Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly tarkkailee K-kauppojen valvontakameroita - tarkkailee epäilyttävää käytöstä

Vierailija
28.12.2024 |

K-kaupat ovat ottaneet käyttöönsä tekoälyyn pohjautuvan valvontakameroiden järjestelmän. Järjestelmässä tekoäly tarkkailee herkeämättä kaupassa olevien valvontakameroiden kuvaa ja pyrkii tunnistamaan sieltä "epäilyttävästi käyttäytyviä" asiakkaita.

Mikäli tekoäly tunnistaa epäilyttävältä vaikuttavan asiakkaan, se lähettää kaupan kauppiaalle hälytyksen. Hälytyksen jälkeen kauppias voi itse seurata asiakkaan toimia reaaliajassa valvontakameran kuvasta, kännykän näytöltä.

Aiheesta uutisoineen Ylen artikkelissa avataan järjestelmän toimintaa hieman tarkemmin. Kyseessä on ranskalaisen Veesionin kehittämä valvontajärjestelmä, jota käytetään jo nyt tuhansissa kaupoissa ympäri maailmaa.

Suomessa järjestelmän myynnistä vastaava Secureplan Turvatekniikkapainottaa, ettei tekoäly luo asiakkaista profiileja tai muista asiakkaiden aiempia käyntikertoja. Eli järjestelmä pohjautuu vain ja ainoastaan asiakkaan käyttäytymiseen sen hetkisellä kauppakerralla. Käyttäytymistä verrataan tekoälyn "muistissa" oleviin epäilyttäviin käyttäytymismalleihin - ja niistä kilahtaa hälytys ihmiselle, joka varmistaa tekoälyn epäilyt videon perusteella. Jos hälytys todetaan turhaksi, tieto poistetaan järjestelmästä välittömästi.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein! 

Toivottavasti lisääntyy niin vartijat voi keskittyä olennaiseen

Ihmisten t appamiseen ja pahoinpitelyyn?

Johan se oli oikeudessa, ettei asia ollut  niin.

Näitä äkkikuolemia on muutenkin tullut tosi paljon viime aikoina. Mistä vetoa, niin oli koronarokotteet ottanut ja joku sairaskohtaus tullut säikähdyksestä siinä hötäkässä.

Vierailija
22/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli K-kauppa ilmoittaa sentään avoimesti vakoilevansa, mutta S-ketju tekee sitä asiakkailta salaa. Pistäkääpä selkäreppu seuraavan kerran Prismaan, niin pääsette epäilyttävien asiakkaiden listalle. Ihan siihen itsepalvelukassalle tullaan pällistelemään viereen, ettei voi erehtyä. Minut on leimattu Prismassa potentiaaliseksi varkaaksi, koska minulla on selkäreppu. En pysty kantamaan painavia kasseja, joten siirryn kokonaan cittariin.

Cittarissa kytätään samalla tavalla jos olet repun kanssa liikkeellä...

T.opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun romanit hameineen menee kauppaan niin jostain syystä vartijat on valppaana. Tekoäly tarkkailisi kaikkia tasapuolisesti ja hälyttäisi vasta kun se tavara suhahtaa hameen kätköihin. Vartija voi olla rasisti mutta tekoäly ei.

Vierailija
24/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Olof Palme ammuttiin niin ruotsin poliisi osti saksassa kehitetyn ohjelmiston joka piirsi luonnollisen näköisen kuvan epäillystä kaikkien silminnäkijöiden antamien tuntomerkkien perusteella.

Ohjelma tulostikin luihun turkkilaisen näköisen kuvan jota levitettiin kuukausia ennen kuin ruotsin poliisille selvisi että antoipa saksalaiselle softalle mitkä tuntomerkit hyvänsä niin se piirsi joka tapauksessa hieman luihulta turkkilaiselta näyttävän naaman.

Tuskin maltan odottaa että kuulemme mikä on ranskalaisen tekoälyn käsitys epäilyttävästä käytöksestä skandinaaviseen kulttuuriin kuuluvan maan ruokakaupassa.

Vierailija
25/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eikö muka S-ryhmä käytä tuota tekoälyä kameoissa? Eikö media uskalla kovistella Osuuskauppaa tästä asiasta??

Vierailija
26/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Olof Palme ammuttiin niin ruotsin poliisi osti saksassa kehitetyn ohjelmiston joka piirsi luonnollisen näköisen kuvan epäillystä kaikkien silminnäkijöiden antamien tuntomerkkien perusteella.

Ohjelma tulostikin luihun turkkilaisen näköisen kuvan jota levitettiin kuukausia ennen kuin ruotsin poliisille selvisi että antoipa saksalaiselle softalle mitkä tuntomerkit hyvänsä niin se piirsi joka tapauksessa hieman luihulta turkkilaiselta näyttävän naaman.

Tuskin maltan odottaa että kuulemme mikä on ranskalaisen tekoälyn käsitys epäilyttävästä käytöksestä skandinaaviseen kulttuuriin kuuluvan maan ruokakaupassa.

Tuo pitäisi tosiaan kauppiaan kysäistä siltä omalta tekoälyltä, mutta veikkaan että tulokset olisivat ihan liian hapokkaita julkistavaksi.

Vierailija
27/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäselvää mikä tässä menee tunteisiin ihmisillä. Luulisi toiminnan tehostamisen olevan iloinen asia.

Vierailija
28/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun romanit hameineen menee kauppaan niin jostain syystä vartijat on valppaana. Tekoäly tarkkailisi kaikkia tasapuolisesti ja hälyttäisi vasta kun se tavara suhahtaa hameen kätköihin. Vartija voi olla rasisti mutta tekoäly ei.

Ei se ole rasismia. Se on tervejärkeä, realismia, fiksua!

Vierailija
29/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska K-kauppa yhdistää AI-seurannan tulokset joka tapauksessa plussakorttiin ja tiettyyn suomen kansalaiseen, niin sehän voisi ruveta myöntämään niille vaikka sosiaalisia krediittejä. Ne ovat kuulemma olleet huikea suksee tuolla suuressa maailmassa.

Vierailija
30/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli K-kauppa ilmoittaa sentään avoimesti vakoilevansa, mutta S-ketju tekee sitä asiakkailta salaa. Pistäkääpä selkäreppu seuraavan kerran Prismaan, niin pääsette epäilyttävien asiakkaiden listalle. Ihan siihen itsepalvelukassalle tullaan pällistelemään viereen, ettei voi erehtyä. Minut on leimattu Prismassa potentiaaliseksi varkaaksi, koska minulla on selkäreppu. En pysty kantamaan painavia kasseja, joten siirryn kokonaan cittariin.

Cittarissa kytätään samalla tavalla jos olet repun kanssa liikkeellä...

T.opiskelija

Käyn aina kaupassa (yleensä repun kanssa) eikä koskaa ole seurattu eikä pyydetty avaamaan reppua.

Vierailija
31/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseeköhän kauppiaan videolle, jos jossain hyllyvälikössä luulee, ettei kukaan näe ja nopeasti "salaa" korjaa vaikka persvakoon huonosti menneitä alkkareita?

Jos salakuvataan ja teet noin niin eihän se ole noloa sulle vaan sille joka salakuvaa. 

Mutta jos asiakaspalvelija tekee noin asiakkaan edessä, on se moukkamaista.

Esim. lentokentällä yks nainen nosteli sukkahousujaan oikein antaumuksella  tuskin takana ja apteekissa kassalla. Siis eikö ole mitään tapoja. 

Vierailija
32/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just. Ja mikähän sitten on sitä epäilyttävää käytöstä? Onko tekoäly yhtä huono tunnistamaan varkaat kuin vartijatkin?

Jäisin itse varmasti tuon kameran haaviin. Olen kaupassa kauhea haahuilija. Heti sisään päästyäni pysähdyn miettimään, mitähän oli tarkoitus ostaa. Seison kaikkien hyllyjen kohdalla loputtoman kauan, kun en osaa valita. Välillä tulee mieleen jotain, joka on toisessa päässä kauppaa ja lähden etsimään sitä. Sitten palaan taas miettimään, mitähän olin taas ostamassa.

Joidenkin hyllyjen edessä seison loputtoman pitkään pähkäillen vaihtoehtoja, mutta lopulta en osta mitään, kun mikään vaihtoehto ei tunnu hyvältä. Lisäksi olen koko ajan sen näköinen, että olen aivan hukassa, enkä tiedä mitä olen tekemässä - mikä on pitkälti totta.

Kassalla, kun ladon ostoksia hihnalle, olen aina hämmästyksen vallassa, kun näen mitä kaikkea ostoskoriin on päätynyt.

Vierailija
33/33 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä nämä tunnistekijät ovat, jotka tekoälyn triggeröivät?

Siis miten tämä konkreettisesti toimii? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä