Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

47v nainen, eikä vielä yhtään oiretta vaihdevuosista

Vierailija
27.12.2024 |

Tuntuu, että joka paikassa kaikki 40+ ja varsinkin oman ikäiset puhuvat vaihdevuosista ja joillakin alkanut jo vuosia sitten kovilla ja elämää häiritsevillä oireilla, joihin estrogeeni lääkitys. Tunnen itseni ulkopuoliseksi ja vähän tyhmäksi, kun en ole huomannut en sitten mitään oiretta itsessäni vielä. Onko muita saman ikäisiä, joilla ei vielä mitään oiretta? Vai enkö tosiaan vaan huomaa? 

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N52 sama juttu. Eikö pitäisi vain olla iloinen? :)

Pitäisikö olla kurjaa, että saa yhteenkuuluvuuden tunnetta? 

Vierailija
2/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tunne itseäsi tyhmäksi, vaan leuhkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähinnä unettomuutta. Muita oireita ei ole. 

Vierailija
4/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla myöhäinen murrosikä?

Vierailija
5/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vieläkään ole oireita ja ole 60+. Eivät kaikki saa vaihdevuosissa mitään oireita. Kuukautiset vain jäävät pois.

Vierailija
6/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kohta tulee joku oikeanlainen vastaamaan. On vaihdevuodet mutta ei estrogeenivalmiste kun se ei sovi mulle. On vuotohäiriöpilleri joka ei ole estro. Tietysti voisi mittauttaa joskus labrassa hormoneja tai muuta.

Vierailija
7/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole oireita, tai ovat niin lieviä että menevät satunnaisten mielialanvaihtelujen tms. piikkiin.

Vierailija
8/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi oireet vasta 52-vuotiaana.

Vierailija
9/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla myöhäinen murrosikä?

Myöhäinen murrosikä tarkoittaa yleensä varhaisia vaihdevuosia. Aika nurinkurisesti.

Vierailija
10/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin yksilöllistä. Itse olen 45v, ja tänä vuonna olen huomannut limakalvojen kuivuuden ja niukentuneet kuukautiset. Kuukautiset on muuttuneet selvästi, kun minulla on kuparikierukka, ja ennen vuoto on ollut pari päivää melko runsastakin. 

Vierailija
11/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leuhki vaan päinvastoin mietin, että enkö osaa arvioida itseäni ja enkö tunnista oireita jos ne onkin tosi lieviä, enkä vain huomaa niitä? Jos olisi kovia niin toki huomaisi helposti. No, en kaipaa vaihdevuosia, koska muiden kokemukset kuulostavat ikäviltä ( hikoilu, unettomuus, mieliala ym) mutta mietin myös onko minulla jokin kehityshäiriö tai vastaava, kun ei mitään ole ilmaantunut. Toki voi olla vasta edessä. En ole koskaan käyttänyt edes e-pillereitä, enkä mitään kemiallista ehkäisyä, mitään hormoneita, joten en todellakaan halua mitään estrogeenia. 

- Ap

Vierailija
12/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no mitä sitten. Tuohon ikään mennessä olisi pitänyt tajuta että ihmiset ovat erilaisia. Ja älä huolehdi, kyllä ne sieltä tulee, ennemmin tai myöhemmin, lievempänä tai voimakkaampana. Mulla alkoi 35v, lapsettomuushoitojen takia. Mutta, tämä on vaan elämää🤷

Vierailija
13/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää 57. Kuukautiset jääneet pois, ei muita oireita.

Vierailija
14/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

52v loppu mulla menkat ,ei mitään oireita ennen eikä jälkeen

Vierailija
15/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En leuhki vaan päinvastoin mietin, että enkö osaa arvioida itseäni ja enkö tunnista oireita jos ne onkin tosi lieviä, enkä vain huomaa niitä? Jos olisi kovia niin toki huomaisi helposti. No, en kaipaa vaihdevuosia, koska muiden kokemukset kuulostavat ikäviltä ( hikoilu, unettomuus, mieliala ym) mutta mietin myös onko minulla jokin kehityshäiriö tai vastaava, kun ei mitään ole ilmaantunut. Toki voi olla vasta edessä. En ole koskaan käyttänyt edes e-pillereitä, enkä mitään kemiallista ehkäisyä, mitään hormoneita, joten en todellakaan halua mitään estrogeenia. 

- Ap

Hei ihan varmaan tunnistat oireet kun ne tulee. Siinä menee naisen koko elämä raiteiltaan. Apua löytyy kyllä.

Vierailija
16/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mullakaan tuossa kohtaa, eikä oikeastaan vieläkään muuta kuin kk loppui 54v.

Vierailija
17/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et nuku pariin vuoteen, kylmä kuuma sekunnin välein, jäätävä vitutus kaikkia ihmisiä ja asioita kohtaan, ei mitään seksuaalista halua ja vielä itsensä päiviltä päättäminen mielessä joka päivä, niin uskon että estrogeeni tulee sinullakin mieleen siinä vaiheessa.

Vierailija
18/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Älä höpötä. Minä olen 54, kuukautiset tulevat normaalisti, eikä vaihdevuosioireita ole. Jossain vaiheessa niitä tulee, tai ei tule. Turha pohtia etukäteen. 

Vierailija
19/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihtarioireet vssta 56-vuotiaana. 

Vierailija
20/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Ei niihin tarvita mitään hormonihoitoa. Jos oireena on väsymys, lepää... jos palelu, pue jne. Lääkkeet on bisnestä ja niissä on aina omat haittansa. Suurin osa ei tarvitse mitään hoitoja, jos oireita edes sattuu huomaamaan. Kyllä sinä sen huomaat kun hormonitoiminta muuttuu ja hidastuu, mutta niin se tekee miehilläkin.