IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan
Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.
Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.
Kommentit (606)
Ensiviikolla täytyy tilata keittiöön sitä tokmannin etc "krääsää", kummallista kun ostan tokmannilta etc se ei olekaan enään krääsää mutta temun on..hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka oli ihan tavallista esim. vaatetehdas jossain pikkukaupungissa. Kasarin lopuilla.
Niinpä. Valmistettiin vaatteita, kodinkoneita, elintarvikkeista suurin osa. Tuotteet olivat myös korjattavissa, joka kaupungissa oli telkkarin tai pesukoneen huoltoyrityksiä. Muutenkin pienyrittäjyys kukoisti. Mä pesetin mattoni kotiinkuljetuksella joka vuosi. Nyt itsepalvelupesulassa, jos viitsin.
Vierailija kirjoitti:
Urpon Suomessa kulutus laskee nyt kohinalla, porvari pelkää jo oikeasti ja hyvä niin.
Yrittäjät äänestivät ja saivat haluamansa. Nyt on kova parku ja köyhien rahat ovatkin yllättäen heidän rahojaan. Ihan korvamerkittyinä. Tokmannin osa-aikainen kassa ei ostakaan Tokmannilta vaan Temusta. Voi voi.
No, itse kävin varustelekassa paikanpäällä katsomassa tavaraa. Ja melkein jokainen niistä, paitsi särmä, olivat "Made of china" tuotteita. Melkein kaikki vaatteet, kengät, retkeilyyn tarkoitetut tuotteet jne. olivat kiinalaisvalmisteisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan nimenomaan saastuttaa vähemmän yrityksen tilata kontillinen tavaraa laivarahtina kuin, että jokainen ihminen tilaa tavaran erikseen lentorahtina Kiinasta."
Koska tottahan ne lähettävät joka kilkkeen erikseen erillisellä lennolla 🙈 Ihmisten typeryys on kyllä rajatonta, ei voi muuta sanoa.
Ei vaan sen takia sitä lentorahtia roudataan koko ajan enemmän ja enemmän, jotta ihmiset saavat niitä pussukoita ja nyssyköitään.
Sehän on ihan kiistaton fakta, että on ekologisempaa laivarahtina tilata kontillinen tavaraa kuin tuhansia yksittäisiä paketteja joita lähetellään jatkuvana virtana.
Laivat metelillään ja päästöillään tuhoavat meriä ja tappavat valaita. Miksi nämä oikeistolaiset eivät sijoita rahojaan tänne kotimaahan, perusta yrityksiä, joissa tuotetaan vaikka täällä kasvatetusta villasta ja pellavasta tekstiilejä? Tai nahasta, roskiinhan täällä heitetään syötyjen eläinten nahat ja turkit. Korkeintaan poroista voidaan hyödyntää.
No kun luonto on paskottu niin luulevat kaikki mahtuvansa johonkin Uuteen Seelantiin ilmasto- ja sotapakolaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ympäristön kannalta joka tavalla parempi että ihminen tilaa itse kiinasta ja vain ne tuotteet mitä tarvitsee.
Tämä nykymeno missä kauppaketjut tilaa satoja kontillisia roinaa ja myyvät ne sitten muka-alennus kampanjoina ihmisille, on tulossa tiensä päähän. Se toimi vielä silloin kun oltiin sitä mieltä että kulutuksen täytyy kasvaa koska se luo talouskasvua. Niinhän se tekikin mutta se on kestämätöntä luonnon kannalta.
Kiinasta tilaaminen on helppoa, turvallista ja nopeaa. ja siinä säästää ihan käyttötavaroissakin jopa satoja euroja kuukaudessa. Tavarat tulee kätevästi matkustajakoneiden rahdin mukana.
Mitä ihmettä on se käyttötavara, jota pitää muka ostaa kuukausittain sadoilla euroilla? Kävin läpi koko kotini, enkä keksinyt tarvetta yhdellekään uudelle käyttötavaralle, enkä usko että tarvitsen mitään tulevinakaan kuukausi
Kysy Ikeasta, tai mene katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
No, itse kävin varustelekassa paikanpäällä katsomassa tavaraa. Ja melkein jokainen niistä, paitsi särmä, olivat "Made of china" tuotteita. Melkein kaikki vaatteet, kengät, retkeilyyn tarkoitetut tuotteet jne. olivat kiinalaisvalmisteisia.
Onpas kaksinaamaista varustelekalta! Väittävät tukevansa Ukrainaa, mutta samalla tilaavat Kiinasta kaikkea kertakäyttötavaraa. Samaan aikaan Kiinan kautta, Venäjä kiertää kaikki länsimaiden asettamat pakotteet. Yhtä tyhjän kanssa varustelekan antama tuki Ukrainalle, koska se samaan aikaan auttaa myös vihollista. Eli plus-miinus-nolla on heidän apu!
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kuinkahan paljon niitä on tutkittu ja luokiteltu. Muovit ja metallit.
Vierailija kirjoitti:
Ensiviikolla täytyy tilata keittiöön sitä tokmannin etc "krääsää", kummallista kun ostan tokmannilta etc se ei olekaan enään krääsää mutta temun on..hauskaa.
Huomattavasti isompi todennäköisyys, että täyttävät eu standardit kun niitä myydään tokmannilla. Temusta kun tilaat suurin osa on myrkyllistä lapsityövoimalla tehtyä paksaa. Juuri oli testattu temun kosmetiikkaa, löytyi karmeat määrät lyijyä yms.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näitä temuttajien perusteluja, että muualta ei ole varaa ostaa. Mistä nämä ihmiset sitten ostivat tavaransa ennen Temun ilmestymistä markkinoille? Toisekseen, mikä _pakottava_ tarve on ostaa romua nurkat täyteen? Jos ei ole varaa niin jätä ostamatta, siinäpä se. Itsekin ostan jotain kotimaisilta yrittäjiltä, jos ei ole rahaa niin en osta ollenkaan.
Minä olen reilun vuoden ostanut Temusta. Ennen minulla oli paremmin varaa ostaa, kun olin liki 30 vuotta vakitöissä. Sitten jäin työttömäksi, jonka jälkeen olen saanut vain ilmaistöitä ja pätkätöitä. Vielä edellishallituksen aikana rahat jotenkin riittivät työttömänäkin, joskin päivittäistavaroiden hinnannousu oli suuri. Koronnousu vaikutti asunnon remonttilainaan tuoden n. 170 euroa/kk lisää kuluja, samoin sähkö on kallista, vaikka pörssisähköön siirryinkin. Edellishallituksen aikana oli vielä velvoitetyö, jolla pääsin takaisin ansiosidonnaiselle. Nyt tuokin on poistettu eli en luota siihen, että tulevaisuudessa työllistyisin.
Nykyään säästän kaikessa ja totta kai etsin halvimman vaihtoehdon, joka on Temu. Olen juuri putoamassa työmarkkinatuelle, joka minun tapauksessani tarkoittaa 600 euron leikkausta 4 viikon etuuksissa. Temussa on sekin etu, että ei tarvitse lähteä pidemmälle etsimään tarvitsemaansa vaan paketti toimitetaan lähelle postilokeroon. Ne, joilla on rahaa, eivät ymmärrä, että köyhälle parinkin euron säästöllä on merkitystä. Temussakin kilpailutan tuotteen ja etsin halvimman myyjän.
EU tasolla sentään koitetaan tehdä asioille jotain, esim. säädös että 'kaikkiin' laitteisiin käy jatkssa samanlainen laturi, ja johtoviidakoista päästään eroon. Myös laitteiden korjattavuus hyvä asia, on kestämätöntä että esim. pesukoneen ym. koinkoneiden/laitteiden korjaus suhteessa yleensä kalliimpaa(!) mitä uuden ostaminen.
Temusta, Sheinistä ja muista on minusta muistettava se, että osa sometähdistä ymv. kannustaa ihmisiä elämään, no olisiko sana tuhlaillen oikea? Ajatellaan esimerkkinä vaikka joulua: ihmiset näkevät miten on erilaista kuusenpalloa, koristetta, lautasliina, eteisenmattoa, hassua jouluneuletta, koko perheen samanlaisia pyjamia sun muuta näkyy suomessa. Sitten ajatellaan, että meilläkin pitää olla tuollaista, ja kustannussyistä tilaillaan sieltä mistä halvalla saadaan.
Toki someyhteistöiden ym. takia muutosta tuskin koskaan tapahtuu... Mutta jos enemmän suunta kääntyisi siihen, että jouluna (edelleen esimerkkinä, koskee siis kaikkea/muutakin aikaa) kaivettaisiin ne vanhat koristeet ja pyjamat esiin, ja sitten aikanaan vaikka verrattaisiin 15 vuoden takaisia kuvia kuinka edelleen samat pyjamat ja eteisenmatto on käytössä ja toimii hyvin.
Jotenkin vallalla on tyyli, että enemmän on parempaa, pitäisi pyrkiä vähentämään KAIKESSA. Esimerkkinä vaikka meikit, myönnän että itsekin niitä aikanaan ostelin 'onpas tuo kiva' asenteella, mutta moni jäi käyttämättä. Vanhemmiten kun omat luottotuotteet lyötyneet, muutamalla pärjää hyvin, rahaakin säästyy kun huti- tai äkkinäisiä ostoksia ei enää tee.
Mutta esimerkkinä meikeissäkin voitaisiin säästää EU- tai valtiotasoisesti luontoa, esim. miksi puuterit myydään muovisissa koteloissa? Miksei luotaisi vakiokokoisia 'puuterinappeja' joissa puuteri muotissa (kuten nykyäänkin) mutta llman muovista koteloa. Tuollainen (tyhjä) kotelo sitten ostettaisiin erikseen, ja siihen napsautettaisiin puuterinappi kiinni. Miettikää mikä kasa turhaa muoviroskaa tulee jo siitä, jos miljoona ihmistä ostaa vuodessa 2 puuteria/vuosi, ihan turhaan! Ja tuollaiset teot olisi suht helppoja kuluttajien näkökulmasta, ei vaatisioikeastaan mitään toimia vaikka luontoa säästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näitä temuttajien perusteluja, että muualta ei ole varaa ostaa. Mistä nämä ihmiset sitten ostivat tavaransa ennen Temun ilmestymistä markkinoille? Toisekseen, mikä _pakottava_ tarve on ostaa romua nurkat täyteen? Jos ei ole varaa niin jätä ostamatta, siinäpä se. Itsekin ostan jotain kotimaisilta yrittäjiltä, jos ei ole rahaa niin en osta ollenkaan.
Minä olen reilun vuoden ostanut Temusta. Ennen minulla oli paremmin varaa ostaa, kun olin liki 30 vuotta vakitöissä. Sitten jäin työttömäksi, jonka jälkeen olen saanut vain ilmaistöitä ja pätkätöitä. Vielä edellishallituksen aikana rahat jotenkin riittivät työttömänäkin, joskin päivittäistavaroiden hinnannousu oli suuri. Koronnousu vaikutti asunnon remonttilainaan tuoden n. 170 euroa/kk lisää kuluja, samoin sähkö on kallista, vaikka pörssisähköön siirryinkin. Edellishallituksen aikana oli vielä velvoit
Mitä sieltä Temusta pitää ostaa? Olemme keskituloinen pariskunta, tulemme toimeen mainiosti, mutta tosi harvoin on tarvetta ostaa muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Vaatteita ostetaan harvoin.
Kyllä kiinalaisten sotatoimet on veret seisauttavaa touhua ja käy kätevästi kotisohvalta. Länsimaat eivät edes tajua, että heidät on voitettu jo. TTT: Temulla, Tiktokilla ja tekoälyllä länsimaiden mädätykseen.
Hieno juttu, että teillä on rahaa ja halua tukea tätä yhteiskuntaa. Mulla ei ole kumpaakaan.
Menkää kaikki jeesustelijat sinne itärajalle valmiusasemiin. Sieltä on vyörymässä Kiina ja Venäjä sapelit kädessä. Suomeenhan kannattaa hyökätä kun täältä saa nipun velkakirjoja, uppiniskaisen ja eripuraisen kansan, korruptoituneet poliitikot, karenien lauman, köyhtyneen maan, jonka ulkolaiset yritykset ovat impanneet kuiviin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on kyllä tyhmiä, kun eivät tajua, että Suomesta ostetussa tuotteessa maksaa mm. verot ja työntekijöiden palkat. Ei ne kauppiaat saa sitä katetta kokonaan itselleen. Siitä menee kaikkea muuta välistä. Ihan niin kuin työssäkäyvät eivät saa koko bruttopalkkaa itselleen vaan siitä maksetaan veroja ja muita maksuja.
Toisekseen mihin hemmettiin ihmiset tarvitsee tuollaiset määrät tavaraa? Ihan turha väittää, että kaikki ostaa vaan tarpeeseen. Meillä lasten mummo antoi 13-vuotiaille serkkutytöille joululahjaksi 200€. Oma tyttö osti yhden vähän kalliimmat hupparin ja vesipullon, joita oli toivonut. Loput laittoi säästöön.
Serkkunsa pisti koko 200€ Sheinille äitinsä avustuksella jo silloin aattoiltana. Tilasi kymmeniä vaatteita. Kukaan ei tarvitse sellaisia määriä. Varsinkin, kun sama tyttö viettää aikaa Triplassa jatkuvasti ja ostelee viikoittain niistä siellä olevista halpakaupoista koko ajan jotain. Maapallo ei tod
Miten niin ihmiset eivät ymmärrä, mikä Suomesta ostetussa tuotteessa maksaa? Tyhmäksi haukut. Kun pitää säästää, ihan sama, mistä kalliimman tuotteen hinta muodostuu. Silti on pakko ja järkevää valita se edullisempi, jos se riittää käyttötarkoitukseensa. Miten itse säästäisit, jos tulosi putoaisivat vaikkapa puoleen entisestä?
Olet saanut jostain käsityksen, että kaikki temuostokset ovat krääsää ja tarpeettomia, koska SINUN lähipiirissäsi näin on. Sinulle varmaan tulee yllätyksenä, että kaikki eivät toimi samoin kuin lähipiirisi. Temussa on paljon ihan tarpeellistakin käyttötavaraa. Itse tilasin sieltä 89 euron halpiskännykkääni sekä panssarilasin että silikonikuoren ihan murto-osalla kivijalkaliikkeen vastaavista. Sain vielä samaan rahaan toisenkin panssarilasin varalle. Sittemmin laiton vastaavia settejä tilaukseen ihan sukulaisillekin. Itse en ole askartelutarvikkeita Temusta tilannut, kuten monet täällä ketjussa, mutta ymmärrän hyvin, miten köyhäin haluaa jotain harrastaa tai vaikkapa köyhäkin haluaa lapselleen laittaa nätit synttärikoristeet.
Äärimmäisen oikein ja luonnollista!
Se kaikki on pois demariloisten ulottuvilta kun eivät saa kommarikouriaan verotuksella väliin, ja se on poissa saman syöpäsakin rahoituksesta. Verotus on sen sakin elämänlanka, ja kaikki millä sitä saadaan pienemmäksi on suomelle hyvästä.
Lupaukseni ensi vuodelle:
Ostan kaiken minkä voin Temusta ja Lidlistä. Loput Tallinnasta ja mahdollisimman halvoilla laivalipuilla. En leikkauta hiuksiani.
En kuluta yhtään mitään ylimääräistä vaikka olen töissä.
Kaikki tämä sen takia, mitä hallitus tekee. Kärsikööt yrittäjät, kokoomuksen äänestäjät.
Ihan sama ja evvk.
No, kukin rahoittaa mitä haluaa ja kannattaa sellaisia arvoja, kuin omakseen kokee. Liikuttavaa kuitenkin luulla, että kiinalaiset myisivät hyvää hyvyyttään länkkäreille tavaraa halvalla.
Vaikka länsimaiset toimijat valmistuttavat tuotteitaan Kiinassa, niitä koskee ihan eri valvonta ja standardit kuin näitä Temun suoraan kuluttajille myytäviä tuotteita. Ne tehdään niissä mörkövuoroissa, joissa ei ole valvontaa. Ei tuotteille eikö työoloille.
Itse kuulun hyvätuloisten joukkoon, enkä voi käsittää, miten aikuisilla ihmisillä on tarvetta ostella jatkuvasti jotain sisustustarvikkeita, barbisukkia tai tyynyliinoja. Onneksi ei myöskään ole tarvetta muuttaa omasta kotitalosta pois, jos ihmiset tapetoi jollain Temun tapeteilla. Apua. Itsellä on ihan Pihlgren Ritolan kotimaista paperitapettia ja Uulan maaleja.
Vaatteissa tykkään ostaa kestävää sekä materiaalien, että tyylin puolesta. Yleensä katson ensimmäisenä valmistusmateriaalin. Ostan paljon käytettyä laatuvaatetta.
Joku mainitsi ostavansa halpispuhelimeen panssarilaseja suojakuoria. Mulla on lippulaivapuhelimia ja niihin en ole koskaan edes tarvinnut mitään panssarilaseja. Suojakuoria saa oikeasti laadukkaasta nahasta tai muovista valmistettujakin.
Mä en koe, että hyvätuloisena mullakaan olis varaa ostaa halpaa. Ihan aina harmittaa, jos tulee ostettua joku tuote, joka ei kestäkään. Lisäksi olen ollut sisällä näissä Euroopan halpatuotantokaupoissa, jotka eivät ole siis Kiinankauppoja, mutta myyvät mitä milloinkin halvemmalla. Tässäkin ketjussa mainittuja kaupan aloja. Ja touhu ei todellakaan kestä päivänvaloa ja sille on syy, miksi ovat halpoja. Lisäksi se on juttu erikseen, ketä nämäkin hyödyttävät ja mitä bisnestä sielläkin on taustalla. Totta kai hintataso on verotuksen takia monessa Euroopan maassa edullisempi ja itsekin tulee kyllä ostettua laadukasta tavaraa muualtakin kuin Suomesta. Mutta halpis on halpis kaikkialla maailmassa syystä ja sille on aina oma ostajakuntansa ja se on aivan käsittämätöntä, miten paljon ihmisten naiiviudella ja tyhmyydellä voi tienata. Ja kukaan, ei kukaan, tee sitä hyvää hyvyyttään.
Ok. Jos olisin kokonaan kiina krääsätön niin mitä minulla voisi olla? Luetelkaas tuotteita, mikä tv, mikä auti, mikä puhelin, mikä astiasto jne.