Vauvan hengitys vinkuu?
Vauva on nyt 7kk ja hirvittävä yskä on vaivannut kohta viikon ajan, kuitenkaan räkä ei ole muuttunut erityisen paksuksi lima vaan ei tunnu kurkusta liikkuvan ja aiheuttaa kovia yskänkohtauksia. Kuumettakaan ei ole ollut lievää lämpöä lukuunottamatta, mutta sen sijaan hänen hengityksensä on mielestäni alkanut vinkua..mistähän moinen? Ajattelin käyttää tänään lääkärissä tosin tuskin tekevät mitään kun ei ole sitä kuumetta kuitenkaan vai mitä luulette? Voisikohan hengityksen vinkuminen johtua ihan vaan hirvittävästä liman määrästä kurkussa vai ei kai meille infektioastmaa pukkaa? Mistä erottaa infektioastman tavallisesta limarohinasta/hengityksen vinkumisesta? Vai saako vauvan hengitys edes vinkua tavallisen flunssan aikana?
Kiitokset jo etukäteen jos joku osaisi näinkin sekavasta selityksestä antaa kommenttia tai omia kokemuksia.
Kommentit (5)
Hengitysäänten vinkuminen ei ole normaalia ja olisi hyvä että lääkäri kuuntelisi hengitysäänet jotta voisi sanoa tuleeko vinkuna keuhkoista.
Infektioastma saa aikaan vinkumisen kuten myös esim. keuhkoputkentulehdus jos on ahtauttavaa muotoa. Pienillä lapsilla on niin pienet " putket" että voi ahtautua flunssan jälkitautina ilman että on astmaa.
Lääkärin tehtävä on arvioida mistä on kyse. Nykyään on olemassa hyvät lääkkeet juuri hengitysteitä ahtauttavia tiloja varten.
Toivottavasti saatte apua ja asia järjestyy pian.
Meillä lapsella infektioastma ja itsellä myös astma. Olen huomannut ettei meillä kummallakaan IKINÄ lima paksune keltaiseksi rääksi, siis kun on flunssa. Johtuneekohan juuri tästä astmasta. Onko muita saman huomion tehneitä ASTMAATIKKOJEN äitejä/isiä?
onko meidän vauvalla virallisesti astma. Olaan menossa babybox-tutkimukseen, vauva siis 8kk. Mutta kun ennen tutkmusta pitäisi olla neljä viikkoa ilman flixotidea ja sehän ei meillä meinaa millään onnistua aina menee tyyppi tukkoon kun lääkitystä yritetään purkaa.
Mutta nyt kun kysyit tuosta limasta, niin piti vastaamani, että olen ihmetellyt kun vauvalla ei tunnu olevan koskaan nuhaa vaan lima tulee suun kautta yleensä oksentamalla. On siis sellaista kirkasta, ei paksua keltaista niinkuin muilla lapsilla.
Saa vastata tietenki. Tarkoituksena oli vain korostaa tuota astma-sanaa.
5xmamma:
onko meidän vauvalla virallisesti astma. Olaan menossa babybox-tutkimukseen, vauva siis 8kk. Mutta kun ennen tutkmusta pitäisi olla neljä viikkoa ilman flixotidea ja sehän ei meillä meinaa millään onnistua aina menee tyyppi tukkoon kun lääkitystä yritetään purkaa.Mutta nyt kun kysyit tuosta limasta, niin piti vastaamani, että olen ihmetellyt kun vauvalla ei tunnu olevan koskaan nuhaa vaan lima tulee suun kautta yleensä oksentamalla. On siis sellaista kirkasta, ei paksua keltaista niinkuin muilla lapsilla.
Mun korviin kuulostaa siltä, että lääkäriin kannattaa mennä, minä vien nykyän helposti tämän meidän 8kk, mutta meillä astma jo diagnosoitu. Mutta olen ymmärtänytkin, että näin pienellä astmadiagnoosiin riittää kolme tällaista vinkuvaa spiraa vaativaa hengitysvaikeutta.
Meillä menossa jo vaikka kuinka mones ja vaikka lääkkeet kotona nn ei tunnu pahan flunssan aikaan riittävän. Mutta noin pienellä lapsella aina aihetta lääkärissä käyntiin.