Hautajaisiin kutsumisesta - olenko kohtuuton?
Isäni on kuollut ja nyt hautajaisista on tullut kamala riita sukulaisten kanssa. Aikaisemmin olen törmännyt vastaavaan vain hääkeskusteluissa.
Olin ajatellut, että hautajaisiin tulevat vain ne henkilöt suvusta, jotka olemme tavanneet ennen. Siitä ei tulisi sellaista sukuun esittäytymistilaisuutta, kuten jotkut häät saattavat olla. Suomeksi: Jos emme ole aikaisemmin tavanneet serkun (vast.) tyttö- tai poikaystävää, hän ei tulisi.
Syy on itsekäs: En jaksa alkaa tutustumaan kamalan raskaana päivänä kehenkään. Mieluiten (nyt kun ajattelen) olisin vain äidin ja sisarusteni kanssa perheineen, mutta se ei ole mahdollista. Meillä on iso suku ja paljon nuoria aikuisia suvussa. Isäni oli pidetty henkilö.
Äitini on niin poissa raiteiltaan, että kaikki on jäänyt minun järjestettäväkseni. Siksi myös pöyristys kohdistuu minuun. Yksi tätini on niin loukkaantunut lapsensa takia, että soittelee iltaisin haukkumapuheluita. Juuri hänen tyttärensä poikaystävä, jota emme ikinä ole tavanneet, on yksi kiistan kohde.
Olemmeko ihan kohtuuttomia?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Omaiset haluaa säästää menoissa, että saavat isomman perinnön. Ketä vainaja olisi halunnut hautajaisiinsa?
Sitä ei mielestäni ole merkitystä jos vainaja ei sitä ole erikseen ilmaissut esim. hautaustestamentissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hautajaisiin kutsua ruinaavat eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole varaa maksaa heille sitten muistotilaisuudessa ruokia. Todella kiusallista alkaa siinä säätämään, että siunaukseen voi toki tulla, mutta muistotilaisuuden ruuat sinun on maksettava itse.
Olen ollut kymmenissä hautajaisissa eikä läheskään aina ole tarjolla ruokaa.
Parhaat hautajaiset on olleet niitä, joissa toisilleen tuntemattomat ovat muistelleet vainajaa ja on saatu kuulla koko tarina päivähoitoajan kavereista viimeisiin hetkiin. Toki silloin omaiset ovat olleet viisaita ja kypsiä ymmärtäessään, että he eivät omistaneet vainajaa ja tämän elämää, siihen kuului paljon sellaisia asioita, joissa puoliso tai lapset eivät olleet mukana.
Miksi nykyisin ajatellaan niin, että hautajaisiin
No silloinhan ei edes ole mitään muistotilaisuutta, sossu maksaa arkun ja hauta/uurnapaikan, ei mitään juhlia.
Meidän suvussa on ollut paljon varattomia kuolinpesiä ja kyllä me sukulaiset ollaan pidetty muistotilaisuus ihan omalla kustannuksella. Ei tosiaan ole ollut meilläkään varaa kustantaa juhlia muille, kuin omalle perheelle ja oikeasti läheisille. Paljon kyllä kuoleman jälkeen ilmestyi sellaisia ihmisiä, jotka olisivat halunneet tulla juhliin, kun ovat tunteneet vainajan joskus, mutta yhteys sittemmin on katkennut. Miksi tulevat arkulle itkemään sen sijaan, että pidettäisiin yhteyttä vainajan vielä eläessä?
Isäni monesti harmitteli, että ihmiset eivät pidä yhteyttä yms, mutta hänen kuolemansa jälkeen kyllä sitten jaksettiin meitä omaisia piinata ja kysellä kutsua hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Omaiset haluaa säästää menoissa, että saavat isomman perinnön. Ketä vainaja olisi halunnut hautajaisiinsa?
Tai sitten vainaja on varaton ja omaiset maksavat menoja omasta pussista.
Ei niitä hautajais vieraita ole mikään pakko kestitä. Sekin on nykyisin aika yleistä että siunaustilaisuuteen (joka yhteydessä pidetään ehkä samalla muistotilaisuus) esitetään yleinen kutsu ja tarjoilut järjestetään vaikka kotona vain kaikkein läheisimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon voi tulla mutta muistotilaisuuteen vain kutsutut. Siskoni hautajaiset on tulossa ja meillä myös iso suku. Kirkkoon tulee n. 150 ihmistä mutta muistotilaisuuteen vain me sisarukset, siskon perhe, siskon miehen sisarukset ja kummilapset
Kaikkia vainajia ei siunata kirkossa. Kirkkoon kuulumattomia ei siunata ollenkaan.
Höpsis töpsi, meilläpäin ainakin siunataan, vaikka vainaja ei kuulunut kirkkoon ,jos siis omaiset haluaa.
Jos tosiaan on tilanne, että osa tulee kaukaa ja tarvitsee siksi useamman tai nuoremman kuskin, on kyllä todella mautonta jättää tämä tuoreempi perheenjäsen autoon kököttämään muistotilaisuuden ajaksi.
Tämä, näin me toimimme. Evvk, että sinne tulee muita ,kuin omat läheiset.
Jos on oikeasti iso suku, ei varmasti kukaan odota, että menisit juttelemaan jokaisen hautajaisvieraan kanssa erikseen.
Ne ovat isäsi hautajaiset. Sinä olet se, jonka luokse tullaan juttelemaan, ja jutellaan pidempään vain, jos juttu lähtee luistamaan. Sinulla ei ole velvollisuutta tutustua kaikkiin serkunkumppaneihin, vaikka heitä paikalle tulisikin.
Mutta mikä sitten kenellekin on iso suku.
Minua ei kutsuttu pikkusisarukseni hautajaisiin kun olin teini. Samassa onnettomuudessa kuoli myös äitini, kuolivat eri aikaan, hänen hautajaisiin kutsuttiin.
Kysyn vaan, miks ihmeessä joku änkee sellaisen vainajan hautajaisiin, kenen kanssa ei ole ollut tekemisissä aikaisemminkaan. Kummallista.
Siunaus-ja muistotilaisuus on ok vain oman perhekunnan kesken.
Mitä tulee suruadressin lähttämiseen, se kantsii lähettää e-adressina niille ,jotka käyttävät älylaitteita, muille paperiversio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sairastava puoliso on sukunsa mustalammas ja suunnittelee että hänen hautajaisiin ei saa kutsua sisaruksiaan lainkaan? Mutta lapsemme haluaa vanhempansa sisarukset ja serkut hautajaisiin, kenen tahtoa kunnioitetaan? Mielestäni vainajan tahtoa.
Vainajan tahtoa kunnioitettava, tenavat pitää omat kekkerinsä serkkujensa kanssa muulloin.
Tämä! Minun haudalleni ei tarvitse sisarusteni tulla tekoitkua itkemään (eikä nauraa käkättämään).
Olen ollut useammissa hautajaisissa tuntemattomana tyttöystävänä, eikä siellä todellakaan tutustuta kehenkään edes esittäytymisen vertaa, ei edes muistotilaisuudessa.
Jos ap haluaa karsia ylimääräiset muistotilaisuudesta ilman isompaa hälyä, järjestäkää se myöhemmin. Ei sen ole pakko olla heti siunauksen perään..Kirkkoon, jos siis vainaja siunataan kirkossa, et voi kieltää ketään tulemasta, mutta muistotilaisuuden vieraslista on täysin päätettävissä ja sen voi sanella vaikka nimi nimeltä siunauksen päätteeksi, jos muistotilaisuus on heti sen jälkeen.
Kovasti kyllä ihmettelen, miksi joku serkun poikaystävä, joka ei ole vainajaa koskaan tavannut, haluaisi tulla hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sairastava puoliso on sukunsa mustalammas ja suunnittelee että hänen hautajaisiin ei saa kutsua sisaruksiaan lainkaan? Mutta lapsemme haluaa vanhempansa sisarukset ja serkut hautajaisiin, kenen tahtoa kunnioitetaan? Mielestäni vainajan tahtoa.
Vainajan tahtoa kunnioitettava, tenavat pitää omat kekkerinsä serkkujensa kanssa muulloin.
Tämä! Minun haudalleni ei tarvitse sisarusteni tulla tekoitkua itkemään (eikä nauraa käkättämään).
Miksi haluat sitten tulla haudatuksi? Eikö tuhkaus olisi parempi vaihtoehto?
Todennäköisesti tuo poikaystävä olisi vain helpottunut, jos kuulisi sinun kannan. Minä olin seurustelun alkuvaiheessa niin arka, etten kehdannut ilmoittaa miehelleni ja hänen suvulleen, etten halua osallistua mihinkään tuntemattoman sukujuhliin. He olettivat, että tottakai haluan tutustua koko sukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkatkin voi haudata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkatkin voi haudata.
Aika usein myös haudataan. Toisinaan muistolehtoon niin että läheiset ei siihen osallistu kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että kuolinilmoituksen laitettaisiin tieto siunaustilaisuuden ajasta tai paikasta. Se on meidän suvussa aina ollut hautajaisten jälkeen jälkikäteistietona kuolemasta.
Ihmettelen myös, että miksi kukaan haluaisi mennä vieraan ihmisen hautajaisiin. Nehän ovat hyvin ikäviä tilaisuuksia, eivät mitenkään mukavia.
Et ole kuullut? Etkä sanomalehtiä koskaan selaillut? Kyllä niissä lehdissä uskoakseni on kuitenkin ollut myös muiden kuin teidän sukunne ilmoituksia.
Sanomalehdissä on kuolinilmoituksia. Tässä suora lainaus viime viikolla julkaistusta: "klo 14 toimitettavaa siunausta seuraa muistotilaisuus, mikä täten ystävällisenä kutsuna ilmoitetaan." Tuossa ei mainita paikkaa, eli se ilmoitettanee siunaustilaisuudessa.
Useat niistä on julkaistu vasta hautauksen jälkeen.
Me täällä etelässä (= etelän vetelät) ilmoitetaan läheisen kuolemasta kuolinilmoituksella hautajaisten jälkeen, tekstillä 'haudattu läheisten läsnäollessa' Jos katsotte Hesarin sunnuntain kuolinilmoituksia, niin 90-95 prosenttia kuolinilmoituksista on 'hautajaisten jälkeisiä'.
Muistotilaisuuteen kutsutaan läheiset, ei muita. Ei kuten maalla naapurit, kunnanvaltuuston edustus, pastorska etc.
Pappi kysyy hautajaisissa ilmoitetaanko kuolemasta kirkollisissa ilmoituksissa, jos ei niin lehden lukijat ei tiedä kuolemasta, mutta hautajaisten jälkeisen sunnuntain messussa luetaan kaikkien haudattujen seurakuntalaisten nimet joka tapauksessa.
Nimimerkki: Puolisonsa ja lapsensa hautajaiset järjestänyt
PS. Ja jos joku kyttäisi kappelin ovella sisään pääsyä, niin olisi siinä arvaamista kun kuudet hautajaiset päivässä tunnin välein pahimmillaan on.