Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

47v nainen, eikä vielä yhtään oiretta vaihdevuosista

Vierailija
27.12.2024 |

Tuntuu, että joka paikassa kaikki 40+ ja varsinkin oman ikäiset puhuvat vaihdevuosista ja joillakin alkanut jo vuosia sitten kovilla ja elämää häiritsevillä oireilla, joihin estrogeeni lääkitys. Tunnen itseni ulkopuoliseksi ja vähän tyhmäksi, kun en ole huomannut en sitten mitään oiretta itsessäni vielä. Onko muita saman ikäisiä, joilla ei vielä mitään oiretta? Vai enkö tosiaan vaan huomaa? 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei vaihdevuosi oireita tule.Olen yli 65 jo eikä mitään oireita ollut.

Vierailija
42/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet alkaa keskimäärin 51-vuotiaana. Normaali vaihteluväli 45-55 vuotta 

Itsellä alkoi vähän päälle nelikymppisenä kk-kierto lyhentyä ja runsautua, sitten menkkojen väli alkoi pidentyä, välillä oli puolikin vuotta väliä. Oireet iski hyvin äkillisesti päälle 51-vuotiaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa mennä tässäkin asiassa niin kuin somessa useimmissa asioissa. Eli ne, joilla on oireita, huutelee eniten. Siitä syntyy somessa kuva että niitä on paljon, vaikka samat tyypit huutelee. Sosiaalisessa mediassa on myös paljon tyyppejä, jotka haluaa vain huomiota itseensä. Nämä saattaa löytää tai keksiä tsestään oireita ihan vain niillä saatavan huomion takia. Esivaihdevuosista puhuminen esim. on nyt trendikästä ja jotkut haluaa siihen takuulla mukaan, koska se tarkoittaa huomiota ja jopa rahaa. 

Vierailija
44/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei vieläkään ole oireita ja ole 60+. Eivät kaikki saa vaihdevuosissa mitään oireita. Kuukautiset vain jäävät pois.

Mutta sellainen ei ole yhtään sen parempi tai oikeampi nainen kuin sellainen jolla on kaikki mahdolliset oireet. Jostain kumman syystä moni silti kokee outoa tarvetta elvistellä kuinka ei ollut mitään vaihtarioireita.

Mitä ihmeen elvistelyä se on jos kertoo että ei ole vaihdevuosi oireita?Vai oletko kateellinen kun toiset pääsee helpolla?eri

Vierailija
45/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikille tule pahoja oireita, vaikka niistä sun mielestä kaikkialla puhutaankin. En itse ole tosin huomannut, että niistä joka puolella puhuttaisiin ja jos puhutaankin, niin miksi se mua haittaisi? 

Ennemminkin kokisin itseni onnekkaisiin, kun en niistä oireista kärsi. Tuntuisi hassulta tuntea itsensä ulkopuoliseksi. Tunnetko ulkopuolisuuden tunnetta silloinkin, kun puhutaan esimerkiksi rintasyövästä tai kohtusyövistä? Niitäkin kun iän myötä on yhdellä sun toisella.

Vierailija
46/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että vähän väliä täällä joku 46-47v. tekemässä saman aloituksen. Kyllä ihan normaalia on, että tulee tuossa iässä ihan täysillä kuukautiset vielä. Keskim. menopaussi vasta 51v. joten malta nyt odotella edes siihen keskimääräiseen ikään asti. Eikä kaikille tule oireita sittenkään vielä.

Vierailija
47/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä alkoi vähän päälle nelikymppisenä kk-kierto lyhentyä ja runsautua, sitten menkkojen väli alkoi pidentyä, välillä oli puolikin vuotta väliä. Oireet iski hyvin äkillisesti päälle 51-vuotiaana. 

Tuo 45-55 vuotta on ikä jolloin kuukautiset normaalisti loppuvat, menopaussi. Oireita voi olla jopa 10 vuotta ennen menopaussia.

Vierailija
48/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et nuku pariin vuoteen, kylmä kuuma sekunnin välein, jäätävä vitutus kaikkia ihmisiä ja asioita kohtaan, ei mitään seksuaalista halua ja vielä itsensä päiviltä päättäminen mielessä joka päivä, niin uskon että estrogeeni tulee sinullakin mieleen siinä vaiheessa.

Olisiko kyse jostain muusta.. henkisellä puolella tyhjää?

Vierailija
49/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla myöhäinen murrosikä?

Myöhäinen murrosikä tarkoittaa yleensä varhaisia vaihdevuosia. Aika nurinkurisesti.

Ei vaan aikainen murrosikä tarkoittaa yleensä varhaisia vaihdevuosia. https://www.newscientist.com/article/2119117-starting-periods-at-a-youn…

Asiaan tosin vaikuttaa todella paljon geenit. 

Vierailija
50/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että vähän väliä täällä joku 46-47v. tekemässä saman aloituksen. Kyllä ihan normaalia on, että tulee tuossa iässä ihan täysillä kuukautiset vielä. Keskim. menopaussi vasta 51v. joten malta nyt odotella edes siihen keskimääräiseen ikään asti. Eikä kaikille tule oireita sittenkään vielä.

Ne vaihtarit on jo ohi siinä vaiheessa kun menkat loppuu eli se kierto on hyvinkin normaali vielä kun ne vaihtarioireilut alkaa. Jossain vaiheessa sitten vasta alkaa tulla kiertoon muutoksia jotka yleensä on ekaksi vaan sitä, että se lyhenee parilla / muutamalla päivällä ja on sitten ihan säännöllinen tuossa uudessa rytmissään. Vuoto voi myös runsastua huomattavastikin.

Hassua että niin moni edelleen kuvittelee vaihtarien olevan se, että menkat loppuu.

Vierailija
51/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menkat muuttuivat runsaiksi kun olin 40v mutta se johtui myoomista. Kierto alkoi heitellä kun olin 52v ja menkat loppui kun olin 53v. Nyt 3 vuotta myöhemmin on tullut univaikeuksia eli nukun ihan liian vähän. 

Vierailija
52/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 45-55 vuotta on ikä jolloin kuukautiset normaalisti loppuvat, menopaussi. Oireita voi olla jopa 10 vuotta ennen menopaussia.

Minä en osannut edes arvata oireitani vaihdevuosiin liittyviksi.

Sain hormonilääkityksen  viisikymppisenä kun limakalvo alkoi kuivumaan. Kuukautiset olivat silloin vielä ihan säännölliset. Estrogeeni ei minulle sopinut. Mutta kun se vaihdettiin mieshormoniin niin alkoi oireet väistymään.

Hormonilääkityksen myötä pääsin eroon myös kivuista, joista olin kärsinyt jo 10 vuotta. Liikkumista haitanneet nivelkivut ja jalkojen voimakkaat säryt katosivat parissa viikossa lääkityksen aloittamisesta. Pystyin sen ansiosta lopettamaan kokonaan kaikki kipulääkkeet.

Olen nyt paljon paremmassa kunnossa kuin 10 vuotta sitten. Pystyn liikkumaankin normaalisti kun enää ei satu koko ajan joka paikkaan.

Vierailija
53/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei vieläkään ole oireita ja ole 60+. Eivät kaikki saa vaihdevuosissa mitään oireita. Kuukautiset vain jäävät pois.

Mutta sellainen ei ole yhtään sen parempi tai oikeampi nainen kuin sellainen jolla on kaikki mahdolliset oireet. Jostain kumman syystä moni silti kokee outoa tarvetta elvistellä kuinka ei ollut mitään vaihtarioireita.

Mitä ihmeen elvistelyä se on jos kertoo että ei ole vaihdevuosi oireita?Vai oletko kateellinen kun toiset pääsee helpolla?eri

No onhan se vähän outoa jos pitää tulla vaikka jalkansa katkaisseiden tapaamiseen huutelemaan, että minulla on kumpikin jalka kunnossa, katsokaa kun kävelen ilman keppejä.

Se on elvistelyä ja vittuiIua ihan samalla tavalla kuin se, että huutelee ettei ole mitään vaihdevuosioireita.

Miksi kukaan edes huutelisi mitään minnekään siitä, että olo on normaali eikä mitään vaivoja ole koskaan ollutkaan. Sellaista oloa pidetään yleensä itsestäänselvyytenä ja keskitytään muihin asioihin. Ei mennä lällättelemään vaivoista kärsiville.

Vierailija
54/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee myöhemmin ja onkin sitten oireet !

Vierailija
55/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut minullakaan mitään oireita, viimeiset kuukautiset alkoivat samana päivänä kun täytin 48v. 

5v lämpöaaltoja, muuten vain positiivinen ajanjakso!

Kovin on yksilöllistä

Vierailija
56/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyyhän näitä: ahdistus, pelot, nopea syke, niveljäykkyys, vihantunne ja itsetuhoisia ajatuksia.

Mitään hikeä ei ole.

Vierailija
57/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 47 ja olleet 11 vuotiaasta lähes kellon tarkat, KUNNES marraskuussa oli normaalisti ja tiputteluvuotoa muutaman kerran niiden lisäksi ja toiset marraskuun vuodot eli loppukuusta jäivät pois. Nyt tänään alkoi taas. Olen erittäin iloinen siitä, että alkoivat. Toivon että tulevat nyt normaalin kierron mukaan seuraavat 5 vuotta vähintään.

Vierailija
58/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53-vuotias, eivätkä oireeni ole ollenkaan sellaisia kuin lehtijutuissa. En ole kiukkuinen tai masentunut, vaan tyytyväinen joskin entistä herkempi liikuttumaan. En kiihdy enkä kiukuttele. Arvostan elämääni,luonnon kauneutta, rauhaa, kiirettömyyttä,  musiikkia, muita ihmisiä, kirjallisuutta entistäkin enemmän. 

Nukun hyvin. En ole huippukunnossa,  mutta jonkin verran liikun. Syön terveellisesti, joskin hieman liikaa. 

Mitään muita lääkkeitä en syö, paitsi nivellääkettä. Nivelvaivoja oli jo nuorena. 

Vierailija
59/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En leuhki vaan päinvastoin mietin, että enkö osaa arvioida itseäni ja enkö tunnista oireita jos ne onkin tosi lieviä, enkä vain huomaa niitä? Jos olisi kovia niin toki huomaisi helposti. No, en kaipaa vaihdevuosia, koska muiden kokemukset kuulostavat ikäviltä ( hikoilu, unettomuus, mieliala ym) mutta mietin myös onko minulla jokin kehityshäiriö tai vastaava, kun ei mitään ole ilmaantunut. Toki voi olla vasta edessä. En ole koskaan käyttänyt edes e-pillereitä, enkä mitään kemiallista ehkäisyä, mitään hormoneita, joten en todellakaan halua mitään estrogeenia. 

- Ap

Ei niihin tarvita mitään hormonihoitoa. Jos oireena on väsymys, lepää... jos palelu, pue jne. Lääkkeet on bisnestä ja niissä on aina omat haittansa. Suurin osa ei tarvitse mitään hoitoja, jos oireita edes sattuu huomaamaan. Kyllä sinä sen huomaat kun hormonitoiminta muuttuu ja hidastuu, mutta nii

Hormonihoitoa innokkaimmin vastustavat aina ne, joilla itsellään ei ole kokemusta pahoista oireista. On totta, että osalla ei ole mitään oireita tai oireet ovat niin lieviä, että niihin ei tarvita mitään hoitoa. Mutta uskokaa nyt, että osalla oireet ovat todella pahoja. Jos on varakas eikä tarvitse käydä töissä, ehkä vielä palvelijat hoitaa kotityöt, niin sitten varmaan voi yrittää selvitä ilman estrogeeniä pahempien oireidenkin kanssa. Silloinhan voi lepäillä koko päivän unettoman yön jälkeen ja vaihtaa vaatetusta parin minuutin välein. Me rahvaaseen kuuluvat vaan joudumme käymään töissä myös vaihtareiden aikana.

Vierailija
60/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 eikä tunnistettavia oireita, mutta huomaan tarkkailevan itseni koko ajan asiasta. Jostain syystä ajatus limakalvojen kuivumisesta tuntuu olevan itselleni kova paikka.