||-Toukojen tiistai -||
Ehdinköhän ensimmäiseksi. Linkki eilisiin
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9703755&p=1&tmode=1&smode…
ensin.
Kommentit (22)
Olen miettinyt tuota kanssa, jotta mitä vastata näihin -miten on mennyt- kysymyksiin..voishan sitä luetella koko paketin..aluksi en pysynyt hereillä ja voin pahoin koko päivän, sitten meni si-nivelet ja tuli kauhiat selkäkivut, sitten meniki ihan kivasti mutta paino alko nousee kauhiaa vauhtia, ja nythän sitten todettiin se raskausdiabetes ja insuliinia pumppaillaan,...oikeesti vauva on voinut koko ajan todella hyvin et ei mitään hätää sillä. Ketä oikeesti kiinnostaa moiset litaniat..kai pääsee helpommalla kun sanoo, että vauva voi oikein hyvin. Paitsi täällä palstalla tietenkin pitää narista kaikki asiat koska se helpottaa kun samaa polkua tallaavat ymmärtää.
ps. siitä olen ollut onnellinen ja saanut varmuutta kroppani kykyyn kantaa lasta, että mitään vuotoja ei ole ollut, eikä mitään häikkää vauvalla ever. Se on tuonut hankalimpina päivinä jonkin sortin luottamusta tähän hautomoon.
Mut en mä nyt näinkään nekis oo koko ensimmäista raskausaikaani kohtaan. Voi olla, että sitten kun tämä on ohi niin kuva jotenkin eheytyy. Nyt tuntuu ettei aina ihan tajua mitä tapahtuu kropassa ja päässä. Tästäpä taas alkaa tulla syvää luotaava pohdinta raskaudesta.
Yksi asia varmistui kyllä jo hyvin varhaisessa vaiheessa: Minä vihaan mainoskuvia raskaana olevista naisista jotka istuu seesteisinä jooga asennossa ja näyttävät nieleen purkin jotain helekutin onnellisuus pillereitä. Antaa pahasti harhaan johtavan kuvan tästä touhusta vai voitteko sisaret sanoa olevanne piimätynnyriin kestohymy päällä tipahtaneita 9 kuukautta.
nyt loppu räpätys räps..
Murmeli ja pömpökki 28 +6
Mitens mä ny noin kiihdyin.. ai niin olenhan raskaana.
MURMELI, heti ekaks täytyy sanoa, että muakin ärsyttää ne mainokset, missä on seesteisiä, hymyileviä, odottavia äitejä! Vaikkei itellä ole sen suuremmin ollut vaivaa, paitsi supparit, niin kyllä tuntuu ettei sitä sellasia tyynen rauhallisia olla yhdeksää kuukautta.. Ikään kuin ne naiset niissä mainoksissa olis saavuttanu sen raskauden kautta jonkun suuren mielenrauhan, vaikka oikeastihan se menee toisinpäin; se viimeinenkin mielenrauha (ja järkikin joskus) kyllä lähtee aika äkäseen kun on raskaana! :D
LARU, et suinkaan sinä minua niin kovin huolestuttanut, mietin vain sitä silloista tekstiä hetken mielessäni. Ei minulla mitään paniikkia tai huolestuneisuuden tunnetta tullut. :) Olen ihan hyvällä mielellä. Ja mukavaa on sekin, että sinulla on tilanne hyvin tutkimuksissa viikkoihin nähden! Kyllä tästä vielä meille vauvat tulee. Jaksetaan vain kaikki uskoa.
KELAn toiminnasta täällä on ollut ihan pitkin matkaa puhetta. Sen verran, että mulle kyllä kävi aika onnellisesti, laitoin hakemukset äitiysrahaa, -avustusta ja vanhempainrahaa varten viime tiistaina, ja päätös tuli jo perjantaina. Ikinä ei ole noin nopeaa toimintaa Kelalla ollut minun kohdallani! En valita! Parin viikon sisään pitäisi tulla postista lappu, jotta voipi hakea sen ihanaisen pakkauksen, ja pääsee sitä mylläämään..:)
Sitten jotain tosi outoa, mulle tuli sähköpostiin viesti McDonaldsilta, jossa luki että " Kiitos mielenkiinnostasi ja että olet hakenut töihin McDonaldsille, parin viikon sisällä kuulet, onko sinut valittu tänne töihin jne. plaa plaa.." ! Olin aivan äimänä, en kyllä ole laittanut minkään sortin hakemusta Mäkkäriin, en tosiaan haluaisikaan sinne töihin! Huh, kaikkea sitä kuulee kun " vanhaksi" elää.. En kyllä ole sähköpostiosoitettanikaan kovin auliisti missään jaellut, että mitenhän ihmeessä.. Ja minun sähköpostiosoite sisältää oman nimeni ja sukunimeni, niin luulisi ettei sitä helpolla muihin sekoittaisi. Ettei vaan joku olisi piloillaan tehnyt noin..? Hih, no joka tapauksessa, eihän tuohon voi muuta kuin nauraa..:D Minusta eivät työntekijää saa!!
Moikkelis koikkelis ja hyvää tiistaita
toivoo Muhku-sämpylä rv 27!!
Tässä ennen siivouksen aloitusta ajattelin tännekin taas kirjoitella. Pinot on olleet kyllä melko pitkiä joten ihan kaikkea en ole jaksanut lukea, varsinkin kun saattaa mennä jopa kokonainen päivä että ei pääse koneelle. Ruuhkaa koneella on ollut, kun mies ja lapset ovat olleet kaikki vuoron perään kipeenä ja tänä aamuna taas esikko oli kuumeessa. Viimeisen kuukauden aikana ei kyllä ole ollut sellasta viikkoa että kaikki olisivat olleet terveinä.
Ja nyt sitten itsekin jouduin viikkoa ennen talvilomaa jäämään saikulle. Viikonloppuna oikea pakara ja jalka jumittui jotenkin ja nyt sitten raahaan jalkaa perässä kun ei oikein tahdo toimia. Särkylääkkeitä ei voi syödä joten toivonkin kovasti että olisi ohi menevää. Ei oo kovinkaan kiva ajatus että joutuu 10 viikkoa kärvistelemään tän jalan kanssa. Lohdutukseksi lääkäri totesi että ei se ainakaan ole iskias, kun ei koske koko jalkaan...
Kyllä ne sitten sielä neuvolassa olivat sitä mieltä että olisi hyvä mennä sinne sokerirasitukseen, joten sekin olisi vielä torstaina edessä. Minun tuurilla siinäkin on varmaan jotain häikkää ja joutuu vielä jollekin paastolle... :( Minusta oli vaan jotenkin tyhmää että sinne pitää mennä sen takia että sattuu olemaan ylipainonen. Minullakin BMI oli 26 kun aloin odottaa, joten eipä nyt mitenkään erikoisen tuhdiksi voisi sanoa. Meidän poitsut on ollu melko pieniä syntyessään, eikä suvussa ole diabetestä, joten tuo paino on ainoa syy miksi sinne pitää sitten mennä.
Jotenkin alkaa kyllästyttämään tämä raskaana olo, varsinkin kun tuntuu että on vaan vaivoja. Vaikka kyllä tietysti täytyy koputtaa puuta että näinkin vähällä ollaan selvitty.
Joku tuolla eilisessä pinossa kyseli rintojen kutiamisesta, täällä on ilmottautuu yksi jolla kyllä rinnat ja masu kutiaa ihan mielettömästi. Rinnoista lähtee jopa nahka kun ovat niin kuivat.Kysyin asiasta neuvolassa ja siellä sanoivat että rasvailee vaan Bepanthenilla pari kertaa päivässä ja sitten kun ei ole rikki iho niin mietoa kortisonivoidetta suositteli.
Almaeinokohan se oli joka oli päässyt rouvaksi viikonloppuna. Onnittelut täältäkin! Meilläkin tulee ylihuomenna miehen kanssa yhdessä oloa yhdeksän vuotta täyteen. Huih, mihin tää aika on kadonnut. Vastahan me tavattiin.
Sitten oli noista tyttö/poika asioista puhetta. Meillä kaikki sukulaiset toivovat että olisi tyttö ja olenkin saanut kuulla kaikenlaisia ennustuksia yms. että kyllä sieltä nyt tyttö tulee. Siitä on itselle tullut sellanen olo että olisipas se vauveli kuitenkin poika. Ihan vaan sen takia että ärsyttää niin paljon tuollainen veikkailu, ja se että vielä itseltäkin koko ajan kysellään että no, mitäs itse veikkaat. Olenkin alkanut sanoa että jompikumpihan sieltä tulee. Muutenkin näissä hormonihöyryissä kaikki ärsyttää ja surettaa x 100 niin olisi mukava jos ihmiset ottaisi asian huomioon.
No tulihan taas sekavaa tekstiä, mutta ei voi mitään.
AngelEyes 29+5 (kohta paukkuu täälläkin 30 :))
Sokerirasituksessa kaikki ok, huh.
Sämpyläinen: Tsemppiä vaan, toivottavasti pääset töihin :-D Heh, no joo.. Tuli mieleeni, että siskoni sai usein viestejä, jotka oli tarkoitettu toiselle juuri samannimiselle henkilölle. Hänellä oli kans sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi.. Siinä ei tartte kyllä ku pikku virhe tulla, niin menee väärään paikkaan :-( Sisko vaihtoi sitten osoitetta, kun useamminkin kävi näin.
Rouvaksi tulleelle oikein paljon onnea :-)
Pika viesti tuli, nyt lähden pyykkitupaan laitteleen pyykit koneeseen.. Vino pino taas, onneksi siellä on kuivausrumpu..
P. + toukka 30 ja risat.. isoveljet 4,5v ja 2,5v
Juu, ne mainokset on niin hanurista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja kaikki lehtijutut, missä naiset hehkuu, että en ole koskaan voinut näin hyvin.....HALOO HALOO HALOO!!! Onx valoo??? Ei ilmeisesti!! Mä en vaan usko niitten juttuja ja thats it!!! Ja kelasta sen verran, että mun päätöksissä menee varmaan vielä kauan, kun kelan sivuillakin vaan in et ei päätöksiä yms.... et kai mä saan sen pakkauksen joskus kesän lopulla, kun en sitä enää tarvii, et kela on sitten vaikka suolesta:-) Jos tälle linjalle lähetään..... Mut joo, se avautumisesta tällä kertaa!!
Tissien kutinasta: Löytyy täältäkin ja sitä raapimis pintaa-alaakin on, että välillä on tosi noloa tuolla kaupoissa yms... hyllyjen välissä hiipiä raivokkaasti raapien etumustaan!!!!
Murmeli: Kiitos mielettömästi info pläjäyksestä, siitä oli todella apua tässä tietämättömyydessä!!!! Tuhannet kiitokset!!! Ei tullut kutsua postissa vieläkään, mikä helkutti sielläkin mättää...mä vihaan tätä stadia, kun kaikki kestää niin kauan!!! Naureskelin tolle sun kirjotukselle, olit taas kertiónu joatin niin hauskasti, että piti kipittää vessaan, ettei lirahtanu:-) Tervetuloa tissien tiputtelun kerhoon, mulla alko tulemaan tätä ternimaitoa jo joskus vähän ennen rv 20 ja nyt sitä jo tuleekin iahn kunnolla, lakanat ihan koppurassa ja yöpaidat yms...ja liivinsuojukset on ollu käytössä jo pitkään!!! Ärsyttävää.....
Jansku: Toi sun mude!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Nyt sanotte sille, et äiti meil on sulle tosi kiva ylläri ja viette sen silmät sidottuina lepäilemään vähäksi aikaa johonkin ottamaan aikalisän!!! Mä tulisin varmaan hulluksi:-) Mulla taas tilanne on ihan toisinpäin, että välillä oikein kiukuttaa, kun äippä ei reagoi mihinkään ja on vaan ja mä yritän olla siinä, että hei, sä oot mummi kohta ja se vaan on et niin!!! Se jäi siitä viime kerrasta, kun se kerkes jo juhlia ja sitten vauva menetettiin, niin se oli meille kaikille kai niin kauhee pala, ettei kukaan oikeen uskalla regoida!! Mut ei kyl hemmetissä....tota mäkään en nyt sentään toivo!! Koita taistella sen kanssa ja tsemppiä!!! Noi on niin hauskoja noi sun tarinat:-)
(.) Mulla alkoi nyt sitten loma!!!! Lääkäri kirjoitti kiltisti sen viimeset pari-kolem viikkoa saikkua ton selän ja sokrujen takia ja nyt mä sit vaan oon ja odotan!! Siis mulla on niin outo olo, kun ajattelen, ettei töihin oo menoa ainakaan seuraavaan vuoteen ja ylikin!!! Oon ihan pihalla!!!! Apua, mitä mä nyt teen!!!! Siis onhan tää hienoa, mutta, kun ei oikein tajua tätä!!! Lude on ottanut asian omalla tavallaan eli muksimalla!! Nukkumaan menosta on tullu kunnon waterloo mun kohdalla, ei millään löydy asntoa, kun maha painaa jo sen verran, sitten tulee närästys ja alkaa henkeä ahdistaa ja pakko pöyhiä ja korotella tyynyjä ja äijä nauraa, et toi ähinä ja puhina vaan pahenee ilta illan jälkeen!!! No joo...niin tekee, ähisis varmaan itekkin, jo kyljen kääntäminen vaatii extreme lajeja!!! Mutta kaiketsa huolimatta mukavaa tiistai päivää teille arvon leidit ja nauttikaa silti olostanne niin hyvin, kun mahollista, on tää kummiskin niin hienoa!!!!
-Emunainen ja lude 28+3-
Tämä mamma se vaan ei saa mitään aikaiseksi kun on yksin kotona. NUkkunut olen vaan ja lukenu kirjaa, syöny ja turvonnu.. lapset jää torstaina sitten kotiin lopullisesti, että sitten viimeistään on ryhdistäydyttävä ja tehtävä jotain järkevää.
KUKA EKA: Mä olen jo kerran kans ilmottautunu halukkuuteni synnyttää huhtikuun puolella, tosin alkaen 22 päivästä jolloin tulee se 38 viikkoa täyteen. Jotenkaan en vaan usko siihen vaikka supistuksia on paljon ollutkin. Kaksosetkaan kun eivät ilman hätistelyjä tulleet ulos niin tuskin tämä tekee poikkeusta. Ja jotenkin kun on niin paljon ollu tota ennenaikaisen synnytyksen uhkaa, niin ihna piloillaan tämä menee sen 2 vk yli niin että heilahtaa.. Supistukset ovat meinaan nyt loppuneet.....
LONKKASÄRYT: Täällä kans on kamalat kivut öisin, ei enään loppu yöstä pysty nukkuu kummallakaan kyljellä kun sattuu niin pirusti. ISoja tyynyjä pitäs jostain hankkii et sais nostettua itteään sen verran ylös et vois jotenkin puoli-istuvassa asennossa nukkua edes. Ihan on tullut jo tapa heräillä jatkuvasti aamuyöstä vaihtamaan kylkeä ja kuulostelemaan kumpi olisi vähemmän kipeä.
MITEN ON MENNYT KYSYMYKSET: Mä vastaan aina ekaks että ihan hyvin, vähän supistukset vaivaa.. Ja jos sitten kuulija erehtyy kysymään lisää saa vuodatuksen, mutta yleensä he tyrehtyy siihen että kuulija vaan toteaa että aha ja voi että.. Varsinkaan ei synnyttäneet eivät tunnu tietävän mitä supistukset yleensä ovat ja että kuin vahingollisia ovat mulle olleet. En nyt viitti ruveta selittämään alapääntilannetta ja muita ihanuuksia kaikille.
Sain muuten yksi ilta pitää miehellekkin biologian luennon " Mitä ovat supistukset" kun eihän se tuntunut mistään mitään tietävän, nyt tietää.
Lapset meillä odottavat vauvaa kuin kuuta nousevaa, silittelevät ja puhuvat mahalle. Voi raukat kun on vaikee selittää että vielä menee pari kk ennenkuin ehkä edes tapahtuu mitään, pahimmassa tapauksessa vielä 3..
( . ) Eipä kummempaa, meno jatkuu aina välillä. On kuitenkin rauhottunut tosi paljon, tyttökö sitten olisi tulossa. Ei ainakaan mikään kamala villiviikari, tuntuu nukkuvan enimmikseen.
martina 30+1
Mä kyllä elän jotenkin tänään ihan keskiviikossa. Oikein piti lehdestä tarkistaa, että onhan varmasti tiistai, kun keskiviikkona on se sokerirasitus. Että näin laho pää täällä.
Minra, mulla toi lonkan särky on vanha vaiva, joka on tullut nyt takaisin kylmien ilmojen ja painon nousun takia. Normaalisti on voinut vaihtaa aina asentoa nukkuessa, kun lonkka on alkanut vaivata, mutta kun nyt on sitten vaihtoehtona enää se toinen lonkka, niin uniasennot alkaa käymään vähiin :) Mutta pitäis kyllä laittaa se tyynyt sinne jalkojen väliin, ettei toinenkin lonkka tule kipeäksi. Mä vaan yöllä tönin niitä tyynyjä millon minnekin. Nyt on ollut jo käytössä tyyny selän takana tai masun alla ja se on selvästi auttanut selkäkipuun. Kun tuntui, että selkä on muuten sillä tavalla kierossa.
( . ) Olo on tänään ihan samanlainen kuin muulloinkin. Väsyttää, kolottaa, turvottaa ja nipistelee, joten kaikki kai hyvin :) Joo, ei ole täällä tietoa tosta mainosten levollisesta mielestä. Toisaalta viime raskaudessa mulla oli siinä lopussa (rv 20-24) oikein hyvä olo, vaikka kaikki ei sitten ollutkaan hyvin. Ei mulla ollut mitään närästystä, liitoskipuja, kivuliaita suppareita yms. Pahoinvointia oli vähemmän kun tällä kertaa ja painokin nousi tosi vähän. Ja koska niiden kivuttomien suppareiden ei pitänyt tehdä mitään, niin ei mulla ollut huolta huomisesta. Olin tosi seesteinen ja hyväntuulinen. Ainut mikä rasitti oli ramppaaminen neuvolassa ja kaksoskontrolleissa niin usein :)
Neuvolatädille muuten kun puhuin tästä, että tällä kertaa on kaikki vaivat olleet erilaiset kun viimeksi, niin hän totesi, että onhan mulle tullut ikää tässä välissä lisää 4,5 vuotta. Kuulemma esimerkiksi hormoonitoiminta voi muuttua tosi paljon siinä ajassa. Jos tän jälkeen haluaa vielä lisää lapsia, niin ne pitää varmaan tehdä tosi nopeasti, että selviää tästä raskaudesta :) No, oikeastihan mä olen päässyt tässä raskaudessa helpolla, joten ei voi valittaa ihan tosissaan.
Muuten mä olen jo alkanut odottamaan kevättä ihan innolla. Ja siis vaan sen takia, että ne pahimmat pakkaset hellitti :) Mutta oikeasti kai tässä kuukauden sisällä jo pitäisi alkaa talven vähän väistymään. Meidän poika kyselee jo kauhuissaan, että tuleeko sitten kuraa, kun on kevät. En tiedä mistä on saanut sen päähänsä. Ei kai haluaisi laittaa kuravaatteita päälle tarhassa :)
Hyvää tiistain jatkoa toukotaapertajille (kohta me jo taaperretaan oikeasti) ja pikaista paranemista kaikille sairasteleville!
Laru rv 26+6
Sf mitta olikin pompsahtanut, hyvä niin :) Kk sitten oli sen 19,5 nyt 26,5!! Keskikäyrällä mennään, onneksi.
Verenpaineet oli matalat kuten aina, Hb oli laskenut 110, joten rautaa joudun nyt popsimaan. Painoa on nyt tullut tasan 10 kg, herkkujen vika.
Kaikki oli hyvin, omista tuntemuksistani huolimatta vauva on jo raivotarjonnassa. Ihanaa, toivottavasti pysyykin siellä :)
Ja sitten muistin kysyä siitä paljon puhutusta sairaalan esitietokaavakkeesta... Täti oli laittanut sen jo sähköisesti eteenpäin. En huomannut kysyä, että hänkö oli nimetkin valinnut hätäkastetta varten ;)
Mulla on sitten karvanen maha, siis sellaista pientä hahtuvaa täynnä... Ja tissit sekä masu kutiaa, saa olla raapimassa koko ajan. Onneksi se hiiva kierre on kuitenkin loppunut, toistaiseksi :)
Olin ihan äimänä tuon pojan kanssa kun otti antibiootin sekä yskänlääkkeen suoraan ruutasta, kitisemättä!!! Hyvä hyvä :)
Nyt taidan mennä oikaisemaan, kun pikkuinenkin nukkuu vielä...
OP, Käpy 30+0!!! ja " Iivari" 1v5kk
p.s Martina, se olin minä joka ilmoittauduin jo huhtikuisiin, kun näin sen enneunenkin :)
Silloin 20.4 viikkoja on 37+8 näin nopsaan laskettuna, mulle riittää nuokin :)
No just joo, ei todellakaan...
Nyt mies sairaana ja voi miten se onkaan sairas!! Valitusta kokoajan, ööö olenkos minä ollut jotain pari kuukautta saikulla? Eilen taas tuli muistutus, että miksi olen kotona: piipero oli suihkussa ja minä katsoin telkkaria viereisessä huoneessa ja sitten piti lähtee pyyhettä antamaan niin liike pysähtyi kuin seinään! Tuli taas se hirvee viiltelevä kramppimainen kipu alavatsalle ja en meinannut liikkeelle päästä. Hivuttauduin sitten lattialle istumaan ja siitä varovasti linkussa pystyyn, piipero taas ihmeissään et mitä? Sainpa pyyhkeen annettua :) Miehelle jos tulis tommonen kipu niin ampparia pitäs vähintään tilata. On se välillä ihan pönttö.
Ja piiperokin sai tänään dramaattisen uhmiseiminäite-kohtauksen kun oli tarhaan lähtö, 20min suoraa huutoa. Eilen taas tullessa oli puku päällä melkein tunnin eikä suostunut syömään. Huoh, raskasta mutta toisaalta huvittavaa. Mitenhän mulle käy kun ollaan kuukauden päästä kotona kahdestaan?
Kaikkien vaivojen keskellä on ihanaa ajatella vauvaa ja kesää, saa olla ja nauttia lapsistaan. Mulla voi hyvinkin mennä kesäkuulle kun la on loppukuusta, niinhän se matami ennusti. Tosiaan hyvin ainakin meillä vakipalstailijoilla jo viikkoja, toivottavasti taustailijatkin vielä ovat kasassa. Mitähän pikkutyypille kuuluu, huhuu?
Tämmästä tiistaita 27+4
LARU täällä ainakin taaperretaan jo ja vaaputaan kuin ankat:)
Ööö mitkäköhän nimet se täti onkaan teille valinnut ONNIPAPUNEN:)
Mun yleisin vastaus on noihin miten voit kyselyihin, että paksusti voidaan. Kovin moni ei oikeasti kuitenkaan halua kuulla närästyksistä yms. mukavasta.
KEIJO.ANNIKKI täällä ihan sama juttu. Miehellä oli flunssa tossa viikko takaperin ja oli niiiiin kipeä. Varmaan ihan tarkoituksella naiset saavat lapsia, koska miehet ei ikinä kestäis raskautta ja synnytystä (ja naisilta menis hermot niitä katellessa).
Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok. Painon noususta ei valittanut mitään, vaikka olihan tuo noussut hieman liikaa. Sf-mitta on huikeat 33! Eli yläkäyrien yläpuolella mennään (no siellä on menty aina ennenkin eli ei mitään uutta). Vauveli jatkaa poikittaista oleiluaan tosi korkealla. Viimeksi mentiin poikittain myös kuukausitolkulla ja kääntyi rt:aan vasta viikolla 37. Sain myös puhuttua itseni ulos viimeisestä lääkärikäynnistä, kun olen menossa viikolla 36 Naikkarille joka tapauksessa synnytystapa-arvioon ja tekevät siellä kaiken saman (ja enemmänkin ja paremmalla ammattitaidolla) kuin terveyskeskuksessa. Oikeasti toi mun terveyskeskuslääkäri on jotenkin onnettoman oloinen raskauden seurannassa: ei löydä sydänääniä; arveli, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja kun Naikkarilla ultrassa kysyin sitä, niin sanoivat ettei oo yms.
Nyt tarttee mennä, poikanen heräilee päiväunilta.
Kolmeplusyks ja 30+6
Heippa!
EIkö olekin ihanaa, että kovat pakkaset tuntuvat olevan ohitse? Ihan kuin kevät olisi jo kulman takana! Ja pikkuiset palleroisemme! :)
Sain ultra-ajan onneksi jo ylihuomiseksi...ei tarvitse niin kauan kärvistellä epätietoisuudessa. Anoppi tulee hoitamaan esikoistamme, niin pääsemme miehen kanssa yhdessä sinne ultraan. :D
Sitten tuohon otsikkoonkin laittaamaani kysymykseen. Onko teille lekuri sanonut sisätutkimusta tehdessään, että vauvan pää tuntuu?? Eli hyvähän se on, että vauva on raivotarjonnassa. Tai siis ainakin eilen oli. ;) Mutta liittykö tuo siihen, että paikat ovat pehmeät ja sormelle auki????
Esikoisellamme oli napanuorassa 3 solmua (todella kova menijä vatsassa) ja siksi olemme kiitollisia, että hän tuli rv36+5...sillä olisi saattanut kohtuun tukehtua isompana...joten en viitsi liikaa valittaa ennenaikaisuudesta...joskus se on ihan " tarkotettua" . Mutta mietin kyllä miten esikoinen pärjää äidin sairaalassaoloaikana. Mites teillä on suunnitelmat?
Tsemppiä vaan kaikille! Täällä muuten raskaus edennyt hyvin ilman suurempia ongelmia..mutta nyt tuo kohdunsuun tilanne huolestuttaa. Ja miten niin se PÄÄ siellä jo tuntui (vaikkei kyllä ollut onneksi laskeutunut).
Nyt taitaa päiväunilainen herätä.
Moiks,
Mama2006 rv27+6
Pitkästä aikaa olin taapertamassa ulkona rattailla:D ja kyllähän piristi,vaikka maha kovana saikin köpötellä.....innostuin oikein kun kaveri aamulla soitteli ja lähettiin sitten ulos lasten kans;) ja pitihän mun nyt päivällä viel uudestaan käydä kärryttelemässä pojan kans... aika pitkä lenkki tulikin....tai ainakin niin musta tuntuu:) että eipä ne mun kävelyt viel ollutkaan kävelty;) vaikka tuskin tästä enää tapa tulee,en niin innokas lenkkeiliä enää tän mahan kans oo....tää todellakin on jo painava!!!!!
höh poika haiskahtaa nyt siihen malliin et pyllypesulle lähdettävä.... et se siitä kirjottelusta sitten. hyvää tiistaipäivänjatkoa kaikille ja vointeja vointeja mahojen/vaivojen kans=)
toymama 27+3
Mama2006: Jep mulle on sanonut sekä lääkäri että th, et pää tuntuu ja rt:ssa on. Ja paikat oli myös sormelle auki, mutta vain ulkosuu, se on kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjällä, tärkeää että sisäsuu vielä kiinni.
Minä en varmasti tule kokemaan ennenaikaista synnytystä.. Kumpikin mennyt yliajalle. Isompi syntyi rv 42+3 ja pienempi 41+2 joten jos tuota rataa menee tämä syntyy 40+1 eli ei se pahasti yli menis ;-)
Mikä se ennustajaeukko on jolta olette sukupuoli asioita kyselleet? Meillehän rakenneuä:ssä sanottiin että poika, mutta jotenkin itestä tuntuu tytöltä. Niin ja oishan se mukava tietää synnytyspäivä niin sais suunnitella siihen malliin asioita ;-)
Joku tosiaan kysyikin että onko mietitty hoidon järjestämistä loppuajasta. Minä olen kummaltakin joutunut olemaan muutaman päivän sairaalassa ennen synnytystä, joten oletan että nytkin käy niin..
Mies jää näillä näkymin hoitamaan poikia, toivotaan ettei tule kuitenkaan pitkä reissu. Toinen vaihtoehto on mun vanhemmat, mutta mun isällä on rankat syöpähoidot juuri alkamassa ja vievät kevään, joten riippuu siitäkin, mikä tilanne silloin on hoitojen kannalta. Mun vanhemmat hoitavat poikia kyllä muuten mielellään ja sanovatkin että saa ajatukset muualle hetkeksi kun on hoitamassa.
P. + Toukka 30 ja risat ja isoveljet
Täälläkin on neuvolassa käyty, ja tullessamme käytiin naapurissa isännän työkaverin luona koeajamassa tila-autoa. Isäntä ryökäle sai autokuumeen tartutettua meikään myös. :) No, kesällä sitä jo tarvitaan, jos aiotaan perheenä kylään mennä...
No sitten ne neuvolakuulumiset: painoa +3kg kuukaudessa eli nyt on +6kg yhteensä (sais vähän vähentää makeita, mut kun on iskenyt välillä karsee himo lakritsaan tai sipseihin...). Verenpaine ok, pissassa sokerit +, hb 114 -> rautaa sais taas aloittaa, sf 27 cm, rt ja piti oikein ultralla katsoa, kun oli se paljon puhuttu sijainen... argh! Sekin oli vaan kurkkaus tyyliin pää on tossa ja selkä tällä puolella... Ei kyllä tarttis sen tyypin olla paikalla enää. Kun ei hoksaa edes koneelta lukea, mitä on edellisillä kerroilla kirjoitettu. Rupes vaan puhumaan sokerirasituksesta ja polikäynnistä, kun rasitus on ollut jo ja polikäyntikin tiedetään, vaikka päivää ei vielä ole sovittu, kun ' määräpäivä' osuu viikonloppuun... Seuraava käynti onkin sitten lääkäri 3 viikon päästä, tähän väliin ei viitsitty laittaa käyntiä, mutta jos jotain tulee, niin saa soitella sitten. Olisko siinäkään järkeä, että ensin olis 2 viikon päästä th-neuvola, siitä viikko lääkäri-nla ja taas viikko th-nla... Oli sillä vähän edes järkeä päässä.
No, pitää jatkaa hommia. Olis pyykkäystä ja tiskikoneen tyhjäys/täyttö ja siivoustakin, mutta saas nähdä kuinka huvittaa...
Äippä rv 29+2
Mulla on ollu aika raskas päivä, ekaks omaa napaa..:) Eli aamu alkoi sellasella " kesto-supistuksella" joka kesti melkein 2 tuntia! Masu oli kovana kuin kivi ja yritin esikoisen kanssa taapertaa kerhoon puolen tunnin matkaa ja oli aika vaikeeta! Sitten siellä alko helpottaa mutta takastulomatkalla taas oli pakko välillä pysähtyä kun alko puristaa kyljistä asti. Nyt on ollu tosi kipeetä kävellä ihan tässä kotona. En taida huomenna mennä ainakaan minnekään pitkälle pojan kanssa ja yritän levätä.. Onko muilla ollut tällaista?
Multa ei oo hirveemmin kyselty että miten jakselen, enemmänkin taivasteltu mun masun kokoa, on nimittäin aika iso viikkoja ajatellen:) siis ihan hyvätahtosesti, en koskaan loukkaannu jos joku kommentoi masun koosta kun ylpeenä sen kannan:) Ja tää on tosiaan aika iso kun itse en oo niin hirveen isokokonen.
Mä lähetin eilen Kelaan äippäpaperit, otin äitiysavustuksen rahana kun meillä kaapit pursuaa vauvan vaatteita ja en niitä tavaroitakaan tarvitse kaksia kappaleita.
Eipä kummempia, hui kun katselin että usealla meistä on jo 30 viikkoa täynnä:) Mä oonkin täältä loppupäästä,
t:minnis80 rv 26+6
Kyllä minä, ystävät rakkaat, vannon tästä lähtien yksityisen ultrauksen nimeen! Aivan loistavaa palvelua ja hintakin oli alle satkun, kun Kela-osuus otettiin pois!
Kävimme Koskiklinikalla, jossa ultraajana oli vanhempi mies, joka kertoi olleensa TAYSin vastaavana synnytyslääkärinä 20 vuotta, Tuukka Tarkkila. Ja hän osasi tosissaan asiansa ja ymmärsi esikoistaan odottavien jännityksen.
Saimme mukaan KUUSI kuvaa pikku-O:sta! Kun kerroimme, ettemme halua tietää sukupuolta, hän otti vielä yhden kuvan ja sanoi naureskellen, että tästä saatte vielä mukaan kuvan, josta sukupuoli näkyy mutta te ette osaa sitä siitä katsoa. Hän vastasi kaikkiin kysymyksiimme ja jaksoi kärsivällisesti käydä koko pienen ihmisen kehon kanssamme läpi.
Mutta olennaiseen: Vauva on kaikin puolin oikein erinomaisessa kunnossa ja voi hienosti! Isokokoinen se kyllä on, paino nyt (rv 29+3) 1750g ja arvio syntymäpainosta noin 4 kiloa! Lääkäri sanoi, että saattaapa hyvinkin syntyä parikin viikkoa etuajassa. Ei kyllä haittaisi yhtään! Liikkeiden vähentymisestä tohtori sanoi, että ihan normaalia, kun vauva ei enää mahdu liikkumaan niin paljon kuin aikaisemmin.
Nyt mieli on rauhallisen onnellinen. Huoli on poissa sydämeltä ja nyt voin alkaa ihan oikeasti odottaa lasta kaiken tämän murehtimisen sijaan.
Miten on mennyt-kysymyksistä oli puhe. Musta tuntuu, että ne on vähän samanlaisia kuin ne puolitutuille esitettävät Mitä kuuluu?-kysymykset. Siihen kuuluu vastata, " Kiitos hyvin" , vaikka totuus olisi mikä. Harva haluaa kuulla ikäviä asioita.
Juu ja minä myös inhoan mainosten seesteisiä raskaana olevia ja samoin kaikkia julkkiksia, jotka vaan saavat raskaudesta energiaa! Ketään ei pissata, pieretä eikä supista. Ei väsytä, vedä suonta tai yrjötä. ARG!!!
Yksi hauskimmista oli mielestäni Sanna Saarijärvi, joka alle vuorokausi esikoisensa syntymän jälkeen antoi haastattelun siitä, kuinka upeaa mutta vaikeaa äitiys on. Kuinka joku pystyy 10 tuntia esikoisen syntymän jälkeen analysoimaan äitiyden syvimmän olemuksen?!
SÄMPYLÄISELLE onnea mäkkäriduunin hakuun, hehheh! Jos ne ilmoittaa, että paikka on teidän, pyydä heti palkankorotusta ja kysy millaisia äitiyslomaetuja Ronald McDonald tarjoaa, hih!
EMUNAISELLE onnea loman johdosta! Nyt nauti ja lepää!!!! Lupaan viihdyttää sua lisää äiti-tarinoilla taas sitten, kun seuraavan kerran viitsin vastata sille puhelimeen. Laitoin sen Älä vastaa-osastoon.
Halauksia kaikille!
Jansku 29+3
Uskomatonta, että viikot on vierineet näinkin pitkälle! Olinpa tänään taas kontrolleissa ja kaikki todella hyvin eikä tarvitse edes hepariiniannosta kasvattaa. Vauveli on kasvanut hyvin ja tosi vilkas kaveri. Vauvelin koon takia, joka nyt kieppuu +1SD käyrillä, ajateltiin yhteistuumin - yllätys - yllätys tehdä sokrurasitus.Ja Obsidanit aloitin, Hb 109.Niin ja korkean sykkeen takia (pulssi 104 pintaa aamuisin) kokeilen nytEmconcordia tosi matalalla annoksella, jospa se hillitsisi hiukan. Pulssi mulla on ollut jo syksystä tällainen ja erityisesti aamuisin se on hankalan tuntoinen.
Näitä pidän pienempänä pahana ja toivotaan että ei nyt sokrutkaan reistaile, olen kyllä kummasti popsinut karkkiakin, pullakin mennee jne. Nytpä sitten päätin että Pullat ja karkit pois!
Pikaisia lukemisia olen käynyt täällä tekemässä ja noissa asioissa näyttäisi olevan kanssasisaria enemmänkin.
Mekin olemme uskaltautuneet hankkimaan jo vauvatavaroita, kaikki suurinpiirtein on valmiina, vielä en ole sänkyä petannut, mutta lakanat on mankeloitu!Viime viikolla iski mulle sellainen puuska, että nyt ukkeli pannaan töpinäksi.
Voikaahan hyvin tämä LOPPUAIKA! Itse laskeskelen että jos saatais meneen maaliskuun loppuuun niin olisin ikionnellinen!Pienillä etapeilla eteenpäin!
Kevät-tähti ja pupunen 30+2
Se pitkä suppari varmaan kuului tähän päivään, kun molemmilla oli ja viikotkin samat :) No, ei vaiskaan. Mulla oli myös pitkän aikaa päivällä maha ihan kivikova ja jotenkin ikävän tuntuinen. Ei kuitenkaan ihan sellasta supistustunnetta, koska silloin mulle aina tulee se pissahädän tunne, tai sitten siitä puuttui vaan se osa. Oli muuten aika outoa ja mä täällä jo mietin, että nyt jos käynnistyy, niin mistä lapselle hoito ja kuinka nopeasti mies tulee töistä kotiin. Lähdin nukkumaan pariksi tunniksi ja herätessä olo oli paljon helpompi. En tiedä mikä se oli.
Nyt masukki potkii rakkoon sen verran lujaa, että täytyy lähteä...
Laru rv 26+6
Kysymys kuuluu:" Miten voit?" Arvatenkin pitää vastata lyhyesti ja positiivisvoittoisesti. Yleisimmät vastaukset on kai noi saikkua/ei saikkua, suppareita/ei suppareita, lihoo/laihtuu. Mulla on kaikki hyvin, raskausdiabetes on, mutta hallinnassa ja syödä tekisi mieli koko ajan ja kaikkea.
Eilen näin kaverin, jonka äippäloma oli juuri alkanut ja oli niin " kompakti" ja hyväryhtinen. Itse yritän varoa, ettei nyt varsin rupeaisi vaappumaan.
Lonkkasärkyisille, kai nukutte tyyny jalkojen välissä?