Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin koulukiusattu ja nyt elän sitä uudestaan lapseni kautta :(

Vierailija
26.12.2024 |

Tyttäreni on kolmosella.

Muistot omasta peruskouluajasta tulee väkisin mieleen lapsen koulujuttujen kautta.

Pelkään koko ajan että omaa lastani kiusataan ja luulen/päättelen ihan tyhmistä jutuista, että on  kiusaamista. 

Mietin näitä joskus iltaisin niin että huoli vaan kasvaa.

Miten päästä eroon näistä ajatuksista ja tuntemuksista?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan puhuttiin reilusti jälkeenjääneistä, jotka tarvitsee erityistoimenpiteitä.

Oli muös tarkkailuluokka, johon laitettiin vaikeat tapaukset.

Vierailija
42/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä joita kiusataan on jokin lahja. Muut eivät voi käsittää tätä lahjaa. Vanhemmiten vasta käsittää tämän. 

Mulla ei ainakaan ole. Kiusaajat ovat pärjänneet hyvin elämässään, minä en.

Kiusaajista voi tulla jopa pressa.

Tämä tuli esille HS:n Nyt-liitteestä. Lehden haastattelemien koulutovereiden mukaan teräväkielinen Stubb saattoi naureskella ja naljailla julmastikin muille heidän vaatteistaan tai fyysisistä piirteistään. Toinen koulutoveri sanoo suoraan Stubbin olleen koulukiusaaja.

No toisaalta Stubbiakin kiusataan nykyään mitä mistäkin, ulkonäöste, teoista yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusaajalla on kavereita, mutta kiusatulla vähemmän, niin kiusattu siirretään pienluokalle.

Vierailija
44/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani yritettiin siirtää aikanaan erityisoppilaaksi pienluokalle, koska häntä kiusattiin.

En suostunut. On nykyään DI.Ei muuten pienluokalta pääse yliopistoon.

Ei tietenkään. Pienluokan opetussuunnitelma on hitaimman mukaan. Se ei tähtää lukioon, vaan ammattikouluun.

Aika shittiä suollat. Ei niissä pienluokan oppilaissa mitään vikaa ole. Monet todella ihania ja älyllisesti korkealla tasolla kun saavat apua.

Vierailija
45/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani yritettiin siirtää aikanaan erityisoppilaaksi pienluokalle, koska häntä kiusattiin.

Ei tietenkään. Pienluokan opetussuunnitelma on hitaimman mukaan. Se ei tähtää lukioon, vaan ammattikouluun.

Aika shittiä suollat. Ei niissä pienluokan oppilaissa mitään vikaa ole. Monet todella ihania ja älyllisesti korkealla tasolla kun saavat apua.

Et ole vielä sisäistänyt todellisuutta. Pienluokka on syrjäyttämiskeino. Vain harva pystyy nousemaan kaikkein huonoimpien joukosta.

Vierailija
46/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vielä sisäistänyt todellisuutta. Pienluokka on syrjäyttämiskeino. Vain harva pystyy nousemaan kaikkein huonoimpien joukosta.

Minä kykenin!

Toisaalta ongelmia oli vain ujoudessa.

Vierailija
47/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on sellainen juttu, että jotkut vanhrmmat aidosti uskovat, jos niille kerrotaan, että eritysapu on lasten edun mukaista.

Tajuavat totuuden vasta, kun lapset eivät pääse edes ammattikoulun halutuimmille linjoillekaan.

Vierailija
48/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan on sellainen juttu, että jotkut vanhrmmat aidosti uskovat, jos niille kerrotaan, että eritysapu on lasten edun mukaista.

Tajuavat totuuden vasta, kun lapset eivät pääse edes ammattikoulun halutuimmille linjoillekaan.

Riippuu linjasta. Hammasteknikoksi on tosi vaikea päästä.

Automaalariksi helpompi.

Vierailija
49/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani kiusattiin.

Koin kauhuja kävellessäni  koululle. Sain stressireaktion jo kuullessani koulun äänet.

Pääsin kuitenkin perille ja huusi opettajalle ja haukuin sen alhaisempaan maanrakoon. Lapseni kiitti.

Asiaa selittää se, ettei ollut ensimmäinen tapaaminren.

Lapsi koki, että joku on edes joskus yrittänyt pitää hänen puoliaan.

Vierailija
50/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tulkitsevat kaiken kiusaamiseksi ja usein näillä on aivan samanlaiset vanhemmat. Herkillä ja koko ajan hyökkäysasemissa joka pikkujutusta. Siis aivan älyttömistä asioista vuosien saatossa syytetty kiusaamisesta. Esim. toinen lapsi osti samanlaiset kengät kiusatakseen. Siis että mitä? Kyse oli ekaluokkalaisesta ja kansalliskenkä kuomista. Eiköhän ole vanhemmat ostaneet mitä nyt marketista käteen osui. Mutta tässäkin heti nähtiin tahallista kiusaamista kun matkitaan kun toinen oli saanut uudet kengät.

Vierailija
51/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vaan vahvistaa lastasi ja kerro että kiusaamiseen ja syrjintään ei pidä suostua. Opeta pitämään puolensa, aina voi käyttää nyrkkejä jos ei sanallisesti pärjää. 

Vierailija
52/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PienluokkalIsten todellisuus realisoituu, kun haetaan paikkoja yläasteen jälkeen. Tämän ei soisi tulevan kellekään yllätyksenä.

Vierailija
53/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lastani ei ole koskaan kiusattu, vaikka itse olin pahasti kiusattu. Ei se aina periydy.

Joo näin aattelen et ei periydy mutta jotenkin silti pelkään sitä.

Ehkä oisin ollut terapian tarpeessa koulun jälkeen mutta ei nää jutut noussut pintaan ennenkuin sain oman lapsen.

Eihän ne yleensä nousekaan, siks ois hyvä käsitellä traumoja jo ennen kuin lapsia edes harkitsee. Mutta nyt viimeistään sitä kannattaa alkaa tehdä...

Vierailija
54/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiusaajalla on kavereita, mutta kiusatulla vähemmän, niin kiusattu siirretään pienluokalle.

Pienluokkalla yleensä kaikilla on joku oppimiseen vaikuttava diagnoosi. Ei kiusaaminen tai kiusatuksi tuleminen yleensä ole syy joutua pienluokkalle, siihen etsitään muita ratkaisuja. 

Vierailija
55/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiusattiin tosi rankasti koulussa, sama on ollut mun lapsilla. Kaksi osaa pitää puoliaan, yksi ei kykene. Kaikille olen sanonut, että samantien turpaan sitä toista osapuolta, turhat keskustelut sikseen. On tehokkain tapa saada jätetyksi rauhaan. Samahan se on työmaailmassa, liian kiltit jyrätään. On otettava se oma paikka.

Mahtaa olla pitkiä työsuhteen kun samantien turpaan on ainoa tapa millä osaat ongelmia ratkaista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan