Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin varmistaa, että testamenttiani noudatetaan?

Vierailija
28.12.2024 |

Olen lapseton ja tehnyt testamentin sisarusteni lasten hyväksi. Mutta vain osalle heistä. Kun kuolen, joku käy papereitani läpi ja jos se joku on sopivasti väärä ihminen, testamentti voi sopivasti jäädä löytymättä, jolloin jako menee tasan sisarusteni kesken.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin arvopaperit voi tallentaa digitaaliseen arkistoon, sieltä ei vieraat niitä saa. Kuten testamentin.

Tässähän ei ole kyse siitä, etteivät vieraat saa paperia käsiinsä, koskei se ole ongelma. Kyse on siitä, että löytääkö sitä paperia nekään joiden tarvitsisi. Sitä tämä ei ratkaise.

Ajoita sähköposti lähtemään gmailista joka vuosi jouluksi edunsaajille, ja sitten aina perut sen jos oletkin hengissä sinä jouluna. Googleen voi luottaa

Vierailija
42/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa testamentissa on ehto että jos sisarukseni alkaa riitelee omaisuudestani niin omaisuuteni lahjoitetaan toiselle taholle eikä ne saa euroakaan.

Tämä ei auta, jos testamenttia ei löydy.

En tajua, mikä ihmisillä on, ettei omaisuuden jaosta voi puhua avoimesti ääneen. Se ehkäisisi niin monia ongelmia.

Voi olla, etten kuole 40 vuoteen. Se, että menee kertomaan jollekin, että hei, sulle on testamentattu asuntoni ja toiselle, että hän on saamassa muutaman kymmenen tuhatta,  JOS nyt sattuisin kuolemaan, voitaisiin ottaa manipulointina, mielenterveysongelmana tms. Ei ole perhettä, joten ei ole perhesiteitä yhteenkään perinnönsaajaan.

Miten niin manipulointi

Lisäksi olisi varmaan outoa, jos ystäväsi sanoisi, että sulle on sitten muuten mun testamentissa 20 000 e. Etenkin kun tietää, ettei itse ole vastavuoroisesti hänen testamentissaan ja tietää, että tuolla rahalla ei sinänsä ole hänelle merkitystä.

Sitten vuoden päästä sanoo, että tässä testamentissa et ole ollenkaan. Parin vuoden päästä sanoo, että tässä testamentissa on 100 000 e jne.

Omassa testamentissani on yksi ystävä jätetty lopulta kokonaan pois. Olisipa ollut aika lapsellisen tuntuista joutua ilmoittamaan tehneeni hänet perinnöttömäksi. Lisäksi kahden muun perillisen osuuksia on pienennetty sadalla tuhannella per nenä. Ja jos taas ei kerro summia, eivät he voi tietää, onko siellä 2 000 e vai 200 000 e tulosss.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen missä perinnöttä jäänyt, ei läheinenkään sukulainen, riitautti testamentin ihan paperissa olleen muotovirheen takia.  Paperi oli pankin laatima joten he joutuivat siitä jotenkin korvausvelvoliseksikin.  Mutta perinnönjako ei sujunut vainajan tahdon mukaan. Huolehtikaa esim todistajat mm..

Minun mielestäni tämä perintösekoilu on usein hyvin alhaista ja rumaa. Luulisi, että se vainajan poismeno olisi isoin asia ja hän olisi jo elämänsä aikana siirtänyt sen verran perimäänsä sellaisille tahoille, kenelle sitä haluaa jakaa

Mielestäni on rumaa tuo, mitä jotkut tekevät, että manipuloivat ja tekevät testamentistaan jotain viimeisiä kostoiskuja. Kiusaavat joitakin sukulaisia vielä haudan takaakin jättämällä perinnöttömiksi tai pyrkimällä alentamaan heitä sen avulla. Toinen ääripää on sitten nuo, jotka halveksuvat vainajan tahtoa ja alkavat riitelemään perinnöstä. Ei ole elämän arvot kyllä kohdallaan siinä, kun tehdään noin rumia asioita 

Vierailija
44/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun ei ole läheisiä, olisi todella outoa kulkea tuolla kuuluttamassa, että hei, jos satun heittämään henkeni, nettoat siitä xx xxx tai xxx xxx euroa.

Herättää hämmennystä enkä lisäksi toivo, että joku alkaisi odottaa kuolemaani."

Ei mulla ole mitään summia testamentissa vaan sen hetkinen omaisuuteni jaetaan kolmeen osaan. Ehkä mulla ei ole paljon mitään jaettavaa enää sillä hetkellä tai sitten on. Eri

Olisi tosi outoa keroa testamentista kertomatta (suuntaa antavaa) summaa, testamentattavaa kiinteistöä/huoneistoa tai osuutta omaisuudesta. Noista kaikista voi päätellä jotain osviittaa perinnön suuruudesta. 

Vierailija
45/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, jos esim. 50-vuotias tekee testamentin ja kertoo siitä perinnönsaajille. Testamentin tekijä saattaa elää vielä 40 vuotta, ja mieli muuttua moneen kertaan. Minä varmasti tulen testamenttaamaan suurimman osan omaisuudesta sille henkilölle, joka on valmis auttamaan minua silloin, kun itse olen jo raihnainen - ellen kuole ns. saappaat jalassa.

Vierailija
46/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun ei ole läheisiä, olisi todella outoa kulkea tuolla kuuluttamassa, että hei, jos satun heittämään henkeni, nettoat siitä xx xxx tai xxx xxx euroa.

Herättää hämmennystä enkä lisäksi toivo, että joku alkaisi odottaa kuolemaani."

Ei mulla ole mitään summia testamentissa vaan sen hetkinen omaisuuteni jaetaan kolmeen osaan. Ehkä mulla ei ole paljon mitään jaettavaa enää sillä hetkellä tai sitten on. Eri

Olisi tosi outoa keroa testamentista kertomatta (suuntaa antavaa) summaa, testamentattavaa kiinteistöä/huoneistoa tai osuutta omaisuudesta. Noista kaikista voi päätellä jotain osviittaa perinnön suuruudesta. 

Testamentissani ei ole mitään omaisuutta yksilöity vaan puhutaan vaan kaikesta omaisuudesta, mitä se nyt sitten onkaan sillä hetkellä. Siihen omaisuuteen voi kuulua rahaa, sijoitukset, asunto, metsät jne... Näin ei tarvitse muuttaa sitä testamenttia sen mukaan, miten se omaisuus vaihtuu. 

Vierailija
47/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä, jos esim. 50-vuotias tekee testamentin ja kertoo siitä perinnönsaajille. Testamentin tekijä saattaa elää vielä 40 vuotta, ja mieli muuttua moneen kertaan. Minä varmasti tulen testamenttaamaan suurimman osan omaisuudesta sille henkilölle, joka on valmis auttamaan minua silloin, kun itse olen jo raihnainen - ellen kuole ns. saappaat jalassa.

Tein testamentin, koska voin kuolla vaikka huomenna. Juu ja mieleni ei tule muuttumaan. 

Vierailija
48/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 50 vuotiaana lapsettomana  tekee testamentin ja kertoo avoimesti sen sisällön, niin johan sitä ehtii sen jälkeen mennä naimisiin, ystävyyssuhteet muuttua, tulla joku sairaus ja haluaakin perintönsä vaikka syöpätutkimukseen. Vähän noloa kertoa, ai juu et muuten saakaan mitään

Vierailija
49/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku miettii maallista mammonaa? Antakaa mennä kenelle se kuuluu. Tai käytä ne itse.

Vierailija
50/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää hämmennystä enkä lisäksi toivo, että joku alkaisi odottaa kuolemaani.

Useammat sitä odottavat, jos et kerro, kenen ei kannata odottaa. 

Vierailija
51/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 50 vuotiaana lapsettomana  tekee testamentin ja kertoo avoimesti sen sisällön, niin johan sitä ehtii sen jälkeen mennä naimisiin, ystävyyssuhteet muuttua, tulla joku sairaus ja haluaakin perintönsä vaikka syöpätutkimukseen. Vähän noloa kertoa, ai juu et muuten saakaan mitään

Näinpä. Omasta varallisuudestani lähti 150 000 e parin viime vuoden aikana. Paras ystävä petti. Tuli myös sairaus, joka on aiheuttanut toistaiseksi jatkuvan työkyvyttömyyden. 

Vierailija
52/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks nää tehdä juristilla? Oon olettanut että jää virallinen asiakirja jollekulle tiedostoihin asiasta ja se kaivetaan sitten kun tulee tieto kuolemasta. Ei kai kukaan pelkästään itsellä mitään paperinpalaa säilyttele? 

Vierailija
53/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siitä testamentista näe mikä se omaisuus on arvoltaan. Tein testamentin 50-vuotiaana, kun en todellakaan halua enää uutta kumppania vaan elän yksin loppuelämäni. 

Vierailija
54/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva jos olen testamenrannut vaikka mökin Liisalle, metsäpalstan Pekalle ja rahastot Pertulle. Sitten kun olen joutunut hoitokotiin, edunvalvojani on myynyt mökin ja metsät hoitokulujen kattamiseksi

Vierailija
55/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Kirsti Paakkasen tapaus todistaa että jos joku sukulaisesi ei ole tyytyväinen testamenttiisi, se voidaan kumota ja jakaa kuten perhe haluaa.

Vierailija
56/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva jos olen testamenrannut vaikka mökin Liisalle, metsäpalstan Pekalle ja rahastot Pertulle. Sitten kun olen joutunut hoitokotiin, edunvalvojani on myynyt mökin ja metsät hoitokulujen kattamiseksi

No ei kannata yksilöidä noin, kun eihän sitä tosiaan tiedä mitä on jäljellä kuolinhetkellä. Puhuu vaan omaisuudesta. 

Vierailija
57/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa mitä tapahtuu kuoleman jälkeen?

Parasta tuhlata rahat jos on sellainen tieto/tunne että kuolema korjaa pian.

Ikinä ei rahoja/omaisuutta jaeta. Tehkööt muut oman työnsä sen eteen eivätkä loisisi.

Kai minä nyt saan itse päättää annanko rahani jollekin vai en? Tämä minun oma päätöksenikö tekee jostain loisen tai ei?

Vierailija
58/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siitä testamentista näe mikä se omaisuus on arvoltaan. Tein testamentin 50-vuotiaana, kun en todellakaan halua enää uutta kumppania vaan elän yksin loppuelämäni. 

Sulla voi olla toiset 50 vuotta vielä jäljellä. Mieli voi muuttua monta kertas

Vierailija
59/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei muutu enää. Ehdin miettiä testamentin tekoa jo 15 vuotta, kun perin vanhempani. En ole mikään tuuliviiri, joka muuttaa mielensä yhtenään. 

Vierailija
60/79 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei muutu enää. Ehdin miettiä testamentin tekoa jo 15 vuotta, kun perin vanhempani. En ole mikään tuuliviiri, joka muuttaa mielensä yhtenään. 

Se terveellisen jouston alue on tuuliviirin ja betonin välissä oleva alue.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme