Koiranomistaja: mikset kouluta koiraasi paukkuja kestämään? Aivan hullu juttu Hesarissa
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010930551.html
Että ottaa päähän nämä. Älä osta koiraa, jos et osaa kouluttaa sitä! 😡
"Maire"
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni koira traumatisoituu tai jopa saa sydänkohtauksen 👍
Mä puolestani toivon taas tänäkin uutenavuotena oikein paljon silmä- ja sormivammoja! Viime vuodet ollu vähän ankeita sillä saralla.
Vierailija kirjoitti:
Juttua lukematta: On olemassa koiria, joita on liki mahdotonta kouluttaa kestämään paukkuja, mutta suurimman osan tilannetta voitaisiin kyllä koulutuksella/totutuksella helpottaa. Vaikeinta siinä on se, että paukkuja kuuluu tyyliin pari kertaa vuodessa ja silloin niitä on kerralla liikaa. Myös ennalta-arvaamattomuus on ongelma, kun on näitä väärään aikaan pommittajia. Pahimmillaan olet lenkillä ja joku yhtäkkiä pommittaa 10 metrin päässä, koira säikähtää pahasti. Jopa ennen neutraali koira voi sen jälkeen pelätä. Myös omistajat tekee paljon virheitä näissä. Jotkut koirat mallioppivat pelon toiselta koiralta.
Usein omistaja säikähtää lähes yhtä paljon sitä odottamatonta pamahdusta ja koira saa siitä vinkin kuinka pahasta asiasta on kyse ja siitä se sitten lähtee.
Paukkuarkuus on enemmän perinnöllistä kuin mistään traumoista tai tottumattomuudesta johtuvaa, siksi sitä testataan luonnetesteissäkin.
Metsästys- ja palveluskoirarodut eivät yleensä ole moksiskaan paukuista, koska paukkuarat yksilöt ovat karsiutuneet pois jalostuksesta.
Minulla oli metsästyslinjainen mäyräkoira, joka ei välittänyt, vaikka olisi pommi räjähtänyt vieressä. Ja myöhemmin staffi, joka ei suostunut menemään ulos tarpeilleen uudenvuodenaattona. Kumpikin koulutettiin ja sosiaalistettiin täsmälleen samalla tavalla, ja kumpikin oli aika tyypillinen rotunsa edustaja. Staffit ovat usein paukkuarkoja. Metsästyslinjaiset mäyräkoirat eivät juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei voi kouluttaa
Voisi tehdä artikkelin, mikset kasvata lastasi sietämään pettymyksiä..
Vertaatko koiria lapsiin?
Koiranomistajalle koirat on hierarkiassa lasten yläpuolella joten tod näk hän ei vertaa koiraansa lapsiin.
Yksinäisillä ihmisillä koira vastaa vähän parempaa puolisoa, ties mitä hänen kanssaan peuhataan kahdestaan kotona.
En oikeasti ymmärrä tätä. Ensin niuhotetaan siitä kuinka kahvipaketti kallistuu viisikymmentä senttiä Byhyy Ja uutena vuotena rynnätään ostamaan raketteja, jotka räjäytetään sekunnissa taivaalle. Rahaa palaa, raketit saastuttavat sekä ilmaa, että myös maastoa. Kyse on myrkyllisistä aineista. Montako kahvipakettia valittaja olisi ostanut kaljojen ja rakettien hinnoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni koira traumatisoituu tai jopa saa sydänkohtauksen 👍
Mä puolestani toivon taas tänäkin uutenavuotena oikein paljon silmä- ja sormivammoja! Viime vuodet ollu vähän ankeita sillä saralla.
Vammoja saa nykyisin ulkopuoliset, ne ammuskelijat tekee kuin kotimaassaan eli rakettikeskitys ihmisjoukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuhlaavat ainoan elämänsä - tai ainakin 10+ vuotta siitä - koirien vuoksi. En voi käsittää.
Lue kirjaa: ei voi, täytyy käydä pissattamassa koiraa
Katso hyvä elokuva: ei voi, koira oksensi matolle, täytyy hoitaa
Matkusta ulkomaila: ei onnistu, en saa koiria hoitoon.
Tapaa ystäviä: ei onnistu, kaveri on allerginen
Hanki lapsia: ei onnistu, puolison pitää rakastaa koiria
Nauti elämästä: ei ole varaa, pitää viedä koira eläinlääkärille
Mikäs siinä, jos ei omassa elämässä ole mitään arvokasta. Sama kai se sitten vaikka lahjoittaa koiralle.
Kärsin aina tämän tyyppisistä ihmisten kirjoituksista, joista huokuu uhriutuminen ja jaksamattomuus organisoida elämäänsä järkevästi. Lemmikin omistamisessa joutuu näkemään hieman vaivaa eri tilanteissa, mutta yhtä lailla vaivaa joutuu näkemään itsensä takia pyyhkiessään takapuolensa vaikka olisi helpompaa vain vetää kalsarit suoraan jalkaansa. Tai pitää säästää hetki, että on mahdollisuus lähteä ulkomaille ja just nyt tällä minuutilla ois kiva lähteä. Ja jos ei allerginen kaveri voi tulla kylään on keksitty sellainen jännä juttu kuin ulkoilu, joten voi mennä vaikka yhdessä kävelemään (ei se kaveri naamaansa koiraan tunge). Listaa vois jatkaa loputtomiin, mitä kaikkea "vaivaa" elämän eläminen yleensä voi meille kaikilla tuottaa, joten mene sinä neropatti tynnyriisi takaisin ja sulje kansi.
Minulla on ollut elämäni aikana 7 koiraa eikä yksikään ole pelännyt paukkuja tai kovia ääniä.
Koira tutkailee ihmistään, miten tämä reagoi eri tilanteissa. Kun oma ihminen reagoi ilotulitus tilanteessa pelkäävästi, esimerkiksi suhtautumalla ilotulitteisiin negatiivisesti, ei muuta enää tarvitakaan. Koira alkaa pelätä paukkuja.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä tätä. Ensin niuhotetaan siitä kuinka kahvipaketti kallistuu viisikymmentä senttiä Byhyy Ja uutena vuotena rynnätään ostamaan raketteja, jotka räjäytetään sekunnissa taivaalle. Rahaa palaa, raketit saastuttavat sekä ilmaa, että myös maastoa. Kyse on myrkyllisistä aineista. Montako kahvipakettia valittaja olisi ostanut kaljojen ja rakettien hinnoilla?
Ei aavistustakaan. Mutta jos minä joudun heräämään joka aamu klo 6 siihen, kun naapuri tuo koiransa aamupissalle ja räksyttämään portinpieleen, niin minullla on lupa edes muutamaan hyväänhetkeen raketteja ampuessani.
Aiempi koirani ei pelännyt paukkuja ja oli tottunut kaikenlaisiin ääniin - kunnes lenkillä ollessamme jotkut ääliökakarat heittivät sen eteen jonkin pikkupommin. Sen jälkeen olikin sitten vaikeaa. Ei siinä koulutus enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on elämäni aikana ollut 6 vinttikoiraa (3 eri rotuista). Vinttikoiria pidetään ehkä yleisesti hiukan arkoina.
Yksikään niistä ei ole pelännyt sisällä ollessaan ilotulitteita eikä ukkosta. Uudenvuoden aattona ulkona on käyty pikaisesti joskus viimeistään klo 20 ja silloinkin on jostain kaukaisuudesta jo kuulunut rakettien pauketta. Koirat ovat reagoineet siihen, mutta koska minä lauman johtajana en pelkää enkä reagoi, vaan kehonkielelläni näytän että ei hätää, mennään eteenpäin vaan, niin koirat luottaa laumanjohtajan arviointikykyyn.
En ole koskaan erityisemmin opettanut paukkujen sietämistä, mutta koirat ovat altistuneet kaikelle muulle kovillekin äänille koska sosiaalistin ne jo pienenä pitämällä niitä mukana joka paikassa, kaupungin vilinästä rautatieasemalle, satamaan ym ym. Käyttäydyn itse ihan normaalisti, vakaasti enkä muuta mitenkään käytöstäni kun paukuttelu alkaa. Näin tekee koiratkin
Joo, ainoastaan sinä itse olet niin erinomainen laumanjohtaja ja me muut vaan panikoidaan ja lässytetään koiralle.
ps. Vinttikoirat eivät ole erityisen paukkuarkoja rotuja.
Tämä on myös yksi syy lisää siihen, että koirien pito kaupunkialueella pitäisi yksinkertaisesti kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä surusilmäisten koirakuvien jako alkoi jo heti joulun jälkeen.🥱 Raketteja on myyty ihan jonoksi asti ja nelinumeroisilla summilla. Jihuu!
Mä en ammu raketteja, koska en halua ampua rahaa taivaan tuuliin.
Tympäsee todella nuo päivänsä pää koiransa perceessä viettävät, jotka haluavat koko maailman sopeutuvan rekkunsa palvelemiseen. Itse jättävät tyynesti kakkakasat keskelle pyörätietä, mutta ei että jos joku vahingossa jättänyt koiralle löydettäväksi pari konvehtia.... Kuonokoppa tuossakin olisi ratkaisu, vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on elämäni aikana ollut 6 vinttikoiraa (3 eri rotuista). Vinttikoiria pidetään ehkä yleisesti hiukan arkoina.
Yksikään niistä ei ole pelännyt sisällä ollessaan ilotulitteita eikä ukkosta. Uudenvuoden aattona ulkona on käyty pikaisesti joskus viimeistään klo 20 ja silloinkin on jostain kaukaisuudesta jo kuulunut rakettien pauketta. Koirat ovat reagoineet siihen, mutta koska minä lauman johtajana en pelkää enkä reagoi, vaan kehonkielelläni näytän että ei hätää, mennään eteenpäin vaan, niin koirat luottaa laumanjohtajan arviointikykyyn.
En ole koskaan erityisemmin opettanut paukkujen sietämistä, mutta koirat ovat altistuneet kaikelle muulle kovillekin äänille koska sosiaalistin ne jo pienenä pitämällä niitä mukana joka paikassa, kaupungin vilinästä rautatieasemalle, satamaan ym ym. Käyttäydyn itse ihan normaalisti, vakaasti enkä muuta mitenkään käytöstäni kun paukuttelu alkaa. Näin tekee koiratkin
Sä oot vaan niin paras koirankouluttaja ikinä! Yööööööghhh
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen hankkii koiran? Itsekäs, joka ei piittaa maapallosta pätkääkään.
Itsekkäämpää hankkia ilotulitusraketteja, jotka jätetään luontoon ja niitä ei edes kerätä pois? Ja kaikki roskat muutenkin heitetään luontoon?! Et taida edes ymmärtää maapallon tilanteesta pätkääkään ja taas yksi koiran vihaaja.
Mulla ei ole koiraa, en hanki raketteja enkä heitä roskia luontoon. Vihaan koiranomistajia, en koiranomistajia.
Meillä maalla on aina perheessä ollut koiria. Yksikään ei ole ollut mitenkään paukkuarka, kun ovat arkipäivisin tottuneet elämän ääniin.
Ne on nämä citykoirat joiden anaalirauhasetkin omistaja desinfioi joka ulkolenkin jälkeen, jotka raketeista ahdistuu.
Meidän kaupunki onneksi kielsi rakettien ampumisen kaupunkialueella. Olen vihannut raketteja ihan sen vuoksi, kun ihmiset ampuvat niitä väkijoukossa muista välittämättä. Välillä sitten joku raketti kaatuu ja lähtee muita ihmisiä kohti jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä ajattelet, että kyseessä on yhdet ja samat ihmiset?
Mitä ihmettä, koiranomistaja?! Jos jo etukäteen tietää, että koira pelkää uuttavuotta niin, ettei pääse lenkille eikä syö mitään, tärisee vain jossain nurkassa, niin miksi et vie eläintä jonnekin maaseudulle paukuttomaan paikkaan? Miksi annat eläimen kärsiä?
En ole koskaan erityisemmin opettanut paukkujen sietämistä, mutta koirat ovat altistuneet kaikelle muulle kovillekin äänille koska sosiaalistin ne jo pienenä pitämällä niitä mukana joka paikassa, kaupungin vilinästä rautatieasemalle, satamaan ym ym. Käyttäydyn itse ihan normaalisti, vakaasti enkä muuta mitenkään käytöstäni kun paukuttelu alkaa. Näin tekee koiratkin perässä. Toki verhot on edessä ettei välähtely näy ja tv on päällä että blokkaa pahimpaa meteliä.
Erään koiran kohdalla huomasin että hän reagoi nuorena paukkeeseen hiukan. Sitten se ihan fyysisesti katsoi mitä vanhempi koiramme tekee ja minua, suoraan silmiin tyyliin "auta, kerro miten minun kuuluu toimia". Kun olin tyynen rauhallinen jatkoin jotain puuhastelua, en reagoinut, hän rauhoittui.
Luulempa että moni koiranomistaja tai koko perhe tartuttaa koiraan itse sen hermostneisuuden ja pelon jolloin se myös oppii tietyn käytösmallin. Tai ainakin niin, että jos koiraa pelottaa, niin ihmiset ruokkii jopa lisää omalla käytöksellään sen pelkoa.
Koira on laumaeläin ja se reagoi hyvin herkästi "lauman johtajan" reaktioihin. Saati sitten jos on tilanne että koira onkin lauman johtaja, hiukan arka (heikko hermorakenne) ja pelkää paukuttelua, eikä sillä ole tukea muusta laumasta, vaan muukin lauma hysterisoituu tuosta äänestä, niin koira voi mennä ihan shokkiin tai käyttäytyä tosi omituisesti.