Tsunami dokkari tv 4
Katso lähetysajat : Tsunami - Paluu paratiisiin - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (680)
Vierailija kirjoitti:
No naurettiin helpottuneena hotellilla, kun mies oli tehnyt tutkimusretkensä rannalla. Noloa!
Ettekö ymmärtä, että suuret negatiivisetkin tunteet saattavat saada ihmisen niin hämilleen, että naurattaa. Se nauru voi olla myös helpotusta siitä, että kykeni nyt 20 vuoden jälkeen menemään paikkaan, jossa on joutunut kokemaan elämänsä traumaattisimman tapahtuman. Koittakaa nyt eläytyä miltä itsestä tuntuisi tuossa tilanteessa.
Katsoin kaikki jaksot jo RuutuPlussasta, sarja oli mielenkiintoinen ja hyvintehty, mutta se oli huonoa, että niistä Yvonnen aiemman liiton isommista lapsista (16-vuotias poika ja 14-vuotias tyttö) ei mainittu alun jälkeen mitään. He siis selvisivät, mutta tiesin tämän siitä, että olen tämän rehtorin tarinan lukenut aiemmin jostain lehtiartikkelista. Mutta jos ei sitä tiennyt, niin silloin se jäi dokumentin perusteella epäselväksi. Tämän olisi voinut tuoda dokumentissa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Lucas Wideman joku MMA-fighter nykyään?
On
Ei ole enää
Käsitin, että Khao Lakissa oli vain bungaloweja ja lähes puutonta aluetta eikä mitään selviytymismahdollisuuksia siellä olleilla. Tsunami pyyhki koko Khao Lakin pois maailmankartalta. Nyt dokkarissa kyllä näytti, että siellä oli korkeita rakennuksia, puustoa ja taustalla näkyi valtavat vuoristot.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaikki jaksot jo RuutuPlussasta, sarja oli mielenkiintoinen ja hyvintehty, mutta se oli huonoa, että niistä Yvonnen aiemman liiton isommista lapsista (16-vuotias poika ja 14-vuotias tyttö) ei mainittu alun jälkeen mitään. He siis selvisivät, mutta tiesin tämän siitä, että olen tämän rehtorin tarinan lukenut aiemmin jostain lehtiartikkelista. Mutta jos ei sitä tiennyt, niin silloin se jäi dokumentin perusteella epäselväksi. Tämän olisi voinut tuoda dokumentissa esiin.
Ehkäpä ei haluttu erikseen tuoda heitä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta sen olisi voinut yhdellä lauseella vain mainita, Yvonnen vanhemmat lapset olivat pelastautuneet tällä tavoin jne. Ei olisi sen enempää tarvinnut heistä sanoa.
Vierailija kirjoitti:
No mitä niiden olisi pitänyt tehdä? Olla yksin?
Minä olen iloinen tämän parin puolesta. Näin monta vuotta sitten ohjelman, jossa kerrottiin muutamista lähiomaisen tsunamissa menettäneistä suomalaisista. Heidän surunsa ja tuskansa kosketti minua. Olen vuosien varrella joskus ajatellut heitä miettinyt miten heidän kävi myöhemmin. Muistan hyvin, kun ahvenanmaalainen rehtori kertoi kotonaan avovaimostaan ja lapsistaan, joita ei enää ollut. Olen iloinen hänen puolestaan ja samoin hänen löytämänsä naisen puolesta. Olen iloinen, että he kohtasivat sururyhmässä ja saivat siitä lohtua. Olen kokenut isoja menetyksiä elämässä. En ymmärrä niiden motiivia, jotka kirjoittavat ilkeästi tästäkin aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen vaimo ja lapset eivät jääneet odottamaan miestä takaisin tulevaksi. Mieshän kertoi tulleensa hetken päästä takaisin samaan paikkaan, mutta vaimo lapsineen oli jo lähtenyt kävelemään muualle turvaan. Vieressä oli vankkoja melko korkeita rakennuksia. Luulisi heidän sinne paenneen suojaan.
En ymmärrä myöskään ja Yvonne pyysi vielä miestään meneen takaisin rannalle kattomaan ehtiikö toisetkin sieltä pois... Mitäpä se yksi mies niille pystyi tekemään rannalla ja auttamaan... olisivat pelastaneet lapsensa ja ittensä edes.
Ei ne tossa vaiheessa tienneet että on hengenhätä. Ja mites he olisivat varmuudella pelastuneet jos olisivat yhdessä olleet?
Silloin ei moni edes tiennyt, mitä sana tsunami tarkoittaa. Saati että olisi tunnistanut sen ennusmerkkejä. (Poikkeuksena eräs tyttö joka intti perheelleen että tsunami tulee, koska koulussa oli juuri opetettu mistä sen tunnistaa. Lopulta aikuiset uskoivat ja rannalta ehdittiin juuri saada ihmiset turvaan). Ihmiset vain ihmettelivät rannalla vetäytynyttä vettä. Ei kukaan tajunnut miten valtava uhka sieltä lähestyi. Olisin itsekin käynyt varoittamassa muita.
Onkohan tänne kirjoittavilla jotakin ymmärtämisen vaikeuksia tai ovatko kenties kännissä. Dokkarin ihmiset menettivät kyllä omat perheensä tsunamissa mutta löysivät myöhemmin toisensa. Mitä kummallista siinä on?? Hienoahan se on että löysivät vielä rakkauden. Tuollainen trauma yhdistää, ei sitä ulkopuoliset tajua vaikka yrittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että Khao Lakissa oli vain bungaloweja ja lähes puutonta aluetta eikä mitään selviytymismahdollisuuksia siellä olleilla. Tsunami pyyhki koko Khao Lakin pois maailmankartalta. Nyt dokkarissa kyllä näytti, että siellä oli korkeita rakennuksia, puustoa ja taustalla näkyi valtavat vuoristot.
Khao Lak on laaja alue ja siellä pohjoisosassa oli pahimmat tuhot. Siellä oli mm. se Liisan hotelli Blue Village Pakarang, jonka alueella olleista suomalaisista kuoli 106 henkilöä ja tapahtuma-aikaan hotellin alueella olleista pelastui se reilut 20 suomalaista, Liisa oli yksi heistä.
Osassa Khao Lakia taas oli enemmän pelastuneita suhteellisesti, samoin se vaikutti oliko rannalla vai ei. Moni rannalla olleista kuoli, kun taas hotellille jääneillä oli parempi mahdollisuus pelastua.
Äijä oli hotellin pihalla huomannut, että aalto tulee. Jätti perheensä siihen ja juoksi itse karkuun. Sitten selittää, että tässä minä heidät viimeisen kerran näin ja myöhemmin heitä ei enää tässä näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eivät ole missään tekemisissä. Tää ei ole hyvä sarja. Juorut edellisistä suhteista kuka pani ketä, miksi ero jne. alkavat 'muistelot' uudestaan.
Ainakin Facebook-ystäviä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta sen olisi voinut yhdellä lauseella vain mainita, Yvonnen vanhemmat lapset olivat pelastautuneet tällä tavoin jne. Ei olisi sen enempää tarvinnut heistä sanoa.
Jospa lapset eivät ole antaneet lupaa kertoa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ovat itse sanoneet etteivät halua asiaa dokkariin. Eihän heidän olinpaikkaansakaan tapahtuma-aikaan kerrottu jne. Eivät varmaan halua asioista julkisesti puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä katkerat mustasukkaiset hullut kirjoittelee ja voi pahoin siitä, että kaksi rikkinäistä sielua löysi toisensa. Liikaa asetutaan sen kuolleen kumppanin asemaan ja koetaan mustasukkaisuutta, pelätään että omakin ukko/akka tekisi samoin.. Menisi elämässä eteenpäin.
ihan oikeasti aikuiset ihmiset, ryhdistäytykää. Ihanaa, että nämä kaksi löysivät toisensa ja ovat saaneet suhteestaan lohtua tilanteeseen, jonka kamaluutta on vaikea edes kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Oli monia isompiakin rakennuksia joista monet jäivät pystyyn ja ylimpiin kerroksiin ei tullut edes vettä. Suurin osa Khao Lakissa olleista pelastui. Monet ehtivät turvaan rakennuksiin. Esimerkiksi Blue Village Pakarang-hotellin (jossa kuoli 106 suomalaista) viereisen sisarhotelli South Sea Pakarangin yläkerta säilyi täysin vaurioitta. Rannan läheisyydestä ei ollut mistään kovin pitkä matka pelastukseen. Jos olisi siis lähtenyt riittävän ajoissa kauemmas rannasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heistä ei tarvinnut/tarvitse sanoa mitään tuon enempää.
Kaikenlaista ja ilmaisia matkoja.
Friman oli vaimonsa Yvonne Geelnardin ja pariskunnan lapsien Kajsan, 3, ja Jesperin, 4, kanssa lomalla Khao Lakissa Thaimaassa. Mukana olivat myös Yvonnen lapset, 16-vuotias Lucas ja 14-vuotias Sarah Wideman.
Kyseessä oli perheen ensimmäinen matka Thaimaahan. Gerts, Lucas ja Sarah ovat nyt kotona, muut ovat kateissa.