Hautajaisiin kutsumisesta - olenko kohtuuton?
Isäni on kuollut ja nyt hautajaisista on tullut kamala riita sukulaisten kanssa. Aikaisemmin olen törmännyt vastaavaan vain hääkeskusteluissa.
Olin ajatellut, että hautajaisiin tulevat vain ne henkilöt suvusta, jotka olemme tavanneet ennen. Siitä ei tulisi sellaista sukuun esittäytymistilaisuutta, kuten jotkut häät saattavat olla. Suomeksi: Jos emme ole aikaisemmin tavanneet serkun (vast.) tyttö- tai poikaystävää, hän ei tulisi.
Syy on itsekäs: En jaksa alkaa tutustumaan kamalan raskaana päivänä kehenkään. Mieluiten (nyt kun ajattelen) olisin vain äidin ja sisarusteni kanssa perheineen, mutta se ei ole mahdollista. Meillä on iso suku ja paljon nuoria aikuisia suvussa. Isäni oli pidetty henkilö.
Äitini on niin poissa raiteiltaan, että kaikki on jäänyt minun järjestettäväkseni. Siksi myös pöyristys kohdistuu minuun. Yksi tätini on niin loukkaantunut lapsensa takia, että soittelee iltaisin haukkumapuheluita. Juuri hänen tyttärensä poikaystävä, jota emme ikinä ole tavanneet, on yksi kiistan kohde.
Olemmeko ihan kohtuuttomia?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset voi pitää myös lähipiirissä. Niiden järjestäjä päättää ketkä kutsutaan.
Kyllä, mutta siunaustilaisuus, jos on kappelissa tai kirkossa, on avoin, ketään ei voi estää kirkkoon/kappeliin tulemasta. Muistotilaisuuteen pääsevät kutsutut. Amen.
Miksi ihmeessä menisit tilaisuuteen, johon sinua ei ole kutsuttu ja jossa et tunne ketään? Ihan vaan kiusallasi, "ette te pysty mua estämään!!!"? Varmaan toiset surunsa keskellä tykkää, kun teet niiden elämän ehkä kamalimmasta päivästä keinon kiinnittää huomion itseesi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuka tahansa oli tervetullut isän siunaustilaisuuteen ja sen jälkeen haudalla veljeni luetteli ne, jotka saavat tulla muistotilaisuuteen. Esimerkiksi poikani ei saanut tulla, koska oli joskus lapsena sanonut isääni tyhmäksi, samoin siskontyttö jäi ilman kutsua. Tietenkään ketään sellaista ei muistotilaisuuteen päästetty, jota emme olleet tunteneet vähintään 10vuotta eikä tietenkään kutsuttu isän naapureita tai pitkäaikaisia ystäviä, mitä ne nyt meidän isän muistotilaisuudessa olisi osanneet sanoa?
Ihmiset luulevat, että hautajaiset on joku yhteinen muistelutilaisuus ja yhteinen suru. No ei ole, kukaan ei halua vieraita ihmisiä katsomaan itkuaan ja vain omaiset osaavat surra oikein!
Tämän on varmaankin ironiaa...
Kummaltakin osapuolelta hölmöä alkaa riidellä asiasta. Jos kyse on muutamasta nuoresta aikuisesta, eikä raha ole tiukalla, tuskin heistä olisi mitään häiriötä. Mutta tietenkin järjestäjä päättää, eli jos kutsua ei tule, sitten eivät tule.
Haukkumapuheluihin ei tarvitse vastata. Kutsut tiedoksi ja sillä hyvä.
Et ole kohtuuton. Miksi he edes odottaisivat kutsua, tai hinkuisivat paikalle? Minulle oli aivan selvää, että "poikaystäväni", jonka kanssa olen ollut yhdessä 15 vuotta ei tullut kummankaan mummoni hautajaisiin, koska ei tuntenut heitä. Yhden kerran muistaakseni oli nähnyt. Ei hänkään millään tavalla hinkunut mukaan, miksi olisin raahannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan tampio ap, kun ei ymmärrä näemmä paskanvertaa hautajaisetiketistä! Hautajaisiin saa tulla KUKA TAHANSA, joka kuolleelle haluaa jättää hyvästit. Siinä ei sinun tuntemisesi paina paskanvertaa! Muistotilaisuuden saat sitten järjestää ihan haluamallasi porukalla, mutta hautajaisiin tulemisen kieltäminen on törkeän moukkamaista.
Itse olet saatanan tampio.
Jos en kerro kenellekään missä ja milloin hautajaiset ovat, miten sinne kukaan osaa tulla?
Kirkon tapahtumakalenterista tietysti.
Minun mielestäni niin hautajaisiin, häihin kuin kaikkiin muihinkin juhliin joita halutaan pitää voi kutsua ihmisiä ja siis myös sukulaisia sillä periaatteella keiden kanssa on ollut enemmän tekemisissä ja jos joku tästä suuttuu niin antaa suuttua vaan.
Nämä hautajaisiin kutsua ruinaavat eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole varaa maksaa heille sitten muistotilaisuudessa ruokia. Todella kiusallista alkaa siinä säätämään, että siunaukseen voi toki tulla, mutta muistotilaisuuden ruuat sinun on maksettava itse.
Joskus hautajaiset voivat olla niin kova paikka osallistujalle, että haluaa puolison/muun läheisen tueksi. Ei se silti tarkoita, että hautajaisten järjestäjän pitäisi alkaa tähän tuntemattomaan henkilöön huolella tutustumaan. Seurustelun aika on sitten toiste.
Vierailija kirjoitti:
Nämä hautajaisiin kutsua ruinaavat eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole varaa maksaa heille sitten muistotilaisuudessa ruokia. Todella kiusallista alkaa siinä säätämään, että siunaukseen voi toki tulla, mutta muistotilaisuuden ruuat sinun on maksettava itse.
Olen ollut kymmenissä hautajaisissa eikä läheskään aina ole tarjolla ruokaa.
Parhaat hautajaiset on olleet niitä, joissa toisilleen tuntemattomat ovat muistelleet vainajaa ja on saatu kuulla koko tarina päivähoitoajan kavereista viimeisiin hetkiin. Toki silloin omaiset ovat olleet viisaita ja kypsiä ymmärtäessään, että he eivät omistaneet vainajaa ja tämän elämää, siihen kuului paljon sellaisia asioita, joissa puoliso tai lapset eivät olleet mukana.
Miksi nykyisin ajatellaan niin, että hautajaisiin saapuva on kerjäämässä maksutonta ruokaa? Hautajaiskulut maksetaan vainajan varoista, joten puhdas ahneusko estää sen, että mukana on muitakin kuin rintaperillisiä?
Anoppi oli testamentissa erikseen määrännyt, että hautauskuluihin pitää varata 8000 e. Tyttärensä yritti selittää miehelleni, että ei kai me tuollaista summaa törsätä, mutta lopulta anoppi sai haluamansa isot lähtöjuhlat eikä kukaan sanonut hautajaisvieraille, että maksakaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat hautajaiset on olleet niitä, joissa toisilleen tuntemattomat ovat muistelleet vainajaa ja on saatu kuulla koko tarina päivähoitoajan kavereista viimeisiin hetkiin. Toki silloin omaiset ovat olleet viisaita ja kypsiä ymmärtäessään, että he eivät omistaneet vainajaa ja tämän elämää, siihen kuului paljon sellaisia asioita, joissa puoliso tai lapset eivät olleet mukana.
Miksi nykyisin ajatellaan niin, että hautajaisiin saapuva on kerjäämässä maksutonta ruokaa? Hautajaiskulut maksetaan vainajan varoista, joten
puhdas ahneusko estää sen, että mukana on muitakin kuin rintaperillisiä?
Anoppi oli testamentissa erikseen määrännyt, että hautauskuluihin pitää varata 8000 e. Tyttärensä yritti selittää miehelleni, että ei kai me tuollaista summaa törsätä, mutta lopulta anoppi sai haluamansa isot lähtöjuhlat eikä kukaan sanonut hautajaisvieraille, että maksakaa itse.
Kuvitteletko sä tosiaan, että kaikilta jää tonnitolkulla rahaa? Moni joutuu hakemaan sossusta arkkurahatki.
En mä jaksaisi kiistellä tuollaisesta. Tulkoot jos haluaa tulla, mutta en kyllä ymmärrä myöskään että mun varsinaisesti pitäisi tutustua kehenkään hautajaisissa olin sitten niitä järjestämässä tai vieraana.
Et ole ollenkaan kohtuuton.
Voit perheesi kanssa todellakin rajata, ketä haluatte hautajaisiin tulevan, eritoten muistotilaisuuteen. Vedotkaa vaikka tilojen pienuuteen, jos nyt johonkin on pakko vedota.
(Suosittelen lämpimästi hautaustestamentin/-tahdon tekemistä. Siinä saa itse määrittää myös oman viimeisen tahtonsa sille, miten aikanaan hautajaiset järjestetään. Helpottaa huomattavasti omaisten järjestelyjä ja miettimisiä, kun kaikki on valmiiksi jo suunniteltu. )
Olen pahoillani suuresta menetyksestäsi. Ja toivon todella, että saatte hautaamisrauhan.
Hautajaisia muutamat järjestäneenä voin kertoa ap:lle, että isompi ongelma tulee olemaan sen kanssa, että ylipäätään saat hautajaisiin paikalle enemmän kuin kourallisen sukulaisia. Joku serkku, joka kutsutaan ilman kumppania, ymmärtää jo kutsusta, ettei ole tervetullut ja koska hautajaiset usein ovat keskellä viikkoa, ei työssäkäyvillä ole mahdollisuutta tulla paikalle. Viikonloppuna perheillä taas on omat menonsa, joten vaikka kutsut koko tädin perheen, voi paikalle tulla pelkkä täti ilman puolisoa ja lapsia ja hänelläkin on kiire kotiin heti siunaustilaisuuden jälkeen.
Kannattaa siis varautua siihen, että kutsut 50 henkilöä ja paikalle tulee 15. Muutamalla on autonkuljettajana juuri sellainen aikaisemmin tuntematon lapsensa tyttö- tai poikaystävä, joka ei tietenkään tule mukaan, koska ei ole kutsuttu. Jos siunaustilaisuus on syrjäisemmässä kappelissa, niin autoissa istuu kutsumatonta väkeä tai parhaimmillaan juttelevat siellä keskenään ja naureskelevat vanhuksille, joiden mielestä heillä ei ole kirkkoon mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyisin ajatellaan niin, että hautajaisiin saapuva on kerjäämässä maksutonta ruokaa? Hauta
No silloinhan ei edes ole mitään muistotilaisuutta, sossu maksaa arkun ja hauta/uurnapaikan, ei mitään juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyisin ajatellaan niin, että hautajaisiin
No silloinhan ei edes ole mitään muistotilaisuutta, sossu maksaa arkun ja hauta/uurnapaikan, ei mitään juhlia.
Oletko tosiaan noin yksinkertainen? Omaiset voivat ihan omalla rahalla järjestää muistotilaisuuden. Mutta tosiaan lokeille ei sitten ole varaa tarjota.
Miksi ap edes olettaa, että sun isän hautajaisiin haluttaisiin tulla? Eiköhän ne ole serkuillesi enemmänkin pakkopullaa ja pyrkivät kaikki keksimään syyn sille, että ei tarvitse tulla. Yksi hyvä syy on se, että kumppani ei saanut kutsua ja kas, meillä on vain yksi auto ja se on kumppanilla, en pääse. Ja koska Aada ei tule, niin veljensä Leevi tuumaa, että ei sitten tule hänkään, koska ei oikeastaan ollut missään tekemisissä setänsä kanssa. Tästä taas Leevin ja Aadan äiti tulee siihen lopputulokseen, että ei pyydä töistä vapaata miehensä veljen hautajaisten takia, menkööt mies yksin.
Hyvä juttu, ei tarvitse tutustua uusiin ihmisiin ja muistotilaisuus tulee halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että kuolinilmoituksen laitettaisiin tieto siunaustilaisuuden ajasta tai paikasta. Se on meidän suvussa aina ollut hautajaisten jälkeen jälkikäteistietona kuolemasta.
Ihmettelen myös, että miksi kukaan haluaisi mennä vieraan ihmisen hautajaisiin. Nehän ovat hyvin ikäviä tilaisuuksia, eivät mitenkään mukavia.
Et ole kuullut? Etkä sanomalehtiä koskaan selaillut? Kyllä niissä lehdissä uskoakseni on kuitenkin ollut myös muiden kuin teidän sukunne ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Jos ajattelee vainajan ystäviä lokkeina, niin varmasti silloin on parasta, että hautajaiset ovat pienet. Siellähän ei ole ainuttakaan, joka on murheissaan, siellä on vain sellaista väkeä, joka tuo omat kahvinsa termospullossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat hautajaiset on olleet niitä, joissa toisilleen tuntemattomat ovat muistelleet vainajaa ja on saatu kuulla koko tarina päivähoitoajan kavereista viimeisiin hetkiin. Toki silloin omaiset ovat olleet viisaita ja kypsiä ymmärtäessään, että he eivät omistaneet vainajaa ja tämän elämää, siihen kuului paljon sellaisia asioita, jois
Jos ajattelee vainajan ystäviä lokkeina, niin varmasti silloin on parasta, että hautajaiset ovat pienet. Siellähän ei ole ainuttakaan, joka on murheissaan, siellä on vain sellaista väkeä, joka tuo omat kahvinsa termospullossa.
Oikeasti läheiset kutsun tietenkin saavat. Mutta aina kun joku kuolee, aina on näitä lokkeja rääkymässä, kun ovat tunteneet vainajan joskus 50-luvulla.
Tueksi?