Unilääke vai ei?
Kumpi parempi. Lyhyehköt (2-6h) luonnolliset unet, jossa muutama hyvin lyhyt heräily öisin vai 8-9h unilääke unet?
Olen nyt yrittänyt vieroittaa itseni imovanesta ja viimeksi otin pillerin viikko sitten. Ekat yöt meni maks 2h unilla mut pari yötä sitten nukuin 8h luonnollista unta. Ongelmana ollut siis nukahtaminen. Huomenna alkaa taas työt enkä haluais taas aloittaa lääkettä, joten siksi mietin et kumpi ompi parempi vaihtoehto, lyhyet luonnon unet vai normaali mittaiset lääkeunet?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrität vieroittaa itsesi lääkkeestä joka toimii?
Mä en haluaisi syödä mitään lääkkeitä ja mielestäni luonnollinen uni on palauttavampaa kuin keinotekoinen. Toki se luonnollisen unen lyhyys on se ongelma.
On kokemusta Imovane/Zopitinista, se on hyvä, mutta sitä ei suositella jatkuvaan käyttöön. Otin itse äsken vajaan puolikkaan tabletin, kun haluaisin nyt nukkua (valvonut tähän saakka).
Sinuna tekisin niin, että koettaisin mennä ilman sitä viikon ja koettaisin koko ajan suhtautua myönteisen rauhallisesti nukkumiseen, siis niin että muistuttaisin itseäni että olen saanut nukuttua 8 h luonnollisesti, se on ihan mahdollista.
Yritä ottaa rennosti, päivä kerrallaan. Sulla on kuitenkin takavarana sitten se unilääke. Jos ei ala sujumaan. Ja eihän sitä joka yö tarvitse ottaa, jos pystyt jotenkin strategioimaan. Tsemiä.
Mulla kävi semmonen homma, että sain apteekista matkaan Zopitinin sijaan sen sijaisvalmisteen ja se ei ole sininen eikä pitkä tabletti, niin hemmetti miten sitä puolittamaan, epäilyttää. Mulla vaan yksi paketti ja nyt meni noin.
Mä en tykännyt imovanesta kun olin aina pökkerössä aamupäivän. Ketipinor on ollut parempi. Mut on ihan yksilöllistä mikä sopii kenellekkin
Kuinka pitkään olette kyenneet käyttämään, siis vuoden pötköön vai miten. Ärsyttää kun en ole saanut kuin kuukaudeksi kerrallaan ja sitten yritän pidentää sitä kuukauden määrää monen kuukauden ajaksi.
Onko jollain ollut useamman vuoden käytössä?
Ei varsinaista unilääkettä, kuten Imovane, Stella yms. ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Ne ovat nimenomaan tilapäisiin tilanteisiin, missä on saatava esim. unirytmi korjatuksi. Jos ongelma on nukahtamisessa, niin siihen löytyy sitten muut lääkkeet. Kysy lääkäriltäsi esim. Mirtazapinia. Se otetaan joku tunti ennen sänkyyn menoa. Se väsyttää ja auttaa nimenomaan nukahtamisessa, mutta ei ole kuitenkaan varsinainen unilääke. Sitä voi käyttää sitten ihan hyvin läpi vuoden, toisin kuin noita varsinaisia unilääkkeitä, joita tulisi käyttää maksimissaan ehkä viikko. Jos ongelma nukahtamisen ohella on öinen heräily, niin Mirtazapinin tilalla voit miettiä myös Doxipinia. Samanlainen muuten, mutta vaikuttaa pidempään, eli estää tuota heräilyä. Näiden lisäksi luontaistuotehyllyltä kannattaa käydä hakemassa melatoniinia, jonka nappaat just kun olet menossa sänkyyn. Näihin mainitsemiini lääkkeisiin ja melatoniiniin ei myöskään synny riippuvuutta, toisin kuin varsinaisiin unilääkkeisiin.
Nuo mainitsemasi 2h yöunet eivät ole riittävät ja kuusi tuntiakin on siinä ja siinä. Eli jos luonnollinen unirytmi ei meinaa löytyä, niin älä nyt ainakaan jää noille unille ja toivo parasta. Sä olet noilla unilla kohta sellainen kävelevä zombie, joka teet virheitä töissä, satutat itsesi jossain tai pahimmillaan vielä ajat autolla jonkun yli. Eli hae ihmeessä siihen lääkäriltä apua.
En ole Ap mutta melatoniini ei käy mulle, on kokeiltu. Ei riitä teho ja sitten tulee hirveät sivuoireet, paniikki ja kortisolit tapissa herärytykseen, sekoittaa systeemin.
Mirtazapini ei myöskään käynyt, jouduin siitä päivystykseen, en uskaltanut enää kokeilla.
Ketpinor ei myöskään käy, en nukkunut niin yhtään sen kanssa ja hirveitä sivuoireita, mm. sätkimistä kuin olisi ollut epsilepsia - mulla ei siis epilepsiaa.
Imovane/Zopitin on ollut ainoa, mikä toimii ja ok.
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap mutta melatoniini ei käy mulle, on kokeiltu. Ei riitä teho ja sitten tulee hirveät sivuoireet, paniikki ja kortisolit tapissa herärytykseen, sekoittaa systeemin.
Mirtazapini ei myöskään käynyt, jouduin siitä päivystykseen, en uskaltanut enää kokeilla.
Ketpinor ei myöskään käy, en nukkunut niin yhtään sen kanssa ja hirveitä sivuoireita, mm. sätkimistä kuin olisi ollut epsilepsia - mulla ei siis epilepsiaa.
Mirtazapinista päivystykseen? Oletko nyt satavarma että juuri tuon takia? Mitkä oireet sait, koska ei ko lääkkeen kohdalla ole merkitty mihinkään sivuvaikutuksiin mitään sellaista, että siitä jonkun kohtauksen saisi. Jos joku kohtaus onkin tullut, niin tuskin nyt kuitenkaan tuon lääkkeen takia. Tai sitten se on ollut plasebo, eli oma mielesi on keksinyt tuon lääkkeen olevan sinulle jotenkin haitallinen ja sen otettuasi olet sen takia saanut jonkunlainen paniikkikohtauksen tms.
Minulla myös ongelmana huonounisuus, tarkemmin sanottuna aamuyön heräily. Mirtatsapiinia sain lääkkeeksi, mutta sen ongelmana on ollut tolkuton päiväväsymys.
Mieluummin nukun nyt neljän tunnin luomuöyunia. En päivällä ole ainakaan sen tokkuraisempi kuin lääkkeen kanssakaan.
- Komppaan 6, lääkäriltä pitkäaikaiskäyttöön sopiva unilääke. Siihen asti käyttäisin olemassaolevia lääkkeitä sen verran että pysyt kunnossa, uni on tärkeää. Ei siinäkään ole järkeä että jännität työpäivää ennen, saatko yhtään unta ja selviätkö päivästä (siinä viimeistään menee yö pilalle). Ja jos tiedät selviäväsi yhden päivän vaikka olemattomillakin unilla, voit toki kokeilla olla välillä ilman lääkettä, jos hyväksyt jo nukkumaan mennessä että tänä yönä saatat nukkua tai sitten et.
- Lääkäriltä lähete psykologille tai unihoitajalle selvittelemään/hoitamaan uniongelman syitä
Itse jaksoin 3-4 h luonnollisilla unilla vajaan vuoden, sitten tuli burnout, josta (ja sen seurauksista) toipuminen on vienyt nyt kahdeksan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapinista päivystykseen? Oletko nyt satavarma että juuri tuon takia? Mitkä oireet sait, koska ei ko lääkkeen kohdalla ole merkitty mihinkään sivuvaikutuksiin mitään sellaista, että siitä jonkun kohtauksen saisi. Jos joku kohtaus onkin tullut, niin tuskin nyt kuitenkaan tuon lääkkeen takia. Tai sitten se on ollut plasebo, eli oma mie
Oli siitä ja jouduin keskussairaalaan asti. En nyt mene enempää oireisiin, ihan fyysistä. Mulla on herkkä systeemi.
Niin että muille: tämä voi varmaan yleisesti olla ok lääke, mutta mulle siitä tuli semmoista. Lääkkeiden kanssa voi tulla sivuioireita. Harmi että niin.
Mä sain masislääkettä vatsaongelmiin. Pieni määrä. Vatsaongelmat jatkuvat mutta kyytipoikana tulivat unet. Pitkät hyvät yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain masislääkettä vatsaongelmiin. Pieni määrä. Vatsaongelmat jatkuvat mutta kyytipoikana tulivat unet. Pitkät hyvät yöunet.
Mitä masislääkettä?
Ketipinor on psykoosilääke, mirtatsapiini masennuslääke. Virallisesti ne eivät koukuta, mutta irtikään ei kovin helposti pääse.
Käytin vuosia Mirtazapinia mutta lääkäri kiinnitti huomiota painon nousuun. Se jätettiin pois, vaikka muuten sopi hyvin. Ennen sitä mulla oli Stilnoct mutta sitä ei tk:sta enää saanut jostain syystä, vaikka pärjäsin puolikkaalla pillerillä. Nyt olen käyttänyt melatoniinia ja siitä on ollut hyvä apu niin nukahtamiseen kuin unessa pysymiseen, kannattaa kokeilla. Sitä saa ilman reseptiä ja niitä on eri vahvuisena. Mulla on se 1 mg eli kai miedoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaista unilääkettä, kuten Imovane, Stella yms. ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Ne ovat nimenomaan tilapäisiin tilanteisiin, missä on saatava esim. unirytmi korjatuksi. Jos ongelma on nukahtamisessa, niin siihen löytyy sitten muut lääkkeet. Kysy lääkäriltäsi esim. Mirtazapinia. Se otetaan joku tunti ennen sänkyyn menoa. Se väsyttää ja auttaa nimenomaan nukahtamisessa, mutta ei ole kuitenkaan varsinainen unilääke. Sitä voi käyttää sitten ihan hyvin läpi vuoden, toisin kuin noita varsinaisia unilääkkeitä, joita tulisi käyttää maksimissaan ehkä viikko. Jos ongelma nukahtamisen ohella on öinen heräily, niin Mirtazapinin tilalla voit miettiä myös Doxipinia. Samanlainen muuten, mutta vaikuttaa pidempään, eli estää tuota heräilyä. Näiden lisäksi luontaistuotehyllyltä kannattaa käydä hakemassa melatoniinia, jonka nappaat just kun olet menossa sänkyyn. Näihin mainitsemiini lääkkeisiin ja melatoniiniin ei myöskään synny riippuv
Mistä seuraavasta vuodesta puhut. Miksi kirjoitat näin?
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor on psykoosilääke, mirtatsapiini masennuslääke. Virallisesti ne eivät koukuta, mutta irtikään ei kovin helposti pääse.
Ihan hyvin pääsin Mirtazapinista: ensin otin puolikkaan tabletin ja viikon päästä jätin senkin pois. No problems. Toki kannattaa kysyä hoitavalta lääkäriltä mielipide asiaan.
Mirtazapiinista on minullekin tullut hyvin voimakkaita haittavaikutuksia. Siitä tulee mm. sellainen tukehtumisen tunne ja lukuisia muita sivuvaikutuksia. En yhtään ihmettele, että tämä lääke aiheuttaa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
- Komppaan 6, lääkäriltä pitkäaikaiskäyttöön sopiva unilääke. Siihen asti käyttäisin olemassaolevia lääkkeitä sen verran että pysyt kunnossa, uni on tärkeää. Ei siinäkään ole järkeä että jännität työpäivää ennen, saatko yhtään unta ja selviätkö päivästä (siinä viimeistään menee yö pilalle). Ja jos tiedät selviäväsi yhden päivän vaikka olemattomillakin unilla, voit toki kokeilla olla välillä ilman lääkettä, jos hyväksyt jo nukkumaan mennessä että tänä yönä saatat nukkua tai sitten et.
- Lääkäriltä lähete psykologille tai unihoitajalle selvittelemään/hoitamaan uniongelman syitä
Ei kukaan selviä olemattomilla unilla. Ihminen joka sanoo niin ei tiedä omasta kehostaan yhtään mitään.
Miksi yrität vieroittaa itsesi lääkkeestä joka toimii?