47v nainen, eikä vielä yhtään oiretta vaihdevuosista
Tuntuu, että joka paikassa kaikki 40+ ja varsinkin oman ikäiset puhuvat vaihdevuosista ja joillakin alkanut jo vuosia sitten kovilla ja elämää häiritsevillä oireilla, joihin estrogeeni lääkitys. Tunnen itseni ulkopuoliseksi ja vähän tyhmäksi, kun en ole huomannut en sitten mitään oiretta itsessäni vielä. Onko muita saman ikäisiä, joilla ei vielä mitään oiretta? Vai enkö tosiaan vaan huomaa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Löytyyhän näitä: ahdistus, pelot, nopea syke, niveljäykkyys, vihantunne ja itsetuhoisia ajatuksia.
Mitään hikeä ei ole.
Ensin ei mullakaan ollut mutta nyt on sekin. Minulle tuo vihantunne tai oikeammin raivo on melko pelottavakin juttu, koska se tulee aina yhtä ennalta-arvaamatta ja yllärinä. Sen tietenkin jo tietää, että niitä raivareita tulee mutta mistään sitä ei voi etukäteen tietää mikä sen saa aikaan ja milloin. Itse olen niin tasainen ja vakaa luonteeltani, että oikeasti ahdistaa tuollainen yllätyksellisyys koska muuten kaikki sellainen puuttuu elämästäni ihan omasta tahdostani.
Alakulokin tulee yhtälailla *naps* ja se on todellinen nollasta sataan syöksy pimeyteen, mutta sen ajoituksen osaa suunnilleen aavistaa koska se tulee aina oviksen jälkeen. Kierto kun on vielä ihan säännöllinen vaikkakin sen pari päivää aiempaa lyhyempi.
Migreeni on myös aiempaa useammin. Se on myös syy sille etten saa hormonikorvaushoitoa koska olen jo yhden tulpan saanut nuorena e-pillereitä käyttäessäni. Mieluummin olisin kyllä säästänyt sen tulpan vasta tähän elämänvaiheeseen ja jättänyt aikanaan nuo e-pillerit syömättä, mutta enää en voi valita uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ollut alle 50v vaihtarioireita. Muistaakseni alkoivat 52v. Eikä kaikille edes oireita tule, tai ne ovat hyvin helppoja ja loppuvat nopeasti.
Vahvat oireet alkoivat viiskybäsenä ja kuudes vuosi eikä loppua näy. Ainainen hiki ja unettomuus. Eli AP viidenkympin korvilla ne vaihtarit useimmiten alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet on ajanjakso, jolloin munasarjojen hormonituotanto vähenee ja lopulta loppuu. Hormonitoiminnan väheneminen aiheuttaa osalle naisista vaihdevuosioireita, joiden laatu ja kesto vaihtelevat yksilöllisesti.
Menopaussilla tarkoitetaan myös vaihdevuosia, mutta tarkasti ottaen se tarkoittaa viimeisiä luonnollisesti tulleita kuukautisia. Kuukautisten katsotaan loppuneen, kun ne ovat olleet pois yli vuoden. Suomalaisnaisten menopaussi tulee keskimäärin 51-vuotiaana.
Esivaihdevuodet eli premenopaussi on siirtymävaihe ennen varsinaisten vaihdevuosien eli menopaussin alkamista.
Ymmärsinkö oikein: Eli jotta voi sanoa, että menopaussi on ollut 51 v, niin viimeiset kuukautiset ovat tulleet 50 v?Menopaussi on se kun kuukautiset lo
Kyllä tuossa lukee juuri niin, että menopaussi on viimeiset kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa mennä tässäkin asiassa niin kuin somessa useimmissa asioissa. Eli ne, joilla on oireita, huutelee eniten. Siitä syntyy somessa kuva että niitä on paljon, vaikka samat tyypit huutelee. Sosiaalisessa mediassa on myös paljon tyyppejä, jotka haluaa vain huomiota itseensä. Nämä saattaa löytää tai keksiä tsestään oireita ihan vain niillä saatavan huomion takia. Esivaihdevuosista puhuminen esim. on nyt trendikästä ja jotkut haluaa siihen takuulla mukaan, koska se tarkoittaa huomiota ja jopa rahaa.
Miten niin rahaa? Kerro heti miten vaihdevuodet oikeuttaa johonkin tuloon? Vai tarkoititko ehkä somettajien julkaisuja?
Ei ole ollut mitään oireita. Ikä 70 v. Kk loppui 40 vuotiaana.
Minulla kuukautiset loppuivat 55-vuotiaana. Minkäänlaisia vaihdevuosioireita ei ollut, eikä niitä ole tullut vieläkään. N65
Oon 34v ja mulla on kaikki vaihdevuosioireet. Hoitaja vaan nauroi puhelimessa kun ehdotin enneaikaisia vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Oon 34v ja mulla on kaikki vaihdevuosioireet. Hoitaja vaan nauroi puhelimessa kun ehdotin enneaikaisia vaihdevuosia.
Voi olla myös muuten hormonimuutoksia. Käy gynellä.
Vierailija kirjoitti:
myös kilpirauhassairaudet voivat aiheuttaa samanlaisia oireita kuin vaihdevuosissa kuukautisten loppumisineen.
Tämä on asia, jota ei oikein voi kavereiden kesken sanoa ääneen, koska pidetään leuhkimisena. Olen 46 enkä ole huomannut mitään vaihdevuosioireita, kun taas nuoremmilla kavereilla on vaikka mitä fyysistä ja psyykkistä vaivaa ja kremppaa. Mulla on ollut olo, että olen ainoa oireeton ja siksi oli kiva, että tämä keskusteluketju löytyi 😊
Tuntuu, että viime vuosina elämä on vain muuttunut paremmaksi eikä ole tarvinnut edes ikäkriiseillä.
Täytän ensi vuonna 50. Viimeisen vuoden aikana kuukautisvuoto vähentynyt: eka päivänä tulee vähän, toisena hirveät kuukautiskivut ja runsas vuoto, kolmantena taas enää vähän. Olen helposti ärtyvä ennen menkkoja, aiemmin en ollut. Herään joka yö 3-4 välillä ja valvon pari tuntia. Nämä on kau ne esivaihdevuodet. Muita oireita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuukautiset loppuivat 55-vuotiaana. Minkäänlaisia vaihdevuosioireita ei ollut, eikä niitä ole tullut vieläkään. N65
Myös minä olen janan ääripään lähettyvillä, koska nyt 60 täytettyäni en vielä sovi menopaussin läpikäyneen määritelmään. Kaikki tämän aihepiirin vaivat ovat minulle tuntemattomia: kuukautiseni ovat aina olleet vaivattomat, eikä vaihdevuosioireita ole näkynyt.
Harmittaa vähän näitä ketjuja lukiessa, että en ole osannut sympatiseerata niitä, joilla on vaikeuksia kuukautisten tai niiden loppumisen kanssa. Kukaan ei vain ole ottanut asiaa puheeksi, eikä noita vaivoja päällepäinkään näe, kun ne ilmeisesti osataan pitää piilossa, vaikka kuinka pahaa tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla myöhäinen murrosikä?
Myöhäinen murrosikä tarkoittaa yleensä varhaisia vaihdevuosia. Aika nurinkurisesti.
Ja aikainen myöhäisiä?
Olen vähän ap:ta vanhempi, ei oireita.
52 v jäi menkat.Ei mitään oiretta,oikeestaan maailman paras elämän vaihe oli.Liikuntaa vuosia . 61v joten ihme oireistoa.En tiedä onko muuta.Lääkäri kyllä vagifemmiä kirjoitti.Pissanäyte ihan ok.Ei mitään ärtymystä,hikoiluakaan.No ainoa ehkä uni..se on huonoa.
Olen lähes 70, enkä tiennyt vaihdevuosista yhtään mitään. Harrastan edelleen seksiä säännöllisesti ja limakalvoni kostuvat oikein hyvin.
Äitini oli samanlainen, kulkee geeneissä ilmeisesti. Olemme onnekkaita ja olen aina tiedostanut sen. Tsemppiä teille, joiden vahdevuosioireet ovat sietämättömät. Anopilla ja kälyllä oli, ja se tolkuton hikoilu etenkin yöaikaan oli aivan karmeaa ihan sivustakin seurattuna.
Toinen ääripää täällä, moikka, 45-vuotiaana hormonikorvauksella etten tapa ketään, ehkä (ehkä!) itseäni kaikkien kauheiden oireideni kanssa, jotka alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta kun olin 43, ja toki diagnosoitiin alkuun vaan työperäiseksi stressiksi. Mukavaa, että on teitä, joiden ei tarvitse kärsiä. Olisinpa minäkin, Luojalle kiitos on avut.
Oma äitini ei ikävä kyllä ollut rehellinen näissä asioissa, vaan nyt 77-vuotiaana edelleen huiskauttaa kädellään että pari kuumaa aaltoa oli vaan ja siinä kaikki, ja me oltiin sen muorin kanssa tosiaan aikanaan sekä kriisipsykiatrialla että käräjillä, syystä molemmissa. Joten siltä pohjalta osasin onneksi odottaa, etten tule pääsemään helpolla, ihan helvetti olisi irti jos olisin uskonut sitä kädenheilautusta. Olisi ollut kiva jutella tästä mitä on edessä ja miksi hän valitsi sekoamisen tien. Tyttärelle puhun kyllä ajoissa. Geenit eivät suosi.
Olen 48-vuotias ja vaihdevuodet ovat kohta takana. Alkoivat nelikymppisenä, kierto meni sekaisin, hikoilin yökaudet, nukuin huonosti ja teini-ikäiset lapset siinä vielä kiristelivät hermoja, vaikka muuten en mikään raivotar ollutkaan.
Nyt on aika kivaa. Ei tarvitse huolehtia ehkäisystä, kuukautiset ovat taakse jäänyttä elämää ja kaikki hyvin.
ei käypä hoidon mukaan:
Menopaussilla tarkoitetaan myös vaihdevuosia, mutta tarkasti ottaen se tarkoittaa viimeisiä luonnollisesti tulleita kuukautisia. Kuukautisten katsotaan loppuneen, kun ne ovat olleet pois yli vuoden. Suomalaisnaisten menopaussi tulee keskimäärin 51-vuotiaana.
=> vuosi myöhemmin