Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisiin kutsumisesta - olenko kohtuuton?

Vierailija
29.12.2024 |

Isäni on kuollut ja nyt hautajaisista on tullut kamala riita sukulaisten kanssa. Aikaisemmin olen törmännyt vastaavaan vain hääkeskusteluissa.

Olin ajatellut, että hautajaisiin tulevat vain ne henkilöt suvusta, jotka olemme tavanneet ennen. Siitä ei tulisi sellaista sukuun esittäytymistilaisuutta, kuten jotkut häät saattavat olla. Suomeksi: Jos emme ole aikaisemmin tavanneet serkun (vast.) tyttö- tai poikaystävää, hän ei tulisi.

Syy on itsekäs: En jaksa alkaa tutustumaan kamalan raskaana päivänä kehenkään. Mieluiten (nyt kun ajattelen) olisin vain äidin ja sisarusteni kanssa perheineen, mutta se ei ole mahdollista. Meillä on iso suku ja paljon nuoria aikuisia suvussa. Isäni oli pidetty henkilö. 

Äitini on niin poissa raiteiltaan, että kaikki on jäänyt minun järjestettäväkseni. Siksi myös pöyristys kohdistuu minuun. Yksi tätini on niin loukkaantunut lapsensa takia, että soittelee iltaisin haukkumapuheluita. Juuri hänen tyttärensä poikaystävä, jota emme ikinä ole tavanneet, on yksi kiistan kohde. 

Olemmeko ihan kohtuuttomia? 

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valitettavan monet lähiomaisen hautajaiset jo koettuna. Useimmiten on toimittu niin että kirkkoon tietenkin saavat kaikki tulla, tästä on ilmoitettu kuolinilmoituksessa lehdessä. Siunaustilaisuus vain lähiomaisten kesken. Lähiomaisiin on luettu vainajan mahdollisesti elossa olevat isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset perheineen ja vainajan mahdolliset omat lapset perheineen.. Lisäksi riippuen vainajan ystäväpiiristä ne kaikkein läheisimmät lähiystävät, mutta ei heidän lapsiaan (jos eivät ole kummilapsia tms.). Näistäkin olisi hyvä puhua keskenään jo elossa ollessa. Itse olen tehnyt listan ns. kuolintoivomuskirjaan niistä ihmisistä, jotka haluan että kutsutaan. Lisäksi olen tallettanut nk. arkkurahat ja hautajaiskulut erilliselle tilille. Näin ovat toimineet myös aikoinaan isovanhempani ja vanhempani.

Vierailija
22/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpahan outoa. Mikä hinku ihmisillä on muiden hautajaisiin? Itse olen jättänyt kaikki välistä, vaikka kutsu olisi tullut.

Olet jättänyt välistä myös oman äitisi, isäsi, siskosi, veljesi, puolisosi ja lapsesi hautajaiset? Et ole tainnut itse järjestää yksiäkään hautajaisia.

Veljeni kutsui minut äitini hautajaisiin, mutta jätin sen välistä. Sitten on kutsuja tullut kauempien sukulaisten hautajaisiin. Ei ole myöskään kiinnostusta järjestää hautajaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo serkkutyttösi tarvitsee poikaystävänsä henkilökohtaiseksi avustajakseen kun ei osaa yksin tai edes äitinsä kanssa tulla hautajaisiin, niin on ok että poikkis tulee, muuten ei.

Vierailija
24/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan v mäisillä sukulaisilla tuttavilla sipulia käsissään vai miten noita krokotiilin kyyneleitä riittää. 

25/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan itse menisi tuntemattoman ihmisen hautajaisiin.

Vierailija
26/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olisi Eeva mennyt konkurssiin, jos kaikki Martti Ahtisaaren kirkolliseen siunaukseen osallistuneet olisivat tulleet muistotilaisuuteen.

Vierailija
27/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatanan tampio ap, kun ei ymmärrä näemmä paskanvertaa hautajaisetiketistä! Hautajaisiin saa tulla KUKA TAHANSA, joka kuolleelle haluaa jättää hyvästit. Siinä ei sinun tuntemisesi paina paskanvertaa! Muistotilaisuuden saat sitten järjestää ihan haluamallasi porukalla, mutta hautajaisiin tulemisen kieltäminen on törkeän moukkamaista.

Saatanan tampio täällä tarkentaa, että kyse on tosiaan siitä muistotilaisuudesta. Ja rahasta tämä ei ole kiinni. Emme vaan halua sinne ns. tuntemattomia. 

No samaa voi miettiä,jos sinusta aika jättää ja vanhat hyvät lapsuudesta asti ystävät yms. kuulevat ja eivät saa tulla vaikka kovasti haluaisivat. Koska ette vain ole pitäny yhteyttä vaikka 10 vuoteen.

Vierailija
28/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta kyseessä on sinun isäsi hautajaiset niin sinä sisarustesi ja äitisi kanssa päätätte ketkä saavat muistotilaisuuteen tulla. Siunaustilaisuuteenhan saa yleensä tulla kuka tahansa vaikkakin sellainen toiminta on mielestäni todella törkeää.

Suku on pahin ja siihen on syynsä miksi en pidä sukulaisiini kovinkaan paljoa yhteyttä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Vierailija
29/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatanan tampio ap, kun ei ymmärrä näemmä paskanvertaa hautajaisetiketistä! Hautajaisiin saa tulla KUKA TAHANSA, joka kuolleelle haluaa jättää hyvästit. Siinä ei sinun tuntemisesi paina paskanvertaa! Muistotilaisuuden saat sitten järjestää ihan haluamallasi porukalla, mutta hautajaisiin tulemisen kieltäminen on törkeän moukkamaista.

Saatanan tampio täällä tarkentaa, että kyse on tosiaan siitä muistotilaisuudesta. Ja rahasta tämä ei ole kiinni. Emme vaan halua sinne ns. tuntemattomia. 

No samaa voi miettiä,jos sinusta aika jättää ja vanhat hyvät lapsuudesta asti ystävät yms. kuulevat ja eivät saa tulla vaikka kovasti haluaisivat. Koska ette vain ole pitäny yhteyttä vaikka 10 vuoteen.

Mun sisko selitti tätä samaa äidin hautajaisia mietittäessä. Piti sitten äidin puhelimesta näyttää, että oli viikottain soitellut 4 meille tuntemattoman kanssa. Ai ei oltu pidetty yhteyttä? Harva asuu äitinsä ja isänsä kanssa ja tietää heistä kaiken.

Vierailija
30/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tämä tyttären poikaystävä on asiasta? Haluaako hän osallistua täysin tuntemattoman ihmisen hautajaisiin? (Ja jos haluaa niin miksi?)

Koska avaus on trolli. Tämä on näitä Porvoon hautajaisia

Vierailija
31/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna itse varmaan antaisin periksi jos kyse on yhdestä tai muutamasta ihmisestä. Joo, ei ole reilua mutta en jaksaisi alkaa vääntämään. Välit voisi tosin viilentyä hautajaisten jälkeen.

Vierailija
32/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerta kyseessä on sinun isäsi hautajaiset niin sinä sisarustesi ja äitisi kanssa päätätte ketkä saavat muistotilaisuuteen tulla. Siunaustilaisuuteenhan saa yleensä tulla kuka tahansa vaikkakin sellainen toiminta on mielestäni todella törkeää.

Suku on pahin ja siihen on syynsä miksi en pidä sukulaisiini kovinkaan paljoa yhteyttä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Miksi sinusta on törkeää mennä parhaan ystäväsi siunaustilaisuuteen? Jotenkin kummallista, että nuoret aikuiset kuvittelevat äidin ja isän eläneen vain heille, vaikka näillä oli kokonainen oma elämä ystävineen, rakkauksineen ja harrastuksineen. Surullista, että joku 10 vuoden ajan koirapuistossa tavannut tuttu ei saa tulla jättämään jäähyväisiä vain siksi, että omaisten mielestä sellainen on törkeää.

Vierailija
33/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet saatanan tampio.

Jos en kerro kenellekään missä ja milloin hautajaiset ovat, miten sinne kukaan osaa tulla?

Hautajaisten aika ja paikka näkyy kuolinilmoituksessa. Ellei ole ihmisarvottomuudesta ja käytöstapojen totaalisesta puutteesta kärsivä paskahuora, kuten ap ilmeisesti on.

Etpä ole tainnut montaakaan hautajaistilasuutta järjestää...Missähän luulet tuollaisen "kuolinilmoituksen" julkaistavan? Jostarkoitat seurakunnan ilmoitusta paikallislehdessä tai omaisten ostamaa ns."risti-ilmoitusta" lehdessä niin nämä ovat julkaistuina hautajaisten jälkeen jollei erikseen toivota että olisi etukäteen ja noissa risti-ilmoituksissa toisinaan näkeekin että "kutsuna ilmoitamme että xx siunataan paikassa y klo 16". 

Sisareni hautajaisia järkätessä pappi kysyi halutaanko hiljaiset hautajaiset joka tarkoitti taasen sitä että vaikka joku keksisi kirkkoherranvirastoon tulla erikseen kysymään koska sisareni haudataan niin nämä eivät kertoisi.

Eri

Vierailija
34/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitopalvelu laittaa hyvät ruoat ja kahvit, tulee se niin kalliiksi (kirpaisee, vaikka ei olisi ihan köyhäkään), että toivoisin ihmisten omaehtoisesti ymmärtävän, että ei huvita maksaa sitä kummin kaimoille. Ei siellä tilaisuudessa muuten mitään vaivaa ole niistä ennalta tuntemattomista tyypeistä. Ei tule kauheesti seurusteltua, jos on iso suru. Hyvä kuitenkin henkisenä kokemuksena koota yhteen kuollutta läheisenään pitäneet.

Vierailija
35/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet saatanan tampio.

Jos en kerro kenellekään missä ja milloin hautajaiset ovat, miten sinne kukaan osaa tulla?

Hautajaisten aika ja paikka näkyy kuolinilmoituksessa. Ellei ole ihmisarvottomuudesta ja käytöstapojen totaalisesta puutteesta kärsivä paskahuora, kuten ap ilmeisesti on.

Etpä ole tainnut montaakaan hautajaistilasuutta järjestää...Missähän luulet tuollaisen "kuolinilmoituk

Kuolinilmoitukset on sitä varten että se on samalla kutsu saapua hautajaisiin. Tuollainen "hiljainen hautaaminen" on moukkamaisuuden huippu ja edustaa omaisilta niin huonoa makua, että on parempi jättää koko ilmoitus laittamatta.

Vierailija
36/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa että juhlatilaan mahtuu X määrä ihmisiä, ja että tädin perhestä voi tulla max 4hlö:ä, päättäköön ite ketkä.

Jos on täti, miehensä, ja2lataan, poikkis mahtuu mukan JOS täti/miehensä/jompikumpi kumpi lapsista ei osallistu.

Vierailija
37/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitopalvelu laittaa hyvät ruoat ja kahvit, tulee se niin kalliiksi (kirpaisee, vaikka ei olisi ihan köyhäkään), että toivoisin ihmisten omaehtoisesti ymmärtävän, että ei huvita maksaa sitä kummin kaimoille. Ei siellä tilaisuudessa muuten mitään vaivaa ole niistä ennalta tuntemattomista tyypeistä. Ei tule kauheesti seurusteltua, jos on iso suru. Hyvä kuitenkin henkisenä kokemuksena koota yhteen kuollutta läheisenään pitäneet.

Useimmat omaiset ottavat sen seurakunnan listoilta löytyvän pitopalvelun (törkeät hinnat), koska sinne muistotilaisuuteen tulevat kutsutut. Omaiset sitten käyvät vaihtamassa sanoja eri pöydissä kutsuttujen kanssa. Normisetti.

Vierailija
38/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole henkilökohtaisesti tavannut vainajaa, ei tarvitse odottaa kutsua muistotilaisuuteen. Muistotilaisuus on vain kutsuvieraille, jos ei esitetä avointa kutsua esimerkiksi siunaustilaisuuden lopuksi. Harvoin on kyllä kukaan tyttö- tai poikaystävä loukkaantunut siitä, ettei ole kutsuttu henkilön, jota ei itse edes tunne, hautajaisiin. Olen viranpuolesta melko monet siunaus- ja muistotilaisuudet ollut paikalla.

Vierailija
39/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos sairastava puoliso on sukunsa mustalammas ja suunnittelee että hänen hautajaisiin ei saa kutsua sisaruksiaan lainkaan? Mutta lapsemme haluaa vanhempansa sisarukset ja serkut hautajaisiin, kenen tahtoa kunnioitetaan? Mielestäni vainajan tahtoa.

Vierailija
40/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap ole oikein väleissä muutenkaan tätinsä ja tämän tyttären eli serkkunsa kanssa? Kuulostaa että taustalla on jotain valtapeliä.