Hautajaisiin kutsumisesta - olenko kohtuuton?
Isäni on kuollut ja nyt hautajaisista on tullut kamala riita sukulaisten kanssa. Aikaisemmin olen törmännyt vastaavaan vain hääkeskusteluissa.
Olin ajatellut, että hautajaisiin tulevat vain ne henkilöt suvusta, jotka olemme tavanneet ennen. Siitä ei tulisi sellaista sukuun esittäytymistilaisuutta, kuten jotkut häät saattavat olla. Suomeksi: Jos emme ole aikaisemmin tavanneet serkun (vast.) tyttö- tai poikaystävää, hän ei tulisi.
Syy on itsekäs: En jaksa alkaa tutustumaan kamalan raskaana päivänä kehenkään. Mieluiten (nyt kun ajattelen) olisin vain äidin ja sisarusteni kanssa perheineen, mutta se ei ole mahdollista. Meillä on iso suku ja paljon nuoria aikuisia suvussa. Isäni oli pidetty henkilö.
Äitini on niin poissa raiteiltaan, että kaikki on jäänyt minun järjestettäväkseni. Siksi myös pöyristys kohdistuu minuun. Yksi tätini on niin loukkaantunut lapsensa takia, että soittelee iltaisin haukkumapuheluita. Juuri hänen tyttärensä poikaystävä, jota emme ikinä ole tavanneet, on yksi kiistan kohde.
Olemmeko ihan kohtuuttomia?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan tampio ap, kun ei ymmärrä näemmä paskanvertaa hautajaisetiketistä! Hautajaisiin saa tulla KUKA TAHANSA, joka kuolleelle haluaa jättää hyvästit. Siinä ei sinun tuntemisesi paina paskanvertaa! Muistotilaisuuden saat sitten järjestää ihan haluamallasi porukalla, mutta hautajaisiin tulemisen kieltäminen on törkeän moukkamaista.
Saatanan tampio täällä tarkentaa, että kyse on tosiaan siitä muistotilaisuudesta. Ja rahasta tämä ei ole kiinni. Emme vaan halua sinne ns. tuntemattomia.
No samaa voi miettiä,jos sinusta aika jättää ja vanhat hyvät lapsuudesta asti ystävät yms. kuulevat ja eivät saa tulla vaikka kovasti haluaisivat. Koska ette vain ole pitäny yhteyttä vaikka 10 vuoteen.
En ymmärrä, miksi pitäisikään änkeytyä jonkun sellaisen hautajaisiin, jota ei ole nähnytkään vuosiin. Adressin lähettäminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan tampio ap, kun ei ymmärrä näemmä paskanvertaa hautajaisetiketistä! Hautajaisiin saa tulla KUKA TAHANSA, joka kuolleelle haluaa jättää hyvästit. Siinä ei sinun tuntemisesi paina paskanvertaa! Muistotilaisuuden saat sitten järjestää ihan haluamallasi porukalla, mutta hautajaisiin tulemisen kieltäminen on törkeän moukkamaista.
Itse olet saatanan tampio.
Jos en kerro kenellekään missä ja milloin hautajaiset ovat, miten sinne kukaan osaa tulla?
Kutsutut saattavat kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Onpahan outoa. Mikä hinku ihmisillä on muiden hautajaisiin? Itse olen jättänyt kaikki välistä, vaikka kutsu olisi tullut.
Kyllä minä menen jos kutsutaan, kunnia-asia saatella viimeiselle matkalle!
Eipä ihme että hautaamiset venyvät ja kaapit ovat muumioita täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuuteen ovat periaatteessa kaikki tervetulleita(jos vainaja siunataan), muistotilaisuuteen kutsutaan ne jotka halutaan.
Täytyy kai ihmisten tietää missä ja milloin se siunaustilaisuus on.
Kerran kysyttiin seurakunnasta, sanoivat etteivät voi kertoa koska ja missä!! Vaikka siunaustilaisuus siis avoin kaikille. Onneksi sukulaiset kertoivat.
Periaatteessa olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Kuitenkin vetäisin rajan siihen, tunsiko vieras kuollutta vai ei. Jos ei tuntenut, niin silloin ei hautajaisiinkaan. Se, että muut vieraat ei tunne yhtä, ei välttämättä kerro vielä mitään. Esimerkiksi minulla on paljonkin sellaisia kavereita / ystäviä, joita vaikka vanhempani ei ole ikinä tavanneet.
Mun sisko toi viimeisimmän naiskumppaninsa yllättävästi kuolleen läheisemme hautajaisiin, emme olleet yksikään tavanneet tätä. Mielestäni todella mautonta. En edes ymmärrä miksi se halusi tulla. Joku shokkiarvo ilmeisesti tulemisella oli hänelle.
Otan osaa suruusi ap. Tee niin kuin olet päättänyt.
Kirkkoon saa ja voi tulla ilman kutsua mutta muistotilaisuuteen ei! Ruoka ja paikan vuokra kustantavat paljon. Mielensäpahoittajien kannattaisi muistaa tämä! Jos kaikkien heilat kutsutaan joukko kasvaa helposti liian isoksi!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vieraiden ihmisten menoa jonkun hautajaisiin tai sellaisen, jonka kanssa ei ole yli 10 vuoteen ollut tekemisissä. Mikä on se ajatus mennä hautajaisiin, vaikka ei ole oltu tekemisissä?
Mistä sinä tiedät, kuka on ollut milloin vainajan kanssa tekemisissä?
Omalla läheiselläni oli laaja sosiaalinen piiri ja paljon myös nuoruusajan ystäviä läheltä ja kaukaa. He olisivat ehdottomasti olleet tervetulleet muistotilaisuuteen, mutta pandemia rajoitti tuolloin vieraiden määrää rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko toi viimeisimmän naiskumppaninsa yllättävästi kuolleen läheisemme hautajaisiin, emme olleet yksikään tavanneet tätä. Mielestäni todella mautonta. En edes ymmärrä miksi se halusi tulla. Joku shokkiarvo ilmeisesti tulemisella oli hänelle.
Otan osaa suruusi ap. Tee niin kuin olet päättänyt.
Sinun läheisesi on myös siskosi läheinen, ja silloin kumppani voi tulla tueksi. Sinun asenteellasi ei ole asiaan vaikutusta.
Miettikääpä, jos ette kutsuisi ketään. Ei ole pakko jos ei halua. Mukana olisi vain äitinne ja vainajan lapset.
Minä ajattelen niin, olin sitten vieras tai haudattava, että vain lähimmät tulevat, eli käytännössä vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen, puoliso vanhempineen, omat lapset tietysti. Jos nyt jotenkin erityisen läheinen työkaveri/kaveri olisi, niin hän tietysti saisi kutsun. Mutta jos en työkaverin perhettä ole nähnyt kuin korkeintaan kaupan kassajonossa, niin ei koko perheen tarvitse tulla. Sama koskee kaikenmaailman serkkuja ja pikkuserkkuja puolisoineen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan tampio täällä tarkentaa, että kyse on tosiaan siitä muistotilaisuudesta. Ja rahasta tämä ei ole kiinni. Emme vaan halua sinne ns. tuntemattomia.
No samaa voi miettiä,jos sinusta aika jättää ja vanhat hyvät lapsuudesta asti ystävät yms. kuulevat ja eivät saa tulla vaikka kovasti haluaisivat. Koska ette vain ole pitäny yhteyttä vaikka 10 vuoteen.
Mun sisko selitti tätä samaa äidi
Ne neljä soittajaa voivat silti olla täysin eriä kuin lapsuuden ystävät.
-ohis
Onko täti vainajan sisar? Meillä vastaavassa tilanteessa sisar sekosi veljensä poismenosta ja kieltäytyi tulemasta tilaisuuteen, jätti vain erikoisen kirjeen papille luettavaksi. Pappi ei katsonut tekstiä voivansa lukea, me sitten tutkimme sitä muistotilaisuudessa menon hieman rauhoituttua.
Tädillämme, vainajan sisarella, meni ilmeisesti kuppi nurin vainajan hautaustoiveesta, joka ei ollut suvun perinteen mukainen. Hän katsoi, että hänen tahtonsa olisi pitänyt mennä vainajan tahdon yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet saatanan tampio.
Jos en kerro kenellekään missä ja milloin hautajaiset ovat, miten sinne kukaan osaa tulla?
Hautajaisten aika ja paikka näkyy kuolinilmoituksessa. Ellei ole ihmisarvottomuudesta ja käytöstapojen totaalisesta puutteesta kärsivä paskahuora, kuten ap ilmeisesti on.
Etpä ole tainnut montaakaan hautajaistilasuutta järjes
Kuolinilmoitukset on sitä varten että se on samalla kutsu saapua hautajaisiin. Tuollainen "hiljainen hautaaminen" on moukkamaisuuden huippu ja edustaa omaisilta niin huonoa makua, että on parempi jättää koko ilmoitus laittamatta.
Nope. AIka usein näkee sellaisiakin kuolinilmoituksia, missä vain kerrotaan että siunaus on toimitettu. Eli ilmoitus laitetaan jälkikäteen. Ei se kuolinilmoitus ole mikään pakkokutsu ja moukkamaisuudesta tuskin vainaja hirveästi enää välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sairastava puoliso on sukunsa mustalammas ja suunnittelee että hänen hautajaisiin ei saa kutsua sisaruksiaan lainkaan? Mutta lapsemme haluaa vanhempansa sisarukset ja serkut hautajaisiin, kenen tahtoa kunnioitetaan? Mielestäni vainajan tahtoa.
Aina ei edes vainajan tahtoa noudateta. Mies maksoi omat hautajaisensa ja vannotti kuolinvuotellaan pappia, että hänen hautajaisiinsa ei vaimoa, lapsia, sukua saa tulla tai muuten hän kaivaa itsensä maan alta ulos.
En nyt tiedä, kuinka kaikki meni hautajaisten kanssa mutta paikallislehdessä oli risti-ilmoitus, jossa vainajaa surivat puoliso, lapset perheineen ja muut ystävät.
Mielestäni hyvä kuitti omaisilta v-maiselle ihmiselle.
Tekeekö se, ettei halua ketään hautajaisiinsa esim siksi, ettei halua heidän surevan lähtöään vaan muistavan onnellisempia aikoja tästä miehestä v-mäisen? Onpa omituinen johtopäätös. Muutenkin, oikeasti v-mäinen on sellainen ihminen joka tarkoituksella jättää noudattamatta jonkun erikseen mainittua toivomusta. Asettuu silloin toisen yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Onko täti vainajan sisar? Meillä vastaavassa tilanteessa sisar sekosi veljensä poismenosta ja kieltäytyi tulemasta tilaisuuteen, jätti vain erikoisen kirjeen papille luettavaksi. Pappi ei katsonut tekstiä voivansa lukea, me sitten tutkimme sitä muistotilaisuudessa menon hieman rauhoituttua.
Tädillämme, vainajan sisarella, meni ilmeisesti kuppi nurin vainajan hautaustoiveesta, joka ei ollut suvun perinteen mukainen. Hän katsoi, että hänen tahtonsa olisi pitänyt mennä vainajan tahdon yli.
Omalla äidilläni (80+) on jo valmiiksi kuppi nurin omien hautajaistensa suhteen. Välillä sinne ei hänen mukaansa saa kutsua muita kuin omat lapset perheineen eli meitä olisi yhteensä 6 henkilöä paikalla. Lisäksi jossain oli toive tulla haudatuksi hänen sukunsa sukuhautaan, joka on 200 km päässä hänen asuinpaikastaan, jonne isä on haudattu.
Äiti on riitaisissa väleissä sukunsa ja ihan ystäviensä kanssa. Minulla on hyvin epäselvä kuva äidin puoleisten serkkujeni yhteystiedoista. Äiti on pitänyt osaan heistä yhteyttä koska ovat lähempänä äitini ikää kuin minun tai veljeni ikää.
Jos hautajaisiin ja muistotilaisuuteen on kuitenkin tulossa kymmeniä tai peräti satoja vieraita, sillä ei ole mitään väliä, vaikka olisi joku serkun lapsen poikaystävä. Eihän hautajaisiin mennä seurustelemaan ja tutustumaan.
Se on minusta oudompaa, että joku haluaisi aivan vapaaehtoisesti tulla jonkun vieraan ihmisen hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sairastava puoliso on sukunsa mustalammas ja suunnittelee että hänen hautajaisiin ei saa kutsua sisaruksiaan lainkaan? Mutta lapsemme haluaa vanhempansa sisarukset ja serkut hautajaisiin, kenen tahtoa kunnioitetaan? Mielestäni vainajan tahtoa.
Aina ei edes vainajan tahtoa noudateta. Mies maksoi omat hautajaisensa ja vannotti kuolinvuotellaan pappia, että hänen hautajaisiinsa ei vaimoa, lapsia, sukua saa tulla tai muuten hän kaivaa itsensä maan alta ulos.
En nyt tiedä, kuinka kaikki meni hautajaisten kanssa mutta paikallislehdessä oli risti-ilmoitus, jossa vainajaa surivat puoliso, lapset perheineen ja muut ystävät.
Mielestäni hyvä kuitti omaisilta v-maiselle ihmiselle.
Tekeekö se, ettei halua ketään hautajaisiinsa esim siksi, ettei halua heidän surevan lähtöään vaan muistavan onne
Kuvitteleeko joku että kieltämällä vaimonsa ja lastensa osallistumisen hautajaisiinsa jotenkin poistaisi heidän surunsa vai ennemminkin lähinnä suurentaisi sitä. Personallisuushäiriöistä toimintaa.
Ajaako täti itse autoa? Jos ei, niin eikö tytär voi tulla kuskin ominaisuudessa?