Muutto omakotitaloon, joudun ensimmäistä kertaa elämässäni miettimään sähkön ja veden kulutusta ihan tosissaan. Kertokaa säästövinkkinne!
Veden säästämisessä olen kuitenkin suht hyvä koska käyn lyhyissä suihkuissa.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä menee veteen 30e/kk
Kaksi henkeä, OKT
Ei sen säästämisen kanssa kannata hulluuksiin ryhtyä
Miksi pihistely olisi hulluutta? Sen hullumpaa kuin moni muukaan ns. harrastus. Esim. veneily tai hevosen omistaminen.
Jos joku saa mielihyvää ja elämänsisältöä säästämisestä, miksi ei? Onko se sinulta pois? Etkö hyväksy eri tavoin ajattelevia?
Meilä on perusmaksut omakotitalossa jo 20e kk vaikka ei vettä käyttettäisi mitään. 60 e on kuukaudessa, siis vielä aika vähän ja vesimaksut nousevat ihan koko ajan eikä loppua hintojen nousulle ei näy.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta tarkista lattia/kattolämmitys. Lattialämmitys on tarpeellinen kosteatiloissa, muualla ehkä ei? Tai voi laittaa pienemmälle. Villasukat jalkaan jos lattia tuntuu kylmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä menee veteen 30e/kk
Kaksi henkeä, OKT
Ei sen säästämisen kanssa kannata hulluuksiin ryhtyä
Miksi pihistely olisi hulluutta? Sen hullumpaa kuin moni muukaan ns. harrastus. Esim. veneily tai hevosen omistaminen.
Jos joku saa mielihyvää ja elämänsisältöä säästämisestä, miksi ei? Onko se sinulta pois? Etkö hyväksy eri tavoin ajattelevia?
Meilä on perusmaksut omakotitalossa jo 20e kk vaikka ei vettä käyttettäisi mitään. 60 e on kuukaudessa, siis vielä aika vähän ja vesimaksut nousevat ihan koko ajan eikä loppua hintojen nousulle ei näy.
Missäpäin suomea tällainen tilanne on?
Neuroottisen säästämisen sijaan voi myös elellä ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vesi, kuuma mukaan lukien, kuuluu vuokraan. Se o tietty summa/kk, ja vettä voi käyttää niin paljon, kun ikinä lystää, etenkin kuumaa vettä. Kai vesi yhtiöillä o sellaisiakin........ja muista laskuistani huolehtii mun NS edunvalvoja. Se oli pakko ottaa. Ei mulla tosin sitä niinkään vastaan ollut, mut ku edellinen varasti multa paljon rahaa, kun sain isältä perintöä. Sit, ku se loppu, ni ei jääny tilille, kuin 10 000 €, joista 20 000 € meni laskuihin, velkoihin ja sen omaan taskuun. Mitään selitystä se akka ei oo koskaan antanut, enkä saa selville, et minne ne rahat o kadonneet. Mun ei tarvitse huolehtia mistään. Jotain sentään.
Mikä on ns edunvalvoja?
Muutamia vinkkejä tuli mieleen. Meillä lämpötila on talvisin yleensä 18 astetta. Pattereista kaksi vaan päällä ja säädettynä 18 asteeseen. Itse en omassa makuuhuoneessani pidä lämpöä lainkaan päällä. Tarkenen kylmenmässä. Sen enempää ei lämmitetä. Sähkösauna on, mutta saunotaan vaan jos on oikeasta kylmempi eli yli 5 astetta pakkasta. Ollaan asuttu tässä puoli vuotta ja jouluna käytiin toista kertaa vasta saunassa.
Suihkussa kolmen päivän välein hiukset pesien tai pikasuihku jos on tarpeen. Lattialämmitys suihkupäivinä 25 astetta ja muuten 20 astetta. Kesällä oli useimmiten pois päältä.
Pyykeistä osa pestään käsin ja pesukone vaan kerran viikossa päälle. Ruokaa tehdään kerralla enemmän ja syödään monta päivää. Turhia laitteita tai valoja ei pidetä päällä. Auton lämmitus vaan tarvittaessa, kun pakkasta enemmän.
Meillä ei ole pörssisähköä. Lämminvesivaraaja vanha ja huonosti toimiva joten pakostakin hieman viileämmät suihkut. Sähkölasku ollut kesällä noin 50-60 euroa, syksyllä 70-90 euroa ja nyt sitten viimeksi yli 120 euroa. En tiedä oikein enää mistä säästää.
Viime talvena asuttiin muualla ja tämä talo tyhjänä peruslämmöt päällä ja käytiin täällä vaan maalaamassa yms. Patterit ensin 15 asteessa ja sitten kylmenmällä 20 asteessa sekä lattialämmitys pesuhuoneessa 20 asteessa ja muuten sähköä ei juurikaan käytetty. Sähköä meni esim tammi- helmikuussa kuukausittain jopa 300 euroa. Toki oli kovat pakkaset, mutta iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä:
Muista että kun jengi puhuu että sähkölasku on 200€/kk, se tarkoittaa käytännössä että se lasku on melkein 300€/kk.
Ai miksi?
Koska unohtavat sähkön siirtomaksun ja sähkö liittymän perusmaksun. Esim carunalla kuukausimaksu on melkein 30€/kk ja siirto 5,26c/kWh mikä tekee esim 1200kwh/kk kulutuksella (keskimääräinen kulutus ok talossa) sen vajaan satkun/kk.
Juuri näin. Vaikka pörssisähkö maksaisi marginaalin verran (itse sähkö 0c/kWh), siirtoyhtiö Caruna ottaa joka kWh:sta 5,26 senttiä. [Tuohan oli ennen sähkön kokonaishinta! 😏]. Lisäksi sähkövero vajaa 3 c/kWh ja ruhtinaallinen perusmaksu, jota hilataan pari kertaa vuodessa ylöspäin.
Meillä ei mitään Carunoita ole rahastamassa. Se omistaa vain Fortumin vanhat verkot, jotka kattavat vain murto-osan jakeluverkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä en vaan voi sietää ilmalämpöpumppua ja sen puhallusta"
Sama. Kiinni ollut toosa monta vuotta. Vei yhtä paljon sähköä kuin patterit ja lisäksi aiheutti vetoa.
Yhdellä kilowatilla lämmität sähköpatterilla sen 1kw verran. Suorasähkölämmityksessä teho on aina 1/1, sillä ei ole mitään merkitystä onko se patteri peltinen vai öljytäytteinen hyötysuhde on sama lämpö vain vapautuu eritavalla.
Ilmalämpöpumpulla teet 1kw lämpöä 3-4kilowatin edestä mutta sähköä se ihmekone ottaa vain edelleenkin sen 1kw. Eli suhde on 1/3. Suorasähkö lämmityksessä ei siis nykyhinnoilla ole minkäänlaista järkeä.
Jos itse on antanut pumppuasentajan asentaa pumpun olohuoneeseen puhaltamaan itseä päin, tai antanut luvan laittaa ulkoyksikön makuuhuoneen ikkunan alle niin ei siinä voi syyttää kuin itseään ettei ole saanut suutaan auki.
147 viestiin tulo vielä lisäyksenä mieleen vesimaksun suuruus. Meillä kahdelta ollut noin 60 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Vesi on kallista, mutta sen lämmittäminen vasta kallista onkin!
Veden lämmittäminen suoralla sähköllä on kallista. Veden pystyy lämmittämään muullakin tavalla. Esim. Öljyllä, puulla tai vaikkapa VILP:illä.
Mä en ainakaan pysty. Ei ole kattilaa jossa polttaa puuta, öljysäiliötäkään ei ole ja VILPille ei ole tilaa.
Pystyt kyllä kun hommaat järjestelmän......huoh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa kannattaa seistä vadissa tai saavissa. Tuntuu lämpimältä kun jalat on lämpimässä vedessä ja vettä menee vain 10-20 l per suihku. Eikä kylpyhuoneen tarvitse olla kovin lämmin että näin tarkenee peseytyä. Sen voi sitten kaataa illalla vessanpönttöön niin säästyy taas monta litraa.
Kylpyhuoneessa kannattaa pitää riittävä lämpö, vältyy home ja kosteusongelmilta.
Sivusta tähän pitää todeta, ettei kaikissa taloissa edes ole mitään lattialämmitystä pesuhuoneissa. Meilläkin oli 50-luvun talo, jossa sellaista ei ollut. Yleensä sauna oli tosin päällä, kun hiukset pestiin eli kai se hieman kuivatti lattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä en vaan voi sietää ilmalämpöpumppua ja sen puhallusta. Siksi ennemmin lämmitän ihan noilla sähköpattereilla. En ole kokenut sitä ongelmaksi, enkä edes kalliiksi. "
Pitää hankkia parempi malli, eikä niitä karvalakkitohottajia. Minulla on tosi hiljainen Daikin, jota pitää oikein kuulostella, että onko laite päälläkään.
Minuakin häiritsee se ilmavirta, ääntä ei kuule. Vaikka olisi säädetty 28 astetta se tuntuu vetona iholla. Saa kyllä säädettyä niin että puhaltaa katon kautta mutta silloin lämpökin jää sinne katonrajaan.
Yleensä mökillä laitetaan puhallus kylmä/lämmin juuri ennen nukkumaanmenoa ja suljetaan kun mennään huoneeseen.
Sama. Kiinni ollut toosa monta vuotta. Vei yhtä paljon sähköä kuin patterit ja lisäksi aiheutti vetoa.
Ei herranen aika ihmiset osaavatkin olla yksinkertaisia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy aina vessassa ennen kuin lähdet kotiin töistä. Kysyy aina kun menee pissalle, onko joku muukin tulossa. Voi ihan hyvin käydä samalla vedolla. Pyykit ja tiskit pestään ajastimella, kun sähkö on halvinta. Pidetään huonelämpötila noin 20C. Ei pidetä ulko-ovia turhaan auki. Jääkaappia ei availla turhaan. Turhat valot pois. Töllö kii jos ei kukaan kato jne.
ihan kamalaa elämää. Elämästä pitää myös nauttia.
Ei se minusta ole. Kyllä meilläkin käytetään noita yllämainittuja juttuja. Ja se on ihan ok. Sivusta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja klapithan on ilmaisia?"
Joillekin on, joillekin ei. Jos joutuu ostamaan, voi saada halvalla - tai kalliilla. Riippuu aika monesta asiasta, mutta kyllä, ne on monille ilmaisia.
Ilmaisia puita ei ole olemassakaan vaikka tulisit varastaa ne meidän metsästä.
Tytär hakee lämmityspuut kp metsästä. Ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Käy aina vessassa ennen kuin lähdet kotiin töistä. Kysyy aina kun menee pissalle, onko joku muukin tulossa. Voi ihan hyvin käydä samalla vedolla. Pyykit ja tiskit pestään ajastimella, kun sähkö on halvinta. Pidetään huonelämpötila noin 20C. Ei pidetä ulko-ovia turhaan auki. Jääkaappia ei availla turhaan. Turhat valot pois. Töllö kii jos ei kukaan kato jne.
En tiedä, mutta joskus tulee sellainen tunne, että jotkut omakotitaloasujat ovat kehittäneet talon käyttökulujen tarkkailusta jonkinlaisen harrastuksen itselleen. Sellaisetkin, joilla olisi varaa ihan vain elää mökissään ilman sen kummempaa säätämistä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia vinkkejä tuli mieleen. Meillä lämpötila on talvisin yleensä 18 astetta. Pattereista kaksi vaan päällä ja säädettynä 18 asteeseen. Itse en omassa makuuhuoneessani pidä lämpöä lainkaan päällä. Tarkenen kylmenmässä. Sen enempää ei lämmitetä. Sähkösauna on, mutta saunotaan vaan jos on oikeasta kylmempi eli yli 5 astetta pakkasta. Ollaan asuttu tässä puoli vuotta ja jouluna käytiin toista kertaa vasta saunassa.
Suihkussa kolmen päivän välein hiukset pesien tai pikasuihku jos on tarpeen. Lattialämmitys suihkupäivinä 25 astetta ja muuten 20 astetta. Kesällä oli useimmiten pois päältä.
Pyykeistä osa pestään käsin ja pesukone vaan kerran viikossa päälle. Ruokaa tehdään kerralla enemmän ja syödään monta päivää. Turhia laitteita tai valoja ei pidetä päällä. Auton lämmitus vaan tarvittaessa, kun pakkasta enemmän.
Meillä ei ole pörssisähköä. Lämminvesivaraaja vanha ja huonosti to
Tulee kalliiksi tuollainen säästäminen. Meinaan jos liian vähäinen lämmitys aiheuttaa kosteusvauriota ja hometta. Talo on suunniteltu lämmitettäväksi. Etenkin märkätilojen pitää kuivua kunnolla käytön jälkeen. Lämmittäminen on paljon halvempaa kuin hometalon remontointi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki läheltä maaseutua ja jos pohjavesi on puhdasta niin kaivo. Se ylläpito tosin maksaa. Sitten vähän aurinkopaneeleja. Ja ohjeiden lukua.
Mitä kaivon ylläpito maksaa? Ei minulle ole laskua tullut vaikka oman kaivon vettä olen yli 10 vuotta juonut. No ehkä pari euroa maksaa pumpun tarvitsema sähkö.
Esim tavallisessa rengaskaivossa olis hyvä pestä sisältä, pohjahiekat vaihtaa, saumat tiivistää, varmistaa ettei hulevedettai roskat ja pieneläimet pääse kaivoon (kannen tiiviys, maanpinnan kaadot), veden labratestaus (juomakelpoisuuden todentaminen)...
Tietty tässäkin asiassa voit olla autuaan tietämätön ja ajatella että kaivo on 100% huoltovapaa.
Sanni16kerava
Porakaivoja nykyisin melkein kaikki pelkästään. Eikä tarvitse juuri mitään huoltoa tehdä. Vesitesti uudelle kaivolle on hyvä, mutta turhaa sitä on parin vuoden välein testailla. Samaa vettä se on.
Eikä porakaivoon pääse roskat tai öttiäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta joskus tulee sellainen tunne, että jotkut omakotitaloasujat ovat kehittäneet talon käyttökulujen tarkkailusta jonkinlaisen harrastuksen itselleen. Sellaisetkin, joilla olisi varaa ihan vain elää mökissään ilman sen kummempaa säätämistä.
Omakotitalo ei ole vain asunto joka toimii vain paikkana asua vaan talosta on pidettävä jatkuvasti huolta. Omakotitalon omistaja on oman talonsa huoltomies. Myöskin sähkön ja vedenkulutusta on hyvä tarkkailla jatkuvasti koska laskun maksaja on sinä itse ja omakotitalossa kaikkea kuluu enemmän kuin kerrotaloluukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki läheltä maaseutua ja jos pohjavesi on puhdasta niin kaivo. Se ylläpito tosin maksaa. Sitten vähän aurinkopaneeleja. Ja ohjeiden lukua.
Mitä kaivon ylläpito maksaa? Ei minulle ole laskua tullut vaikka oman kaivon vettä olen yli 10 vuotta juonut. No ehkä pari euroa maksaa pumpun tarvitsema sähkö.
Oletko huomioinut jäteveden ja sen tarvitseman käsittelyn? Kun sen huomioi, veden hinta ei olekaan niin iso jos likavedet menee kaupungin viemäriin.
Imeytyskenttä hoitelee melkein kaikki likavedet. Umpikaivoon menee vain kakkavesi. Sen tyhjennykset on pari sataa euroa vuodessa. (2 tai 3 kertaa)
Mä en ainakaan pysty. Ei ole kattilaa jossa polttaa puuta, öljysäiliötäkään ei ole ja VILPille ei ole tilaa.