Hoitajat saa jopa 200 euron hälyrahan
Juttelin tuossa tuttavan kanssa, joka oli tehnyt joulun aikana kolme pyhää korotetulla hälyrahalla, kun yllärinä oli tullut jouluksi "sairastumisia" Korotettu hälyraha 200 euroa. Siihen tuplapalkat ja muut lisät niin kolmen päivän bruttopalkka yli 2000 euroa! Ei ihmekään, että hyvinvointialueilla on rahat loppu, kun "pienituloisille" hoitajille maksetaan verorahoista tällaisia korvauksia. Ja hänkin kuuluu näihin "köyhiin" jotka valittaa, kun palkka on niin pieni ja työ on niin "raskasta" että jaksaa tehdä kaikki ylimääräiset vuorot. Ja ei, en todellakaan mene hoitoalalle, mutta ei ihmekään, että nyt irtisanotaan hoitoalalla.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pientähän tuo on kun
Finnairin lentäjien ja perämiesten keskipalkka on 12 000 euroa kuukaudessa. Kaukoliikenteen kapteenit ansaitsevat 20 000 euroa kuukaudessa.
Sairaanhoitajakin vastaa ihmishengistä.
Vai olisko se vastuu kuitenki lääkärillä?
Viimeistään tästä huomaa ettet ymmärrä alkuunkaan mistä puhut. Lääkäreitä on sairaaloissa ja terveysasemilla. Hoivakodeissa jne joissa suurin osa hoitajista on töissä, ei työskentele lääkäreitä vaan se päivittäinen vastuu on hoitajilla.
No sinä et ymmärrä? Miten toimii esim synnäri tai vaikka leikkuri jos sieltä hoitajat pyhisin sairastuu. Aivan oikein, ei mitenkään. Kovalla rahalla voi saada vapaapäiviltään töihin, ei sinne kukaan pienellä palkalla mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällainen hoitajien paheksuma insinööriretku, ja minun hälyraha oli kolme tuntia eli jotain 150€. Mut työtunnit olis sitten kuitenkin tuplapalkalla.
Et ole kriittisellä alalla.
Itse asiassa olen. Muutama satatuhatta ihmistä huomaa hyvin nopeasti jos mokaan ja aamulla ollaan Ilta-Sanomissa.
Onpa teillä hoidettu huonosti asiat, jos yksi tolvana pystyy aiheuttamaan tuollaisen vahingon. Tai sitten yliarvioit tärkeyttäsi.
En ole kuullut koskaan lääkärien vähättelevän muita, mutta tämä hoitavien harjoittama vähättely on ihan käsittämätöntä. Tähän tuotte aina esille sen, kuinka työ on niiiiin tärkeää ja yksikin virhe voi viedä
Ei hoitajia vihata, vaikka sinä tulitkin hoitajan jättämäksi seksuaalisten ongelmiesi vuoksi ja siksi vihaat. Sinä vihaat, useimmat eivät. Itse en ole hoitaja, mutta sen verran vuosikymmeniä erilaisissa töissä takana että hahmotan kokonaisuuksia enkä anna arvoa tuollaiselle kitinälle jota harrastat. Kapeakatseisen ihmisen tunnistaa heti siitä, että jos joku puolustaa arvostelun kohdetta, kapeakatseinen arvostelija olettaa heti puolustajan olevan sitä samaa kohderyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällainen hoitajien paheksuma insinööriretku, ja minun hälyraha oli kolme tuntia eli jotain 150€. Mut työtunnit olis sitten kuitenkin tuplapalkalla.
Itse asiassa olen. Muutama satatuhatta ihmistä huomaa hyvin nopeasti jos mokaan ja aamulla ollaan Ilta-Sanomissa.
Onpa teillä hoidettu huonosti asiat, jos yksi tolvana pystyy aiheuttamaan tuollaisen vahingon. Tai sitten yliarvioit tärkeyttäsi.
Sellaisia duuneja on paljon. Hoitsuparat eivät edes ymmärrä mitä sana vastuu oikeasti tarkoittaa.... mut ollos huoleton, poikais valveil on.
Pitäiskö sun vaikka vaihtaa alaa eikä vain ruikuttaa? Vain etkö ole kuuminta hottia, jostain ilmeisestä syystä, työmarkkinoilla?
Niin no, päälle 8k€ peruspalkka taitaa olla kuitenkin tässä maassa ihan kohtuullinen. Jopa hoitsuihin verrattuna. Enkä nyt mielestäni kauheasti ruikuta, totesin vain, että ammatti-ihmisetkin lähtee töihin pienemmillä hälykorvauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän firmassa ole käytäntöä, että suunnittelu (varsinkin kriittinen) tarkistetaan ja hyväksytään eri henkilöiden toimesta? Teillä on iso laadullinen ongelma.
T. Entinen 'hoitsu', nykyinen inssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiristystähän tuo on. Kaupat saatiin pidettyä joulunpyhät auki Suomessa ihan ilman hälyrahoja. Hoitajilla on hyvä kiristää, jos ette maksa, niin ei tulla töihin ja ihmisiä kuolee.
Sitten kaupoa pannaan vain kiinni, jos työntekijöitä ei ole. Ei onnistu hoitoalalla.
Et ole kuullut yöpäivystysten lakkauttamisesta, vanhainkotien sulkemisesta jne?
Ei näihin lappua luukulle tule yhdessä illassa vaan pitkän suunnittelun tuloksena. :D
Mutta jos näin alkaa tapahtua, niin on aika todellakin huolestua.
Mitenköhän vanhainkoti edes suljettaisiin yhdessä illassa? Poistettaisiin
Hoitajilla on velvollisuus tulla töihin vain työvuorolistaan merkkityinä aikoina. Vapaa-ajalla ei tarvitse vastata jos yritetään soittaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Enpä muista kertaakaan kenenkään vakkarin tai sijaisen sairastuneen vaikkapa joulunpyhinä. Töihin jokainen vaikka pää kainalossa. Kun on työvuorot osalle riemuksi ja osalle suruksi määrätty niin niillä menneet. Suunnitelmat tehty listojen mukaan ja jos työhukit sattui niin eurot omaan pussiin. Saitsukoneet sairastavat sitten arjen koittaessa tammikuussa tai viimeistään helmikuussa.
Tässä kannattaa muistaa, että ihminen voi sairastua minä päivänä vuodesta tahansa. Varmasti moni menee vaikka puolikuntoisena jouluna töihin jos näin on suunniteltu. Jos kuitenkin esim. noro on juuri päällä niin sen levittäminen potilaisiin ja työkavereihin olisi vielä isompi ongelma.
Ap on ehkä korkeintaan lukiossa ja nyt fantasioi VAUVAPALSTALLA nimettömänä. Sika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virassa olevana esimiehen määräämät ylimääräiset työt on vaan lisätyötä josta saa ensimmäisiltä tunneilta tunti tunnista korvauksen ja olikohan 6 tunnin jälkeen +50% :D Oispa hälyrahoja
Siis millä alalla noihin on pakko suostua? Lähtökohtaisesti ylityö vaatii aina työntekijän hyväksynnän eikä niitä voi noin vaan esimies määräillä. Jos ei normaali työaika riitä niin se ei ole sinun ongelma vaan työnantajan ongelma hankkia joku tekemään ne ylijäävät työt.
Työnantajat kyllä käyttää hyväkseen jos ei itse ole tarkkana. Näissä pitää pysyä tiukkana ja tarvittaessa ottaa yhteys luottamusmieheen ja liittoon jos työnantaja yrittää laittomuuksia.
"Julkisen sektorin virkamies tai viranhaltija ei kuitenkaan voi kieltäytyä ylityöstä, jos se on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä." - https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6aika-ja-ylity%C3%B6t
Korvaukset näistä menee siten että viikon kuusi ensimmäistä ylimääräistä tuntia saa "tunti tunnista" ja sen jälkeen alkaa tulemaan +50% liksa
Vierailija kirjoitti:
Virassa olevana esimiehen määräämät ylimääräiset työt on vaan lisätyötä josta saa ensimmäisiltä tunneilta tunti tunnista korvauksen ja olikohan 6 tunnin jälkeen +50% :D Oispa hälyrahoja
Työaikalaki taitaa sanoa muuta tuollaisista työnantajan aloitteesta tehtävistä ylitöistä. Omasta tahdostasi tekemät joustot on sitten asia erikseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hoitajat todellakaan tienaa 2000e kolmessa päivässä, edes jouluna.
Jos joku on saanut joulunpyhät vapaaksi (24-26.12.) ja tekee kaikkina päivinä ylimääräisen 7h vuoron niin siitä tienaa kaikkine lisineen n. 1600e. Jos siis saa kaikilta kolmelta päivältä korotetun hälytysrahan 200e.
Jos joku on valmis perumaan joulunviettonsa ja esim. sukulaisten luona käymisen, niin kyllä siitä sietääkin saada kunnollisen korvauksen.
Laskepa uudestaan, jos perustuntipalkka on n. 20 euroa, työvuorot 12 tunnin työvuoroja ja hälyraha 200 euroa. Ja peruspalkka tuplana.
Missä sairaanhoitaja saa 20e perustuntipalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiristystähän tuo on. Kaupat saatiin pidettyä joulunpyhät auki Suomessa ihan ilman hälyrahoja. Hoitajilla on hyvä kiristää, jos ette maksa, niin ei tulla töihin ja ihmisiä kuolee.
Et kai nyt vertaa kauppojen työntekijöitä ja koulutettuja hoitajia keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on saanut joulunpyhät vapaaksi (24-26.12.) ja tekee kaikkina päivinä ylimääräisen 7h vuoron niin siitä tienaa kaikkine lisineen n. 1600e. Jos siis saa kaikilta kolmelta päivältä korotetun hälytysrahan 200e.
Jos joku on valmis perumaan joulunviettonsa ja esim. sukulaisten luona käymisen, niin kyllä siitä sietääkin saada kunnollisen korvauksen.
Laskepa uudestaan, jos perustuntipalkka on n. 20 euroa, työvuorot 12 tunnin työvuoroja ja hälyraha 200 euroa. Ja peruspalkka tuplana.
Missä sairaanhoitaja saa 20e perustuntipalkkaa?
Julkisella puolella täysillä kokemuslisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut koskaan lääkärien vähättelevän muita, mutta tämä hoitavien harjoittama vähättely on ihan käsittäm
En ymmärrä, että mitä vainoharhoja sinulla on, mutta a)en ole naisiin päin ja b) en usko, että lähtisin parisuhteeseen sairaanhoitajamiehen kanssa
Opettelisit lainaamaan.
Hoitajat ovat hyvin harvoin virassa eikä työvelvoite ole niin raskas. 521
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai nyt vertaa kauppojen työntekijöitä ja koulutettuja hoitajia keskenään?
Tottakai se vertaa, koska ei ymmärrä eikä elämässä ole oikein muuta kuin roikkua vauviksessa jankuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis millä alalla noihin on pakko suostua? Lähtökohtaisesti ylityö vaatii aina työntekijän hyväksynnän eikä niitä voi noin vaan esimies määräillä. Jos ei normaali työaika riitä niin se ei ole sinun ongelma vaan työnantajan ongelma hankkia joku tekemään ne ylijäävät työt.
Työnantajat kyllä käyttää hyväkseen jos ei itse ole tarkkana. Näissä pitää pysyä tiukkana ja tarvittaessa ottaa yhteys luottamusmieheen ja liittoon jos työnantaja yrittää laittomuuksia.
"Julkisen sektorin virkamies tai viranhaltija ei kuitenkaan voi kieltäytyä ylityöstä, jos se on työn laadun
Tiesitkö, että hoitajat eivät ole virkamiehiä tai viranhaltijoita? Heitä tuo säädös ei siis koske. Virka on aikanaan poistettu hoitajilta. Olis varmaan jouduttu nostamaan palkkoja muuten... :)
Olen laitoshuoltaja ja meillä ainakin omalla työnantajalla vuoronvaihto tarkoittaa ns. kutsurahan maksua samoin kuin ylityöt jos vuorokauden sisällä työvuoron alkamisesta. Ylityöt maksetaan aina rahana eikä vapaana. Kutsuraha on nyt 130 euroa. Joululistan ajan ylityöt ovat suoraan 100 prosenttisia mutta muutoin jaksotyössä niitä saisi painaa reippaasti ennen kuin tuon saisi. Minä kuulun ryhmään joka ei normaalistikaan tee ylitöitä ja jouluna en varmasti. Vakivuoro ja kovaa vauhtia kotiin. Onneksi on niitä joille raha kelpaa. Ylitöistä on aina kova taistelu.
Vaimoni on sairaanhoitajana ja hän keikkalaisena ei ainakaan voi vapaana tuntejaan saada. En ole koskaan edes kysynyt asiasta. Voi olla tänään yhdessä paikassa ja jääkin tekemään tuplavuoron ja huomenna onkin sitten aivan eri paikassa taas jne. Sen tiedän minkä verran suunnilleen milloinkin tienaa mutta en ole koskaan ajatellut ettei hoitajat saisi automaattisesti myös ylitöistä rahaa vaan vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sanoo, että kolmessa päivässä ei voi saada 2000 euroa bruttona ja toinen sanoo, että saa kahdeksassa päivässä 6000 euroa käteen eli 10000 euroa bruttona. Eikö teillä siellä hoitsukoulussa ole jotain
Ootko sä ihan sekaisin? Puhekielessä puhutaan nettoamisesta, kun ansaitaan rahaa, ei kukaan puhu bruttoamisesta :D Vai mitä luulet? Sua nyt vain nolottaa, kun et tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Jospa jokainen alkaisi huolehtia terveydestään niin hoitajia tarvittaisiin paljon vähemmän.
Tämä. Tupakka, ylipaino ja liika alkoholin kulutus pois. Eikä se ole edes vaikeaa, riittää että jättää tupakat, lihottavat herkut ja väkevät ostamatta.
Tervetuloa valintojen maailmaan. :)
Pakko ei ole mennä, jos korvaus ei tunnu siltä, että haluaa vapaa-ajastaan luopua.