonaan kiina krääsätön niin mitä minulla voisi olla? Luetelkaas tuotteita, mikä tv, mikä auti, mikä puhelin, mikä astiasto jne.

Sinulla ei olisi tv:tä. Kulkuvälineenä olisi hevonen. Ei myöskään puhelinta. Ehkä jotain astioita jostain löytyisi.

Esimerkiksi Pentik tekee keramiikkansa edelleen Suomessa. 

Vierailija
304/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kukin rahoittaa mitä haluaa ja kannattaa sellaisia arvoja, kuin omakseen kokee. Liikuttavaa kuitenkin luulla, että kiinalaiset myisivät hyvää hyvyyttään länkkäreille tavaraa halvalla.

Vaikka länsimaiset toimijat valmistuttavat tuotteitaan Kiinassa, niitä koskee ihan eri valvonta ja standardit kuin näitä Temun suoraan kuluttajille myytäviä tuotteita. Ne tehdään niissä mörkövuoroissa, joissa ei ole valvontaa. Ei tuotteille eikö työoloille.

Itse kuulun hyvätuloisten joukkoon, enkä voi käsittää, miten aikuisilla ihmisillä on tarvetta ostella jatkuvasti jotain sisustustarvikkeita, barbisukkia tai tyynyliinoja. Onneksi ei myöskään ole tarvetta muuttaa omasta kotitalosta pois, jos ihmiset tapetoi jollain Temun tapeteilla. Apua. Itsellä on ihan Pihlgren Ritolan kotimaista paperitapettia ja Uulan maaleja. 

Vaatteissa tykkään ostaa kestävää sekä materiaalien, että tyylin puolesta. Yleensä katson ensimmäisenä valm

Toisaalta se länsimaisissa kaupoissa myytävä 3 x kalliimpi kiinakräääsä tehdään ihan niissä samoissa hikipajoissa Kiinassa. Eli ei ole mitenkään sen eettisempää ostaa kiinakrääsää länkkärikaupoista. Siinä on vain useampi välikäsi ja se on ehkä testatumpaa krääsää, mutta siinä se ainoa ero.

Vierailija
305/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kukin rahoittaa mitä haluaa ja kannattaa sellaisia arvoja, kuin omakseen kokee. Liikuttavaa kuitenkin luulla, että kiinalaiset myisivät hyvää hyvyyttään länkkäreille tavaraa halvalla.

Vaikka länsimaiset toimijat valmistuttavat tuotteitaan Kiinassa, niitä koskee ihan eri valvonta ja standardit kuin näitä Temun suoraan kuluttajille myytäviä tuotteita. Ne tehdään niissä mörkövuoroissa, joissa ei ole valvontaa. Ei tuotteille eikö työoloille.

Itse kuulun hyvätuloisten joukkoon, enkä voi käsittää, miten aikuisilla ihmisillä on tarvetta ostella jatkuvasti jotain sisustustarvikkeita, barbisukkia tai tyynyliinoja. Onneksi ei myöskään ole tarvetta muuttaa omasta kotitalosta pois, jos ihmiset tapetoi jollain Temun tapeteilla. Apua. Itsellä on ihan Pihlgren Ritolan kotimaista paperitapettia ja Uulan maaleja. 

Vaatteissa tykkään ostaa kestävää sekä materiaalien, että

Niin, vaikea on tietysti kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Täällä on moneen kertaan yritetty selvittää, että länsimaisia toimijoita koskee tietyt lait ja säädökset vaikka se tavara valmistettaisiin Marsissa. Kiinalainen tehdas voi päivävuorossa toimia länkkärien valvonnan alaisena ja toimittaa standardit täyttävää tavaraa Eurooppaan ja Amerikkaan. Kun sitten yön tullessa tehtaat alkaa jauhaa sitä omaa Temun tavaraa, joka myydään suoraan kuluttajalle, jolloin ei tarvitse piitata yhtään mistään vaan vastuu on kuluttajalla, joka tavaran suoraan Kiinasta tilaa. Data kerätään myös varmasti Kiinan tarkoituksiin, kuten Tiktokissakin.

Kiinalaiset ovat myrkyttäneet esimerkiksi omia äidinmaidonkorvikkeitaan, seuraa omaa kansaansa erinäisin kyseenalaisin tavoin ja kaikki muistaa varmaan miten koronakaranteenit toteutettiin. Niin te luulette, että Kiina ystävällisesti toimittaa teille tutkittua ja turvallista, kun kukaan ei ole vahtimassa?

Vierailija
306/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaukseni siis tähän

"Toisaalta se länsimaisissa kaupoissa myytävä 3 x kalliimpi kiinakräääsä tehdään ihan niissä samoissa hikipajoissa Kiinassa. Eli ei ole mitenkään sen eettisempää ostaa kiinakrääsää länkkärikaupoista. Siinä on vain useampi välikäsi ja se on ehkä testatumpaa krääsää, mutta siinä se ainoa ero."

Vierailija
307/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteissa ty

Tämä. Kiinalaiset pettävät aina kun on mahdollista. Siksi isoilla valmistajilla on pistokokeita jotta kusetus huomataan.

Vierailija
308/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on tavaraa tilattu. Olen netin välityksellä tilannut lähinnä autotarvikkeita joissa hintaero on alkaen muutamia kymppejä. Kun ne joutuu ne Motonetissakin jostain tilaamaan eikä mitään tehdä Suomessa. Samoin harrastustavaraa, elektroniikkaa ym. mitä en kaupoista löydä. Temusta ei olla tilattu enkä mitään vaatteita mistään nettikaupasta tilaisi koskaan. Rouva ostaa vaatteensa kirppikseltä. Köyhä ei voi ostaa hinnakasta, ei kannata syyttää jos ei ole vaihtoehtoa.

Vierailija
309/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on tavaraa tilattu. Olen netin välityksellä tilannut lähinnä autotarvikkeita joissa hintaero on alkaen muutamia kymppejä. Kun ne joutuu ne Motonetissakin jostain tilaamaan eikä mitään tehdä Suomessa. Samoin harrastustavaraa, elektroniikkaa ym. mitä en kaupoista löydä. Temusta ei olla tilattu enkä mitään vaatteita mistään nettikaupasta tilaisi koskaan. Rouva ostaa vaatteensa kirppikseltä. Köyhä ei voi ostaa hinnakasta, ei kannata syyttää jos ei ole vaihtoehtoa.

Niin siis jotkut on tilanneet aika paljon. Viimeksi meille tilattiin auton sisävalo ja jarrupaloja reilu vuosi sitten, olikohan amazon.de paikka. Sisävalo 17,50, merkkiliikkeessä 149e. Jarrupalat puolta halvemmat kuin Motonetissa.

Vierailija
310/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina näitä temuttajien perusteluja, että muualta ei ole varaa ostaa. Mistä nämä ihmiset sitten ostivat tavaransa ennen Temun ilmestymistä markkinoille? Toisekseen, mikä _pakottava_ tarve on ostaa romua nurkat täyteen? Jos ei ole varaa niin jätä ostamatta, siinäpä se. Itsekin ostan jotain kotimaisilta yrittäjiltä, jos ei ole rahaa niin en osta ollenkaan.

Minä olen reilun vuoden ostanut Temusta. Ennen minulla oli paremmin varaa ostaa, kun olin liki 30 vuotta vakitöissä. Sitten jäin työttömäksi, jonka jälkeen olen saanut vain ilmaistöitä ja pätkätöitä. Vielä edellishallituksen aikana rahat jotenkin riittivät työttömänäkin, joskin päivittäistavaroiden hinnannousu oli suuri. Koronnousu vaikutti asunnon remonttilainaan tuoden n. 170 euroa/kk lisää kuluja, samoin sähkö on kallista, vaikka pörssisähköön siirryinkin. Edellishallituksen aikana oli vielä velvoitetyö, jolla pääsin takaisin ansiosidonnaiselle. Nyt tuokin on poistettu eli en luota siihen, että tulevaisuudessa työllistyisin.

Nykyään säästän kaikessa ja totta kai etsin halvimman vaihtoehdon, joka on Temu. Olen juuri putoamassa työmarkkinatuelle, joka minun tapauksessani tarkoittaa 600 euron leikkausta 4 viikon etuuksissa. Temussa on sekin etu, että ei tarvitse lähteä pidemmälle etsimään tarvitsemaansa vaan paketti toimitetaan lähelle postilokeroon. Ne, joilla on rahaa, eivät ymmärrä, että köyhälle parinkin euron säästöllä on merkitystä. Temussakin kilpailutan tuotteen ja etsin halvimman myyjän.

Temu ei ole halvin, Kiinalaiseksi jopa kallis. No kuitenkin paljon halvempaa tilata sieltä, kuin ostaa Suomesta. 

Itsekin olen tilannut paljon Temusta, kun on helppoa ja suhteellisen nopeaa. Monien myyjien tuotteet tulee samassa paketissa.

Monet tuotteet ovat parempia kuin halpakaupoissa.

Vierailija
311/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaikea on tietysti kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Täällä on moneen kertaan yritetty selvittää, että länsimaisia toimijoita koskee tietyt lait ja säädökset vaikka se tavara valmistettaisiin Marsissa. Kiinalainen tehdas voi päivävuorossa toimia länkkärien valvonnan alaisena ja toimittaa standardit täyttävää tavaraa Eurooppaan ja Amerikkaan. Kun sitten yön tullessa tehtaat alkaa jauhaa sitä omaa Temun tavaraa, joka myydään suoraan kuluttajalle, jolloin ei tarvitse piitata yhtään mistään vaan vastuu on kuluttajalla, joka tavaran suoraan Kiinasta tilaa. Data kerätään myös varmasti Kiinan tarkoituksiin, kuten Tiktokissakin.

Kiinalaiset ovat myrkyttäneet esimerkiksi omia äidinmaidonkorvikkeitaan, seuraa omaa kansaansa erinäisin kyseenalaisin tavoin ja kaikki muistaa varmaan miten koronakaranteenit toteutettiin. Niin te luulette, että Kiina ystävällisesti toimittaa teille tutkittua ja turvallista, kun kukaan ei ole vahtimassa?

Niin, todistit juuri, ettei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Kukaan ei luule noin. Pointti oli eettisyydessä. Se Made in China-krääsän tuotto menee ihan sille samalle kiinalaiselle riistäjälle, ostit sen sitten Citymarketista tai Temusta. 

Itse en osta temusta, mutta on tekopyhää väittää ja kuvitella, että suomikaupasta ostettu _kiina_krääsä olisi millään tavalla ettistä. Nehän tehdään helvetti soikoon samoissa tehtaissa.

Vierailija
312/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähti siis korvaan tuo, kun puhuttiin arvoista. Luuleeko joku että kiinakrääsää ei ole tehty hikipajassa, kun ostopaikkana on Tokmanni? Salli mun nauraa.

Vierailija
313/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi tästä asiasta kiistellään. Ne, jotka eivät halua tilata Temusta, eivät tilaa, ja ne, jotka haluavat, tilaavat. Ihan niin kuin kaikissa muissakin asioissa jokainen tekee omat valintansa. Ja turha syyllistää Temusta tilaavia: jokainen voi miettiä kaikkien omien valintojensa eettisyyttä, ympäristöystävällisyyttä ja terveellisyyttä.

Vierailija
314/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, koettakaa ymmärtää lukemaanne. Sillä on eroa, tehdäänkö tuote länsimaisille markkinoille vai ei. Jos ei, niin tuotetta ei todellakaan tehdä länsimaisien säädösten mukaan. Vaikka maa ja tehdas olisi sama. 

Mitä autovaraosiin tulee, niin joo, onhan sillä eroa kun niillä halpisjarrupaloilla ajelee 500 km vs. laatupalat menee kymmeniä tuhansia kilometrejä. Kyllähän se halvalta ostohetkellä tuntuu. 

Vierailija
315/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, koettakaa ymmärtää lukemaanne. Sillä on eroa, tehdäänkö tuote länsimaisille markkinoille vai ei. Jos ei, niin tuotetta ei todellakaan tehdä länsimaisien säädösten mukaan. Vaikka maa ja tehdas olisi sama. 

Mitä autovaraosiin tulee, niin joo, onhan sillä eroa kun niillä halpisjarrupaloilla ajelee 500 km vs. laatupalat menee kymmeniä tuhansia kilometrejä. Kyllähän se halvalta ostohetkellä tuntuu. 

En ostaisi auton varaosia Temusta, mutta osa Temun tuotteista on kirjaimellisesti samoja, kuin merkkiliikkeestä ostetut.

Ihmettelen, että miksi moraalipaniikki alkoi vasta nyt? Ebay, Aliexpress, Wish, Shein, ynnä muut ovat olleet olemassa vuosia. Ja niissä on samat myyjät ja toimijat kuin Temussa. Miksi vasta Temu on ongelma? Kuvitteletteko, että eBayn kautta Kiinasta tilattu muovipussissa tuleva muovikrääsä on jotenkin myrkyistä vapaata ja testattua?

Ylikulutus ylipäätään on ongelma, mutta ongelma ei ole pelkästään Temu.

Vierailija
316/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sieltä Temusta pitää ostaa? Olemme keskituloinen pariskunta, tulemme toimeen mainiosti, mutta tosi harvoin on tarvetta ostaa muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Vaatteita ostetaan harvoin.

Ei sieltä pidä mitään väkisin ostaa. Minä ostan ruuat ja vessapaperit Lidlistä, vaatteet pyrin kaivelemaan kierrätyskeskuksen ilmaislaarista tai tori.fi:n kautta. En meikkaa ja kuusikymppisenä en enää tarvitse mitään naisten hygieniatarvikkeitakaan. Kaikki muu sitten mahdollisuuksien mukaan tulee ostettua Temusta, jos sitä ei Lidlistä saa tai se on Temussa halvempaa. Tilaukset teen aikuisten lasteni kanssa yhdessä, jotta minimitilaus täyttyy. Olen ostanut mm. pölynimurin pusseja kahden eri tyypin imureihin, siivoustarvikkeita, ompelutarvikkeita, leivontatarvikkeita, biojätepusseja, USB yms. piuhoja, panssarilaseja, kännykänkuoria, kaukosäätimiä, airfryertarvikkeita, teippejä, liimoja, vahvoja kumilenkkejä, polkupyöränvaloja. Joitakin kenkiäkin olen ostanut sellaisessa isossa koossa, jota harvoin saa edes lähimmästä kauppakeskuksesta. Temutilaus säästää myös aikaa, kun ei tarvitse mennä kiertelemään kaupunkiin etsimään, mistä mitäkin tavaraa edes saa.

Täällä tunnutaan kovasti huolestuvan siitä, mitä ihmiset ostelevat. Mitä se muille kuuluu? Käy välillä tarkastamassa Stockmannin ovella, mitä sieltä ostetaan. Paheksu myös välillä niitä, jotka tuhlaavat eläkkeensä asumalla vaikka Espanjassa. Heillä jää sinne kuukaudessa monta tonnia rahaa, jonka olisivat voineet käyttää Suomessa ja tukea suomalaisia yrityksiä. 

Vierailija
317/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun sitten yön tullessa tehtaat alkaa jauhaa sitä omaa Temun tavaraa, joka myydään suoraan kuluttajalle, jolloin ei tarvitse piitata yhtään mistään vaan vastuu on kuluttajalla, joka tavaran suoraan Kiinasta tilaa. Data kerätään myös varmasti Kiinan tarkoituksiin, kuten Tiktokissakin.

Kiinalaiset ovat myrkyttäneet esimerkiksi omia äidinmaidonkorvikkeitaan, seuraa omaa kansaansa erinäisin kyseenalaisin tavoin ja kaikki muistaa varmaan miten koronakaranteenit toteutettiin. Niin te luulette, että Kiina ystävällisesti toimittaa teille tutkittua ja turvallista, kun kukaan ei ole vahtimassa?"

Aasiasta tulee lääkkeiden raaka-aineita, teetä, riisiä ja vaikka mitä. Myös muut maat. Japanista tuli Litalgin lääkkeen ainesosa joskus muistaakseni, ellen puhu omiani.

Vierailija
318/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Amazon myy ihan samaa kamaa kuin Temu. Tasmalleen saman taskulampun saat Temusta kuin "turvallisemmasta" Amazonista, "lansimaisille markkinoille testattu".Tama nyt vaan on FAKTA.

Vierailija
319/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU ja muut uusia vaateita ja asetuksia määräävät instanssit pitävät huolta että kaikki oikea työ on pakko siirtää säädösten ulottumattomiin. Ihan tietosuoja-asetukset ovat niin kohtuuttomia/mahdottomia että järjestelmät on edullisempaa/yksinkertaisempaa ulkoistaa ulkomaiselle toimittajalle joka vastaa niiden noudattamisesta puhumattakaan päästö yms vastuullisuus vaateista.

Euroopan olisi hyvä pyrkiä omavaraisuuteen. Ihanne olisi tuottaa laadukkaista eurooppalaisista raaka-aineista kestäviä kodinkoneita, vaatteita, elintarvikkeita ja kaikkea mitä täällä ylipäänsä saa tuotettua. Yksinään kansallisvaltiot eivät pärjää, ilmasto-olot ovat niin erilaiset. Poliittisen eliitin PITÄISI suosia kotimaanosaamme ennen kuin on liian myöhäistä. Ellei ole jo. 

Ongelma taitaa olla se, että täkäläiset pohatat eivät sijoita rahojaan yhteiseen hyvään, vaan odottava

Kylla. Aina syytetaan kuluttajaa, mutta perseilevat biljonaari-kraasatuottajat ja kraasan markkinoijat ovat ne oikeat syylliset. Mirja joka tilaa ovimaton ei ole ongelma, rajaton kapitalismi on.

Vierailija
320/606 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi ostavansa halpispuhelimeen panssarilaseja suojakuoria. Mulla on lippulaivapuhelimia ja niihin en ole koskaan edes tarvinnut mitään panssarilaseja. Suojakuoria saa oikeasti laadukkaasta nahasta tai muovista valmistettujakin. 

Minä ostin Temusta sen mainitsemasi panssarilasin ja suojakuoren. Vanha puhelin oli jo niin risa, että aina oli epävarmaa, ehtiikö laite tiltata ennen kuin olen kävellyt Lidliin ja saanko enää kassalla Lidl+ sovelluksen auki. Eläkeläismieheni sitten osti minulle pienellä eläkkeellään lahjaksi puhelimen 89 eurolla, kun itse työttömänä en raaskinut. Hullu olisin ollut, jos olisin siihen ostanut itse kalliilla suojakuoren ja kotelon kivijalkakaupasta. Helppo sinun on elvistellä lippulaivapuhelimellasi, ettei siihen tarvita erillistä panssarilasia. Silikonisuojus kestää minulla kuitenkin ihan siinä missä sinun nahkakotelosikin. Seinähullu olisin ollut, jos olisin kuvitellut "säästäväni" ostamalla lippulaivapuhelimen, kun ei sitten tarvitse ostaa panssarilasia ja laite kestää käytössä vaikka 10 vuotta.