47v nainen, eikä vielä yhtään oiretta vaihdevuosista
Tuntuu, että joka paikassa kaikki 40+ ja varsinkin oman ikäiset puhuvat vaihdevuosista ja joillakin alkanut jo vuosia sitten kovilla ja elämää häiritsevillä oireilla, joihin estrogeeni lääkitys. Tunnen itseni ulkopuoliseksi ja vähän tyhmäksi, kun en ole huomannut en sitten mitään oiretta itsessäni vielä. Onko muita saman ikäisiä, joilla ei vielä mitään oiretta? Vai enkö tosiaan vaan huomaa?
Kommentit (103)
Mulla ei ollut 47-vuotiaana vielä mitään oireita. Kierto oli edelleen 28-29 vrk, gynegin totesi, että vielä on ihan jatkuvaa toimintaa.
Nyt ikää 56 v., eikä vuodot vieläkään loppu, toki väliä voi olla 2-3 kk, niveliä särkee, joskus on kuuma ja uni on huonoa. Vaihdevuodet siis, mutta ei vielä menopaussi.
Vaihdevuosien alku vaihtelee todella paljon. Toisilla hyvin aikaisin, toisilla taas myöhään
Seksi 47 v naisen kanssa on parhautta!
Saa lykkiä paljaalla aina halutessaan riittävästi ja päästää siemenet sisään!
M48
Sama. Olen 51 eikä minkäänlaisia oireita vaihtareista. Ei ole harmaita hiuksiakaan vielä (tuo ei nyt vaihtareihin liity, vaikka monella näyttää tukka alkavan harmaantua lähellä vaihtari-ikää... vaan enemmänkin siihen että kokee ulkopuolisuuden tunnetta oman ikäistensä kanssa. Kaikki epäilee, että värjään tukkaa, kaikki kyselee millaisia vaihtarioireita minulla on ollut ja mitä lääkitystä käytän jne. :D)
Kun kävin sairaalassa gynellä tutkituttamassa runsaita kuukautisiani, niin epäilin, että ehkä ne olivat sitten mulla vaihtarioire. Gyne sanoi ultrauksen yhteydessä, että eipä ole vaihtarioire, vaan myoomasta johtuu a tokaisi vielä, että munasarjatkin näyttävät toimivan. Limakalvonäytteestä oli nähtävissä selvä ovulaatiovaihe. Kiertoni on täsmällinen, päivälleen tulee aina samaan aikaan menkat.
Että kyllä meitä on, joilla vaihtarit alkaa selvästi keskivertoa myöhemmin.
Ole kuule ihan huoleti. Jokaiselle naiselle tulee vaihdevuodet tavalla tai toisella. Estrogeeni alkaa vähenemään jo kolmekymppisenä, eikä se sieltä enää palaudu. Se, miten voimakkaana ne vaihdevuodet tulevat, on yksilöllistä. Miksi surra ja kehuskella etukäteen? Elintavoilla on toki vaikutusta, mutta kuka jaksaa viherpiipittää koko elämänsä kun kuolema korjaa jossain vaiheessa kumminkin.
Olen 53 v ja onneksi mitään kuumia aaltoja tai unihäiriöitä ei ole ollut.
Virtsankarkailu yskiessä on ikävä juttu. Tietynlaista väsymystä kyllä, minkä laitan tämän piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
M48
Juu ei saa. Jos on säännölliset kuukautiset, niin voi ovulaatioitakin tapahtua, eli raskauden riski on sitten olemassa. Taudeista nyt puhumattakaan miehen kanssa, joka haluaa paljaalla...
Vierailija kirjoitti:
M48
Ai jaa. Reiska 48v päätti sitten myös antaa mielipiteensä asiaan naisten vaihdevuosista. Veikkaan ettet ole kyllä naista saanut vähään aikaan minkään ikäistä. Ja ikäsikin valehtelet anonyyminä.
Ei mitään oireita! Kulli seisoo vieläkin!
T: Kake-Petteri 60v.
Ei ollut mullakaan muuta kuin ikänäkö riesana tuossa vaiheessa, mutta vain vuotta myöhemmin onkin sitten jo kaikenlaista eli särkee niveliä, hiukset ohenee, iho, silmät ja suu kuivuu, on kuuma ja kohta kylmä ja taas kuuma, nukkuminen on mitä on ja koko ajan on sellainen pieni kiukku.
Siis onko nainen jotenkin parempi, jollei hänellä ole vaihdevuosioireita vai miksi niiden puuttuminen on nettikeskustelun aloituksen aihe? Mullakaan ei ole ollut koskaan sitä sun tätä, mutta stannalliset vaihdevuosioireet vähän alle 50-v kuitenkin. Jos hikoilet yöpaitasi ja vuodevaatteet märiksi, niin et taatusti nuku kunnolla. Päivisin hiki kastelee hiukset ja naama punoittaa. Kivaa varsinkin parikymppisten opelle. Eikö mene perille, että ihmiset ovat erilaisia. Joku synnyttää 56-vuotiaana. Kaikki eivät.
Olen 64-vuotias nainen ja ainoa asia kehossani, joka muistutti vaihdevuosista oli se, että kuukautiseni loppuivat (51-vuotiaana). Mitään muita "oireita" ei ole ollut. Ei mitään kuumia aaltoja eikä kipuiluja. Pelkäsin etukäteen mitä kaikkea voi tulla, koska kuukautiseni olivat hamaan loppuun asti todella kivuliaat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei vieläkään ole oireita ja ole 60+. Eivät kaikki saa vaihdevuosissa mitään oireita. Kuukautiset vain jäävät pois.
Mutta sellainen ei ole yhtään sen parempi tai oikeampi nainen kuin sellainen jolla on kaikki mahdolliset oireet. Jostain kumman syystä moni silti kokee outoa tarvetta elvistellä kuinka ei ollut mitään vaihtarioireita.
Mulla alkoi 51-vuotiaana. Alkoi ihan yhtäkkiä sellaiset oireet, että yöllä oli kokoajan liian kylmä tai liian kuuma. Tuntui, että yö meni täkkiä kiskoessa milloin mihinkin suuntaan. Muutaman yön kärsin ja marssin gynen juttusille. Estrogeenigeeli pienellä annoksella auttoi ja sen jälkeen ei ole tarvinnut valvoa öitä..
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nainen jotenkin parempi, jollei hänellä ole vaihdevuosioireita vai miksi niiden puuttuminen on nettikeskustelun aloituksen aihe? Mullakaan ei ole ollut koskaan sitä sun tätä, mutta stannalliset vaihdevuosioireet vähän alle 50-v kuitenkin. Jos hikoilet yöpaitasi ja vuodevaatteet märiksi, niin et taatusti nuku kunnolla. Päivisin hiki kastelee hiukset ja naama punoittaa. Kivaa varsinkin parikymppisten opelle. Eikö mene perille, että ihmiset ovat erilaisia. Joku synnyttää 56-vuotiaana. Kaikki eivät.
Tää aihe on selvästi suomessa tabu ja ilmiselvästi vaihdevuodet jo kokeneet tämän ketjun vaihtarittomia tölvivät naiset kokee jonkinlaista kateutta naisia kohtaan, joilla niitä ei ol ja jotka ehkä kaipaavat vain vertais"tukea" samaa kokeneilta. Kyllä se tuntuu paremmalta tietää, että joku toinenkin "nauttii" kuukausistaan samaan aikaan kun ikätoverinsa ovat tuon vaiheen elämässän ohittaneet jo aikoja sitten. Kuukautisten loppuminen vaikuttaa terveyteenkin, tai vaikka se, että kuukautiset tulee edelleen viisikymppisenäkin. Kummassakin sekä hyvät, että huonot puolet, joten kateus pois, kiitos ja anna ihmisten keskustella siitä ettei vaihterita ole näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 64-vuotias nainen ja ainoa asia kehossani, joka muistutti vaihdevuosista oli se, että kuukautiseni loppuivat (51-vuotiaana). Mitään muita "oireita" ei ole ollut. Ei mitään kuumia aaltoja eikä kipuiluja. Pelkäsin etukäteen mitä kaikkea voi tulla, koska kuukautiseni olivat hamaan loppuun asti todella kivuliaat.
Tällaisia vaihtareita toivon itsellenikin. Että ne vaan lakkaa ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei vieläkään ole oireita ja ole 60+. Eivät kaikki saa vaihdevuosissa mitään oireita. Kuukautiset vain jäävät pois.
Mutta sellainen ei ole yhtään sen parempi tai oikeampi nainen kuin sellainen jolla on kaikki mahdolliset oireet. Jostain kumman syystä moni silti kokee outoa tarvetta elvistellä kuinka ei ollut mitään vaihtarioireita.
Kummallista on se miten jotkut väenvängällä haluavat nähdä elvistelyä paikassa, jossa sitä ei ole ollut.
No ei kai se mikään kumma ole. Olen saman ikäinen ja vähän alkaa nyt oireita olla ja just ajattelin että taitaa tulla mulle aikaisin, oletettavasti koska endometrioosi ja sen hoito on tuhonnut munasarjakudosta.
Jokaiselle tulee aikanaan ja omanlaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla myöhäinen murrosikä?
Myöhäinen murrosikä tarkoittaa yleensä varhaisia vaihdevuosia. Aika nurinkurisesti.
Kannattaa kattoa mielummin miten omassa suvussa on mennyt. Meidän suvussa ainakin myöhäinen murrosikä on tarkoittanut myös myöhäisiä vaihdevuosia.
Eikö ne ole keskimäärin 51-vuotiaana. Kun osalla on aiemmin niin vastaavasti osalla myöhemmin kuin 51.