Muutto omakotitaloon, joudun ensimmäistä kertaa elämässäni miettimään sähkön ja veden kulutusta ihan tosissaan. Kertokaa säästövinkkinne!
Veden säästämisessä olen kuitenkin suht hyvä koska käyn lyhyissä suihkuissa.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaa omakotitaloon nyt? Luitteko päivän uutiset? Sähkön hinnalle voi tapahtua mitä tahansa seuraavana vuonna.
Asun itse omassa rivarissa ja sähkölaskut ehkä 30 e / kk ja vesi 25 e / kk ja saunotaan ja käydään suihkussa niin pitkään kuin huvittaa. Ei tarvitse miettiä uunin lämmittämistä tai milloin voi laittaa pesukoneet päälle. Pihatöitäkään ei tarvitse tehdä.
Mitä jos haluaa asua omakotitalossa, pitää pihatöistä eikä koe sähkölaskua ongelmaksi? Minulle asumismukavuutta on nimenomaan oma, iso piha, ja se, ettei naapureiden äänet kuulu kotiini. Saan myös päättää remonteista ym ihan itse. En todellakaan jaksa elää peläten mitä sitten jos... Jos vanhenen, kuolen, katkaise jalan, sähkö kallistuu jne .sen sähkön kanssa samassa tahdissa kallistuu myös se kaukolämpö, joten kulut nousevat jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä:
Muista että kun jengi puhuu että sähkölasku on 200€/kk, se tarkoittaa käytännössä että se lasku on melkein 300€/kk.
Ai miksi?
Koska unohtavat sähkön siirtomaksun ja sähkö liittymän perusmaksun. Esim carunalla kuukausimaksu on melkein 30€/kk ja siirto 5,26c/kWh mikä tekee esim 1200kwh/kk kulutuksella (keskimääräinen kulutus ok talossa) sen vajaan satkun/kk.
Ei. Kysyttäessä kerron mikä on sähkönkulutuksen loppusumma. Eli 98€ meni marraskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilp on hyvä lämmittäjä. Kun ostaa kunnollisen, se lämmittää isonkin pinta-alan, jos on yksikerroksinen talo. Kaverilla on talossa monenlaista muuta sähkölämmitystä, katossa ja lattiassa sekä seinäpattereita, mutta eivät käytä näitä lainkaan. Yksi ilppi riittää lämmittämään 160 m2 yhdessä tasossa. Takka on hyvä lisä kovilla pakkasilla.
Eli suora sähkölämmitys on kallis käyttää, vaikka uutena halvin investointi.
ILP lämmittää edullisesti, mutta asumismukavuudesta ei voi puhua. Vuokramökillä oli ILP enkä kyllä yhtään tykänyt.
Omassa talossa vesikertoinen lattialämmitys ja on oikein miellyttävä.
Meillä ilmalämpöpumppuja joka rakennuksessa. Eikai suoralla sähköllä kukaan enää nykypäivänä lämmitä? pumpulla lämmität saman tilan kolmeen kertaan
Minä en vaan voi sietää ilmalämpöpumppua ja sen puhallusta. Siksi ennemmin lämmitän ihan noilla sähköpattereilla. En ole kokenut sitä ongelmaksi, enkä edes kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kerrostaloihin ilmainen sähkö?
Tuleeko ilmainen vesi?
No ei todellakaan!!
Olen asunut vuosikaudet HOASilla jossa sähkö ja vesi sisältyy vuokraan eli ei maksa mitään sinänsä, se ja sama käytätkö vettä hillittömästi joka päivä tai et ollenkaan kahteen viikkoon niin kustannus vuokralaiselle on sama. AP
Vaikka olen asunut vuokrataloissa missä vesi kuuluu vuokraan, en käyttänyt vettä yhtään sen huolettomammin, enkä nytkään pihistelleen, vaikka menee kulutuksen mukaan. Sähkö ei ole ikinä kuulunut vuokraan ja sitä käytetty ihan samalla volyymillä eli tarpeen mukaan, mutta ei pihistellen. Ei ole yhtään tarvetta ollut käyttää enempääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilp on hyvä lämmittäjä. Kun ostaa kunnollisen, se lämmittää isonkin pinta-alan, jos on yksikerroksinen talo. Kaverilla on talossa monenlaista muuta sähkölämmitystä, katossa ja lattiassa sekä seinäpattereita, mutta eivät käytä näitä lainkaan. Yksi ilppi riittää lämmittämään 160 m2 yhdessä tasossa. Takka on hyvä lisä kovilla pakkasilla.
ILP lämmittää edullisesti, mutta asumismukavuudesta ei voi puhua. Vuokramökillä oli ILP enkä kyllä yhtään tykänyt.
Minäkään en voi ILP.iä sietää, sen vaan pidä siitä puhalluksesta, olkoon kuinka kätevä tahansa. Kovalla pakkasellahan ne jäätyvät, kun lämpöä eniten tarvitsisi
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaa omakotitaloon nyt? Luitteko päivän uutiset? Sähkön hinnalle voi tapahtua mitä tahansa seuraavana vuonna.
Asun itse omassa rivarissa ja sähkölaskut ehkä 30 e / kk ja vesi 25 e / kk ja saunotaan ja käydään suihkussa niin pitkään kuin huvittaa. Ei tarvitse miettiä uunin lämmittämistä tai milloin voi laittaa pesukoneet päälle. Pihatöitäkään ei tarvitse tehdä.
Luuletko että sähkön hinnan mahdollinen iso nousu ei koske rivareita? Ja pihatyötkin joku käy teillä tekemässä ilmaiseksi vai?
Siis onko vesi ja sähkö niin kallista omakotitalossa että pitää pihistellä jotenkin erityisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmalämpöpumppuja joka rakennuksessa. Eikai suoralla sähköllä kukaan enää nykypäivänä lämmitä? pumpulla lämmität saman tilan kolmeen kertaan
Kaukolämmöllä lämpiää ihan yhdellä kerralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyiden suihkujen lisäksi suihkuvälin pidentäminen. Ei joka päivä tarvitse suihkua. Myöskään vessaa ei kannata vetää joka pissalla ja miehet voi käydä myös ulkona. Käsien peseminen on oma lukunsa. Moni ehtii pestä kätensä jo ennen kuin hanasta tulee edes lämmintä. Tällöin kannattaa pestä kylmällä alun alkaenkin, koska lämmintä vettä lähtee varaajalta tai kerrostalossakin mittarilta tulemaan täysin turhaan.
Omakotitalossa se lämmin vesi tulee varaajalta kyllä nopeaa, kun matka ei ole niin pitkä
Myöskin kylmä vesi tulee nopeaa, toisin kuin kerrostalossa, jossa vesi on aina haaleaa, ja putket pitkät.
En kyllä hygieniasta lähtisi tinkimään säästön nimissä. Itse pesen käsiä paljon saippualla, ja eihän se edes huuhtoudu kylmällä vedellä pois. En myöskään halua että kädet jäävät kylmiksi ja paleleviksi, käsiäni palelee help
Ei ole epähygieenistä pestä käsiä putkilämpimällä vedellä.
Epäilen, että rivarit viedään joku päivä käsistä, jos tämä sähkötilanne on tullut jäädäkseen. Moni haluaa asua mieluummin rivarissa kuin kerrostalossa. Lisäksi rivarit ovat usein esteettömiä, joten myös pyörätuolilla kulkevat ja vanhukset pystyvät niissä asumaan.
Kaikki kollegat ovat toitottaneet, että kyllä se sähköpolitiikan tilanne muutaman kuukauden päästä muuttuu.. mutta näyttää vaan pahentuvan. Ehkä paluuta normaaliin ei enää ole. En enää koskaan muuttaisi Suomessa omakotitaloon. Exän kanssa asuin vielä 2021 yhdessä omakotitalossa ja jo silloin oli välillä törkeän isoja sähkö- ja vesilaskuja ja maksoin ne exän kanssa puoliksi.. huh! Ja aina exä valitti pitkistä suihkuista. Nyt maksan omassa rivarissa 25 e / kk vedestä ja sähköstä max.60 e ja ei tarvi miettiä paljon kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi siis kovilla pakkasilla lämmitetään takalla, kun ilp ei riitä. Lisäksi aina unohtuu, että märkätiloissa on lattialämmitys tai ainakin pieni patteri.
Ilp riittää kyllä, mutta hyötysuhde laskee dramaattisesti kun pakkanen kiristyy alle -25. Silloin muuttuu suorasähköksi eli lämmittää oman ottotehonsa verran.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko vesi ja sähkö niin kallista omakotitalossa että pitää pihistellä jotenkin erityisesti?
Tarkoitan nyt pihistelyllä nyt sitä että pitää oikein yrittää pistää minimiin kodinkoneiden käyttö ja suihkut max 3 x viikko vai mitä se pihistely on teillä?
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläiset pihistelevät, kuten olet monesta aihetta koskevasta ketjusta lukenut.
Muut elävät normaalisti, mutta onhan se ihan fiksua ettei esimerkiksi lämmintävettä missään asumismuodossa juoksuteta turhaan viemäriin, vaan hana suljetaan saippuoinnin ajaksi.
"Asun itse omassa rivarissa"
Heh heh, vai omassa. Mikään siinä ei ole omaasi. Omistat pelkkiä osakkeita, jotka oikeuttavat asunto-osakeyhtiön omistaman asunnon hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että sähkön hinnan mahdollinen iso nousu ei koske rivareita? Ja pihatyötkin joku käy teillä tekemässä ilmaiseksi vai?
Meillä on pörssisähkö. 2022-2024 ajalta suurin lasku on ollut 47 e. Täällä asuu 3 henkilöä, aikuinen ja 2 teiniä. Pihatöitä ei tarvitse tehdä, koska piha on sen tyyppinen ja oma terassimme on ns. Suojassa puskaiden ja puiden takana. Aura-auto tekee lumityöt. Haravoidakkaan ei tarvi. Life is good.
Mulla vesi, kuuma mukaan lukien, kuuluu vuokraan. Se o tietty summa/kk, ja vettä voi käyttää niin paljon, kun ikinä lystää, etenkin kuumaa vettä. Kai vesi yhtiöillä o sellaisiakin........ja muista laskuistani huolehtii mun NS edunvalvoja. Se oli pakko ottaa. Ei mulla tosin sitä niinkään vastaan ollut, mut ku edellinen varasti multa paljon rahaa, kun sain isältä perintöä. Sit, ku se loppu, ni ei jääny tilille, kuin 10 000 €, joista 20 000 € meni laskuihin, velkoihin ja sen omaan taskuun. Mitään selitystä se akka ei oo koskaan antanut, enkä saa selville, et minne ne rahat o kadonneet. Mun ei tarvitse huolehtia mistään. Jotain sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyiden suihkujen lisäksi suihkuvälin pidentäminen. Ei joka päivä tarvitse suihkua. Myöskään vessaa ei kannata vetää joka pissalla ja miehet voi käydä myös ulkona. Käsien peseminen on oma lukunsa. Moni ehtii pestä kätensä jo ennen kuin hanasta tulee edes lämmintä. Tällöin kannattaa pestä kylmällä alun alkaenkin, koska lämmintä vettä lähtee varaajalta tai kerrostalossakin mittarilta tulemaan täysin turhaan.
Omakotitalossa se lämmin vesi tulee varaajalta kyllä nopeaa, kun matka ei ole niin pitkä
Myöskin kylmä vesi tulee nopeaa, toisin kuin kerrostalossa, jossa vesi on aina haaleaa, ja putket pitkät.
En kyllä hygieniasta lähtisi tinkimään säästön nimissä. Itse pesen käsiä paljon saippualla, ja eihän se edes huuhtoudu kylmällä vedellä pois. En myöskään halua että kädet jää
Ei ole epähygieenistä pestä käsiä putkilämpimällä vedellä
Minulla ei omakotitalossa tule "putkilämmintä vettä" vaan se on selkeästi kylmää, muttei juomakylmää. Siihen viittasin. Ja minulla se "putki kylmä" on siis liian kylmää esimerkiksi saippuan huuhtomiseen, tosin se lämmin vesi tulee jo siinä ajassa, kun ensin katselen kädet putkikylmällä/lämpimällä, ja kun huuhtelen, vesi on jo lämmintä. Ei sitä tarvitse turhaa juoksuttaa, mutta mielelläni käännän hanan lämpimälle, kerta sellainen mahdollisuus on.
"Minä en vaan voi sietää ilmalämpöpumppua ja sen puhallusta. Siksi ennemmin lämmitän ihan noilla sähköpattereilla. En ole kokenut sitä ongelmaksi, enkä edes kalliiksi. "
Pitää hankkia parempi malli, eikä niitä karvalakkitohottajia. Minulla on tosi hiljainen Daikin, jota pitää oikein kuulostella, että onko laite päälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaise ulkovesipisteen vedentulo sisällä lämpimässä olevasta hanasta. Tällä pääset jo pitkälle karkuun ensimmäistä vesivahinkoa ulkohanan jäätyessä ja haljetessa.
Ulkohanat on yleensä aina suunniteltu jäätymättömiksi.
Kyllä, mutta jostain syystä ne posahtavat usein ennen aikojaan. Ei oo täyrellisiä joka nippeli ja rööri.
Asuttu okt:ssa 26v, vielä ei ole posahtanut
On jotenkin outo ajatus, että ensin muutetaan sinne "unelmien omakotitaloon" kaikki paikat on laitettu viimisen päälle. Sitten pihdataan jostain suihkussa käynnistä. tai kytättäisi kelloa milloin on halvinta tehdä yhtään mitään (pestä tiskiä, pyykkiä, saunoa tai tehdä uuniruokaa). Ei sopisi minulle. Huonounisena haluan nukkua yöllä silloin kun unta riittää. En haluaisi herätä yöllä höösäämään ja käyttämään halpoja sähkötunteja. Sitten pitäisi olla sen verran rahaa, että voi ostaa laitteet, jotka saa ohjelmoitua menemään itsekseen myös käyntiin.