Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä avunsaantiin terveydenhuollosta?

Vierailija
28.12.2024 |

Olen vuosia kärsinyt jaksoista elämässäni, jolloin menen ihan voimattomaksi, suu kuivuu, nenään tulee haavaumia, nivelet särkee. Nyt särkee poskiluut, nenänpieli ja silmän takaa. Kieli jää kiinni kitalakeen ja lantion luut on kuin tulessa. Ruokahalu poissa. Nukun näinä jaksoina paljon, en jaksa oikein mitään, mutta käyn silti esim kävelyillä etten ihan jäykisty. Mitkään kivut ja säryt ei ole pahempia kuin tämä voimien täysi katoaminen. 

En kuitenkaan saa apua lääkäristä, tuntuu että kun mikään tästä ei ole näkyvää ja lääkärien sanoin tilanne vaikuttaa rauhalliselta ja pitää palata sitten jos pahenee. Minulle nämä on pahoja ja elämääni rajoittavia aikoja ja ne ovat myös ruvenneet tulemaan tiheämmin. 

Eikö terveydenhuollon pitäisi auttaa ihmisiä terveyshuolissa? En ole mennyt päivystykseen kun itsekin ymmärrän että eihän minulla hengenhätää ole. Eli ei ole kyse siitäkään. Perusverikokeet jne otettu ja aina jää siihen. Olisi hienoa jos saisi vaikka jonkin lääkkeen joilla näitä voisi estää, mutta kun ei ole hajuakaan mikä tämän aiheuttaa. Itselleni on ihan päivänselvää että joku sairaus minulla on. Joku joka tulee ja menee. Eniten häiritsee että koen tulevani kohdelluksi luulosairaana joka tarkoittaa sitä että kukaan ei koskaan mieti aidosti mikä minua voisi vaivata. Entä jos se vaatisi vain vähän vaivaa ja saisin elämänlaatuni takaisin?

Onko jollain, jopa terveydenhuollon osaajalla, vinkkiä millä saisin luotettavuutta? En pyydä saikkua, en lääkkeitä. Miten saa apua? 

Olen käynyt sekä julkisella ja yksityisellä, ja lopputulos on ollut sama. Tarkempia tutkimuksia ei ole haluttu jatkaa.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

2/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Onko reumasairaudet suljettu pois? Sjögrenin oireyhtymä?

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mielestäni mitään ei ole suljettu koskaan pois. Olen käynyt yksityisellä kuten kerroin. 

Vierailija
4/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mielestäni mitään ei ole suljettu koskaan pois. Olen käynyt yksityisellä kuten kerroin. 

Koko kirjoitukseni pointti oli oikeastaan juuri se, että miten noita tutkimuksia voisi edes saada? Viimeisin käynti yksityisellä päättyi siihen että lääkäri totesi minun tarkkailevan itseäni ylikorostuneesti ja oireet johtuu siitä. Olin siis 4-5 tällaista oirejaksoa rämpinyt ja ajattelin että on jo varmaan jotain itsetuhoisuutta kun en mene lääkäriin. Kirjoitin oireet ylös ja kerroin rehellisesti tilanteeni. Lääkäri ei muistaakseni edes koskenut minuun. Tämä oli Aavassa.

Vierailija
5/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleislääkäriin vaan varaa aika reumatologille

Vierailija
6/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mene julkiseen terveydenhuoltoon, tk- lääkärille, sano, että epäilet reumatautien, ja pyydä lähete sairaalan reumatautien pkl. Kirjaa oireet ylös: milloin alkavat, miten kauan kestävät, missä oireet ilmenevät, miten. Onko kipua, kivun lastu ja voimakkuus.

Sinänsä oireet voivat sopia moneen sairauteen. 

Onko sisäilmaoireet mahdollisia? Onko poskiontelot tutkittu. Tulehdus siellä?

Vierailija
7/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Long Covid?

Vierailija
8/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mene julkiseen terveydenhuoltoon, tk- lääkärille, sano, että epäilet reumatautien, ja pyydä lähete sairaalan reumatautien pkl. Kirjaa oireet ylös: milloin alkavat, miten kauan kestävät, missä oireet ilmenevät, miten. Onko kipua, kivun lastu ja voimakkuus.

Sinänsä oireet voivat sopia moneen sairauteen. 

Onko sisäilmaoireet mahdollisia? Onko poskiontelot tutkittu. Tulehdus siellä?

Olen tehnyt näin. Ei se ole johtanut mihinkään. Ja tuo kirjoittaminen ylös tosiaan otettiin esiin seikkana, että ylikorostuneesti tarkkailen ja oireet johtuu siitä. 

Vuosi sitten laihduin todella hurjaa vauhtia kun oireet oli pidempään päällä. Minut passitettiin ravitsemusterapeutille ja siitä oli se ilo, että hän sanoi että syön tosiaan todella paljon enkä vähän. Eli epäiltiin että en ollut sairas, kuten sanoin, vaan että laihduin koska söin liian vähän. Tuntuu hassulta aikuiselle ihmiselle, ihan kuin en tietäisi itse jos laihdun liian vähäisen ruuan vuoksi.  Silloinkin muut oireet kuin laihtuminen olivat pahimpia mutta tuo pelotti itseänikin jo suhteellisen paljon, niin itkun vuoksi tälle terapeutille ohjattiin. Yksityiseltä siis. Kukaan ei koskaan sanonut että kuulostaapa huolestuttavalta, nyt otetaan selvää siitä mikä sinua vaivaa. Ei koskaan. Aina pelkkää epäilyä. Ja lopuksi kysyttiin voisinko olla masentunut.

Oireita on ollut lähes 10v, asuinpaikat vaihtuneet 3 kertaa joten en oikein usko sisäilmaongelmiin tai poskiontelon tulehduksiin.

En myöskään ole uskonut apuun enää pitkään aikaan, mutta tässä taas keskellä tätä sontaa haaveilen, että ehkä on jotain salaisia käsimerkkejä, jotka vaan joku tietää, millä suomalainen lääkäri auttaa.  

Vierailija
9/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista on se että en ole esim uskaltanut hankkia lapsia tämän vuoksi. Olen niin huonossa jamassa välillä, ja kun en tiedä mitä tämä on niin entä jos se pahenee? 

Vierailija
10/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos käyt labrassa, ellet pääse yksityiselle. Maksa verikokeita itse, yksi kerrallaan, jos löytyy haluamasi vaihtoehdot niistä. Kunnan ostopalvelulabrassa joka on yksityinen on halvempaa ehkä tuurilla, kuin yksityisten lääkäriaseman labrassa. Mieti myös lääkehaitat, piikkihaitat, allergiat, tulehdukset, saatko elektrolyyttejä, onko vitamiineja, nesteytys, uniapneaa, astmaa jne. Jos on poskiontelon tulehdusta, pitäisi mennä pikaisemmin lekurille. Tai reumassa reumalääkäri, yksityinen tutkimus, se maksaa. Entä hormonimuutokset. Joskus vaivoja voi olla muutama.

Vierailija
11/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmässä joitakin auttaa lämmin vaate lihaksiin "hieman". Pahentaako vai auttaako.

Vierailija
12/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmässä joitakin auttaa lämmin vaate lihaksiin "hieman". Pahentaako vai auttaako.

En ole varma ymmärränkö tätä viestiä, mutta minulla on yleisesti niin sairas ja paha olo, että yksittäisen kivun helpottaminen on aika nyanssiasia. Vähän kuin niistäisi nenän influenssassa. 

Vierailija
13/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle pääsee vasta kun jokin raaja on irtipoikki.

Vierailija
14/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli ensimmäisenä mieleen Sjögrenin oireyhtymä.

Vierailija
15/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varma ymmärränkö tätä viestiä, mutta minulla on yleisesti niin sairas ja paha olo, että yksittäisen kivun helpottaminen on aika nyanssiasia. Vähän kuin niistäisi nenän influenssassa. 

Eli jos on reumaoireita, osa tarvitsee siis lämmintä päälle ja osa kai etsii helpotusta viileästä. Ei sitä kipuun ehdotettu.

Vierailija
16/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos käyt labrassa, ellet pääse yksityiselle. Maksa verikokeita itse, yksi kerrallaan, jos löytyy haluamasi vaihtoehdot niistä. Kunnan ostopalvelulabrassa joka on yksityinen on halvempaa ehkä tuurilla, kuin yksityisten lääkäriaseman labrassa. Mieti myös lääkehaitat, piikkihaitat, allergiat, tulehdukset, saatko elektrolyyttejä, onko vitamiineja, nesteytys, uniapneaa, astmaa jne. Jos on poskiontelon tulehdusta, pitäisi mennä pikaisemmin lekurille. Tai reumassa reumalääkäri, yksityinen tutkimus, se maksaa. Entä hormonimuutokset. Joskus vaivoja voi olla muutama.

Olen terveenä versiona itsestäni pirteä, kilpaurheileva ihminen. Nämä tulee aalloissa ja väleissä olen terve. Lääkkeitä en käytä. Urheillessa vitamiini ja nesteytysasiat iskisi jatkuvasti päälle, ja tällainen pohdinta on turhaa koska olen niin viimeisen päälle sairas että housuissani kuka tahansa tajuaisi että jokin on pahasti vialla silloin kun se on. 

Kiitos ajatuksistasi ja halustasi auttaa kuitenkin. Kohdallani se on, kuten todettua, harvinaista.

Mutta haluaisin edelleen tietää, että eikö Suomessa saa apua terveyden ongelmiin? Olemmeko me kaikki jotenkin jo hyväksyneet sen? Enkö ansaitse apua ja paremman elämän? 

Vierailija
17/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkärit enää halua auttaa sairaita? 

Vierailija
18/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin ja kertoa vaivoistaan siellä, ei täällä internetissä.

Vierailija
19/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BAITTI - ÄLKÄÄ TARTTUKO

20/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen huomannut että lääkärit eivät tutki yleensä mitään. Muistan saaneeni parempaa hoitoa kun olin varakkaampi myös. Yksi monista syistä miksi en tee lapsia on tämä kuraIIa oleva terveydenhuolto.