Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein tehdä lisää lapsia, jos kaikilla edellisillä on sama hoitoja vaativa sairaus?

Vierailija
28.12.2024 |

Julkisuudessa on aika useinkin perheitä, joilla on monta lasta ja heillä KAIKILLA on sellainen sairaus, joka vaati yhteiskunnan varoja, panostusta ja palveluja vuosikausiksi. Minulle tulee mieleen, että miksi tehdään se neljäs ja viideskin jne kun on jo tullut selväksi, että perhe kuluttaa yhteisiä verorahoja yhden kylän verran ja elämä lapselle on vaikeaa. Minä en tunne enää sääliä tai auttamishalua tällaista perhettä kohtaan, ehkä päinvastoin koen, että ovat itsekkäitä ja piittaamattomia, jotka luottaa siihen, että yhteiskunta hoitaa ongelmat.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverilla on useampi erityislapsi. On aina ajoin saikulla, koska ei jaksa. Arki on liian kuormittavaa. Nyt kertoi olevansa taas raskaana. Arjen kuormitusko vähenee sillä, että hankkii lisää lapsia?! 

Niin. Ja minä olen rento pitkäaikaistyötön, eikä kukaan käytä hedelmällistä kohtuani mihinkään. Jos joku haluaa väen vängällä ahnehtia itselleen kaikki mahdolliset työpaikat, lapset, saikut, lapset, jaksamisongelmat ja sairaudet, nepsyt ja tipsyt, niin siinähän ahnehtii, ei ole minulta pois

Vierailija
22/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi säätää laki, että 3 ensimmäistä lasta toisivat lapsilisää, siitä eteenpäin jos lapsia vielä "siunaantuu", heidän kulut pitäisi maksaa itse ilman lapsilisää. Loppuisi pentutehtailu "ammattina".

Koskee niin sairaita, kuin terveitä lapsia.

Minulle on ainakin pienestä pitäen opetettu, että ensin hankitaan ammatti ja työpaikka, sitten vasta lapset, että voin ne itse elättää. Ärsyttää kun on näitä 7 lapsen yh-äitejä, yhteiskunta maksaa kaiken, ei ajatustakaan kouluttautua ja mennä töihin. Nämä lapset saavat kotoa tuilla elämisen mallin, joten turha puhua siitä, että tehdään arvokasta työtä kun kasvatetaan veronmaksajia.

Lapset kyllä maksaa niin paljon, että voitolle siinä ei jää koskaan... Ei niitä rahasta kannata tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tehdä lisää, jos todetaan, että geenit aiheuttavat vakavan sairauden. Yhdellä perheellä oli todennäköisyys saada vammainen lapsi jotain puolet ja puolet. Saivat kolme lasta, kaikilla tauti. Se oli oikeasti paha tauti, lapset kuolivat ennen täysi-ikää. Se oli kyllä sydäntä särkevää, olivat hyvin lapsirakkaita ihmisiä.

Siis tuosta naapurini tapauksesta on jo kauan aikaa. Nykyisinhän on keinoja estää seliaisen raskauden jatkuminen, jos niin valitaan.

Vamma ja tauti ovat kyllä täysin eriasioita.

Vierailija
24/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten ihmiset tekee lapsia joilla on joku perinnöllinen sairaus joka vie pyörätuoliin ja muista ihmisistä riippuvaiseksi. Kerran oli tällaisen perheen haastattelu lehdessä. perheen isä vei vaimoaan ja lapsiaan hoitoon. Mitä hemmetin elämää se on. Siis kenellekkään heistä.

Varmaan sitä parasta elämää, mihin he pystyvät. Mitään uraohjuksia näistä tuskin tulee, joten millaisia ajattelisit heidän elämänsä ilojen olevan?

Ei kenenkään ihmisen ilo ole omaishoitajaksi itsensä sitominen. Tai sairaalassa säännöllisesti juokseminen. Sen kohtalon äiti antoi lapsilleen.

No niin, nyt ollaankin elämän suurten filosofisten kysymysten äärellä. Olet siis sitä mieltä, että sairaan elämä ei ole riittävän mielekästä ollakseen itseisarvoista, entäpä pitkäaikaistyöttömän? Tai vaikkapa osingoilla elävän, mutta tylsistyneen ja ilkeän saiturin? 

Sitä ei voi valitettavasti kukaan ulkopuolinen päättää, mikä elämä on elämisen arvoista elämää ja mikä ei. Sinä voit sen sijaan päättää sen, että elät omaa elämääsi, etkä yritä päättää toisten elämiä

Vierailija
25/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi säätää laki, että 3 ensimmäistä lasta toisivat lapsilisää, siitä eteenpäin jos lapsia vielä "siunaantuu", heidän kulut pitäisi maksaa itse ilman lapsilisää. Loppuisi pentutehtailu "ammattina".

Minulle on ainakin pienestä pitäen opetettu, että ensin hankitaan ammatti ja työpaikka, sitten vasta lapset, että voin ne itse elättää. Ärsyttää kun on näitä 7 lapsen yh-äitejä, yhteiskunta maksaa kaiken, ei ajatustakaan kouluttautua ja mennä töihin. Nämä lapset saavat kotoa tuilla elämisen mallin, joten turha puhua siitä, että tehdään arvokasta työtä kun kasvatetaan veronmaksajia.

Lapset kyllä maksaa niin paljon, että voitolle siinä ei jää koskaan... Ei niitä rahasta kannata tehdä.

Mitä kukakin pitää voittona. Nämä tietämäni lapsitehtailijat lisääntyvät holtittomasti, että ei tarvitsisi mennä työelämään. Sitten kitistään, kun tuet ovat pieniä.

Vierailija
26/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah, "veronmaksaja", tuo jokaisen ihmisen unelma-ammatti. Maa on täynnä kaikenlaista porukkaa. On lapsettomia, jotka tykkäävät lapsista, ja hedelmällisiä kohdullisia on oikeastaan aika pieni osa. Se ett

Ainut Mitä näin saadaan aikaan on  uusi polvi tukien varassa eläviä heikko-osaisia. Malli saadaan kotoa.

Vierailija
27/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes sitä ensimmäistä lasta hankkinut, kun itsellä sairaus jonka periytyminen on 50/50. Lapsuus vietetty sairaaloissa ja aikuisena jatkuvissa kivuissa. Lisäksi sukurasitteena molemmilta puolilta mielenterveysongelmia ja taipumusta erilaisiin riippuvuuksiin. Tämä sukulinja saa sammua osaltani tähän.

Vierailija
28/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä ole oikein. Nuo vauvatehtailijat ansaitevat kaiken julkisen häpäisyn ja palautteen, mitä saavat.

Vierailija
29/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tehdä lisää, jos todetaan, että geenit aiheuttavat vakavan sairauden. Yhdellä perheellä oli todennäköisyys saada vammainen lapsi jotain puolet ja puolet. Saivat kolme lasta, kaikilla tauti. Se oli oikeasti paha tauti, lapset kuolivat ennen täysi-ikää. Se oli kyllä sydäntä särkevää, olivat hyvin lapsirakkaita ihmisiä.

Siis tuosta naapurini tapauksesta on jo kauan aikaa. Nykyisinhän on keinoja estää seliaisen raskauden jatkuminen, jos niin valitaan.

Vamma ja tauti ovat kyllä täysin eriasioita.

On perinnöllisiä sairauksia, jotka aiheuttavat kehitysvamman.

Vierailija
31/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden perheen, joilla uskonnollisista syistä lapsia +10kpl jo. Lisää varmasti tulee vielä. Heillä jommankumman vanhemman puolelta geeni, jonka vuoksi vauvasta asti kalliin lääkkeen voimin elävät. Tätä edeltää pitkä sairaalajakso. Joka vuosi koko lapsikatras käyvät sairaalassa ja heidän lääkitys tarkistetaan. Lääkkeestä riippumatta elinikäennuste on alhaisempi kuin terveillä. Näistä lapsista vain yksi on terve, mutta hänkin sairauden kantaja. Jotenkin ei vain voi käsittää että miten voi jumala haluta näiden lisääntyvän joka vuosi.

Vierailija
32/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pentutehtailua harrastetaan niin pitkään, että siitä aletaan tuomita. Aina nämä äidit itsekin ovat tuilla eläjiä, joiden lapsilla monta eri isää. Vai oletteko joskus kuulleet normaalista ydinperheestä, jossa on neljä viisi erityislasta ja vanhemmilla koulutus ja työelämää takana jo ennen lasten syntymää? 

Kyllä, olen kuullut. Oli ilmeisesti uskonnollinen vakaumus.

Vierailija
33/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä perheestä tiedän, että siinä vanhemmat eivät yksinkertaisesti tienneet, että heillä oli muistaakseni 50% riski saada lapsi, jolla on tietty sairaus. Sairaus ei näy heti syntyessä, vaan oireet tulevat esille vasta muutaman vuoden iässä ja tauti johtaa kuolemaan nuorena. Heillä oli muistaakseni 3 lasta pienellä erolla. Kun kuopus oli jo syntynyt, niin esikoisella tuli esikoisella tuli oireet esiin ja hänellä todettiin tuo sairaus. Sama sairaus todettiin kahdella nuoremmallakin. Mutta sitä ei yksinkertaisesti tiedetty, koska lapset olivat ensimmäiset vuodet "tavallsia" lapsia ja taudin oireet tulivat näkyviin vasta muutaman vuoden iässä. Kai sen taudin olemassaolo olisi voitu jollain geenitesteillä saatu selville jo ennen oireiden ilmenemistä, mutta miten sellaista olisi osattu testata, kun siitä ei ollut mitään merkkejä, joissa esikoisen oireet tulivat esille?

Vierailija
34/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylillä asui kehitysvammainen pariskunta, joka onnistui lisääntymään ns. holtittomasti 8 lapsen verran. Kun sosiaalihuolto yritti puuttua asiaan, isäntä uhosi: "tulee, jos on tullakseen". Kaikki olivat helisemässä, paitsi ko. heikkolahjainen perhe.

Vierailija
35/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Lähes) kaikki me saamme hoitoa vaativan sairauden tai monta. 

Vierailija
36/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt täällä mietitään jo kuka saa lisääntyä? 

Palstan Mengelet voisivat jo lopettaa tälläisen jatkuvan rotupuhtauden mietiskelyyn suuntaamansa mielenkiinnon vaikka Suomen talouskasvun kasvattamiseen. Tekisitte elämällänne jotain järkevää. 

Vierailija
37/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle teki jutunkin sellaista periytyvää sairautta sairastavasta naisesta, joka teki tietoisesti kolme lasta, joilla kaikilla on tämä parantumaton sairaus. Ilmeisesti on oikeus tehdä yhteiskuntaan tietoisesti elätiksi tulevia kansalaisia. Toivottavasti riikkulin sakset heiluu ja kovaa

Vierailija
38/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah, "veronmaksaja", tuo jokaisen ihmisen unelma-ammatti. Maa on täynnä kaikenlaista porukkaa. On lapsettomia, jotka tykkäävät lapsista, ja hedelmällis

Asiatonta.

Vierailija
39/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt täällä mietitään jo kuka saa lisääntyä? 

Palstan Mengelet voisivat jo lopettaa tälläisen jatkuvan rotupuhtauden mietiskelyyn suuntaamansa mielenkiinnon vaikka Suomen talouskasvun kasvattamiseen. Tekisitte elämällänne jotain järkevää. 

Talouskasvu voisi paremmin, jos tietyt ihmiset eivät lisääntyisi.

Vierailija
40/87 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte niitä verorahoja aina murehtia herrajjumala. Hankkikaa sisältöä elämäänne, olette sisältä kuolleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi