Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin koulukiusattu ja nyt elän sitä uudestaan lapseni kautta :(

Vierailija
26.12.2024 |

Tyttäreni on kolmosella.

Muistot omasta peruskouluajasta tulee väkisin mieleen lapsen koulujuttujen kautta.

Pelkään koko ajan että omaa lastani kiusataan ja luulen/päättelen ihan tyhmistä jutuista, että on  kiusaamista. 

Mietin näitä joskus iltaisin niin että huoli vaan kasvaa.

Miten päästä eroon näistä ajatuksista ja tuntemuksista?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä psykiatrille hoidettavaksi. Ei ole tervettä. On sairasta elää lastensa kautta, oli syy siihen mikä tahansa. Teet lopulta lapsestasikin sairaan ja ajat heidät luotasi.

Vierailija
22/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistat lapsen kiusaamiselle tuolla hermoilulla. Mene terapiaan, älä pura lapseesi tuota ahdistusta jatkuvalla kyselemisellä ja kyyläämisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat, kun puututte näihin kiusaamistapauksiin, silloin ei pyydellä anteeksi vaan ollaan asiallisia, päättäväisiä ja puhutaan asia rohkeasti läpi ja vaaditte, että se loppuu heti!!

Kannattaa jututtaa aina opettajaa ensin, mitä hänellä on sanottavaa.

Vierailija
24/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä. Ahdistelet omaa lastasi. Mieti nyt! Psykiatria auttaa sinua.

Vierailija
25/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiirulaisasenteen tartuttaminen ei ainakaan auta asiaa yhtään.

Hiirulaisia kuuluu kiusata?

Ei kuulu, mutta maailma ei tule ikinä olemaan vapaa sorrosta. Hiirulaisia kiusataan. 

agree

Vierailija
26/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo ettet kuitenkaan tartuta lapseen sellaista asennetta, että näkee kiusaamista kaikkialla ja joka asiassa. Koska jos lapsesi alkaa tulkita kaiken kiusaamisen, jää hän mitä todennäköisimmin lopulta yksin. Kukaan ei jaksa tai uskalla viettää aikaa sellaisen kanssa, jonka seura herkästi aiheuttaa aina jotain selvittelyä, jälkipyykkiä ja harmia. Kokemus opettaa lapsiakin ja usein tarjolla on muitakin kavereita, joiden kanssa on kaikki helpompaa ja välttyy syytöksiltä ja puhutteluilta.

Tämä on oikeasti ihan totta. Meillä tyttö oli eskarissa kaveri erään uutena aloittaneen tytön kanssa. Ihmettelin kun jossain vaiheessa vuoden aikana ei vain enää kysynyt voiko kutsua häntä leikkimään ja lopulta siirtyi eskarissakin muihin leikkeihin, vaikkei mitään riitaa kuulemma ollut. Hän sanoi ettei jaksa leikkiä sanotaanko nyt vaikka Emman kanssa, koska Emma pahoittaa mielen niin herkästi ja sitten aina pitää keskustella aikuisten kanssa. Leikki mieluummin toisten kanssa, koska silloin ei koskaan tullut riitaa tai ketään itkenyt jos ei saanut joka asiassa tahtoaan läpi. Näitä tyttöjä on meillä käynyt paljon kylässä ja tosi kilttejä ja ystävällisiä ovat toisilleen kun leikkejä sivukorvalla seurailee. Ei ole mitään jyräämistä tai nälvimistä koskaan kuulunut.

Vierailija
27/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin tosi rankasti koulussa, sama on ollut mun lapsilla. Kaksi osaa pitää puoliaan, yksi ei kykene. Kaikille olen sanonut, että samantien turpaan sitä toista osapuolta, turhat keskustelut sikseen. On tehokkain tapa saada jätetyksi rauhaan. Samahan se on työmaailmassa, liian kiltit jyrätään. On otettava se oma paikka.

Vierailija
28/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiusattiin tosi rankasti koulussa, sama on ollut mun lapsilla. Kaksi osaa pitää puoliaan, yksi ei kykene. Kaikille olen sanonut, että samantien turpaan sitä toista osapuolta, turhat keskustelut sikseen. On tehokkain tapa saada jätetyksi rauhaan. Samahan se on työmaailmassa, liian kiltit jyrätään. On otettava se oma paikka.

Enpä ihmettele, että jälkikasvua kiusataan kun vanhempi on tuollainen.

Vierailija
29/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä joita kiusataan on jokin lahja. Muut eivät voi käsittää tätä lahjaa. Vanhemmiten vasta käsittää tämän. 

Mulla ei ainakaan ole. Kiusaajat ovat pärjänneet hyvin elämässään, minä en.

Kiusaajista voi tulla jopa pressa.

Tämä tuli esille HS:n Nyt-liitteestä. Lehden haastattelemien koulutovereiden mukaan teräväkielinen Stubb saattoi naureskella ja naljailla julmastikin muille heidän vaatteistaan tai fyysisistä piirteistään. Toinen koulutoveri sanoo suoraan Stubbin olleen koulukiusaaja.

Vierailija
30/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olin koulukiusaaja ja toivon, että lapsenikin muistaisi noudattaa samaa eli kiusata toisia.

Vierailija
31/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä joita kiusataan on jokin lahja. Muut eivät voi käsittää tätä lahjaa. Vanhemmiten vasta käsittää tämän. 

Joopa joo. Kerro tuota itsellesi.

Vierailija
32/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiirulaisasenteen tartuttaminen ei ainakaan auta asiaa yhtään.

Hiirulaisia kuuluu kiusata?

Älä vääntele sanojani... nolottaa...

Vierailija
33/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle neuvoksi: tiedosta, että sinun koulupolkusi ei ole sinun lapsesi koulupolku. Sinun kokemuksesi eivät ole lapsesi kokemuksia. Opettele erottamaan nousevasta ahdistuksestasi ne omat haavasi ja pyri käsittelemään niitä. Älä tee oletuksia lapsesi elämästä oman historiasi kautta. Kannattaa perehtyä ajatusharhoihin, mm. vahvistusharhaan ja yliyleistämiseen, jotka ovat tavallisia trauman aiheuttamia puolustuskeinoja, jotka ovat itse asiassa vahingollisia ja traumaa ylläpitäviä. Mentalisaation käsite (eli sinun mielesi ja kokemusmaailmaan on erillinen muiden mielistä ja kokemusmaailmoista) liittyy myös tilanteeseen, jossa on vaikeaa erottaa omat ajatukset ja tulkinnat muiden vastaavista.

Vaikka lapsesi kiusatuksi joutuminen tuntuu ahdistavalta, sen ajattelu ja siitä stressaaminen voi olla jopa helpompaa kuin oman historiasi käsittely, sillä koet, että voit vielä vaikuttaa lapsesi tilanteeseen. Omaa kokemustasi et voi enää estää, joten elät ja "korjaat" tilannetta lapsesi kautta. Todellisuudessa lastasi ei kuitenkaan todennäköisesti uhkaa mikään muu kuin sinun hätäsi.

Olen sekä ex-opettaja. Näin entisessä työssäni monia vanhempia, jotka elivät omia koulutraumojaan lastensa koulun myötä ihan turhaan uusiksi. "Meillä ei ole matikkapäätä", "minuakin kiusattiin, joten tämäkin on kiusaamista" tai "opettaja syrjii aina x-kaltaisia lapsia" tai "meidän suvussa ei osata laulaa" on aina heijastuma vanhemman omasta kouluajasta. Voihan lapsikin kohdata jotain samankaltaista, mutta siinä tilanteessa pahasti omista kokemuksistaan triggeröitynyt vanhempi harvoin on avuksi lapselleen. Usein vanhempi vain pahentaa tilannetta lietsomalla ihan turhaa lisähuolta ja draamaa.

Nykyisessä terapeutin työssäni keskeisin pulma ahdistavien ajatusten taustalla on se harha, että ajatukset ovat totta. Eivät ne useinkaan ole, ne ovat vain ajatuksia, joita omat tunnekokemuksesi ja havaintosi tuottavat.

Kerron usein asiakkaille vitsin miehestä ja elefantinkarkoittimesta. Eli miehellä on mukanaan näennäisesti turha asia seudulla, jolla ei edes elä elefantteja. Mieli voi saada meidät kuvittelemaan, että tuo karkoitin toimii, koska elefantteja ei näy. Mutta johtuuko se todella tuosta karkoittimesta vai siitä, ettei elefantit elä siellä? Ajatuksemme pettävät meidät jatkuvasti, etenkin jos emme ymmärrä haastaa niitä.

Vierailija
34/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olin koulukiusaaja ja toivon, että lapsenikin muistaisi noudattaa samaa eli kiusata toisia.

ONNEKSI LAPSESI EI OLE YHTÄ TYHMÄ KUIN VANHEMPANSA!!!!!!! 😡😡😡😡😡

KUITENKIN MENISIT HETI NOLOKSI, KUN TULISI KASVATUSKESKUSTELU, JA JOUTUISIT OTTAMAAN VASTUUN LAPSESI KÄYTTÄYTYMISESTÄ!!!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
35/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb on koulukiusaaja... niin ne kiusaajat vaan voivat menestyä... maailma ei ole reilu...

Vierailija
36/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lastani kiusattiin.

Koin kauhuja kävellessäni  koululle. Sain stressireaktion jo kuullessani koulun äänet.

Pääsin kuitenkin perille ja huusi opettajalle ja haukuin sen alhaisempaan maanrakoon. Lapseni kiitti.

Asiaa selittää se, ettei ollut ensimmäinen tapaaminren.

Vierailija
37/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🎵Sä oot söpö😍Mut mul ei oo aikaa🙄Mennä sun kaa leffaan tai ees ostaa karkkia💁Sä oot söpö😳Kun tanssit ilman paitaa🙈Ja mä vaan toivon et pääset naimisiin😝🎵

Vierailija
38/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lastani yritettiin siirtää aikanaan erityisoppilaaksi pienluokalle, koska häntä kiusattiin.

En suostunut. On nykyään DI.Ei muuten pienluokalta pääse yliopistoon.

Vierailija
39/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani yritettiin siirtää aikanaan erityisoppilaaksi pienluokalle, koska häntä kiusattiin.

En suostunut. On nykyään DI.Ei muuten pienluokalta pääse yliopistoon.

Ei tietenkään. Pienluokan opetussuunnitelma on hitaimman mukaan. Se ei tähtää lukioon, vaan ammattikouluun.

Vierailija
40/55 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan koulun painajainen. Teitä on silloin tällöin. Hyökkäätte koulua, opettajia ja muita lapsia vastaan ihan vaan varmuuden vuoksi ja etukäteen, jos vaikka tulee kiusaamista. Kukaan ei uskalla olla lastenne kaveri, kun pienikin riita tulkitaan kiusaamiseksi, jota setvitään isolla joukolla. 

No tuohan kuulostaa hyvältä. Ei varmasti joudu kiusatuksi kun saa täyslaidallisen takaisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän